Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla päiväkodissa töissä?

Vierailija
18.01.2025 |

Mietin jaksaisko nykyajan lapsia?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoin 2kk. Meteliä, väkivaltaa mitä oli vain kestettävä. Ainoa tauko 12min. Työvuorot muuttui koko ajan. Meni yöunet ja elämänilo. Ei enää koskaan päiväkotiin töihin. Olin epäpätevänä määräikaisena. 

Vierailija
2/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä helvettiä.

t.vo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhauttavaa, koska kurinpito on kielletty. Jos lapsi vaikka haistattelee sinulle tai lyö sinua (tai toisia lapsia) niin et voi tehdä sille mitään, koska lapsilla on koskemattomuus.

Lisäksi byrokratian määrä on räjähtänyt käsiin sen jälkeen, kun päiväkotien toimintamuoto vaihdettiin päivähoidosta varhaiskasvatukseksi. Yhä isompi osa työajasta menee tietokoneella ja palavereissa.

Vierailija
4/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat vittumaisia, lasten tasolla

Vierailija
5/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireistä ja villeimmät /vaikeimmat lapset vie helposti kaiken ajan. 

Vierailija
6/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi sitoa tuoleihin ja itse lähtee kahvitauolle.

Vierailija
7/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla asenteella en suosittele palaamaan asiaan. Etsi jotakin sopivampaa. Lapset ovat työssä vähin paha.

Vierailija
8/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaat vittumaisia, lasten tasolla

Niin ne tuppaa olemaan, ovathan alle 7v

Vierailija
9/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vähän kuin vanhusten palvelutalossa. Virikkeiden/aktiviteettien keksimistä, syöttämistä, vaipan vaihtoa, kiukuttelun kuuntelua, eritteiden siivoamista, avuttomimpien vessassa auttamista jne. Omaiset, eli lasten vanhemmat tai vanhusten lapset ovat kiinnostuneitta,  että miten se meidän pikkuinen/vanhus pärjäilee siellä.

Monesti elämä alkaa avustettuna ja päättyy avustettuna. Lasten edunvalvojia ovat vanhemmat tai viranomainen ja vanhusten edunvalvojia ovat lapset tai viranomainen. 

Vierailija
10/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvattajalla on lasuntekovelvollisuus, eli joutuu toimimaan ilmiantajana jos epäillään lapsen kotioloissa olevan puutteita.

Vierailija
11/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella musertavaa. Lapset pompottelee aikuisia mennen tullen. Ennenvanhaa aikuinen oli auktoriteetti jota oli toteltava. Nykyisellään vapaakasvatus antaa sellaiset kortit elämään ettei niillä pärjää.

Vierailija
12/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksoin 2kk. Meteliä, väkivaltaa mitä oli vain kestettävä. Ainoa tauko 12min. Työvuorot muuttui koko ajan. Meni yöunet ja elämänilo. Ei enää koskaan päiväkotiin töihin. Olin epäpätevänä määräikaisena. 

Entä taudit?

Vierailija
13/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on onni olla kivassa yksikössä ja työ pienten ryhmässä on palkitsevaa. Työkaverit kivoja, hyvä ilmapiiri. Työpäivien jälkeen etenkin näin talvella olen väsynyt, mutta eiköhän se ole aika normaalia. Iltaisin ei tarvitse odotella unta. 

Vierailija
14/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein töitä päiväkodissa noin 30 vuotta. Pidin siitä työstä vaikka kyllähän se välillä raskastakin oli. Parhaimmillaan kuitenkin se oli kiva yhteisö joka oli kuin toinen koti ja jossa sai hyvin pitkälle määritellä omaa työtään. Lapsilta ja perheiltä saatu palaute auttoi jaksamaan. Paljon iloa sinne mahtui josko oli vaikeitakin hetkiä.

Mutta päiväkodit ovat muuttuneet. Enää en välttämättä hakeutuisi alalle. Viimeiset vuodet olin poissa varsinaisesta lapsiryhmätyöstä ja nyt eläkkeellä.

Vierailija
15/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman aikaa jaksoin. Paljon perushoitotyötä eli syöttämistä,pukemista ja vessatusta. Parhaimmillaan mulla oli kuusi lasta samaan aikaan vessatettavana ja kaikki jotain 1-2 vuotiaita. Vanhemmat oli pääasiassa aika mukavia mutta riippui täysin sosioekonomisesta alueesta. Paljon oli tosin outoa arvostelua vaikka olin kokenut tekijä ja koulutettu. Jos tiimi toimi niin työtä pystyi jaksamaan. Myös se oli ongelma ettei kaikkialla saanut tukea kun esim mainitsi että lapsiryhmä on haastava. Tajusin kuitenkin jossakin vaiheessa etten kovin paljon pidä pienistä lapsista enkä voi kehittyä siinä työssä niin lähdin.

T:sosionomi

Vierailija
16/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa työskentely on erilaista kun vanhustenhoidossa.

50 kertaa raskaampaa nimittäin päiväkodeissa. Näin kummatkin kokeneena.

Vanhustentalolla hoidetaan 1 vanhusta kerrallaan, esim 5 vanhusta työvuoron aikana, joiden luona autetaan vuorotellen.

Päiväkodissa työ on meluisaa, kaikki lapset hoidetaan samaan aikaan, lapset on paljon aktiivisempia (miljoona kertaa), kaaosmaista työtä. Vanhustyö todella hidastempoista, lisäksi lapset on lapsia, vanhukset eivät ole lapsia, toki pitkäaikaisosaston loppupäässä toiminnot hidastuu ja taantuu.

Vierailija
17/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siis tykkään työstä kaaosmaisuudesta huolimatta. Jos ei aidosti pidä hyvin paljon lapsista, en suosittele alaa.

Olen itse aktiivinen, joustava, lapsista tykkäävä ja luova. En ole ns vanhan ajan kasvattaja, mutta en anna lasten lyödä muita yms, eli pidän rajoja tärkeinä.

Lapset tottelee kyllä, vaikka kasvatus on muuttunut.

Joskus voi olla ilkeitä tms vanhempia, mutta pääsääntöisesti vanhemmat osoittavat kiitollisuutta.

Taudit kiertää etenkin pienten ryhmissä.

Vierailija
18/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakasosionomi opiskelee 4,5 vuoden mittaisen tutkinnon, ja sen avulla päätyy päiväkotiryhmään vessattamaan ja pukemaan lapsia. Eikä edes ryhmän ykkösnaisen asemaan, vaan ykkönen on lyhyemmän aikaa opiskellut vakaope.

Vierailija
19/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse siis tykkään työstä kaaosmaisuudesta huolimatta. Jos ei aidosti pidä hyvin paljon lapsista, en suosittele alaa.

Olen itse aktiivinen, joustava, lapsista tykkäävä ja luova. En ole ns vanhan ajan kasvattaja, mutta en anna lasten lyödä muita yms, eli pidän rajoja tärkeinä.

Joskus voi olla ilkeitä tms vanhempia, mutta pääsääntöisesti vanhemmat osoittavat kiitollisuutta.

Kasvatus on muuttunut, minkä vuoksi ainoastaan äärimmäisen lapsirakkaat henkilöt enää jaksavat lasten kasvanutta kurittomuutta. Pitää sietää sitä että joutuu lapsen mustelmille mukiloimaksi ja silti rakastaa sitä lasta.

Vierailija
20/37 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapset eivät kyllä kykene hallitsemaan itseään niin, että "tottelisivat".

Suurin osa kyllä. Mutta avustajia ei saada heille,jotka tarvitsivat yksityistä ohjausta koko ajan ja se vie sitten yhden ryhmästä kokonaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi