Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isosiskoni vie minulta voimat

Vierailija
20.01.2025 |

Siskoni on 4 vuotta vanhempi. Hän on aina ollut perheessämme jollain lailla etuoikeutettu. Hänen ei esimerkiksi jostain syystä ole koskaan tarvinnut tehdä kotitöitä, mutta minulta niitä on vaadittu. Hän on vain yksinkertaisesti niistä kieltäytynyt vedoten milloin mihinkin. Minä taas olen tehnyt kaikkea pyydettäessä ja oma-aloitteisesti, enkä ole ikinä saanut tästä minkäänlaista kiitosta.

Nyt siskoni on valmistunut ammattiin ja valittelee ettei töitä ole(tradenomi). Minä taas olen hakemassa opiskelemaan ja suunnitelmissa on hakea jonnekin mahdollisimman kauas lapsuudenperheestä, jotta pääsen itsenäistymään. Sisko on nyt ehdottanut, että muuttaa kanssani minne nyt opiskelemaan aionkin. Ei aktiivisesti töitä hae vaan asuu tällä hetkellä mummomme nurkissa. Miten voisin välejä menettämättä kieltäytyä tästä? Haluan pitää välit siskooni, mutten halua häntä nurkkiini asumaan. Siskoni on kuin huollettava lapsi ja joutuisin hoitamaan kaiken hänen puolestaan. Haluan aloittaa huolettoman opiskelija elämän ilman huollettavaa aikuista.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot hänelle hänen osuutensa kuluista.. luulisi sen vähentävän intoa? Tai ihan vaan toteat, että "kiitos, mutta haluan operella elämään itsenäisesti, enkä ota ketään samaan asuntoon nyt kanssani". Jos tuon takia menee välit, sit menee välit, minkä sille voi?

Vierailija
2/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtainen taipumuksemme uskoa siihen, että omaelämäkerralliset muistikuvamme ovat totta. Samassa perheessä kasvaneet lapset tosin saattavat päätyä hämmästelemään sitä, että muistiin nojaavat käsitykset lapsuudenperheestä, erilaisista tapahtumista ja niiden aikajärjestyksestä ovatkin aivan erilaisia. 

Tosiasiassa muistimme on erittäin häiriöherkkä järjestelmä erityisesti omaelämäkerrallisen muistin osalta. Useimmilla meistä on aiheettoman vahva usko siihen, että muistimme kuvaa menneitä tapahtumia objektiivisesti, mutta muistikuvat eivät tallennu aivoihimme tietokoneen tiedoston kaltaisena kopiona alkuperäisistä tapahtumainkuluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on syytä kysyä itseltään ensin pari tiukkaan kysymystä, mm miksi haluat säilyttää ne välit? 

Vierailija
4/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä muuttaa johonkin pelkästään opiskelijoille tarkoitettuun asuntoon, niin et "valitettavasti" voi ottaa siskoa mukaan. 

Vierailija
5/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martyyrius on yksi mahdollinen narsismin piirre. Kun tekee auliisti muidenkin työt, saa hyvän syyn surkutella itseään ja työtaakkaansa. Silloin voi viimeinkin saada osakseen kehuja ja myötätuntoa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.

Vierailija
6/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on syytä kysyä itseltään ensin pari tiukkaan kysymystä, mm miksi haluat säilyttää ne välit? 

Energiasyöpöt ihmiset kannattaa karsia elämästään eikä jäädä kiinni tuohon uhriasemaan. 

Vierailija
7/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu muuttamaan saman katon alle, se asetelma lapsuudesta ei noin vain muutu ja et myöskään pääse itsenäistymään kunnolla. Mieti nyt ihan ajatuksella uudestaan tätä lausetta "Sisko on nyt ehdottanut, että muuttaa kanssani minne nyt opiskelemaan aionkin.", se tulee mukaan riippakiveksi sekä sotkee sinun opiskelusi sekä yritykset itsenäistymisestä ja näin äkkiseltään vaikuttaa että hän on hieman manipuloiva sekä päsmäröivä (voin olla väärässäkin). Jos koet jo nyt ahdistusta asiasta niin usko itseäsi "Haluan aloittaa huolettoman opiskelija elämän ilman huollettavaa aikuista.", ja valitettavasti kun näille tapauksille sanoo vastaan niin ne tuppaa pahoittamaan mielensä mutta niin pahoitat sinäkin jos alistut kiltteyttäsi tohon asetelmaan ja minä lupaan että vanhempana ja katkerana on sitten kiva miettiä asioita että miksi minä suostuin olisin voinut saavuttaa jotain mutta. Älä tee sitä sanot siskollesi että muutat yksin opiskelemaan se on sinun haave, ja pidä pintasi tsemppiä ja onnea opiskeluihin!

Vierailija
8/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot, että haluat itsenäistyä ja olla omillasi. Sisko ei taida pärjätä ilman sinua. Ole tiukka. Älä kerro suunnitelmistasi. 

Vierailija
9/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat yksin mihin ikinä muutatkin! Ei ole muutenkaan normaalia, että sisarus muuttaisi toisen luo, varsinkaan jos siihen ei ole pakottavaa syytä. Teillä sitä ei ole.

Vierailija
10/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että haluat elää nyt yksin, kun juuri pääset kotoa pois.

Vierailija
11/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että muutat solukämppään ja että säännöt siellä on semmoset että sinne ei voi ottaa perheenjäseniä mukaan. Ja sitten lopulta muutat minne muutat, ei se sun siskolle enää kuulu ollenkaan. Hän voi muuttaa vaikka takas teidän porukoille, kyllä he auttaa. 

Vierailija
12/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraat itsellesi yksiön. Problem solved

Vierailija
13/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu. Minun isosiskoni tuli perässä samalle paikkakunnalle kouluun samalle luokalle, vaikka se oli minun valitsema koulu itselleni. Lopetin sitten sen ja vaihdoin suunnitelmaa. Isosiskojen vaikutus on joskus negatiivinen elämään. Olen ollut tosi tyytyväinen elämääni ilman häntä. Hän on tyytyväinen, kun välittää toisten kautta terveisiä siitä, kuinka kurjasti menee (vaikka menisi kuinka hyvin). Jos paljastuu, että menee hyvin, niin hän ottaa yhteyttä ja alkaa tuhoamaan sitä.

Vierailija
14/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan vastaat että ei käy. Jos välit menee niin menkööt. Mulla on samanlainen saamaton isosisko, joka ei ole muuttunut vaikka olemme jo vanhoja (50+). Äitini edelleen hoitaa hänen puolestaan kaiken ja auttaa kaikessa mahdollisessa. Minä en suostu. Jos aikuinen ihminen heittäytyy avuttomaksi, niin omapa on ongelma. 

Vierailija
15/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Martyyrius on yksi mahdollinen narsismin piirre. Kun tekee auliisti muidenkin työt, saa hyvän syyn surkutella itseään ja työtaakkaansa. Silloin voi viimeinkin saada osakseen kehuja ja myötätuntoa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.

En oikeastaan surkuttele itseäni tai ole katkera. Lähinnä säälittää sisko ja huolestuttaa jos seuraa minua minne sitten päätänkin seuraavaksi elämässäni mennä. Nämä ajatukset lapsuudesta ja nuoruudesta eivät ole mitään kuvitelmaa, asia tosiaan on niin että sisko ei ole koskaan hoitanut minkäänlaisia velvollisuuksia perheessämme koska yksinkertaisesti taitaa olla vaan liian laiska sellaiseen.

Sisko on yrittänyt muuttaa vanhemmilleni ja hänelle on jo laitettu kovat säännöt, pitää nyt täyttä mykkäkoulua isällemme aiheesta ja äitiäni edelleen pyörittää ihan mielensä mukaan, mutta ei pysty ihan yhtä hyvin hyödyntämään tilannetta nyt kun vanhemmatkin ovat heränneet hänen luonteeseensa. Tästä tilanteesta johtuen on ajautunut sinne mummon nurkkiin kuitenkin.

Vierailija
16/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkana vain niin sisko oppii ottamaan vastuun. Huono juttu, että mummolla ei ole rajoja. 

Vierailija
17/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaat sen asunnon YKSIN. Sen sun kämppä silloin. 

Vierailija
18/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaat sen asunnon YKSIN. Sen sun kämppä silloin. 

Et puhu siitä kenellekään kun alat hommata asuntoa. 

Vierailija
19/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Energiasyöpöt ihmiset kannattaa karsia elämästään eikä jäädä kiinni tuohon uhriasemaan. 

Muuten hyvä neuvo, mutta eipä nykyään juuri muunlaisia ihmisiä ole, joten yksinäisyys jää vaihtoehdoksi. Ei tosin paha sekään.

Vierailija
20/21 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttini jäävät koko ajan jonoon, mutta sanon vain että älä tee sitä! Älä ala huolehtia siskosta. Minulla on samanlainen kokemus. Älä sääli siskoa, se uhriuttaa teidät molemmat. Ajattele että hän on aikuinen ihminen, jolla on vahvuuksia ja kaikki mahdollisuudet alkaa elää omaa elämäänsä. Hän on vahva ihminen joka pärjää. Ei väheksytä toista säälimällä häntä. Tämä ajatuskuvio auttaa teitä molempia eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi