Liikutta syvältä tuo Osmon voitto
On vaan niin mahtavaa nähdä telkkarissa down-lapsi, joka elää ihan normaalia elämää ja nauttii. Olisin suonut, että omassakin lapsuudessa 80-luvulla olisi erilaisuus ollut esillä. Ei ollut. On niin älyttömän tärkeää muistaa, että meitä on kaikenlaisia ja kaikilla on oma paikkansa tässä maailmassa.
Kommentit (486)
Yleensä kaikissa aborttikeskusteluissa puhutaan lapsen pitämisestä. Silloinhan myönnetään, että sikiö on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Osmo on symppis mutta täysin riippuvainen isästään. Jokainen down ansaitsisi tuollaisen isän mutta harvat normaalitkaan saa kunnon vuorovaikutusta vanhempiinsa. Ihmiset on niin erilaisia ja jotkut vaan laittaa työelämän perhe-elämän edelle.
Downit voi olla kivoja lapsina ja kiltteinä mutta miten menee aikuisuus? Holhottavia joka tapauksessa. Ei voi kannattaa että iso osa väestöstä olisi samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen fanitus on vain outo ilmiö. Itse en ole ikinä fanittanut ketään, ihmiset ei ole toisiaan kummempia.
Jos tykkää jostakin, esim. ohjelmasta ja esiintyjästä, ei se vielä ole fanitusta. Nyt Osmosta tykänneet äänestivät håntä, hyvin yksinkertaista toimintaa. Missä sinä näet tuossa fanitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni pitkään tajuta, että tää Osmo on Peltsin oma lapsi. Niiden suhde ei vaikuttanut jotenkin läheiseltä ja Peltsi kuulosti usein jopa sarkastiselta tai jotenkin kovalta jutellessaan pojan kanssa. Niinä hetkinä kun katoin ohjelmaa, niin en nähnyt sellaista lempeää läheisyyttä ja rakkautta.
Minusta juuri Peltsin suhtautuminen Osmoon oli kivaa. Siinä oli miehet matkalla. Puuttui täysin tätimäinen hössötys ja filmaaminen. Osmo sai monet kokemaan voimakkaita tunteita. Nähtiin asioita hieman toisin kuin aiemmin. Se oli tämän ohjelman tärkeä asia. Tärkeintä ei ollut täydelliset suoritukset vaan isän ja pojan välinen vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa. Mielellään tätä katseli. Ovat palkintonsa ansainneet.
'
Downlapsen estottomat läheisyyden osoitukset voi tuntua kiusalliselta? Menisi pussailuksi koko ohjelma?
Kivasti oli tehty tuo sarja. Osmon ajatukset tulivat myös esille.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa, 70-luvulla nämä tapaukset toimitettiin laitoksiin, jossa he kuolivat keskimäärin 20-vuotiaina.
Missähän päin maailmaa ? Suomessa ainakin näitä kehitysvammaisia oli ihan omissa perheissä astumassa, heille toki oli oma koulu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän on voittanut?
En seuraa ohjelmaa, koska irl minulla on kaikenlaisia tuttuja. Autisteja, kehitysvammaisia jne. Downinihmusrt eivät ole minulle jotain mihin pitää tutustua television avulla.
Miksi piti kommentoida ????
Vierailija kirjoitti:
Kivasti oli tehty tuo sarja. Osmon ajatukset tulivat myös esille.
Kyllä tuo on hyvin pitkälle käsikirjoitettu "letkautukset" mukaan lukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän on voittanut?
En seuraa ohjelmaa, koska irl minulla on kaikenlaisia tuttuja. Autisteja, kehitysvammaisia jne. Downinihmusrt eivät ole minulle jotain mihin pitää tutustua television avulla.
Miksi piti kommentoida ????
Ei tämäkään kommentti tuonut tähän keskusteluun lusäarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa, 70-luvulla nämä tapaukset toimitettiin laitoksiin, jossa he kuolivat keskimäärin 20-vuotiaina.
Tapaukset ? He ovat ihmisiä.
Ehkä heitä tosiaankin käsiteltiin silloin "tapauksina", koska saivat osakseen epäinhimmillistä kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän päin maailmaa ? Suomessa ainakin näitä kehitysvammaisia oli ihan omissa perheissä astumassa, heille toki oli oma koulu.
Tiedon poimin wikipediasta "kehitysvammaisuus".
Onkohan hyväksi juoksuttaa lasta joka ohjelmassa ja haastattelussa oli sitten terve tai ei, luonto-ohjelma oli kyllä hyvä ja katsottava.
Down lapsen paikka ei ole tässä maailmassa. Onneksi on seulat, tosin ei aina täysin luotettavia mutta hälyttää suurimman osan down tapauksista että ne saadaan keskeytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä aloituksen tekijä. Asialliseen kirjoitukseen tulee näköjään taas kuraa, joka on suunnattu vammaisiin lapsiin. iitä syystä poistatan tämän ketjun. On ihme aikuisia, kuinka huonosti voivat, kun pitää kirjoittaa tuollaista sontaa. Toivotan kaikille pahoinvoiville palstalaisille ilkeilystänne huolimatta hyvää viikonloppua!
Et sitten ollutkaan sanasi mittainen koska lupasit poistattaa? Täällähän tämä on edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä aloituksen tekijä. Asialliseen kirjoitukseen tulee näköjään taas kuraa, joka on suunnattu vammaisiin lapsiin. iitä syystä poistatan tämän ketjun. On ihme aikuisia, kuinka huonosti voivat, kun pitää kirjoittaa tuollaista sontaa. Toivotan kaikille pahoinvoiville palstalaisille ilkeilystänne huolimatta hyvää viikonloppua!
Et sitten ollutkaan sanasi mittainen koska lupasit poistattaa? Täällähän tämä on edelleen.
Reppana yliarvio oman valtansa.
Koska viimeksi muuten on ollut 12-vuotias ehdolla Venla-äänestyksessä?
Minun mielestäni Osmon isän ammattilaisena olisi kuulunut voittaa ja tämä oli jonkinlainen ammatillinen loukkaus hänelle, että poika voitti. Olen katsonut aina joskus eräohjelmiaan, vaikken eräilijä olekaan ja todellakin, olisi ansainnut voiton, isänäkin. No, Osmo on tietysti hänen ansiostaan voittanut. Mutta eikö olisi ollut kiva, jos poika olisi saanut katsoa isää ylöspäin, ammattilainen ja pojan mukaan ohjelmaan ottanut, opettanut erätaitoja jaelåmää pojalle?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni Osmon isän ammattilaisena olisi kuulunut voittaa ja tämä oli jonkinlainen ammatillinen loukkaus hänelle, että poika voitti. Olen katsonut aina joskus eräohjelmiaan, vaikken eräilijä olekaan ja todellakin, olisi ansainnut voiton, isänäkin. No, Osmo on tietysti hänen ansiostaan voittanut. Mutta eikö olisi ollut kiva, jos poika olisi saanut katsoa isää ylöspäin, ammattilainen ja pojan mukaan ohjelmaan ottanut, opettanut erätaitoja jaelåmää pojalle?
Ja tv-kuvaustaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleinen drownin syndrooma on, ja mistä se johtuu?
Se johtuu sikiöseulonnan epäonnistumisesta. Islannissa seulotaan tehokkaasti, eikä siellä enää synny Down-syndroomaisia.
Tehdäänkö siellä siis pakkoabortti kaikille, jotka jäävät seulassa kiinni? Vai eikö koko maassa muka ole yhden ainoaa vanhempaa, joka haluaisi jatkaa raskautta senkin jälkeen, kun seulassa on paljastunut mahdollinen Down-lapsi?
Me ollaan aina otettu vastaan se mitä tulee, ei olla tutkitutettu. Sitä paitsi on olemassa virhemarginaali: lapsi voikin olla terve, vaikka toisin tulokset sanoo. Ja eikö muka Osmon kaltainen ihana ihminen olisi ansainnut elämää? Häneltä opimme paljon. Järkyttävä ajatus, että pitäisi seuloa syntyviä.