Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten aloittaa juoksu tai hiihtoharrastus

Vierailija
20.01.2025 |

Olen kuitenkin suurimman osan ajasta kotona, illalla käyn kävelemässä 8km lenkin, mutta eihän siinä tule edes hiki.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksu tuhoaa nivelet. Se vaan on fakta. Ja hiihtoon tarvitset 1500 e tarvikkeet ja henkilöauton. 

Kyllä ihan Helsingissäkin on metsää ja peltoja mihin pääsee hiihtämään helposti iahn kodin vieressa, jos ei nyt ihan ydinkeskustassa asu. Sukset saa muutamalla kympillä käytettynä. 

Tuolla just pellolla joku pappa hiihteli varmaan 50+ vuotta vanhoilla välineillä ja ihan hyvin kulki...

Niin no, ei sitä umpilumessa voi hiihtää.  Kyllä ne oltava valmiit ladut, joissa sukset luistavat.  

Valmiit ladut ovat aina hiihtokuntoisia, vaikka miten lunta sataisi.  

Vierailija
42/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksukengät 199 e. Kestää muutaman kuukauden.  Lisäksi muut juoksuvaatteet ja urheiluliivit. 

Sukset 800 e, kepit 260 e, monot 850 e, lisäksi vaatteet 

Juoksukengät 20€ lidl sukset+monot,sauvat käytettynä noin 300€ ja vaatteina voi käyttää ihan mitä tahansa ulkoiluvaatteita.

Tämä välineiden hinnastakin inttäminen on vähän outoa, kun ap nyt ei tainnut tästä valittaa.

En ihan 20 euron kenkiä suosittelisi kenellekään juoksun aloittamiseen, mutta jo alle 100 eurolla saa ihan kohtalaisia juoksukenkiä. 

Suksisetin saa reilulla 300 eurolla myös uutena. Toki kaikki maksaa, mutta niinhän ne kävelykengätkin maksavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksukengät 199 e. Kestää muutaman kuukauden.  Lisäksi muut juoksuvaatteet ja urheiluliivit. 

Juoksukengät 20€ lidl sukset+monot,sauvat käytettynä noin 300€ ja vaatteina voi käyttää ihan mitä tahansa ulkoiluvaatteita.

Kahdella kympillä ei saa kunnon juoksukenkiä, mikäli alkaisi kunnolla juoksua harrastamaan.  Se satavarma juttu.

Kyllä saa, Terveisin 100km-120km viikossa juokseva.

Vierailija
44/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdella kympillä ei saa kunnon juoksukenkiä, mikäli alkaisi kunnolla juoksua harrastamaan.  Se satavarma juttu.

Mulla on ollut monia, monia, monia pareja juoksukenkiä. Yksi pari oli Lidlin paljasjalkajuoksukengät. 25 euroa. Käytin ne puhki asti. Mahtavat juoksukengät. Ja mulla on ollut myös 200 e kenkiä. Kaikki kalliit ei todellakaan ole olleet hyviä. 

Jos tarkoituksena on aloittaa juoksu ja aluksi hölkätä 2 km kävelyvauhtia, sen voi varmasti ihan hyvin tehdä Lidlin lenkkareilla, jos ei ole jotain perustavanlaatuista ongelmaa jaloissa. 

Vierailija
45/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksu tuhoaa nivelet. Se vaan on fakta. Ja hiihtoon tarvitset 1500 e tarvikkeet ja henkilöauton. 

Kyllä ihan Helsingissäkin on metsää ja peltoja mihin pääsee hiihtämään helposti iahn kodin vieressa, jos ei nyt ihan ydinkeskustassa asu. Sukset saa muutamalla kympillä käytettynä. 

Tuolla just pellolla joku pappa hiihteli varmaan 50+ vuotta vanhoilla välineillä ja ihan hyvin kulki...

Niin no, ei sitä umpilumessa voi hiihtää.  Kyllä ne oltava valmiit ladut, joissa sukset luistavat.  

Tietenkin umpilumessa voi hiihtää. Daa, mitä varten sinä luulet, että sukset alunperin keksittiin?

Toki suurin osa kuntohiihtäjistä hiihtää valmiilla laduilla, mutta ei umpihankihiihtokaan mikään huono harrastus ole. Kannattaa kuitenkin siinä tapauksessa hankkia eräsukset. 

Vierailija
46/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, niillä vanhoilla suksilla just pystyykin hiihtämään, umpihangessa.   Ne olivat leveämpiä ja erilaisillia pohjilla.

Samoin sauvat olivat tukevampia, eiväkä upponeet hankeen, vaan niistä sai täyden tuen.

Nykysuksilla ei umpihankia ei hiihdetä.    Ne vaativat hoidetun hiihtoladun.

Vierailija
47/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin umpilumessa voi hiihtää. Daa, mitä varten sinä luulet, että sukset alunperin keksit

Itse asiassa se on paljon parempaa liikuntaa! Kunto kasvaa, eikä tarvitse tehdä niin pitkää lenkkiä.

Vierailija
48/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan aloitin juoksun ja hiihdon näin. 

Ostin markettilenkkarit ja lähdin kävelylenkeillä. Hölkkäsin alussa aina pari pylväänväliä. Siitä matkat piteni ja puolen vuoden päästä hölkkäsin jo 10km. Siis todella hitaasti. En juossut. Mutta vuosien varrella kunto kohosi ja juoksuvauhtikin.

Hiihdon aloitin ostamalla markettisukset, joihin laitoin teipit pitopohjaksi, kun en osannut voidella suksia. Ensimmäinen hiihtolenkki oli 3km. Matkat piteni ja myöhemmin satsasin parempiin suksiin. 

Siitä se alkaa. 

Vierailija
49/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet niin, että nenäsi yltää Timbuktuun asti.

Et edes tiedä, millaiset kengät tarvitaan, kunnon juoksu harrastukseen.

Vierailija
50/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, niillä vanhoilla suksilla just pystyykin hiihtämään, umpihangessa.   Ne olivat leveämpiä ja erilaisillia pohjilla.

Samoin sauvat olivat tukevampia, eiväkä upponeet hankeen, vaan niistä sai täyden tuen.

Nykysuksilla ei umpihankia ei hiihdetä.    Ne vaativat hoidetun hiihtoladun.

Jaahas. Taas yksi, joka ei tiedä, että nykyaikanakin valmistetaan erilaisia suksia. Toki latusuksellakin voi hiihtää umpihangessa ja usein on hiihdettykin, mutta eihän se siihen hyvin sovellu. 

Vierailija
51/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin ketjuun moni tuli naukumaan miten juoksu tuohoaa nivelet. Tämän takia kyllä aloittalijalle suosittelisin panostamaan vähän kenkiin. Kaikilla kengillä voi toki juosta ja jos sitä on ikänsä tehnyt, niin jalat kyllä kestää. 

Vierailija
52/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet niin, että nenäsi yltää Timbuktuun asti.

Et edes tiedä, millaiset kengät tarvitaan, kunnon juoksu harrastukseen.

Ihan turhaa käyttää pk harjoitteluun kalliita kenkiä,kisoissa sitten käytän nike vaporfly tai adidas adizero adios pro 3 kisakenkiä.T 100km-120km viikossa juokseva.

Vierailija
53/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksu ei sovi kaikille. Nivelet ei kestä.

Mulla on tapana hyppiä narua talvisin noin tunnin päivässä. Vastaa kympin juoksulenkkiä. Joskus puolituntia ja päälle telinevoimistelun lihaskuntoharjoittelut, noin tunnin setti tai tunti permannolla. Hyppynarulla voi aloittaa aluksi minuutin verran ja se kovettaa paikat kuntoon. Jos hypppii narua tunnin, nin takulla onnistuu juosta puolituntia.

Vierailija
54/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksu ei sovi kaikille. Nivelet ei kestä.

Mulla on tapana hyppiä narua talvisin noin tunnin päivässä. Vastaa kympin juoksulenkkiä. Joskus puolituntia ja päälle telinevoimistelun lihaskuntoharjoittelut, noin tunnin setti tai tunti permannolla. Hyppynarulla voi aloittaa aluksi minuutin verran ja se kovettaa paikat kuntoon. Jos hypppii narua tunnin, nin takulla onnistuu juosta puolituntia.

Naruhyppely on paljon rankempaa kuin hölkkä (tai juoksu). Jo kymmenen minuuttia on minusta hyvin naruhyppelyä. Tai itse en jaksa sen kauempaa. Toki hyppään nopsaan. Se on anaerobista liikuntaa.

t. puolimaratoonari

Vierailija
55/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä välineiden hinnastakin inttäminen on vähän outoa, kun ap nyt ei tainnut tästä valittaa.

En ihan 20 euron kenkiä suosittelisi kenellekään juoksun aloittamiseen, mutta jo alle 100 eurolla saa ihan kohtalaisia juoksukenkiä. 

Suksisetin saa reilulla 300 eurolla myös uutena. Toki kaikki maksaa, mutta niinhän ne kävelykengätkin maksavat. 

Itse juoksen kesäisin 80km keskimäärin viikossa ja ihan lidlin lenkkareilla. Kerran viidessa vuodessa ostan lenkkarit. Yleensä pitää ostaa vuoden sisään kun hajoavat jalkaan.

Olen matalapalkka-alan työläinen joten varaa ei ole ja usein juoksenkin paljain jaloin säästellen kenkiä, jos on hyvä keli.

Hyppynarua talvisin, se korvaa mainiosti juoksun, jos on niin kovat pakkaset ettei tarkene mennä pihalle.

Jotenkin naurattaa välineurheilu vähätuloisena 9e tuntipalkalla, niin ihan tän takii käyn liukkailla jäillä juoksemassa malliksi muille kesälenkkareilla "tasapaino" harjoitukseksi. Juoksen näitä nastalenkkareita ohi. Heillä on myös ne hassut trikoot päällä ja huomioliivit. En tiiä, jokainen taplaa tyylillään. Minä valitsin että harrastuksiin ei laiteta raha yhtään, kun ne kaikki menee vuokraan.

Ihan hyvin pääsee menemään. Kädet sivuille ja tarkka askel. Yhden kerran olen liukastunut ja vuosi oli 2017, eikä sattunut pahasti.

Etelässä on täysin kävelykelvottomat lenkkipolut, mutta jos sisukkuutta ja kovuutta löytyy, niin kyllä siellä hyvällä tasapainolla mennä hölkkää ilman nastoja. Paras tunne kun juokset kesälenkkariella alamäkeä ja vauhti alkaa kiihtyä, jos itsetunto ei kestä, niin tulet lentämään nurin. Pää kylmänä ja luotat siihen että lennät nurin oikealla tekniikalla ja otat käsillä vastaan.

Ihan eritavoin lihaksisto rasittuu jäällä juostessa. Ja mikä parasta, jos loukkaantuu, niin eipä tarvitse tuhlata elämäänsä 9e tuntipalkkahommissa. Voi hyvällä omalla tunnolla parannella murtumaa. Sitä odotellessa. Juoksemisesta kiinnostuneille sen verran että lenkin voi juosta ihan farkuissakin. Itse aloittelin juoksuharrastuksen farkut jalassa, kun piti päästä pakoon pahiksia. Siitä lähtien meninkin 13 vuotta farkuilla, koska mun mielestä trikoilla juoksu on keskiluokan juttu. Ensimmäiset verkkarit osti vaimo mulle 31v synttäriksi ja tosiaan olin aloittanut juoksemisen noin 18 kesäsenä.

Vierailija
56/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse juoksen kesäisin 80km keskimäärin viikossa ja ihan lid

Hyvä maininta että duunaritkin saa juosta ja duunarius saa näkyä lenkkipolulla. Meillä on vähän liikaa keskiluokkaista näkymää pururadoilla ja noin muuten. Juoksun jälkeen voi palkita itsensä röökillä.

Vierailija
57/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman eri mieltä. Lidlillä on ihan ok lenkkareita parilla-kolmella kympillä. Itse käytin aiemmin noin satasen Asicsin lenkkareita ja ne olikin omalle kapealle jalalleni lestiltään juuri passelit. Niissä vain oli aina sama ongelma. Niissä kului kantapään sisävuori aina puhki alle vuodessa ja sen jälkeen oli kantapäät rakoilla ilman laastareita. Ostin sitten piruuttani Lidlin lenkkarit ja ne olikin ihan passelit lenkkarit ja paljon kestävämmät kuin Asicsit. Kulutin ne loppuun ja ostin sen jälkeen toiset Lidlin lenkkarit ja kulutin nekin loppuun ja ihan passelit oli nekin.

Valitettavasti niitä malleja ei enää Lidl myy ja muutenkin Lidlissä lenkkareita on sen verran harvoin tarjolla, että kun jälkimmäiset Lidlin lenkkarit tuli tiensä päähän muutaman vuoden käytön jälkeen, eikä Lidlissä ollut lenkkareita tarjolla niin haksahdin taas Asicseihin, jotka tarjouksessa maksoi karvan alle satkun ja olihan ne ihan hyvät jalkaan niin kauan kuin kestivät. Eli reilussa puolessa vuodessa taas kantapäät puhki ja taas laitetaan laastaria kantapäihin ennen lenkkiä, ettei ole kantapäät hiertymistä rakoilla. Kyllä on taas seuraavat lenkkarini Lidlin tuotoksia. Ei minulla ole varaa jatkuvasti satasen lenkkareita ostella. Lidlin lenkkareista ei siis kuluneet kantapään vuoret puhki missään vaiheessa.

Kiinassa tai muualla Aasian maissahan ne valmistetaan niin merkkilenkkarit kuin Lidlin lenkkaritkin. Merkkilenkkareissa vaan puolet hinnasta tulee siitä merkistä.

Vierailija
58/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman eri mieltä. Lidlillä on ihan ok lenkkareita parilla-kolmella kympillä. Itse käytin aiemmin noin satasen Asicsin lenkkareita ja ne olikin omalle kapealle jalalleni lestiltään ju

Jep. Itselläni myös erittäin hyvä kokemus Lidlin lenkkareista. 

Muutenkin, millaisia lenkkarit oli esimerkiksi 1970-luvulla tai vaikkapa 1940-luvulla? Onhan silloinkin juostu, jopa kovempaa kuin nykyään.

Vierailija
59/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi pitää valmistautua juoksuun tai hiihtoon henkisesti. Tehdä päätöstä jo aamusta asti. Jokut joilla on vaikeaa tekee sitä jo edellisestä päivästä asti. Aluksi pitää etsiä vaatekerrastoa ja siinä voi mennä tunteja, jos asioita ei löydy ja tulee mieleen luovuttaa. Jotkut alkavat esimerkiksi siivota, kun piti etsiä sukset varastosta ja ne monot on vaikein löytää.

Tottunut harrastaja käynnistelee lähtöä noin 2h ja työntää itsensä pihalle reippailemaan. Lähtö on kaikista vaikeinta, mutta lopussa hyvä seisoo. Henkinen valmistautuminen on tärkein ja ensimmäinen asia aloittamiselle.

Tämä on joka kerta edessä kun pitää tehdä lenkki tai harjoite. Minä pidän kalenterissa päivää tai aikaa milloin lähden.

Helpottaa päätöksen tekoa, kun minä menneisyydessä olen jo päättänyt asiasta.

Vierailija
60/61 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi juoksevansa farkut jalassa. Näin kerran miehen juoksemassa maihareissa, niin voiko maihinnousukengillä juosta hyvin ja tuleeko siitä jotain haittoja?

Ei olisi nyt tämän vuoden puolella varaa ostaa edes niitä 20e lenkkareita. Jos kirpparilta löytyisi eurolla tai parilla, niin voisin ostaa, mutta ei kyllä mahdu nyt tän vuoden budjettiin.

Mitä kannattaa ottaa huomioon jos juoksee maihinnousukengissä eri pinnoilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme