Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiihdon aloitus - mikä on normaali hiihtovauhtia, miten nopeasti peruspirkko sellaisen saavuttaa?

Vierailija
16.01.2025 |

Kävin tänään järkyttymässä ladulla. En jaksanut kuin 7 km ja aikaa meni lähemmäs tunti! Alku oli kyllä sellaista räpiköintiä, että ei tosikaan. Miten tälläisen taidon voi unohtaa??

Joka tapauksessa ladulle on palattava kun sukset tuli hankittua ja ihan kivaakin oli hetken, siinä vaiheessa kun tekniikka alkoi edes vähän muistumaan, mutta sitten lihakset väsyivät jo...

Muistelisin jostain kaukaa, että 10 km/h olisi ok vauhti? Muistanko täysin väärin?

Kokemuksia hiihdon aloittamisesta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto nousee kohisten! Ja kuka määrittelee mikä on normaali hiihtovauhti? Pääasia että hiihtää! Alkuun kannattaakin mennä löysemmin, että kiinnostus lajia kohtaan säilyy. Se on ihanaa parhaimmillaan!

Vierailija
2/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohtuullisen hyvässä kunnossa ikääni (59 vuotta) nähden ja hiihdän talven aikana yleensä yhteensä 250-500 km. Minulla tyypillisin hiihtovauhti perinteisellä on 8,5 - 10 km/h, jos olosuhteet eivät ole erityisen huonot eikä kiivetä tuntureille tai vastaaville. Kun olen hiihtämässä Etelä-Espoossa, ohitan itse noin 10 kertaa enemmän muita hiihtäjiä kuin mitä joku ohittaa minut perinteisellä, joten siitä päätellen vauhtini on ainakin täällä keskimääräistä sunnuntaihiihtäjää nopeampi. Vapaan hiihtäjät menevät kyllä ohitseni niin että heilahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerää kilometrejä, älä mittaa vauhtia. Malta hiihtää hitaasti, niin pääset jyvälle. Kunto kasvaa ja kun tekniikka paranee, huomaat, että hiihto on kiva laji. 

Vierailija
4/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 km/h on ihan ok vauhti peruskestävyyslenkille.

Vierailija
5/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väliä, tärkeintä on, että olet ladulla! Hieno homma.

Kauden ensimmäiset 100km menee aika hitaasti, keli ei ole myöskään tähän aikaan vuodesta luiston kannalta kummoinen.

Mutta kun pohjakunto on hankittu ja kevät tulee, niin suksi luistaa kummasti. Oikea voittaja olo on. 

Vierailija
6/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hiihdän n 7,5-8,5 km tunnissa.

Vierailija
7/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lisää vielä, että kun olen muita perinteisen hiihtäjiä katsellut, niin yllättävän moni aikuinenkin ei potki lainkaan, vaan vain liu'uttaa suksia vuorotellen eteenpäin. Jos haluaa saada lisää vauhtia, niin tämä on eka asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota. Tätä voi opetella esim. harjoittelemalla hiihtämistä (lyhyitä pätkiä) ilman sauvoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä