Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruuanlaitto ei kiinnosta yhtään

Vierailija
20.01.2025 |

Kaikki se työ tiskauksineen päivineen päivittäin. Hohhoijaa. Yritin innostua taas asiasta mutta eihän siitä mitään tullut. Asia voisi olla eri jos ei viettäisi päiviänsä töissä. Ei kiinnosta pätkääkään iltaisin jatkaa työpäivää keittiössä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista että ruuan laitto voi olla myös sitä että paistat vaikka kanasuikaleita ja siihen vaikka sekaan sipulia tms ja joku valmiskerma ja vähän mausteita, riisiä tai pastaa. Likaantuu kattila ja pannu, kestää vartti. 

Mitä muuta se olisi?

No joku keitto johon pitää pilkkoa ja kuoria montaa eri juttua ja keittää sitä tunti tai joku uuniruoka jota pitää hauduttaa tunti jne. 

Vierailija
22/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva nähdä, jos ap:lle tulis suurperhe..sitten ainakin pitäis järjestää ruokaa ja aika monelle 😂😂😂.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi rakastan ruokaa ja ruuanlaittoa, muuten olisi perhe nähnyt nälkää. Kenellekään kun ei pelkät voileivät ole riittäneet ateriaksi tai einekset kelvanneet.

Vieläkin vaikka olemme kaksin tai minä 5kk vuodesta yksin syön/syömme 2 ateriaa päivässä. En kokkaa joka päivä sillä pyrin tekemään aina 2 päivän ruokia, toisena päivänä vain lämmitetään. 

Paljonkos on talouden painoindeksi? Aikuiselle joka ei tee fyysistä työtä riittää hyvin vaatimaton ruoka, jos mineraalit ja ravinteet ovat kunnossa. Edes lihaa ei tarvita joka päivä.

Vierailija
24/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ihmettelen miten kamalan vaikeaa, raskasta ja ärsyttävää kaikki arkipäivän toiminnotkin tuntuu nykyään olevan ihmisille.

Vierailija
25/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva nähdä, jos ap:lle tulis suurperhe..sitten ainakin pitäis järjestää ruokaa ja aika monelle 😂😂😂.

Onhan se ruuanlaitto ihan eri tavalla merkityksellistä, jos joku muukin kuin itse kiitollisena sitä syö. Kokkailu on muutenkin melko rahvasta. Kaikenlaista saa nykyään välipalana, take awaytä saa ravitsevana ja terveellisenäkin, esim. sushi. Ei todellakaan tarvitse kokata edes joka päivä lapsiperheessä, jos on pinkka kunnossa

Vierailija
26/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista että ruuan laitto voi olla myös sitä että paistat vaikka kanasuikaleita ja siihen vaikka sekaan sipulia tms ja joku valmiskerma ja vähän mausteita, riisiä tai pastaa. Likaantuu kattila ja pannu, kestää vartti. 

Mitä muuta se olisi?

Monille se tuntuu olevan jotain lihapatojen tunteja kestävää hauduttelua, hyvin monimutkaista ja aikaa vievää touhua monine ainensosineen.

Vierailija
27/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ihmettelen miten kamalan vaikeaa, raskasta ja ärsyttävää kaikki arkipäivän toiminnotkin tuntuu nykyään olevan ihmisille.

Aika moni harrastaa täyspäivätyön lisäksi jotakin enemmän tai vähemmän tavoitteellisesti, seurailee politiikkaa tai kulttuuria, jne. Kotiäitejä ei enää ole. Lisäksi joillakin työpaikoilla on mentaliteetti, että jos työntekijä voi hyvin, hän on alityöllistetty ja kuormitusta lisätään

Vierailija
28/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teet vain itsellesi ruokaa niin googleta "clean food". Itse paistan vaikka kananmunan, pilkon viereen kurkkua ja tomaattia, viipaloin avokadoa. Eri juttu tietysti jos on pieniä lapsia kenelle pitää laittaa ruokaa.

Tämän puolesta liputan itsekin. Ruuanlaitto helpottui huomattavasti, kun tajusin, että ei tarvitse tehdä täydellistä ateriaa. Lapsiperhevuosina sai kokata niin paljon, että enää ei huvita. Ruokalasku on tippunut murto-osaan ja säästyneillä rahoilla voi käydä ulkona syömässä tai ostaa grillatun broilerinfileen ja valmiin salaatin.

Mikä on täydellinen ateria? Tuo kananmuna-avokadojuttuko ei sitä ole? Onko makaronilaatikko täydellinen ateria?

Vierailija
29/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta se olisi?

Monille se tuntuu olevan jotain lihapatojen tunteja kestävää hauduttelua, hyvin monimutkaista ja aikaa vievää touhua monine ainensosineen.

Tuskin sentään. Eiköhän nuo ole enemmänkin viikonloppuruokia, jos on aikaa enemmän.

Vierailija
30/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta se olisi?

No joku keitto johon pitää pilkkoa ja kuoria montaa eri juttua ja keittää sitä tunti tai joku uuniruoka jota pitää hauduttaa tunti jne. 

Esim hernekeitto on todella helppo tehdä ja siitä syö monta kertaa ja riittää pakastimeenkin laittaa. Aikaa siihen menee, että on valmista, mutta äärimmäisen helppo ruoka, jonka aktiiviseen tekemiseen menee muutama minuutti.

Vierailija
31/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teet vain itsellesi ruokaa niin googleta "clean food". Itse paistan vaikka kananmunan, pilkon viereen kurkkua ja tomaattia, viipaloin avokadoa. Eri juttu tietysti jos on pieniä lapsia kenelle pitää laittaa ruokaa.

Tämän puolesta liputan itsekin. Ruuanlaitto helpottui huomattavasti, kun tajusin, että ei tarvitse tehdä täydellistä ateriaa. Lapsiperhevuosina sai kokata niin paljon, että enää ei huvita. Ruokalasku on tippunut murto-osaan ja säästyneillä rahoilla voi käydä ulkona syömässä tai ostaa grillatun broilerinfileen ja valmiin salaatin.

Mikä on täydellinen ateria? Tuo kananmuna-avokadojuttuko ei sitä ole? Onko makaronilaatikko täydellinen ateria?

Esimerkiksi perunamuusi, haudutettu lihapata ja salaatti, jossa on vähintään viisi eri ainesosaa. Sellainen ravintoympyrän mukainen.

Vierailija
32/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ravintolaan?

Vierailija
33/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskaako joku vielä käsin. 😳

Minä! Koko ikäni olen tiskannut käsin. Teen sen nopeammin kuin kone ja astioista tulee puhtaampia kun jokaisen harjaa yksitellen. Lisäksi on vähemmän melua kotona eikä tarvitse pelätä vesivahinkoja tai tulipaloa. Ei sido kone kotiin ja tiskiainekin paljon halvempaa. Puhumattakaan koneen ostohinnasta. Yhden hengen talous ei konetta kaipaa.

Vierailija
34/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi rakastan ruokaa ja ruuanlaittoa, muuten olisi perhe nähnyt nälkää. Kenellekään kun ei pelkät voileivät ole riittäneet ateriaksi tai einekset kelvanneet.

Vieläkin vaikka olemme kaksin tai minä 5kk vuodesta yksin syön/syömme 2 ateriaa päivässä. En kokkaa joka päivä sillä pyrin tekemään aina 2 päivän ruokia, toisena päivänä vain lämmitetään. 

Miten niin nähnyt nälkää? Kyllähän sun mies huolehtii myös ruuan laittamisesta.

Tietenkin, koko perhe osallistuu ruuanlaittoon ja mies on todella taitava. Tarkoitin jos olisi pitänyt selvitä vain jollain eineksillä tai leivällä, ne ei kelpaa kenellekään kuin hätätapauksessa.

Toki pääosa ruuanlaitosta on ollut minulla koska mies oli ja on paljon työmatkoilla sen lisäksi että nautin siitä.

Vierailija
35/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina kotona, satunnaiset kauppareissut poislukien. En siltikään innostu ruoanlaitosta, etenkään kun se täytyy tehdä pörssisähkön halvimpaan aikaan eli yleensä yöllä. Kiitos hallituksen joka vei työkyvyttömältä rahat. Teen yleensä ruokaa 4-5 päiväksi kerrallaan. Joulun jälkeen tein karjalanpaistia kilosta lihaa, sitä on vielä pakastimessa 1/3. Välillä ostan pakastepizzan tai einespizzan, ehkä täytetyn patongin kerran tai kahdesti kuussa. Nyt ei ole ollut varaa niihinkään tammikuussa. Makaronilaatikkoa olen syönyt viimeiset 4 päivää. Yksi salaattipäivä viikossa, aamulla puuroa marjoilla. Leipää jos ostan, syön sitä pelkästään pari päivää. Leipä on halpaa mutta juusto kallista joten ei joka viikko voi sitäkään ostaa.

Vierailija
36/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos on talouden painoindeksi? Aikuiselle joka ei tee fyysistä työtä riittää hyvin vaatimaton ruoka, jos mineraalit ja ravinteet ovat kunnossa. Edes lihaa ei tarvita joka päivä.

Itse olen nyt mummoiässä pari kiloa ylipainoinen kuten miehenikin mutta lähes 60v saakka hyvin hoikka ja normaalipainoinen kuten lapsemme ja lastenlapsemmekin. Painoindeksit taitaa pyöriä 19-23 välillä heillä kaikilla. Hekin tekevät ruokansa itse omissa perheissään. 

Syömme lihaa, paljon kasvisruokia, palkokasveja, marjoja, sieniä, kalaa, oliiviöljyä, voita, pähkinöitä jne. Herkuttelemmekin. Hyvin terveellisesti juurikin koska teemme kaiken itse, kasvatamme myös ison osan kasviksista.

Vierailija
37/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta se olisi?

Sen padan valmisteluun menee vartti. Todella nopeaa ja helppoa. Toki voi saada jännetupen tulehduksen muutaman perunan ja porkkanan kuorimisesta ja sipulin silppuamisesta - joillekin kaikki on vaikeaa!!

Luuletko että seison hellan tai uunin ääressä vahtimassa kypsymistä srn 3h?? Ei, makoilen vaikka sohvalla kuuntelemassa äänikirjaa ja ruoka valmistuu itsekseen! 

Vierailija
38/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina kotona, satunnaiset kauppareissut poislukien. En siltikään innostu ruoanlaitosta, etenkään kun se täytyy tehdä pörssisähkön halvimpaan aikaan eli yleensä yöllä. Kiitos hallituksen joka vei työkyvyttömältä rahat. Teen yleensä ruokaa 4-5 päiväksi kerrallaan. Joulun jälkeen tein karjalanpaistia kilosta lihaa, sitä on vielä pakastimessa 1/3. Välillä ostan pakastepizzan tai einespizzan, ehkä täytetyn patongin kerran tai kahdesti kuussa. Nyt ei ole ollut varaa niihinkään tammikuussa. Makaronilaatikkoa olen syönyt viimeiset 4 päivää. Yksi salaattipäivä viikossa, aamulla puuroa marjoilla. Leipää jos ostan, syön sitä pelkästään pari päivää. Leipä on halpaa mutta juusto kallista joten ei joka viikko voi sitäkään ostaa.

Onkohan teillä eri pösä kuin meillä? En ole vielä yhtään ruokaa tehnyt yöllä.

Tänäänkin klo 15 pösä reilusti alle määriksen joten hyvin ehtii tekemään ruokaa!

Tosin itse tein toissapäivänä 2 pv ruuan jota lämmitän vielä tänään, säästän nekin sentit:)

Vierailija
39/39 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syömme kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Lounaalla useimmiten keittoa, päivällisellä sitten on yleensä kalaa tai kanaa, perunoita, vihanneksia ja pieni jälkiruoka. Mitään eineksiä ei syödä ja välipalana on hedelmä aamu- ja iltapäivällä.

Ollaan normaalipainoisia  itse 165cm/59kg.