Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako toisen kotona kuvata ilman lupaa?

Vierailija
20.01.2025 |

Useamman kerran, kun olen tullut töistä kotiin, lapsen kaverit ovat olleet meillä ja kuvanneet meidän kotia milloin mistäkin. Asukkaita ei varsinaisesti ole kuvattu. Omalta lapselta on sovellukset suljettu, jos ei osaa niitä käyttää sääntöjen mukaan.

Olen lapsille sanonut, että en pidä siitä, että kuvaatte täällä. Tämä on meidän koti eikä julkinen tila, olen sanonut. Olen kieltänyt jakamasta kuvia/videoita. 

Siitä heräsikin kysymys:

Laki kieltää ihmisten kuvaamisen kotirauhan suojaamissa paikoissa, mutta saako toisen kotia kuvata, jos kuvissa/videoissa ei näy ihmisiä? Lakiteksistä en vastausta löytänyt. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämä lapsen kaveri kuvaamaansa materiaalia julkaisee? 

Vierailija
2/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon omistajat päättävät mitä heidän kotonaan saa tehdä. Vuokra-asunnossa asukkaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tämä lapsen kaveri kuvaamaansa materiaalia julkaisee? 

En tiedä. Mitä jos julkaisee vaikka YouTubessa?

Vierailija
4/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet perheen pää,sanot että kotiisi ei tarvii enää tulla jos ei totella. Iso piste. Tai voit yskiä ja pärskiä menemään kodissasi ja sanot lähtekää olen kipeä. Ja vielä voi yskiä omassa kodissa ja vaikka kuinka lähellä ketä vaan ja sanot ulos kiitos. Sitäpä olisi turha kuvailla, että joku on kodissaan kipeänä ja pyytää vieraita lähtemään. Koska nisk pers otteella ulos viskaaminen on varmaan soo soo. 

Kyllä meillekin saa lasten kaverit tulla,mutta minä sanon säännöt. Varsinkin jos tullaan möykkäämään kun nukun yövuorojen välissä. Sit on tunnelma kun karhun olis talviunilta herättänyt. Ja lapseni tosin on sen jo oppinut. Jos meille kaverit sillon tulee nii ollaan hipi hiljaa tai menevät muualle. Nukun kuiten hyvin korvatulppien kanssa,mutta yhtäkkinen karjuminen seinän takana herättää.

Vierailija
5/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI SAA KUVATA ILMAN ASIANMUKAISEN LUPAA!

Julkisella paikalla saa kuvata. Ei yksityiskodeissa.

T: Tuntematon 

Vierailija
6/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Kotirauha.

Vierailija
7/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI SAA KUVATA ILMAN ASIANMUKAISEN LUPAA!

Julkisella paikalla saa kuvata. Ei yksityiskodeissa.

T: Tuntematon 

Asianmukaisen? 😁

Vierailija
8/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa enää tota kakaroiden kuvaamista. Ihan joka paikassa kamera auki. Vaikka oman lapsen kameran sulkis niin aina on joku kaveri, jolla ei ole mitään sääntöjä kuvaamisen kanssa. Saa olla väistelemässä kameraa ja käskemässä sulkemaan. Varmaan löytyy sekin sitten jostain TikTokista kun komennan laittamaan pois kamerat..

Vierailija
9/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yleensä aika vähissä vaatteissa vielä, niin kyllä hävettää olla pylly paljaana jossain lasten videoissa.

Vierailija
10/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon yleensä aika vähissä vaatteissa vielä, niin kyllä hävettää olla pylly paljaana jossain lasten videoissa.

Sulla taitaa olla lapset pyllypaljaana sun videoissa. 

Vierailija
11/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää pukea, voi muuten tulla syyte.

Vierailija
12/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, kuvaajalle.

Vierailija
13/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pitää vielä olla skarppina etteivät asenna vakoiluohjelmia vartioimatta jääneisiin älylaitteisiin, tietokoneisiin tai jätä piilokameroita - tai jätä puhelintaan "lataukseen" eli äänittämään.

Vierailija
14/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää vielä olla skarppina etteivät asenna vakoiluohjelmia vartioimatta jääneisiin älylaitteisiin, tietokoneisiin tai jätä piilokameroita - tai jätä puhelintaan "lataukseen" eli äänittämään.

Lapset vai? 

Vierailija
15/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää että nykyään kuvataan koko ajan, töissä harrastuksissa , kotona

Vierailija
16/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain kuvattavaa löytää. 

Vierailija
17/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI SAA!

Vierailija
18/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon omistajat päättävät mitä heidän kotonaan saa tehdä. Vuokra-asunnossa asukkaat.

Kyllä, tämä juuri. Aivot olisi kivat monille, ei mitään ajattelukykyä eikä itsevarmuutta ja syystäkin.

Vierailija
19/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan sopia säännöt. Jo etukäteen. Ja jos ei noudata, ei ole pakko ottaa sinne lapsia niin montaa. Vahinko on tietysti vahinko.

Vierailija
20/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, kuvaajalle.

Sille  tuolitanssinaiselle mätkähti tuomio. Lapsi kuvasi.