Pitääkö yövieraan tuoda omat lakanat mukanaan?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Jopa on vieraanvaraista porukkaa .
Onko todellakin niin, ettei ihmisillä ole edes lakanoita saati pesukonetta ? Tuskinpa silloin on peittoja tai tyynyjäkään? Onko teillä edes vierashuonetta??
Asun 18 m^2 yksiössä ja ei ole omaa pesukonetta, vaan käytän pyykkitupaa. Peitto ja tyyny löytyy. Mutta en missään nimessä haluakaan vieraita, vaikka jostain syystä niitä silti tänne tunkee, kun eivät halua maksaa hotellista.
Vierailija kirjoitti:
Jos normaali ihminen nukkuu yhden yön, en kyllä näe tarvetta pestä lakanoita. Sen sijaan ne voi tuulettaa, viikata kaappiin ja käyttää seuraavalla vieraalla. Ei kai nyt normaali ihminen lakanoihinsa kuse tai oksenna.
Ja tässä on tärkein syy, miksi en halua vieraan tuovan omia lakanoita.
---
Toiset eivät käytä lainkaan pesuainetta ja pesevät kylmimmäsä mahdollisessa lämpötilassa. Mahdollisesti luteet ja muut vipeltäjät tulee lakanoiden mukana, vaikka voihan ne tulla ihmisen laukkujen ja vaatteidenkin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Jos normaali ihminen nukkuu yhden yön, en kyllä näe tarvetta pestä lakanoita. Sen sijaan ne voi tuulettaa, viikata kaappiin ja käyttää seuraavalla vieraalla. Ei kai nyt normaali ihminen lakanoihinsa kuse tai oksenna.
Onneksi yökyläilen vain vanhemmillani. Siellä saa puhtaat lakanat. Joskus äiti on sanonut, että sisko nukkui vierashuoneen lakanoissa yhden yön, mutta voi ne vaihtaa jos haluan. Ei tarvi, mutta tuossa on mun raja kenen nukkumissa lakanoissa voin yöpyä.
Lähtökohtaisesti ei.
Saaristomökille kyllä. Jos tietää yöpaikan emännän/isännän olevan erityisen väsynyt (pieni vauva tms.), kyllä. Jos menee kylään köyhälle, kuten opiskelijalle, kannattaa varmistaa myös sillä hänellä ei välttämättä ole monia lakanoita. Jos tietää että pyykinpesu on jostain syystä hankalaa, kyllä.
Tarjoutuisin tuomaan omat lakanat ainakin, jos vierailisin saaristomökillä, ylipäätään mökillä, pikkuvauvaperheessä, pienessä asunnossa, asunnossa jossa ei omaa pyykkikonetta jne.
Just oli asiaa siitä pyyhkeitten pesutiheydestä. Vaikka vieras nukkuisi lakanoissa vain sen yhden yön, kunnioitan seuraavaa vierasta sen verran että todellakin pesen lakanat ja pyyhkeet sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole varasänkyä, joten en voi yövyttää ketään.
Eikö edes sohvalla mahdu nukkumaan?
Kuka aikuinen haluaa nukkua sohvalla? Joskus tosi nuorena opiskelijana joo, koska ei rahaa hotelliin. Mutta muuten ei kiitos.
No miksi ei, jos ei ole hotellia lähellä. Mulla on käynyt yövieraita ja he ovat nukkuneet sohvalla. Siinä on ihan hyvä nukkua.
Meilläkin sohva hankittu sillä perusteella, että siinä on hyvä nukkua. Nukun siinä itsekin aina välillä, jos toisen kuorsaus valvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka aikuinen haluaa nukkua sohvalla? Joskus tosi nuorena opiskelijana joo, koska ei rahaa hotelliin. Mutta muuten ei kiitos.
No miksi ei, jos ei ole hotellia lähellä. Mulla on käynyt yövieraita ja he ovat nukkuneet sohvalla. Siinä on ihan hyvä nukkua.
Mulla kyse on toisen nurkissa olemisesta ja yksityisyyden puutteesta. Ei niinkään nukkuma-alustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole sohvaa sillä tykkään istua lattialla. Sänkynä minulla on vanha futon patja joka toimii myös ruokailutilana. Varsinaista keittiötä minulla ei ole, eikä pesuhuonetta, vain pelkkä wc bidee suihkulla.
Minullakaan ei ole sohvaa, mutta minulla on kissa, sen nimi on Miisu
Miisu on hyvin leikkisä ja söpö. Minulla on myös vanha Gary Mooren CD levy. Soitinta minulla ei ole , mutta yleensä iltaisin tykkään katsella siitä reiästä, siinähän on reikä siinä keskellä kuten tiedät?
Siitä reiästä kun katselee niin varpaathan sieltä näkyy. Se on aika hienoa, se on ihan kuin taulu =)
Ei minulla käy koskaan vieraita kun minulla ei ole niitä lakanoita, mutta minulla on kyllä pesukone jolla voisin niitä pestä , jos olisi vain pyykkipäivä. Olisi kyllä kiva välillä pyykätä, mutta en saa vielä itse. Aamulla join teetä, mitä sinä joit? Etkai vaan kaljaa? Se on aika pahaa, mutta jos juo kerralla koko kopallisen niin tulee hullu olo. Maailma ikäänkuin pyörii. Ihan kuin pesukone.
Oletko joskus nähnyt pesukonetta? Ajattelin että ehkä et taida olla koska sanoit ettei sinulla ole sellaista. Tai no mihin sellaista tarvitsisit kun sinulla ei ole niitä lakanoitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, millä on liikkeellä. Jos vieras kulkee julkisilla, lakanoiden kantaminen on vain turhaa painoa kassissa, mutta omalla autolla kulkiessaan kohtelias vieras ottaa lakanat mukaansa. Isäntäperheelle lakanoiden pesu, vetäminen ja mankelointi on kuitenkin aina aika iso työ.
En vetele enkä mankeloi, en varsinkaan silitä. Ihan turhaa nykyaikana, materiaalit erilaisia ja lakanoiden vaihtoväli lyhyempi kuin ennen. Samoin oma kylpemisväli tiheämpi kuin isomummon aikaan.
Minulla ei ole lakanoita, mutta leveälahkeiset housut on. Yleensä joku roikkuu aina siinä lahkeessa. Ikäänkuin keinuu. Se on aika jännää.
Vieraan ei pidä nähdä lakanan alle. Siellä voi olla jotain pesemisestä riippumatta jäänyttä tahraa jne.
Tuosta voidaan tietty poiketa sopimalla.
Ei ole kukaan koskaan pyytänyt tuomaan omia lakanoita ja meille tullessa tuonut. En edes ajatellut että näin myös jotkut toimii. Lapset ottanut välillä makuupussia yökylään, mutta ne on ollut ulkona nukkumista varten.
Jossain suvun mökkireissulla olen tietysti tuonut omat peitot ja tyynyt kun oletuksena on ettei siellä ylimääräisiä ole kaikille. Mutta pelkkiä lakanoita en koskaan.
Norjassa reissatessa oli omat lakanat "hotelleja" varten
Vierailija kirjoitti:
Jopa on vieraanvaraista porukkaa .
Onko todellakin niin, ettei ihmisillä ole edes lakanoita saati pesukonetta ? Tuskinpa silloin on peittoja tai tyynyjäkään? Onko teillä edes vierashuonetta??
Ei ole yksiössä vierashuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos erikseen pyydetään, niin tietysti silloin.
Vain mielisairas pyytää vierasta tuomaan omat vuodevaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyse on toisen nurkissa olemisesta ja yksityisyyden puutteesta. Ei niinkään nukkuma-alustasta.
Teidän kotona ei ole ollut kyläilykulttuuria? Meillä on ihan normaalia jäädä yöksi, kun kyläilyyn on pitkä välimatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sohvaakaan minulla ei ole. Asun yksin, joten en tarvitse. Nojatuoli riittää.
Kuulostat siltä, ettei sulla kyllä käy yhtään mitään vieraita.