Enskat perjaille
Kokeillaas nyt sit päiväpinoa! Mullakin vähän meni jutut ohi ku pinot kasvoi... :)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9721459&p=1&tmode=1&smode…
Mä oon täällä taas, neiti sitkeesti pomppaa ylös seiskan ja kasin välillä... kokeilin viime yönä kääntää neidin mahalleen, mutta eipä se unia paljon pidentänyt. Jatketaan kokeiluita. Meillä on siis ilmassa vähän sellaista " olispa kiva ku olis tissi suussa" -heräilyä, enkä oikein haluais siihen rumbaan lähteä, ku periaatteessa nostan neitin aina takas sänkyynsä. Tais oppia tuolla mummolareissulla, ku nukkui mun vieressä, että joka itkuun saa tissin suuhun, ku äiti ei unessa muuta tajunnut ku tissiä tarjota. :)
Vähän on kurja keli, mut pitäis jaksaa innostua siivoamisesta. Enemmän tekis mieli lähteä typyn kans pitkästä aikaa rauhassa lenkille ja kahville johonkin. Jos neiti vaikka suostuis nukkumaan pidemmät unet.
Ai juu, Aurorakos se eilen pohti, et mitä vauvalle päälle tällasella kelillä. Meillä on nyt siirrytty käyttämään äitiyspakkauksen kevyttoppapukua automatkoilla. Mies halus vielä illalla laittaa Tutan toppapuvun ku menivät lenkille. Nyt aattelin taas pärjätä sillä kevytversiolla, ku ei näytä tosiaan olevan ees pakkasta. Toinen vaihtoehto on fleese-haalari.
Jaahas, nyt ei enää nakuiluleikit kiinnosta, täytyy mennä pukemaan neitiä.
-Osse ja typykkä
Kommentit (28)
KANDI, hui kauhia, en ollut kuullutkaan, että siihen sektiosta toipumiseen liittyy myös tuollainen lihasjuttu :O Apua, pitää kai sitten jättää pilatekset vähemmälle :// Mälsä juttu. Mikseihän mulle tuollaista kerrottu sairaalassa, kuitenkin aika oleellinen juttu liittyen tuohon toipumiseen. Ei kai sitä nyt itse tuollaista älyä kysyä, mulle vaan sanottiin, että oman voinnin mukaan pitää mennä ja mitään raskasta ei saisi mielellään ekan kuukauden aikana nostella. Onneksi edes nyt sain kuulla, pitää kai vähentää sitä vaunujen kanssa portaissa kulkemista ja yrittää ängetä nuo vaunut hissiin jotenkin :p (tiukkaa kyllä tekee)
SIRU, hienoahan se on, jos pääsee vauvan kanssa kulkemaan, eikä tarvitse pakosta neljän seinän sisällä koko ajan olla. Meillä käydään päivittäin kärryttelemässä (nyt kun säät lopultakin sallii!) ja mummulassa ollaan pariin otteeseen käyty. Myös kauppaan pikkuinen on päässyt pari kertaa mukaan, mutta shoppailut ja kahvilareissut äiti hoitaa itsekseen :)
ALIINA, olitte päässeet taas toteuttamaan " aviollisia velvollisuuksianne" ;) Meilläkin kokeiltiin tuossa joku ilta sitten pupuilua, mutta voi jessus, kun oli vaikeeta! :/ Vaikka minä en alateitse synnyttänytkään, niin ilmeisesti nuo hormonit on vaikuttaneet sen verran, että varmasti oli koko homma yhtä tuskaa. Oli niin kuivat paikat ettei mitään rajaa :/ Meillä on sitäpaitsi pisin tauko ikinä niistä hommista, joten sekin kai vähän vaikuttaa. Tuntui kun olis ollut uudestaan eka kerta, aivan kauheeta :p Onneksi mies ymmärsi yskän, kun irvistelin ja ähisin tuskissani ja ei sitten kiduttanut enempää. Pitää kai varovaisesti aloittaa hommat.
Tänään tulikin sitten kantoliina postissa. Kokeilin sitä sitten sitoa (taisi mennä ihan päin peetä, oli vähän kummat ohjeet, kun kuvissa viimeinen solmu oli edessä, mutta kirjoitetuissa ohjeissa viimeinen solmu tuli taakse?!? Olin hieman ymmälläni) ja vauvankin sain sitten kyytiin. Toivottavasti se johtui vain pojan voimakkaasta väsymyksestä, mutta kun sain hänet liinaan, niin alkoi mieletön kitinä ja itkeskely. Oliisin niiiiiin mielissään, jos poika tuossa liinassa viihtyisi, kun se helpottaisi arkea paljon, mutta voi itkujen kevät, jos se ei nyt siinä viihdykään... Ei kai auta kuin yrittää vielä ja toivoa parasta ja jos ei poju viihdy liinassa, niin sitten jatketaan kanniskelua.
Palaillaan taas
Han ja Rumpalipoika 1kk
[color=1C86EE]Täällä taas pikaisesti..Kiva, että on päiväpinot kun joku jo sanoikin, että ne kahden päivänkin pinot oli aika lannistavia noin kommentointimielessä..=)
Meillä oli neuvola tänään ja hienosti on kasvanut räpsy! Painoa oli jo 4050g ja pituutta 54,5cm..Ja se hymyili mulle tänään!! Ihan oikeasti! Neuvolatätikin sanoi, että kyllä toi on jo ihan oikea hymy eikä ilmavaivoja..Jey! =) Ja on kuulemma hurmaava ja kiltti tyttö..tuijotteli vaan neuvolatätsyäkin, vaikka se kovasti sitä hytkytteli ja väänteli ja kaikkea..=)
Edelleen kuulemma ' hoikka' ja seuraava neuvola onkin jo alle 3:n viikon kuluttua, eikä kuukauden päästä niinkuin kai yleensä..Tätsy vaan selitti, että ei sit tartte munkaan huolehtia siitä painosta..Ihan samahan se mulle on..en pistänyt pahakseni..=)
Burde taitaa olla aika empaattinen ihminen..se on kyllä hieno piirre..=) toivottavasti pääset taas iloiseen mielentilaan pikaisesti! =)
Hanin poitsu on kans tänään 1kk:n ikäinen niinku räpsykin..=) Onnea vaan =)
siru oli ollut yksin vauvan kanssa liikkeellä..=) Mä olin tänään JO toista kertaa yksin räpsyn kanssa, mutta meinas tulla vähän hässäkkää kun oli neuvolasta kyse ja piti saada itseni ja vauva lähtökuntoon klo 12.30. Otin jonkun vihjeestä (oisko ollut Amy) vaarin ja laitoin räpsyn sitteriin katseleen mua ku kävin suihkussa ku ei muuten halunnut yhtään olla yksikseen ku ei nukahtanut..=)
Läskikompleksista ei oo mulla enää tietoakaan ku tänään kävin puntarissa ja vaaka näytti -1kg lähtöpainosta ennen raskautta..Jey! =) Ja kilojahan mulle tuli n. 12..
MiaMikin Iida kuulostaa ihanalta huulirasvoineen..=D Hiemanko mäki odotan, että räpsy alkaa tarttumaan esineisiin ja liikkumaan ym. =)
Me kokeiltiin tänään kans ekaa kertaa rintareppua..Räpsy hiljenty heti kun alettiin sitä sinne laittaan, vaikka se räpeltäminen oli kamalaa noin ekalle kerralle.. =D Kiersin näin ekalla kerralla vaan kämpässä muutaman kerran, mutta hyvin näytti menevän..Pitääköhän sitä enemmänkin ekaks totutella siihen enneku lähtee esim. kauppaan vauva repussa?
Nyt pyykit odottaa ja ruokaakin kai pitäis tehdä..Perjantaisiivouksesta oon vielä saanut pidettyä kiinni, vaikka se tänään aloitettiinkin vähän myöhässä..=)
Ihanaa perjantai-iltaa kaikille!!
t. poppis ja räpsy 1kk!
Raskauskiloista: mulle tuli 22 kiloa (huokaus), joista 12 kiloa jäi laitokselle ja nyt yritetään päästä niistä 10 kilosta eroon. Herkut on jääneet, joita raskausaikana vetelin surutta, joten toiveita on, että pian tippuu paino (syytä olis...)
D-vitamiineista: meillä myös Jekovitit käytössä, ei huolittu Devitoleja ollenkaan. Annettiin ekaksi liian suuri annostus ja tuli kauheat mahakivut. Annoskoon pienentäminen ja maltillinen määrän kasvattaminen ja Rela-tipat on meillä auttaneet.
Tänään 1 kk neuvola (poika täyttää ylihuomenna kuukauden:)) ja painoa oli 4620 g ja pituutta 54,5 cm ja kovasti täti kehui meidän rauhallista poikaa, joka ei itkenyt, killitteli vaan:) Ja tänään sain ensimmäiset hymyt, kun lauloin pojalle ihan kasvojen vieressä. Seurasi koko ajan ja tietyn laulun kohdalla alkoi hymyillä leveästi.Ihan tuli itellä tippa linssiin.
Han ja Kandi:myös mulla on aavistuksen traumaa tuosta sektiosta, koska ponnistusvaiheeseen asti päästiin ja sit menikin leikkaukseksi. Vielä kaksi viikkoa synnytyksen jälkeenkin pillitin, kun kaverit kysyi multa synnytyksestä.On se jäänyt myös täällä kaivelemaan:( Mä olen myöskin raahaillut kauppakasseja ja siivonnut ja touhunnut kahden viikon jälkeen, kun haava on tuntunut hyvältä ja kivuttomalta.
Hauskaa viikonloppua enskoille!
sjt+pieni mies pian 1 kk
Taaskaa nen tiedä, et miten kauan saan täs istua. D' lla on joku syömä- & unilakko menossa.. Nukahti 19 päikkäreille, sitä ennen olikin nukkunut tänään 20 min, 45 min ja 30 min...
Osse: Teillä on varmaan samanlainen lelukaari, kun meillä.. Laulava panda kuulostaa vaan tutulle ;).
Kandi: Mä oisin muuten voinut lähteä, mut huomenna on pakko mennä Malmille hakeen maitoja ja vellejä D' lle.
Pesukarhu: D oppi taputtaan viime sunnuntaina. Nyt taputtaa koko ajan. Ihan väsyneenäkin alkaa taputtaan vaan :O ja sama syödessä.. Varpaiden löytyminen oli vähän sama, niitä piti aina haeskella ettei vaan ole hukkuneet.. Jos itse taputtaa niin D alkaa taputtaa mukana :).
Karssuli: Musta on ihan tosi hienoa, et olet jaksanut imettää kaiken ton vaikeuden kanssa, mut lopeta vaan jos tuntuu siltä.. Noissa allergioissa ym. on niin paljon vaikeutta..
pikku-millille voimia, mikä ikinä mättääkin!
Joo, meidän " mä en ainakaan nuku" heräs (nukkui oikein 45 min taas!).. Palailen kunhan saan sen yöunille (mikä tapahtuu toivottavasti pian!)..
Täytyy ihan ensin hehkuttaa että meidän tytölle puhkesi tänään hammas:) Vinhan näköinen hymy:)
Taisi tulla ilman sen suurempia kiukkuja tai sitten en sitä vaan erottanut muista kiukuista ja jo valmiiksi valvotuista öistä;)
Rintatulehdus on kyllä mälsä vaiva, mulla on ollut se jo 3 kertaa, aina on tarvinnu antibiootit ja joka kerta on noussut hirmuinen kuume.
Mä oon ollu alusta asti tarkkana rintojen suojaamisen kanssa mutta eipä oo vaikuttanut:/ semmonen alaselän suoja (angora?) on muuten tosi kätsä rinnoille, ostin se varmaan jollain kympillä lidlistä ja hyvin on asiansa ajanut, pysyy myös tosi hyvin päällä.
Hanille tsempitystä kantoliinailuun, meillä tyttö huusi ja kiukkusi siinä varmaan kuukauden mutta sitten siitä tulikin tosi hyvä juttu ja on edelleenkin melkein ainoa keino saada ikiliikkuja nukahtamaan päikkäreille. Siitä solmusta, en tiedä mikä sidonta niissä sun ohjeissa neuvotaan mutta ainakin mun käyttämässä sidonnassa kantoliinan solmun voi jättää eteen tai taakse kantajan koon mukaan, eli meillä isompi mies jättää solmun taakse ja mulla sitä liinaa riittää eteen asti solmittavaksi.meillä sellainen sidonta jossa liina menee ristiin edestä ja takaa ja vauvan päälle tulee vielä sen ristin lisäksi poikittain kangas.
painoasiaa, mulla tuli 16kiloa, 6kiloa jäi sairaalaan ja paino on pysynyt ihan samana kotiin tulosta asti:( Eli kymmenen kiloa vielä kummittelee ja kesäkin tulee..kääk!:( Herkut on ollu pannassa ja monta kuukautta ja kävelen joka ikinen päivä 2tunnin reippaan lenkin mutta kilot on ja pysyy..ja kyllä jurppii..hmph.Sormuksetkaan ei mahdu sormiin:/
Eipä kai muuta:) Menen vielä herkuttelemaan vispipuurolla ennen yön hulinoita.. (suutuin miehelle kun se vähän äris mulle kaupassa ja se sitten lepytykseksi teki mulle mun herkkua eli tuota vispipuuroa;))
Ainiin, kestovaippailijoille vielä: mitkä imut ootte havainnu kaikki parhaiksi? Mulla kun on joitain L-koon taskuvaippoja, fuzzeja, elefantteja, happy heinyseja ja swaddlebeesejä ja ne alkais nyt olla sopivia mutta imuja pitäis hommata..ja meidän tyttö on ihan megapissijä, vaipasta tuli läpi alle tunnissa kaapista löytyneiden froteisten imujen kanssa ja ne oli litsläts märkiä..mitä imua siis kannattais kokeilla??
Queen ja Liia6,5kk ja yksi hammas:)
Kandi, Ainolla ei ole enää kuumetta, mutta vähän normaalia korkeampi lämpö. Oon vähän kahden vaiheilla siitä huomisesta. Aamulla mittaan taas lämmön ja jos on ok voitais tulla keskustaan. Mutta luetko enää aamulla pinoa? Tietty voit laittaa mulle vaikka sun puhelinnumeron meiliin karssuli 80@ hotmail.com (ilman noita välejä) niin voin aamulla ilmoitella mikä tilanne?
Queen, jos yhtään lohduttaa, niin mulla myös raskauskilot on ja pysyy. 7 kiloa on vielä yli sen mitä oli ekassa neuvolapunnituksessa. Tavoitteena olis 55 kg joka oli mun paino toissakesänä, ja siihen siis vielä 11 kg. Nyt kuukaudessa pudonnut huikea 1 kilo. Aika epätoivoiselta tuntuu välillä. Lantio on niin leveä että uh huh ja nuo reidet... ja vatsa... Huoh. Hirmu hyvin on useimmilla paino lähtenyt, good for you!!
Eilen illalla ja tänään päivällä sain Ainon hienosti unille ilman tissittelyä - mutta tänä iltana en. Näin kyllä että tyttö oli tosi väsynyt ja laitoin oikeaan aikaan petiin, massu täynnä jne. mutta uni ei tullut ei millään, kauhea kiukuttelu ja ainoastaan tissuttelemalla sitten nukahti. Muuten tässä vieroituksessa ei mitään ongelmaa mutta Aino selvästi haluaa iltatissittelyä. Damnit. En tiedä miten saan sen opetettua nukahtamaan ilman sitä. Kaksi viikkoa aikaa opetella! :)
Mies on lietsussa joten taidanpa mennä maistelemaan maidottomia suklaanamusia (ja sitten ihmettelen miksi paino ei laske) ja katselemaan töllötintä.
Mukavaa viikonloppua!
Karssuli ja Aino tänään 5 kk
P.S. Onnittelut syntymäpäiväkamu Idalle!
Elikkäs Ainolle ja Idalle 5kk onnittelut, ja Hanin poitsulle sekä Räpsylle 1kk onnittelut!!! (ja jos oli vielä muitakin niin onnea vaan :)
Nyt unten maille. Pojat jo tuhisee...
Viipero
Kilojen karisemisesta ollu puhetta, mulle tuli 23kg raskauden aikana, suurin osa vauvaa ja turvotusta, mutta varmaan joku 10kg ihan puhdasta läskiäkin pääsi kertymään alkuraskauden syöpöttelyissä. En omista vaakaa, eikä laitoksella punnittu tullessa eikä lähtiessä, joten olikin jännää viikko sitten (5vk synnytyksestä) käydä puntarilla. 13kg oli lähtenyt. Nyt sitten 10kg jäljellä, jota aktiivisilla kärryajeluilla pyrin polttamaan. Tänään saavutin riemullisen välivoiton, kun toppahousut, joita oon käyttänyt raskauden jälkeen vetoketju ja nappi auki, menikin kokonaan kiinni ja helposti! :)
D-vitamiinista Aurora kyselit. Me aloitettiin Jekovit-tipoilla, mutta oli kauheaa sotkemista kun terveydenhoitaja suositteli sekottamaan tippaan äidinmaitoa ja laittaan lusikalla suuhun. No lusikka osu sitten välillä vauvaa ikeniin ja itku tuli. Myös Jekovitin kamala maku stressas vauvaa, alkoi aina itkeä tippojen annon jälkeen. Piti siis aina muistaa antaa tipat just ennen imetystä, että vauva sai maun pois suusta.
No, juttelinpa sitten lääkäriystäväni kanssa joka oli kuunnellut jotain selostusta lääkäripäivillä, että jo vauvoille olis hyvä antaa D3-vitamiinia. Sitä on Deetipoissa ainakin. Hankittiin sitten Deetippoja, ja vaikka niitä pitää antaa 20 tippaa niin se hoituu kätevästi pipetillä. Maku on sokerinen, tyttö oikein nuolee huulet kun saa tippoja.
Vatsaoireita on ehkä vähän tullut Jekovitia enemmän, muttei nytkään mitenkään mainittavan paljon.
Siru suunnittelee oikein kunnon kokoisia ristiäisiä. Meillä kans tulossa ko.kemut pääsiäisenä, kutsuja tuossa värkkäsin yks ilta. Mun appeni on pappi, joten hän tulee ristimään itseoikeutetusti. Jotain pari musiikkiesitystä toivottavasti saadaan kasaan, samoin joku runo/pikkupuhe. Pidetään juhlat miehen veljen kotona, meillä ei mahdu. Oon ihan mielissäni, kun miehen suvussa on ikivanha kastemekko jota käytetään. Tuo jotenkin juhlavan silauksen ja liittää lapsen kauniisti sukupolvien ketjuun.
Mua kans välillä mietityttänyt, että tuleeko vauvaa kuskattua hieman liikaa paikasta toiseen. Ainakin viime viikonloppuna, kun oltiin ekaa kertaa käymässä viikonloppu pois kotoa ja käytiin lisäks kotimatkalla kahdessa kyläpaikassa, niin vauva sai kunnon hysteerisen itkukohtauksen. Tais olla liikaa niin moni vieras paikka ja kasvo. Vauvahan tuntee niin kokonaisvaltaisesti kaikki valot, hajut, äänet, kosketukset, että meni vissiin ihan sekaisin.
Kaupungilla ollaan kans kulettu. Yks hassu/ärsyttävä tapaus sattui tytön ollessa n. 3vk, kun oltiin paikallisessa kaupassa. Joku nainen tuli mieheltäni kyseleen vauvan ikää ja kuultuaan sen tokaisi: Ja tänne ootte sen tuoneet! Mies siihen että joo niin ollaan. Nainen jäi siihen viereen sitten katseleen, ja neuvoi kovasti miten vauvan vaatteet pitää laittaa. (oltiin hieman riistuttu toppapukua sisällä, kun vauva ähisi kuummuuttaan) Loppukommentti jäi elämään: Nainen kysyi mieheltäni, " Osaatko poika tehdä rusetin?" :/
Heh, eilen siirryttiin puheista tekoihin meidän makuuhuoneessa vihdoinkin :) Epparihaava oli sen verran hyvin parantunut ja jälkivuoto loppunut, niin ihan jo uteliaisuudesta oli hauska testata miten synnytys oli värkkeihin vaikuttanut. :) Hieman tuntui hassulta, kun vauva tuhisee viereisessä kopassa, mutta pakkohan sitä on totutella ajatukseen " kolmannesta pyörästä makuuhuoneessa" .
Meillä on vauva alkanut ihanasti viihtyä rintarepussa. Tässäkin kirjoitellessa koneelle se tuhisee onnellisena rintaani vasten ja nukahtaa takuuvarmasti aika piankin reppuun sujauttamisen jälkeen.
Jeps, ruoan laittoon.
Mukavia viikonloppuja itse kullekin!
t.Aliina ja Matilda 6vk