Noroviruksen sairastaneet
Meidän perheeseen iski nyt tämä oksennustauti ja ripuli. Oon aika kauhuissaan, kun meillä on 4 kuukauden ikäinen vauva. Tarttuukohan tämä näin pieneen? Imetän vielä, mutta muutaman lusikallisen syö päivässä soseita. Pelottaa myös se, että riittääkö maito, jos itse sairastun?
Kommentit (12)
Noroviruksen itämisaika on 12-48h (tai 12-24h, ktl:n ja eviran sivuilla eri tiedot). Pinnoissa siis elää huoneenlämmössä jo mainitsemanne 1,5 vkoa (12 päivää).
Meillä juuri koko perhe sairasti taudin. Myös 5kk ikäinen vauva, ja voit ap olla aika huolettomin mielin, noro ei tunnu tulevan voimakkaana tämänikäiselle lapselle (ainahan tietenkin joku on se poikkeus)...Sekä omalla että kaverin vauvalla noro oli käytännössä yksi tai kaksi oksennusta, ja se oli siinä. Edes mielialaan ei vaikuttanut. Omaan maitomäärään toki tilapäisesti vähän vaikutti, mutta hyvin silti pärjäiltiin, ja ainahan voi hetken antaa lisänä korviketta, jos vauva huolii.
Rota on sen sijaan jotain ihan muuta! Vie parivuotiaankin todella huonoon kuntoon, vauvalla on lähes varma sairaalareissu, rota aiheuttaa niin hirveän vesiripulin että oksat pois...sekin virus tuli kokeiltua viime vuonna. Että jos pakko on valita, niin noron minä ottaisin ehdottomasti =)
Meillä juuri koko perhe sairasti taudin. Myös 5kk ikäinen vauva, ja voit ap olla aika huolettomin mielin, noro ei tunnu tulevan voimakkaana tämänikäiselle lapselle (ainahan tietenkin joku on se poikkeus)...Sekä omalla että kaverin vauvalla noro oli käytännössä yksi tai kaksi oksennusta, ja se oli siinä. Edes mielialaan ei vaikuttanut. Omaan maitomäärään toki tilapäisesti vähän vaikutti, mutta hyvin silti pärjäiltiin, ja ainahan voi hetken antaa lisänä korviketta, jos vauva huolii.
Rota on sen sijaan jotain ihan muuta! Vie parivuotiaankin todella huonoon kuntoon, vauvalla on lähes varma sairaalareissu, rota aiheuttaa niin hirveän vesiripulin että oksat pois...sekin virus tuli kokeiltua viime vuonna. Että jos pakko on valita, niin noron minä ottaisin ehdottomasti =)
[/quote]
saattaa tarttua vielä 2 viikon päästä paranemisesta. Niin kertoi minulle lääkäri kun noron takia sairaalaan jouduin. Siksipä meillä kuopuksen synttäreitä siirretään vielä ainakin 2 viikolla eteenpäin.
Meillä vauva sairastui ensin (varmaan kerhosta sai taudin) ja pääsi tosi helpolla. Oksensi vain 2 kertaa ja muutamassa vaipassa oli ripuli.
Itse sairastuin rajummin.
Maidon tulo minulla heikkeni rajusti nestehukan takia kun ei edes vesi pysynyt sisällä. Lääkäriltä sain neuvon imetää mahdollisimman paljon. Annoinkin vauvan imeä rintaa niin paljon kuin halusi (melkein asui rinnalla) ja annoin vettä pullosta ja kiinteää ruokaaaa normaalisti.
Nyt, 4 päivää myöhemmin pystyn taas imettämään normaalisti vaikka vielä en ole täysin parantunut enkä vielä mitään kiinteää pysty syömään.
Vierailija:
Voisitko antaa linkin? Nimittäin meillä koko perhe noro-viruksen kourissa 2 vk sitten, viime viikonloppuna meillä isot juhlat joiden jälkeen 2 ihmistä ainakin sai ripulitaudin...KAMALAA jos se on ollut meidän aiheuttamamme! En ikinä olisi uskonut että voi PINNOILTA tarttua vielä viikkoja paranemisen jälkeen... :-(
Vierailija:
Mutta mies ei tiennyt. :( Meni kylään sellaiseen paikkaan, jossa kukaan ei sinä hetkenä enää ollut taudissa. Itse luin lehdestä, että se tarttuu vielä 1,5 viikkoakin taudin loppumisen jälkeen pinnoilta. Oonki tässä aamun haukkunu miestä, kun ei sen vertaa lehtiä lue :)
Tauti ei tarttunut vauvaan eikä myöskään vanhempaan lapseen eikä mieheeni. Pyrin juomaan hirveästi ja imetin vain sinnikkäästi koko ajan normaaliin tahtiin. Mies toi vauvan rinnalle ja haki äkkiä pois, kun äidin piti juosta vessaan. ;) Maito riitti ja tauti talttui 1,5 viikossa. (Kesti kuulemma normaalia pidempään ja oli rankempi.)
Juo paljon, paljon, paljon. Pikaista paranemista!
jos tarttuu, niin tarttuu. Vauvasi saa myös maitohappoja sinun maidosta, niin voi suojata edes hieman pientä mahaa.
Pikaista paranemista!
Mutta sai taudin perheestä, jossa koko perhe oli sairastanut. Jotn oletan, että meilläkin sairastuu muutkin kuin mies. Milloinkahan olis seuraava potilas odotettavissa, kun mies aloitti oksentamisen viime yönä 3 aikaan? Kauanko siis itää ja milloin alkaa tarttumaan?
ap.
eli jos et ole iltaan mennessä sairastunut niin et varmaan sairastukaan
Mutta mies ei tiennyt. :( Meni kylään sellaiseen paikkaan, jossa kukaan ei sinä hetkenä enää ollut taudissa. Itse luin lehdestä, että se tarttuu vielä 1,5 viikkoakin taudin loppumisen jälkeen pinnoilta. Oonki tässä aamun haukkunu miestä, kun ei sen vertaa lehtiä lue :)
Meillä tyttö oksensi yhden kerran viime yönä, kuumetta on ja maha löysällä? eikai vaan ole tauti tulossa
Vierailija:
Tuon tiesinkin
T. 2
Voisitko antaa linkin? Nimittäin meillä koko perhe noro-viruksen kourissa 2 vk sitten, viime viikonloppuna meillä isot juhlat joiden jälkeen 2 ihmistä ainakin sai ripulitaudin...
KAMALAA jos se on ollut meidän aiheuttamamme! En ikinä olisi uskonut että voi PINNOILTA tarttua vielä viikkoja paranemisen jälkeen... :-(
Vierailija:
Ihan hesarista luin noroviruksesta kertovan jutun ja siinä luki näin, että voi tarttua pinnoilta vielä 1,5 viikon kuluttua vaikka sairaus on jo loppunut.
ap.