Liikutta syvältä tuo Osmon voitto
On vaan niin mahtavaa nähdä telkkarissa down-lapsi, joka elää ihan normaalia elämää ja nauttii. Olisin suonut, että omassakin lapsuudessa 80-luvulla olisi erilaisuus ollut esillä. Ei ollut. On niin älyttömän tärkeää muistaa, että meitä on kaikenlaisia ja kaikilla on oma paikkansa tässä maailmassa.
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän on down? Eikö kehitysvammainen ole sama asia?
Olet joko kakara tai tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Downin syndrooma aiheuttaa kehitysvamman. Kehitysvamma voi johtua monesta muustakin syystä.
Mitä selität? Yksi kromosoi liikaa aiheuttaa Downin syndrooman.
Vierailija kirjoitti:
Topi Borg alkaa olla jo liikaa.
Ei hänen ohjelmiaan tarvitse seurata.
Downin syndroomaa on kaikkea lievästä vakavaan.
Osmo ja Peltsi-sarja kertoi ennen kaikkea siitä, miten vanhemmat voivat viettää lastensa kanssa laatuaikaa luonnossa. Suomen luontoa näytettiin hienosti eri puolilta maata. Kehitysvamma oli tavallaan tässä vai sivujuonne, sis omasta mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Terveitä lapsia murhataan kohtuihin, tällaisia jää jäljelle. Huokaus.
Tämä viestisi lähti nyt vahingossa vauvapalstalle eikä vanhemmillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassareiden ihannoimissa kulttuureissa vammaisia hävetään.
Täysin typerä kommentti.
Perustele? Vammaisuus ON häpeä monissa maissa. Herää Ruususen unestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Topi Borg alkaa olla jo liikaa.
Ei hänen ohjelmiaan tarvitse seurata.
Alkaa olla jo liikaa kylläkin, jos vielä mahdollisella kolmoskaudella esiintyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Downin syndrooma aiheuttaa kehitysvamman. Kehitysvamma voi johtua monesta muustakin syystä.
Juuri niin. Yksi kromosomi trisomiana. Mistä päättelit että muuta väitin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin typerä kommentti.
Neuvostoliitossa ei ollut yhtään vammaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Et taida tuntea vammaisia"...
Ei minun tarvitsekaan tuntea.
Olen ihan varma siitä, että vaikka he olisivat kuinka "onnellisia", niin kyllä siellä sisimmässä on ikuinen toive olla normaali ja saada elää kuten muutkin. Ei itsenäistä elämää, ei perhettä, vain rajoitetut asia. Kuka haluaisi olla epänormaali ja älyltään alempana kuin muut? Ja entäs muiden ihmisten ja yhteiskunnan suhtautuminen?
Vammaisen syntyessä on hyvinkin mahdollista, että ydinperhe rikkoutuu ja lapsi jää yh:n harteille, ja toinen ei välitä paskaakaan.
Yleensä myös vanhemmat kuolevat ennen lapsiaan, joten vammaisesta tulee jossain vaiheessa yhteiskunnan heittopussi, varsinkin nykyaikana, jolloin kaikesta kiristetään ja hoitopaikkoja ei kenties pian enää ole. Ei niitä näytä olevan maksukykyisille vanhuksillekaan.
Osmohan nimenomaan on yksi esimerkki down-ihmisestä. Heistä on yhtä monta versiota kuin on syndrooman kantajaakin, aivan samoin kuin meissä ei-vammaisissakin jokainen edustaa tarkalleen ottaen vain itseään. Eli mikä tässä oli se varsinainen ongelma? Kun ei jotenkin yritetä kerralla edustaa kaikkia maailman vammaisia, on tehty väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan varma siitä, että vaikka he olisivat kuinka "onnellisia", niin kyllä siellä sisimmässä on ikuinen toive olla normaali ja saada elää kuten muutkin. Ei itsenäistä elämää, ei perhettä, vain rajoitetut asia. Kuka haluaisi olla epänormaali ja älyltään alempana kuin muut? Ja entäs muiden ihmisten ja yhteiskunnan suhtautuminen?
Vammaisen syntyessä on hyvinkin mahdollista, että ydinperhe rikkoutuu ja lapsi jää yh:n harteille, ja toinen ei välitä paskaakaan.
Yleensä myös vanhemmat kuolevat ennen lapsiaan, joten vammaisesta tulee jossain vaiheessa yhteiskunnan heittopussi, varsinkin nykyaikana, jolloin kaikesta kiristetään ja hoitopaikkoja ei kenties pian enää ole. Ei niitä näytä olevan maksukykyisille vanhuksillekaan.
En itse ainakaan haluaisi tällaista tilannetta
Ymmärrän kummankin näkökannan, vaikka aborttia en henk koht hyväksykään.
Toinen kirjoittaa yleisellä tasolla ja toteaa, että jos saa tietää, että lapsi tulisi olemaan kehitysvammainen, hän tekisi abortin. Toinen taas peilaa kirjoitusta omaan tilanteeseensa, koska hänellä on kehitysvammainen lapsi. Kumpikin näkökanta on oikea, mutta luennoimisesta syyttävä ei tajunnut ihan täysin, mitä toinen kirjoitti. Kyse oli siitä, tekeekö toinen abortin raskauden aikana ja toinen ei, jos saa tietää kehitysvammasta raskausaikana. Jälkimmäinen syyllistää ensimmäistä vertaamalla tilannetta siihen, että joku vammautuu myöhemmin elämässään. Sitähän ei voi raskausaikana tietää, joten näitä kahta tilannetta ei voi verrata keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli Osmo down tai ei, mutta mielestäni ton ohjelman pointti oli ulkoilu,retkeily ja muutenkin lapsen kanssa yhdessä tekeminen ilman mitään älylaitteita.
nopea kysymys kaikille osmon kiusaajille. Kuinka moni teistä itse edes jaksaisi heittää samanlaisia pyörälenkkejä kuten ohjelman isä ja poika? Erillaisuutta on helppo arvostella, mutta peiliin katsoessa me kaikki olemme oikeasti erillaisia ja jokaista pitäisi kunnioittaa ihmisinäIhan samaa ajattelin, että ei keskiverto "tavallinen" 12-vuotias suomalainen lapsi edes kykenisi tuollaisiin pitkiin maastopyörälenkkeihin tai tuntureiden huiputuksiin. Juuri taannoin uutisoitiin, kuinka iso osa suomalaislapsista ei pääse edes kyykkyyn! Mahtavaa esimerkkiä Osmolta ja Peltsiltä, että kannattaisi useammankin perheen lähteä lastensa kanssa luontoon liikkumaan.
Älä nyt mollaa taviksia. Itse hiihdin 50km:n lenkin stadilaisena 12 vuotiaana hiihtolomalla. Edellis kerran olin hiihtänyt kaksi kuukautta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Downin syndrooma syntyy?
Downin oireyhtymässä henkilöllä on 46 kromosomin sijasta 47 kromosomia. Kromosomin 21 ylimäärä aiheuttaa Downin oireyhtymän. Noin 95 % johtuu kromosomin 21 meioottisesta jakautumishäiriöstä jommankumman vanhemman sukusolujen muodostuessa. Noin 80 %:ssa jakautumishäiriö on tapahtunut munasolussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan haluaisi tällaista tilannetta
Mutta muista sitten itsekin, ettet sinä ole tätä toista parempi ihminen. Et ole sen parempi muille, tuntemattomille ihmisille näemmä sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, kuinka moni teistä sarjan faneista haluaisi itse vammaisen lapsen, tai jos sellaisen saisi, ensikommentti olisi "tätä mä oon aina halunnut"? Mietin vaan, kun tätä nyt niin ihannoidaan?
Ilmeisesti et ole edes katsonut ohjelmaa, jonka esiintyjiä nyt täällä arvostelet? Peltsihän kertoo tuossa monessa jaksossa hyvinkin suoraan, miltä tuntui saada vammainen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin typerä kommentti.
Nyt oli kyse tv-ohjelmasta, ei vassareista eikä muista maista. Pysyisit asiassa.
Downin syndrooma on useimmiten satunnainen mutaatio. Kromosomi 21 on trisomia. Voi johtua myös muusta syystä. Osa jotain muuta kromosomia voi kiinnittyä 21 kromosomiin. Voi periytyä. Tämä muoto on harvinainen.
Täysin typerä kommentti.