Sinkkuelämää -sarjasta on hyviä analyyseja Youtubessa. Mr. Big narsistinen ja Carrie hänen koukussaan 20 vuotta
Olen törmännyt ja katsellut hyviä psykologisia analyyseja Sinkkuelämää sarjasta. Noissa analyyeissa käydään kausi kaudelta heidän parisuhteensa dynamiikka läpi ja näytetään tärkeimmät klipit.
Katsoin itse sarjaa sen tullessa tuoreena telkkarissa silloin ysärin lopussa ja 2000-luvun alussa. Olin itse parikymppinen silloin. Nyt päälle nelikymppisenä tajuan kaiken eri tavalla, kuinka toksinen heidän suhteensa oli.
Eli Mr. Big tämmöinen saavuttamaton naistenmies, välttelevä kiintymyssuhdetyyli ja Carrie täysin juoksee tämän miehen perässä ja yrittää saada Mr. Bigin täysin itselleen, missä ei onnistu kunnolla. Sitten Carrie räjähtää, kun ei kestä miehen välttelevää kylmää kuumaa leikkiä ja yrittää erota. Aina kun Carrie meinaa päästä eteenpäin elämässään, Mr. Big huuveroi Carrien takaisin. Kaveritkin päivittelevät, että taas meni eron jälkeen takaisin ja kaikki alkaa alusta.
He käyvät tätä toksista sykliä läpi monta kertaa.
Sarja on näin nelikymppisen silmiin itseasiassa nerokas kuvaus toksisesta ihmissuhteesta, jota en silloin parikymppisenä tajunnut.
Kommentit (164)
Mulla pyörii nyt Sinkkuelämää olkkarin telkkarista Netflixistä tässä taustalla.
Olen yllättynyt hyvästä äänenlaadusta (ei taustakohinaa ja näyttelijöiden äänet kuuluu selkeästi), hyvä käsikirjoitus, terävä kuva.
Muistan ikuisesti hienostelija Charlotten ilmeen, kun pyykkäsi ja vastaan tuli miehen bokserit joissa kakkaraita 😅
Vierailija kirjoitti:
Muistan ikuisesti hienostelija Charlotten ilmeen, kun pyykkäsi ja vastaan tuli miehen bokserit joissa kakkaraita 😅
Yök :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, vähän aiheen vierestä, mutta kertokaapa tälle tyhmälle, että miksi Carrie ei muka "sovi" tai on liian ns huono Bigin tyttöystäväksi? Ulkonäkö, koulutus, raha, mikä?
Ei sitä koskaan sarjassa kerrottu, miksi Mr. Big ei halunnut Carrieta tyttöystäväkseen. Kukin katsoja voi itse arvuutella, että miksi ei kelvannut.
Itse arvelisin syyksi sen, että Mr. Big oli naistenmies, tykkäsi jahdata naisia, oli luonteeltaan välttelevästi kiintyvä ja narsistimainen. Ei rakastunut tulenpalavasti Carrieen, koska Carrie oli liian helppo ja aina saatavilla, puuttui jokin kemia myös. Mutta kyllä hän Carrieta sujuvasti pani FWB-suhteessa.
Toisin sanoen jonkinlainen trauma ja siihen liittyvä kiintymyssuhdeongelma. Ei Carriessa mitään varsinaista vikaa tarvitsekaan olla, kun ongelma on se välttelevä kiintymyssuhdemalli. Tällainenhan tosiaan yleensä vetää puoleensa sitten niitä, joiden kiintymysmalli on ripustautuminen saavuttamattomaan, kuten juuri Bigillä ja Carriella on. Traumabondi siis, jota kumpikaan ei osaa katkaista, siinäpä se.
Kyllä, välttelevä kiintymyssuhdemalli (avoidant) Mr. Bigillä.
Carriella taas oli takertuva kiintymyssuhdemalli (anxious).
Tuollainen kombo koukuttaa, kumpikaan ei pääse irti, mutta suhdekaan ei oikein toimi, kun toinen juoksee karkuun ja toinen juoksee perässä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana sarja oli todella viihdyttävä ja tykkäsin kaikista hahmoista. Nyt vanhempana kaikkeen suhtautuu ihan eri tavalla. Olisi paljonkin mitä haluaisi analysoida ja pohtia mutta nostan esille vain yhden teeman. Tunsin suoranaista raivoa Carrieta kohtaan silloin, kun Samantha kertoi syövästään. Carrie ei halunnut kuunnella eikä keskustella aiheesta, koska HÄNELLE tuli huono olo ja paha mieli. Mitään pahaa ei tapahdu, kun pistää pään pensaaseen eikä ajattele realistisesti, se tuntui olevan hänen filosofiansa. Voi vain kuvitella miltä tuollainen tuntuisi tosielämässä, tuollainen "ystävä". Siinä paljastui mielestäni se Carrien ääretön itsekkyys.
Täh, missä kohtaan muka tapahtui mitään tuollaista? Kun Samantha kertoi syövästään niin nimenomaan SAMANTHA ei tahtonut niiskutella asian perään, vaan suorastaan vaati, että kaikkien täytyy käyttäytyä normaalisti. Ja ystävät toteuttivat tätä sitten parhaansa mukaan.
Toki oli se yksi jakso missä Carriella ja sillä venäläisellä tuli riitaa, kun Carriesta hänellä oli liian kyyninen ja masentava tapa käsitellä asiaa. Jaksossa oli vähän teemana tuo yhteen törmäys milloin tukeminen ja tsemppaus meneekin yli liikaa positiivisuuden kautta kieltämiseksi ja kuuntelemattomuudeksi ja milloin voi olla ihan sopivaa olla möläyttelemättä kaikkea negatiivisen kautta.
Ja siis jos jotkut eivät ole huomanneet niin ylipäätään koko sarjan kantava teema ja pointti on, että erilaiset ajatukset, ihmiset ja mielipiteet törmäilevätkeskenään ja yleensä molemmat osapuolet lopussa myös oppivat tästä törmäyskurssista jotain ja ymmärtävät toisiaan paremmin. Nämä on sitten aina niitä asioita mistä ihmiset repivät pelihousunsa, eivätkä tunnu ymmärtävän juuri sitä oleellista.
Se venäläinen ei ollut kyllä yhtään komea, toisin kuin Aidan ja Mr.Big. Ja oli ihan liian vanha.
Aidan oli komein ja parasluonteisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, vähän aiheen vierestä, mutta kertokaapa tälle tyhmälle, että miksi Carrie ei muka "sovi" tai on liian ns huono Bigin tyttöystäväksi? Ulkonäkö, koulutus, raha, mikä?
Ei sitä koskaan sarjassa kerrottu, miksi Mr. Big ei halunnut Carrieta tyttöystäväkseen. Kukin katsoja voi itse arvuutella, että miksi ei kelvannut.
Itse arvelisin syyksi sen, että Mr. Big oli naistenmies, tykkäsi jahdata naisia, oli luonteeltaan välttelevästi kiintyvä ja narsistimainen. Ei rakastunut tulenpalavasti Carrieen, koska Carrie oli liian helppo ja aina saatavilla, puuttui jokin kemia myös. Mutta kyllä hän Carrieta sujuvasti pani FWB-suhteessa.
Mr. Bigin sitoutumiskammo loppui kuin seinään kun hän tapasi 25-vuotiaan mallinnäköisen Natashan.
Carrie ei kelvannut koska ei ollut tarpeeksi kaunis (by the way minusta SJP on aina ollut upea!), lisäksi hän oli liian ailahtelevainen, takertuva ja epävarma. Ei kukaan rikas, menestynyt mies ota röökaavaa 35-vuotiasta hermokimppua jos vaihtoehtona on 10 vuotta nuorempi hyväkäytöksinen kaunotar ilman draamaa.
Kohta alkaa taas sadannen kerran lämmitelty spinoff. Iihahhaa hopis Carrie ja Aidan taas yhdessä. Onkohan Mirandalla vielä se latinotyttis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen jonkinlainen trauma ja siihen liittyvä kiintymyssuhdeongelma. Ei Carriessa mitään varsinaista vikaa tarvitsekaan olla, kun ongelma on se välttelev
Tai sitten vaan Big ei ollut rakastunut. Harrasti kyllä seksiä kun sitä oli saatavilla, vei ehkä johonkin syrjäiseen ravintolaan syömään tai kutsui kotiin seuraksi kokkailemaan, mutta ei missään kohtaa suunnitellut vakavasti yhteistä tulevaisuutta tai luvannut mitään. Se suuri rakkaustarina oli vain Carrien päässä ja sai uutta kipinää jatkuvasta on/off -veivaamisesta.
Mutta hehän päätyivät yhteen lopulta?
Mr Big ei ollut kuitenkaan lopulta valmis päästämään irti, kun Petrovsky tuli kuvioihin.
Toki samaa mieltä, että kiintymyssuhteen ongelmia molemmilla, mutta uskon että Carrie herätti Bigissä myös suojeluvaiston.
Pidä kohtauksesta, jossa Big yrittää väkisin saada yhteyden Carrieen kun tämä on Aidanin kanssa. Ikävöi ja kaipaa häntä.
Mulla oli pitkässä avioliitossani kerran yksi (ei fyysinen) hairahdus, jossa tällainen tyyppi ihastui muhun (tai tunteisiin joita hänessä herätin) eikä halunnut millään uskoa, että pidän mieluummin oman aviomieheni enkä ala enää hänen peleihinsä. Ikävöi humalassa ja kyseli pari vuotta perään.
Kipua ja kiihkoa, ei mitään turvallista ja vakaata luvassa tuollaisten tyyppien kanssa. Itse arvostan kilttejä ja kunnollisia miehiä, vaikka mulle tuollainen harha-askel elämääni mahtuukin.
Näissä miehissä on vaan jotain tosi koukuttavaa, ovat jotenkin rikki itsekin.
Carrie oli ruma silloin ja vielä rumempi nyt vanhempana. Mr.Big oli kuvausten aikaan hyvin komea.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että se oli Miranda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen jonkinlainen trauma ja siihen liittyvä kiintymyssuhdeongelma. Ei Carriessa mitään varsinaista v
Ei se minusta kyllä pelkästään tuoltakaan vaikuttanut. Ainahan se luikerteli takaisin ja oli mustasukkainen, kun Carriella olikin jotain säpinää muiden kanssa.
Aidan vaikutti hyvälle mutta kun katsoo ekat jaksot ei vaikuta. Yritti painostaa nopeasti häihin joka oli toinen syy eroon, sitten löysi aika nopeasti uuden ja tuli vastaan lapsensa kanssa. Jotkut on tuollaisia myös oikeasti, kauhea kiire ns. saada kaikki heti. Aidan osti sen carrien asunnon ja naapurin, sitten erotessa carrie oli joutumassa ulos, niin lainasi rahaa charlottelta asunnon ennakko maksuun. Ei kivasti tehty, jos aidan olisi hyvä olisi antanut asumisaikaa. Ja oli myös tappelu Bigin kanssa mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen jonkinlainen trauma ja siihen liittyvä kiinty
Oli myös se bergen, todella epävarma ja epäselvä mies joka jätti carrien pelkällä lapulla.
Miksi tällaista on pakko päästä sanomaan? En ole ikinä ymmärtänyt. Haluaisitko selittää, miksi koet että tämä sun henkilökohtainen näkemys on pakko kirjoittaa keskusteluun?
Toiko tämä mielipide tähän keskusteluun uutta näkökulmaa?