Enskat perjaille
Kokeillaas nyt sit päiväpinoa! Mullakin vähän meni jutut ohi ku pinot kasvoi... :)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9721459&p=1&tmode=1&smode…
Mä oon täällä taas, neiti sitkeesti pomppaa ylös seiskan ja kasin välillä... kokeilin viime yönä kääntää neidin mahalleen, mutta eipä se unia paljon pidentänyt. Jatketaan kokeiluita. Meillä on siis ilmassa vähän sellaista " olispa kiva ku olis tissi suussa" -heräilyä, enkä oikein haluais siihen rumbaan lähteä, ku periaatteessa nostan neitin aina takas sänkyynsä. Tais oppia tuolla mummolareissulla, ku nukkui mun vieressä, että joka itkuun saa tissin suuhun, ku äiti ei unessa muuta tajunnut ku tissiä tarjota. :)
Vähän on kurja keli, mut pitäis jaksaa innostua siivoamisesta. Enemmän tekis mieli lähteä typyn kans pitkästä aikaa rauhassa lenkille ja kahville johonkin. Jos neiti vaikka suostuis nukkumaan pidemmät unet.
Ai juu, Aurorakos se eilen pohti, et mitä vauvalle päälle tällasella kelillä. Meillä on nyt siirrytty käyttämään äitiyspakkauksen kevyttoppapukua automatkoilla. Mies halus vielä illalla laittaa Tutan toppapuvun ku menivät lenkille. Nyt aattelin taas pärjätä sillä kevytversiolla, ku ei näytä tosiaan olevan ees pakkasta. Toinen vaihtoehto on fleese-haalari.
Jaahas, nyt ei enää nakuiluleikit kiinnosta, täytyy mennä pukemaan neitiä.
-Osse ja typykkä
Kommentit (28)
Naperon yö oli mennyt ihan ketulleen, toivottavasti viime yö meni paremmin. Välillä noita öitä tulee, kun kaikki menee ihan pipariksi.
Vastauksia Jennin kysymyksiin:
1. Mä laskin pinnasängyn pohjan alas silloin, kun tyttö oppi seisomaan, eli kun tyttö oli 6kk. Muuten olisi tullut yli laidan.
2. Hampaita ruvettiin pesemään kun eka hammas ilmestyi. Vähän vaihtelevasti ollaan niitä pesty, pitäisi nyt aloittaa ihan kunnon rutiini, että aina iltaisin pesee. Meillä onkin hammastarkastus parin viikon päästä. Onko muut lapset vielä hammastarkastuksessa käyneet?
Kandi kaipaili lauantaiksi kahviseuraa. Harmi että ei päästä, pitää tytön synttäreille leipoa, siivota ym. Toivottavasti joku pääsee!
Meillä ei ollut ristiäisissä mitään erityistä ohjelmaa, vieraitakin oli alle kaksikymmentä. Kirkolta tultiin meille kotiin kahville. Juteltiin, syötiin ja ihasteltiin vauvaa, ei kummempia.
Pesukarhu: Meidän tyttö oli 10kk neuvolassa aika saman kokoinen kuin Joona, pituus oli sama ja painoa vähän vähemmän, muistaakseni joku 8900g. Painoa oli tullut edelliseen neuvolakertaan yli kilon! Kun yleensä sitä painoa oli tullut aika vähänlaisesti. Meillä on 1v. neuvola tiistaina, menee varmaan 10kg rikki.
Karssulilla oli ollut rintatulehdus. Se on ikävä sairaus, mulla oli kesällä joku tukos, ja oli tosi kipeä! Oli vielä mun syntymäpäivä... mutta se meni yössä ohi. Ei saanut kunnolla edes nukuttua kun kuumotti ja särki.
Tyttö ole eilen saanut kehuja tarhassa tanssistaan! Oli tanssinut vartin verran, oli kuulemma hellyyttävää. Ja se on! Aina kun tulee musiikkia niin rupee polvet hytkymään ja keinuttelee itseään.
Laittakaas jotain kysymyksiä tulemaan, mulla on niin vähän töitä että ei saa aikaa kulumaan millään! Mä voisin mielelläni vastailla ja kommentoida=)
Jos nyt jotain töitä kuitenkin yrittäis tehdä... työmotivaatio hukassa...
Moro vaan.
Pää tuntuu ihan siltä kun se olis homeessa... =) Ei oikeen ajatukset kulje.. Ja tuntuu, että tänään on taas semmonen alavireisempi päivä. Aika lailla heittelee nää mun mielialat ja tuntuu, että toisten kurjuus tarttuu muhun ku takiainen. Esim. mun isällä on työjuttujen kanssa taas säätöö (on yrittäjä) ja se masentaa mua vähän.. en kyllä tiiä miten se ite sen tilanteen kokee, mutta mua harmittaa senki puolesta. :/
Napnapille jaksuja ja motivaatiota sinne työjuttuihin! Osaan hyvin kuvitella sun motivaation puutteen. =)
Mä en oo ilmeisesti tulossa Hämeenlinnan treffeille, mutta tampereen treffeille tullaan kyllä. Me nimittäin lähetään tänään Heidin kanssa mun isän kyydissä mun porukoille ja tullaan sieltä ilm. vasta maanantaina!? Tarkotuksena olis päästä PITKÄSTÄ AIKAA vähän laskettelemaan!!!! :D Ja ehkä maanantaina JKL:n Aalto Alvariin pulikoimaan. Ihanaa...
Burde, jolla ei ny ollu muutaku oman navan juttuja... :S
Tosiaan päiväpinot vois olla poikaa ja la-su sit yks pino. Helpompi lukea ja kommentoida kun vaan yhden päivän jutut näkösällä=)
Viime yö meni taas mukavasti. Oliver nukahti 22:00 ja heräsi syömään 4:30. Eli 6 ja puolen tunnin unet, mutta sanovat neuvolassa että syömään ei tartte herättää. Eli antaa pojan nukkua kun kerran uni maistuu! Sit nukuttiin ysiin saakka sen jälkeen...
Ollaan nyt aloitettu D-vitamiinitipat. Onko tullut masuoireita ja kuinka pian aloittamisen jälkeen? Pelottaa ne masuvaivat kun nyt mennyt niin hyvin:(
Osse, siis onko riittävästi jos body + potkarit, gollegepuku ja kevyttoppis automatkalla tällaisella + kelillä ja auto aina lämmin lähtiessä? Tosin meillä on vielä autokaukaloonkin lämpöpussi tarvittaessa.
Pesukarhu, missäs päin lohjaa asustelette? Itse käyn siellä viikottain " sukuloimassa" :=)
Neuvola oli eilen. Pojalle painoa tullut 9 päivässä 310g, nyt siis 3890g=) Ja kun tuo 200g/vko olisi hyvä tahti niin ei ainakaan alakäyrillä mennä:)) Muutenkin kaikki oli ok.
Kauankohan tän sektiohaavan kanssa tarttee varoa vielä? Kun ei ole kipeä enää aikoihoin ollut, eikä sen olemassaoloa edes huomaa. Eli koska vois vähän alkaa jumpata, siivota, nostella tavaroita. Mikä on se varoaika?? Normaalia elämää jo kaipailen...
Nyt Poitsu heräs, jatkan myöhemmin...
Aurora & Oliver
AURORA, en osaa sanoa, kuin kauan sen sektiohaavan kans pitäisi olla varovainen. Minä kannoin kauppakasseja kotiin jo viikko pari synnytyksestä, kun olen vähän laiska noudattamaan noita ohjeita. Haava ei ollut mulllakaan kipeä eikä sen olemassaolosta tiennyt mitään, joten en sitten viitsi olla niin varovainen. Käyn päivittäin vaunulenkeillä vauvan kanssa ja raahaan vaunut kyytiläisineen ensin portaita pitkin kerrostalon tokakerroksesta alas ja takaisin tullessa kiskon ne ylös tokakerrokseen. Se on kyllä jo melko raskasta puuhaa ja välillä mietin, että JOS haava ei sisäpuolelta olekaan täysin parantunut, niin tuollainen kskominen/nostelu ei välttämättä ole hyväksi. MUTTA haava ei siltikään ole kipeä tms. niin enpä sitten ole ollut niin tarkka..... Ainoastaan kun öisin imetän kyljelläni ja vauva potkii haavaa, silloin saattaa tehdä vähän kipeää, mutta lähinnä pintapuolisesti.
Oon myös alkanut tekemään varoivaisesti pilateksia. En mitään hullua huhkimista, kun ihan jotain helpoimpia ja keveimpiä vatsalihasharjoituksia. Kyllä se liikunta auttaa palautumaan, mutta liika on liikaa.
Vauva-lehdessä oli juttu kaksosten äidistä ja tämän suunnitellusta sektiosta. En tiedä miksi, mutta jostain syystä mun niskavillat nousi pystyyn tuon jutun takia :/ Ehkä oon vain katkera, kun jouduin siihen sektioon, en tiedä miksi (ja kenelle oon katkera). Sitä juttua lukiessa palasi niin hyvin mieleen koko leikkaus kaikkine puolineen. Vaikka mun leikkaukseen ei liittynytkään mitään dramatiikkaa (ja toipuminenkin ollut tosi nopeaa ja kivutonta), on se silti jäänyt kaivelemaan jotenkin. Valitan kai turhasta. Ei kai sitä saa olla tyytymätön ja pettynyt, jos kaikki on mennyt hyvin...?
Haa, meidän poika on tänään 1kk! :) Voi että aika menee nopeasti, kohta se jo lentää pesästä :( Ihanaa kun tulee viikonloppu, mieskin on taas kotona. Ja ehkäpä tänään pääsen saunomaan, jee. Ja ehkäpä mies hoitaa ensi yönä jonkun syötön, että saan tankatuksi vähän unta, jee. :)
Hoo, meidän poika on nukkunut kohta kaksi tuntia! Kyllä tuo ulkoilu tekee tehtävänsä, poika nukkui eilenkin reilun pari tuntia päivällä, kun oltiin käyty vaunulenkillä. Äidistäkin on kyllä ihanaa päästä ulkoilemaan, ehkä myös nuo loput raskauskilotkin karisee, kun lenkkeilee päivittäin. Kuin nopsaa muilla on nuo kilot karisseet? Mulla jäi sairaalaan semmoinen viisi kiloa ja viimeksi kun kävin vaa´alla joku pari viikkoa sitten, oli jäljellä vielä 3kg. Tän hetkistä tilannetta en tiedä.
Toisaalta, oon kyllä syönyt herkkuja varmasti noiden vaunulenkkien edestä ja vähän enemmänkin :p Pitäis ottaa itseä kunnolla niskasta kiinni ja lopettaa mässäily, mutta miten sitä nyt voi herkuista luopua? :O
Mulla on tulossa vanha koulukaveri lapsensa kanssa kylään, pitää mennä laittamaan kahvinkeitin lataukseen ynnä muuta. Palailen myöhemmin kommentoimaan muillekin, jos vain ehdin :)
Han ja Rumpalipoika 1kk
Meillä oli viime yö ihan normaali, täytyy vaan toivoo että se toissayö jää nyt ainoaksi, taas piiiiiitkään aikaan...
Ossella tuntui olevan nopeet sormet... Heh, ei vaan niin täälläkin aina välillä. Pistetään väsymyksen piikkiin, eiks vaan?
Joo, nää päiväpinot taitaa olla nyt ihan hyvä juttu. Tulee niin paljon tekstiä,että hyvä kun jaksaa lukee... Ja eri asia on sit tää kirjoittaminen! Ainakin täällä.
Vaikka mä eilen lupasin tulla vielä kirjoittelemaan, niin netti menikin pimeeksi, oli kuulemma muillakin täällä päin, siis naapureilla. Ja tänään huomasin et HOTMAILkin toimii taas!!! Jippii, oli meinaan useempi posti saapunut... huoh!
Napnapilla tuntuu olevan " tylsää" töissä...
Jennille vastausta pinnikseen, meillä on käynyt vähän niin, et kun ollaan puhuttu tyyliin kaks viikkoo et pitäis laskee alas, niin sit kun ollaan nähty Eetun roikkuvan laidalla, niin ollaan keskellä yötä alettu vaihtamaan... Joten suosittelen että tehkää ajoissa!!! Onneksi ei pikku mies ole kerennyt tippumaan!
Pesukarhu kyseli 10kk mittoja... Meidän pikkupojan mitat oli 8300g ja 72.3cm ja päänympärys oli 45.2.
Harmitus, kun ei Burde ja Heidi pääsekään Hömppälinnan treffeille! Mutta toisella kertaa sitten. Mutta hauskaa reissua, äläkä satuta itseäsi mäessä!!!
D-vitamiiinit ja masukivut. Meillä ainakin alkoi masukivut juuri kun aloitettiin d-vitamiinit, oisko ollut seuraava tai sit seuraava, ja valitettavasti oon kuullut monelta muullakin tapahtuvan juuri noin! Mutta suosittelen ostamaan sitä Jekovittiä (vesipohjainen), se sopi ainakin paremmin Eetulle, massukivut helpottu huomattavasti! Me saatiin täällä noi Devitol-tippoja (öljypohjainen) neuvolasta, ja niillä aloitettiin, mut...
Han_ Mäkin oon tavallaan katkera, vaikka mulla ei sektioo ollut, mutta mun kätilö oli ihan p*rseestä! Se ei oikein kuunnellut mua... Ja siitä viisastuneena, kyllä kehotan kaikkia vaihtamaan kätilön jos ei kemiat pelaa!!! Ja tänkin tiedon kuulin vasta pari kuukautta Eetun syntymän jälkeen! Siis et saa vaihtaa kätilön jos siltä tuntuu!
Nyt takaisin villapaidan tekoon... Palailen myöh, jos netti toimii...
napero ja Eetu 1v ja melki 1kk
[color=FF00FF]Pakko oli taas tulla palstailemaan, vaikka neidin päikkärit alkaa olla loppu suoralla ja mun pitäis vielä pikkusen saada koti hommia tehdyksi. Anoppi hyökkääkin tänne sitten kahen jälkeen.. kastepukua pitää pikkusen katsoo sen kanssa.
Kastepuvusta pääsinkin itse asiaan, kun oli ollut ristiäisitä puhetta. Meillä on sillain kurja tilanne, että ei voida pitää kotona, koska meille i yksinkertaisesti mahu. Meillä on tosi tiivis suku niin minun kuin miehen puolella ja vieraita on kutsuttu noi 60 koska yksinkertaisesti ei voi ketään jättää kutsumatta.. meillä tilaisuus järjestetään seurakunnan tiloissa, mutta eiköhän siitäkin ihan nätti saada pienellä vaivalla.. ja eipähän tarvii kotona siivoilla;)
Tuo vieraskirja täytyy meidänkin hankkia, en edes itse muistanut sitä.. eli kiitoksia=) Mitähän muuta mun muisti listalta puuttuukaan vielä??
Me käytiin neidin kanssa kaupoilla eilen ekaa kertaa ilman iskää ja hyvin onnistu.. neiti nukku koko reissun tyytyväisenä, vaikka pari tuntia tais hujahtaa asioita hoitaessa.
Han, Mullahan tuli odotus aikana ihan älyttömästi painoo lisää.. eli 20 kiloo ja nyt jälkellä 7 kiloo, mutta oon vakaasti päättänyt, että gramaakaan ei jää ja herkut on nyt tällä mammalla pannassa ja ahkerasti käyn lenkillä ja pikkusen koitan jumppailla, eli eiköhän tää tästä=D
Mä oon alkanu miettiä sitä, että kuljenko " liian vapaasti" vauvan kanssa nykyään.. Neiti kuitenkin kulkee mun mukana lenkillä ja kaupoilla ja kylässä.. en siis ole lukkiutunut neljän seinän sisälle.. useesti vaan kuulee, että ei viiti pientä viedä joka paikkaan tms..
Sori jos on vähän tyhmä kysymys, mutta tuli vaan mieleen;)
Jaahas, kai sitä pitää mennä tekeen loput hommat, ennenkun se anoppi sieltä tulla pöllähtää=) Lenkille tekis kovasti mieli, mutta aura auto ei oo käyny vielä ja tuolla on satanu tollast5a painavaa nuoska lunta.. ei jaksa lähtee tarpomaan vaunujen ja koiran kanssa sinne.. ehkäpä illalla sitten:)
terkuin siru ja neiti-tiiti 1kk ja risat=)
jaa niin, täälä ehdoton päiväpinojen suosija, ainakin minä pysyn paljon paremmin kärryillä kun ei oo monen päivän jutut samassa pinossa. Viikonloppu tietty erikseen![/color]
Karssuli, meille käy ihan mihin aikaan vaan, kunhan ei nyt tosi aikaisin aamulla :) Täältä tulee Helsinkiin 23 minuutissa junalla, joten mitään ihan mahdotonta suunnittelua lähteminen ei vaadi. Sopisiko sulle vaikka yhden aikaan, vai haluatko treffata jo aiemmin? Täytyy varmaan tänä iltana vielä varmistella, jos Aino-raukka on vähän kipeänä..?
Hanille oli tullut kipeitä muistoja vauva-lehden jutusta... Täällä ihan sama juttu! Tuli oikein tippa linssiin, kun rupesin muistelemaan Noelin synnytystä ja sitä, kuinka poika vietiin heti sektion jälkeen lastenosastolle ja sain ihailla häntä maksimissaan 10 sekuntia lääkärin sylistä. Seuraavan kerran näinkin pojan seuraavana päivänä... Toivon kyllä kaikesta sydämestäni että seuraava synnytys sujuisi mutkattomasti, niin ehkä se vähän paikkaisi noita Noelin synnytyksen aiheuttamia suruja. Ja teki myös pahaa lukea niistä sektion aiheuttamista riskeistä ajatellen seuraavaa raskautta ja synnytystä. Kiinnikkeet ja kaikki.
Samasta aiheesta Auroralle; kyselit liikkumisesta sektion jälkeen. Mulle sanottiin sairaalassa että kipu ei ole mikään mittari, koska se liikkumiskiellon pointti on siinä, että sivulle vetäytyneet vatsalihakset ei palaudu kunnolla jos niitä rasittaa liian aikaisin. Eli jos niitä venyttää ja käyttää liian aikaisin, ne jäävätkin löysiksi. Sen vuoksi kai suositellaan rankemmasta liikunnasta ja vatsalihasliikkeistä pitäytymistä ekan 3kk ajan.
Kyllä mäkin nostelin Noelia ihan huoletta ja liikuin kotona normaalisti, mutta välttelin painavien nostoa ekan kk ajan, enkä vieläkään ole varsinaisesti tehnyt vatsalihasliikkeitä. Mulla ei kyllä olekaan mitään tosi hinkua hikilenkille, koska raskauskilot ovat jo lähteneet, ja ehkä vähän ylikin. Maha roikkuu toki, mutta noin muuten tuntuu että ihan hyvin olen palautunut raskaudesta.
Äh, netti tökkii siihen malliin että pakko jättää tähän. (Kursori ei liiku kirjainten mukana, joten pikkaisen vaikea kirjoittaa!)
Kandi & Noel 2kk+
Vauva-lehden (siinä synnytyssarjassa) esitelty tuore äiti oli meidän kanssa samaan aikaan synnytysvalmennuksessa Haikaranpesässä, ja sen vauva syntyi samana päivänä kuin Noel! :)
Napero, joo mekin saatiin Devitol pullo neuvolasta. Aloitettiin aamulla ja nyt Oliver huutanut 3-4 tuntia putkeen eikä rauhoitu mihinkään. Joko voi tipat vaikuttaa vai mikä nyt yhtäkkiä tollasen saa aikaan?!
Han ja kandi, mä en ole vielä nostellut mitään mutta reippaasti lenkillä kävelen ja muuten liikun täällä kotosalla! Mulle jäi sektioarven päälle toiselle puolelle sellanen ihme " patti" , oisko joku lihas tai muu jäänyt vähän hassusti. Onko teillä ollut, eli voisko olla vielä turvotusta vai elänkö ton möykyn kanssa loppuikäni?? Kun mut jouduttiin leikatessa pitämään kylkiasennossa kun muuten huimasi se selällään olo, niin oisko siellä jotain sit käynyt asennon johdosta:( 3kk ilman vatsalihasliikkeitä sun muita *höh*
Mulla tosiaan tuli 11kg raskauden aikana, ja alkuviikosta kun vaa´alla kävin, niin painoin 56kg. 55kg painoin kun aloin odottamaan, eli vielä on kilo jäljellä. Silti en mahdu vanhoihin housuihin vaikka vain tuo kilo jäljellä, eli voisko kropan malli olla muuttunut, lantio leventynyt tms? Kun yhdellä kaverilla lantio leveni odotuksen myötä ja meni vaatekaappi uusiksi!
Illalla autokauppaan. Meni mun auto vaihtoon, kun ei ollut takaovia ja istuminen kanssa oli ihan kauhean vaikeaa. En saanut kaukaloa ahdettua takapenkille. Nyt sit tänään saan neliovisen auton, JIPPII!!=)
Nyt tais hetkeksi Oliver hiljentyä, itki itsensä uneen... No, kohta se taas herää huutamaan!=( Jos ne D-vitskut tän aiheuttaa niin voi p****le! Kaverilla meinaan alkoi tippojen ottamisen jälkeen jonkin ajan kuluttua vaivat ja kesti päivän. Illalla oli taas masu ok.
Aurora taas...
voi kun tekis mieli Kandin ehdottamille treffeille! Mutta me nyt vielä kökötetään tunnollisesti sisätiloissa...ehtiihän sitä sitten. Mua muuten jännittää toi liikkeelle lähteminen - ei ollenkaan vauvan takia, vaan vaunujen! Mä olen ehkä maailman epäteknisin ihminen ja ressaan, miten saan ne vempeleet kasattua/koottua/kulkemaan sujuvasti...ja voin kuvitella jumittavani joka helkkarin liukuportaissa ja ovensuissa ja busseissa tukkeena. Kääks.
Ristiäiset tuntuu oleva monella aika iso juhla ja hienoja ohjelmia olitte värkänneet. Meillä on molemmilla minimaalisen pienet suvut ja ristiäisiin tulee n. 10 hlöä. Vieraskirja oli kiva idea - sitä voisi sit tosiaan aina neidin juhlissa täytellä!
Karssulilla on siis tuo suuresti pelkäämäni tulehdus :( Mun äidillä on ollut se, ja hyvin hän on onnistunut maalailemaan kauhukuvia...
Han tekee jo pilateksia, wau! Mä olen kans miettinyt tuota vatsalihas -asiaa - missä vaiheessa niitä uskaltaa alkaa tekemään? Ja herkut...voi itkujen itku, miten niistä voi kieltäytyä?!
Meillä täällä elämä sujuu vauvan kanssa edelleen leppoisasti, ihan tuntuu luontevalta että meillä tuommoinen pieni asukki on! Nyt vaan harmittaa ihan MEGApaljon miehen isyysloma...on nimittäin ihan kipeenä. Kävi lääkärissä, joka oli sanonut ettei sais olla vauvan kans samassa huoneessa tai sit pitää käyttää HENGITYSMASKIA! Tuntuu pahalta toisen puolesta, kun ei millään malttais pitää pikkuisesta käsiään erossa :( Maanantaina se meneekin jo töihin mikäli on terve. Höh ja pöh :(
Eilen kylvettiin ekan kerran, Pikkunakki oli kuin kala vedessä! Parku alkoi vasta kun nostettiin pois vedestä ja alettiin kuivaamaan.
Hih, yläkertaan jäi itkuhälytin päälle ja nyt kuuluu miehen puhinaa ja yskimistä. On se hyvä, että valvonta pelaa ;)
Makkara ja Nakki 1vko2pvä
Mullahan noita kiloja tuli kans ihan reilusti, 19kg. Jälkitarkastuksessa oli vielä 3kg jäljellä, pikkuhiljaa siitä lähtivät. Nyt paino on -7kg verrattuna ennen raskautta olevaan tilanteeseen. Kun olin ollut 4vkoa töissä, paino oli tippunut 2kg.
Lantio oli mullakin tavallista leveämpi vielä puoli vuotta synnytyksen jälkeen, luulin että en saa enää ikinä vanhoja farkkuja jalkaan. Mutta nyt mahtuu kaikki! Kyllä se kroppa siitä pikkuhiljaa palautuu, älkää vielä murehtiko!
heissan!
Kyllä tosiaan taitaa olla nää päiväpinot ihan hyvä juttu, kun tänäänkin jo näin paljon on tullut juttua. Muistetaan vaan laittaa aina se linkki edelliseen, niinkuin aikas monet muistaakin. =)
Emmi on jo kolmansilla päikkäreillä tänään. Aamusella vedettiin ne perinteiset puol tuntia sisällä, sitten puolen päivän aikaan pistin tytön pihalle ja kuvittelin, että silloin olis ollut aika pitkien unien, mutta ei: vain puol tuntia silloinkin. Nyt sitten uudemmalla yrityksellä pihalla ja parilla hyssytyksellä menty jo reilu puol tuntia. Toivottavasti nukkuis nyt ainakin pari tuntia, niin ilta olis helpompi.
Ossen typykä tahtoo 24/7 täyspalvelua maidon ja viekussa nukkumisen muodossa. =) Toivottavasti aikaiset ja useat heräämiset olis ohimenevää!
Toivottavasti Burden isän asiat lähtevät parempaan suuntaan! Ja laskehan minunkin puolesta muutama lasku! =) Itekin tekis kauheesti mieli mäkeen.
Rumpalikin saavutti ekan kuukauden jo - onnea! Kiva juttu, että myös päikyt on alkaneet maistua!
Eetukin oli taas muistanut, miten yöllä käyttäydytään - hienoa! Kuka sulla oli Napero kätilönä?
Aurora, monellako tipalla aloititte D-vitamiinit? Meille oli neuvolan ohje, että ekat kolme päivää yks tippa, sitten kolme päivää kahta tippaa jne sinne viiteen tippaan saakka. Mekin aloitettiin suoraan noilla Jekoviteilla, vaikka neuvolasta annettiin Devitolit. Toivottavasti Oliverin huuto oli ohimenevää! Tulehan sitten heti kertomaan, millaisen auton sait!
Vauvan pukemisesta: jos me ollaan lähdetty autolla näillä pluskeleillä, niin ollaan laitettu joko toppahaalari ilman välikerroksia tai sitten ä-pakkauksen kevyttoppis ja sen alle fleecepuku. Nyt Emmi nukkuu sellaisessa varustuksessa, että sillä on body, sukkikset, puolipotkarit, fleecepaita, pipo, töppöset, lapaset ja kevyttoppis ja sitten on makuupussissa ja vaunujen peitto (tai mikä se päällisosa onkaan) päällä. Hyvin tarkenee ja nukkuu paremmin kun ei tuu liian kuuma.
Raskauskiloista: mulla tuli joku 18 kg ja sairaalaan tais jäädä 7kg. Nyt neljä kuukautta synnytyksen jälkeen oon pari kiloa lähtöpainon alle. Ja syön ihan hulluna ja vedän kaikkee hyvää ihan liikaa. Pelottaa oikein se aika, kun lopettaa imettämisen, taitaa silloin olla parasta tosiaan alkaa miettiä syömisiään. Lantio on mullakin edelleen vähän leveämpi, mutta se kai tosiaan leviää siinä odotusaikana ja palautuu toisilla ja toisilla ei. Lantiota enemmän mua harmittaa jalat. Raskauden lopussahan mulla oli aikas kauheet turvotukset, mutta ne on pikuhiljaa laskeneet, mutta edelleen jalka on noin ½ numeroa entistä isompi. Tiedän kyllä, että raskausaikana jalkapöydän luut laskee ja leviää, mutta nyt toivon, että nekin palautuis, sillä mulla on liika ihania kenkiä, joista joutuis luopumaan, jos ei tilanne parane. Juu ja liikuntana mulla on ollut vaunulenkit ja muutaman kerran sulkista ja nyt puoltoista kuukautta kerran viikossa se äiti-vauva-jumppa.
Makkara, me maalaiset pärjättiin vaunuilla Stockalla jopa liukuportaissa, joten kyllä niitten kanssa selviää. Rohkeasti vaan kokeilemaan sitten kun neiti on vähän isompi. Isukille paranemisia!
Siru mietti liikkumista vaavin kanssa, että mikä on liikaa. Mä oon kanssa aika ronskisti ottanut likan mukaan ihan joka paikkaan tai siis ainakin melkein. Niin kaupat, lenkit kuin kyläpaikatkin alkaa olla tytölle tuttuja. En toki vie ehdointahdoin paikkaan, missä ollaan kipeenä tms., mutta oppiipa neiti pienestä pitäen " meidän perheen tavoille" .
Neidillä tunti unta takana, jospa minäkin hetken tekisin vielä jotain muutakin kuin vain täällä hengailisin. Pitäis ainakin yks työpaikkahakemus kirjoittaa, hakuaika kun loppuu ens viikolla. Näkymisiin!
-Amy ja Emmi-
Päiväpinot kuulostaa minustakin hyvältä.
Raskauskiloista. Minulle tuli 9-10 kiloa ja kun saavuttiin kotiin sairaalasta niin kiloja oli vielä +5kg eli hyvin maistui ruoka mulle sairaalassa, 10 ruisleipää meni päivässä :) Viikko synnytyksestä olin 1-2 kiloa miinuksella ja nyt 5 kuukautta synnytyksestä olen 4 kiloa miinuksella ja mahasta ei ole oikeastaan tietoaakaan. Mies ja äiti väittää, että mulla on vähemmän mahaa nyt kuin ennen raskautta mutta en nyt sitten tiedä. Itseni mielestä olen laihtunut vain sormista eli sormukset meinaa pudota :D
Minä rupesin jo eilen miettimään, että johtuuko Iitun itkuisuus siitä että hällä on nälkä ja pelkkä maito ei riitä enää. Mutta voiko nälkäinen lapsi nukkua yöllä klo 21-6 syömättä ja siitä vielä syömisen jälkeen klo 10 asti? Ja päivälläkin on ihan entiset syömisvälit kuin ennenkin?? Tänään neiti on kyllä ollut ihan tyytyväinen eloonsa :)
Kuinka monella on Tripp Trapp- tuoli? Meidän pitäisi sellainen Iitulle kohta puolin ostaa...
Kyllä Amyn ja Ykkösopen neidot tuntuu hujopeilta Idaan verrattuna, kun ottaa huomioon että Ainokin ollut " muutaman sentin" lyhyempi syntyessään ;)
MiaMik ja Ida 5kk
Makkaraa sun muita uusia tervetulleeksi :) Eli siis tervetuloa minunkin puolestani!
Me aloitettiin yhdellä tipalla Devitolia ja jo seuraavana iltana alkoi itkut. Viikon ajan niitä kuitenkin jatkettiin. Sitten pidimme viikon taukoa ja aloitimme jekovit-tipat ja niistä ei tullut enää mitään...
Kylläpäs täällä on aktiivista porukkaa! Sehän on hyvä että pinossa on vilinää ei siinä mitään :) Enää ei millään pysty kommentoimaan kaikille, mutta yritän ainakin osalle, mitä jäi mieleen.
Karssulilla rintatulehdus, voi kuinka ikävää :/ Ja imetyskin loppumaisillaan. Kauan olet kuitenkin pystynyt imettämään vaikeuksista huolimatta, saat olla ylpeä siitä!
Makkara, mäkin pelkäsin rintatulehdusta, mutta olen välttynyt onneksi, kun olen suojannut rinnat tosi hyvin viimalta etenkin ulos lähtiessä. Tulehdus voi iskeä tosi vähästä, esim. pakastimen avaus, ovesta ulos kurkkaus... Mulla oli sellainen säämiskä, jonka aina laitoin ulos lähtiessä rinnuksille. Nykyään en ole enää niin tarkka, ja kai se tulehdus iskee helpommin imetyksen alkupuolella.
Tosi kurjaa kun miehesi on kipeä eikä pääse vauvanhoitoon! Ja harmi sentään kun hänen lomansakin meni tavallaan " hukkaan" kun nakki päätti tulla vasta yliajalla... No onneksi ei se vauva teiltä mihinkään katoa ja mieskin ehtii kyllä pieneen vielä tutustua :)
Aurora, monesti kuulee sanottavan, että parin viikon iässä masuvaivat ja mahdollinen koliikkikin alkaa, joten ajankohta sopisi ihan tavallisiinkin vaivoihin. Mutta toivotaan että on ihan tipoista johtuvaa, ja helpottaisi esim. merkin vaihdolla! Jos itkut jatkuu, kannattaa soittaa neuvolaan ja kysäistä, miten edetä. Minun piti jättää Jekovitit silloin viikoksi tauolle ja aloittaa sitten uudelleen ensin yhtä tippaa, sitten kahta jne. Mutta meillä masuvaivoja ei aiheuttaneet tipat, tosin saattoivat lisätä niitä jkv.
Burdelle jaksuja, toivottavasti mieli siitä vielä piristyy!!
Siru, se on tosi hyvä ettet ole lukkiutunut neljän seinän sisään! Rohkeasti vain liikkeelle vauvan kanssa :) (Toisin kuin allekirjoittanut joka on kököttänyt sisällä vähän liiankin kanssa... :/ )
Kandilla ja Hanilla ei niin hyviä muistoja sektiosta... Toivotaan että saatte tekin vielä ns. normaalit synnytykset kokea! Ja Kandi, voin vain kuvitella kuinka kamalaa on ollut olla erossa pojasta, ja se huoli sairaudesta....huh huh. Ihanaa että kaikki on nyt Noelilla hyvin!
Aleksi nukkuu pihalla. On muutes hankalampaa miettiä pukeutumista nyt kuin kovilla pakkasilla. Meidän poika on niin kuumakalle, että on tässä parina päivänä unet ulkona keskeytyneet ihan sen takia, että on ollut niin kuumissaan. Nyt laitoin vain äp:n kevythaalarin ja 2 vaatekertaa alle (ja makuupussiin). Mittari näyttää +3 astetta. Toivottavasti nyt osuu " voitelut" kohdilleen..
Muuten ei eloon uutta. Paitsi että täälläkin on alettu heräilemään liian aikaisin aamulla (äidin mielestä :) Tänäänkin piti nousta jo puoli kasilta... Ossen neidillä taisi olla samanlainen vaihe nyt.
Jaahas, mies tuli, nyt ruoka uunista ja syömään.
Ai niin, siitä tuli mieleen että kiloista oli ollut puhetta. No mullahan tuli raskausaikana 9kg, ja nyt ollaan jo 7kg alle lähtöpainon... Eli tehokkaasti on imetys vienyt kilot äidiltä pojalle ;) (Aleksi painoi 3kk neuvolassa 7670g) Nyt on onneksi paino pysynyt mulla samoissa jo jonkun aikaa. Oonkin tehostanut tuota syömäpuolta aikas tavalla. Mutta kiva kerrankin näin päin, että ei tarvi painonnoususta huolehtia :)
Viipero & Aleksi pian 4kk
Jos vielä ehtis kirjoittaa ennen kuin neiti herää..
Aurora, meillä alkoi ilta itkut reilu viikko devitolin aloituksesta, ja meille neuvottiin niinkin varovainen aloitus kuin 1vk/1tippa, 1vk/2tippaa, 1vk/3tippaa jne.. Kahden tipan kohdalla vaihdoimme jekovitiin ja kitinät loppui. Silloin annettiin myös rela-tippoja.
siru, meillä oli kans ristiästen kahvitus kirkon tiloissa, ja oli hyvä paikka pitää. Ei tarvinnut vuokrata/lainata kuppeja ja niiden tiskaus kävi nopeasti koneella. :)
Raskauskiloista, mulle tuli kiloja yhteensä 12kg, siis joulukuun alkuun, sen jälkeen en käynyt puntarissa. Neiti siis syntyi 28.12, että on niitä voinut tulla enemmänkin. ;) Jälkitarkastuksessa oli ekaan neuvolapainoon 4kg ja viime kesään 6kg. Mutta kun tuota ylimääräistä on ihan liikaa, pitkäaikais tavote olis tiputtaa 20-25kg.. Sit voi olla todellisempaa kun pääsee taas taekwondo treeneihin.
Mies on sairaslomalla, sen nilkka on edelleen turvoksissa ja kipeä. Kyllähän tuo kotona liikkuu ilman keppejä. Ja jo ekana iltana kun nilkka meni rikki, piti lähteä tutustumaan uudelleen avattuun Tarjoustaloon. Ja vain katseltiin, meni 1,5h kaikkiaan, ajomatka ei kuitenkaan ole kovin pitkä. :) Se huono puoli on automaatti autossa että mies pystyy ajamaan kun ei tarvitse polkea kytkintä, en päässyt kuskiksi.. :(
Ensi viikolla onkin taas ohjelmaa, maanantaina Hämeenlinna treffit ja tiistaina paikallis-treffit. Ja mies on to-pe laivalla ja Even kanssa mennään Valkeakoskelle kylään miehen siskon luokse.
Eve nukkuu vielä, taas olisi aika tehdä ruokaa..
bejpi ja nukkuva Eve 2kk 2pv
tää on varmaan tätä imetysdementiaa, mehän käytiin jo maanantaina 2kk neuvolassa. Uudet mitat: 4770g, 57,5cm ja 39,5cm. Painoa olis kuulemma voinu tulla vähän enemmän, mut vielä ei mitään toimenpiteitä. Eve oli 1kk 4330g eli kuukaudessa tullut 440g. Onko vähän?
huono muistinen bejpi ja edelleen nukkuva Eve
Unohdin kertoa, että Ida on kehittynyt nyt viikossa ihan hirveästi. Sen jälkeen kun opittiin kääntymään, niin johan lattialla pyöritään ympyrää ja kovasti yritetään mennä eteenpäin leluille, mutta toistaiseksi suunta on kyllä taaksepäin ja sekös kismittää neitiä. Myöskin ylävartaloa (masu ilmassa) ja peppua nostetaan vuorotellen masulla ollessaan. Toinen asia missä neiti on kehittynyt, on se kuinka taitavasti leluja pyöritellään kädestä käteen, esim eilen Iitu touhusi pitkään huulirasvapuikon kanssa vaihtamalla sitä kädestä käteen :) Hauskaa katseltavaa :)
kone ja minä yhdessä sekoilemme, eli kirjoitetaan nyt vaikka vaan tähän pinoon... :D
-Osse