Opettajat: Lapsi ei saa koskaan neg. Wilma merkintöjä
Vain positiivisia. Kokeista 9-10, vain matikka ja enkku 7-8. Opettaja sanoi että lapsen pitöisi mennä psykologin tutkimuksiin oppimisen ongelmien takia. On 5 lk. En ymmärrä mikä on vialla kun koskaan ei ole tullut ainuttakaan negatiivinen merkintää, pos 2- 3 viikossa.
Mitä tämä voi olla? Olen huolestunut.
Kommentit (11)
Ja läksyt tekee aina ja mielellään aina vähän extraa omasta halustaan.
No ei ole normaalia tarvita tukiopetusta jatkuvasti. Jokin siinä oppimisessa tökkii. Anna tutkia, jos pääsee. Kaikki ei pääse.
Onko ketään opettajaa paikalla? Jos on oppimiseen liittyvää ongelmaa eikö siitä tule jotain merkintöjä 5 v aikana? Tuttsvan adhd lapselle merkintöjä tulee jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole normaalia tarvita tukiopetusta jatkuvasti. Jokin siinä oppimisessa tökkii. Anna tutkia, jos pääsee. Kaikki ei pääse.
Lapsen koulussa on sellainen pienryhmä omassa luokassa kerran vko vakituisesti jossa kerrataan opittua.
Jos on joku oppimisen ongelma laittatteko te opet siitä merkintöjä Wilmaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään opettajaa paikalla? Jos on oppimiseen liittyvää ongelmaa eikö siitä tule jotain merkintöjä 5 v aikana? Tuttsvan adhd lapselle merkintöjä tulee jatkuvasti.
No en minä ainakaan oppimisen ongelmista wilmamerkintöihin raportoi. Sinne laitetaan ihan muita asioita. Jos lapsellasi on oppimisen ongelmia, hän on koulun erityisopettajalle tuttu. Juttele erityisopettajan kanssa.
Wilma-merkinnät liittyvät enemmän käytökseen. Ei sinne oppimista raportoida. Voi olla oppimisvaikeuksia, vaikka käytös kunnossa.
Yleensähän ne negamerkinnät tulee käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään opettajaa paikalla? Jos on oppimiseen liittyvää ongelmaa eikö siitä tule jotain merkintöjä 5 v aikana? Tuttsvan adhd lapselle merkintöjä tulee jatkuvasti.
No, ei nämä nyt oikein liity mitenkään toisiinsa. Olen erityisopettaja yläkoulussa ja minulla on ollut oppilaita, joille voi vain aina antaa plussaa. Yritteliäitä, positiivisia, keskittyvät tehtäviin, aina kirjat mukana ja ohjautuvat tehtäviin pelkästä katseesta. Samalla taustalla on kraavia oppimisvaikeutta.
En ihan saa kiinni, että miksi lapsesi pitäisi testata. Joko kunnassa on ylimääräistä resurssia tai sitten opettajalla on joku aito huoli. Alakouluissa numerot on vähän niin ja näin. Seiska ei kyllä ole kummoinen numero alakoulussa ja monet seiskat tippuu vitosiksi yläkoulussa. Alakouluissa jotenkin ajatellaan, että seiska on minimi. Ei kaikkialla, mutta viimeksi toissa viikolla juteltiin alakoulusta tulevista oppilaista ja opettajat kuvaili oppimisvaikeuksia, vaikka numerot oli jotain seiskaa. Jopa kasia.
Kysy opettajalta, miksi lapsesi pitäisi testata. Täytyyhän teidän olla asiasta jutellut. Säännöllinen tukari on tukimuoto ja se kyllä tarkoittaa, että jotain ongelmaa oppimisessa on nähty. Alakoulussa tukiopetus on yleensä voimakkaammin oppilaskohtainen tukitoimi ja sinne määrätään. Yläkouluissa voi olla noita yleistukareita ennen koetta, johon menee kympikin oppilaita vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Wilma-merkinnät liittyvät enemmän käytökseen. Ei sinne oppimista raportoida. Voi olla oppimisvaikeuksia, vaikka käytös kunnossa.
Yleensä niiden sanotaan olevan yhteydessä. Lapsi saa merkintöjä mm aktiivisuudesta ja ryhmässä toimimisesta. Siksi huolestuttaa mikä oppimisen häiriö voisi olla kyseessä. Vai osaavatko esim autistit toimia ryhmässä? Harrastuksissa kehutaan vuorovaikutustaitojaan ( teatteri ja uinti)
Ei wilmassa ole sellaista kuin huono-merkintä.
Tiedoksi merkinnän alle meidän opettajat kirjaa niitä huolia tai, että on ongelmia keskittymisessä ym.
Ja jos on huoli oppilaasta, niin meillä laitetaan ilmoitus suoraan oppilashuoltoryhmälle. Itse otan usein yhteyttä luokanvalvoja/kuraattoriin/erityisopettajaan/terveydenhoitajaaan /huoltajiin, kun on huoli oppilaasta. Olen yläkoulun ja lukion aineenopettaja.
Hyvä-merkintä Wilmassa on. Sitä voi perustella tai klikata vain sen värin.
Ja kysyttäessä syytä miksi pitäisi mennä psykologille,opettaja sanoi ettei voi tietää mikä.on vialla etukäteen. Mutta siis en ymmärrä... Lapsi saa matikan tukiopetusta.