Mikä idea on kerrostalon alaoven ovikoodissa, jos sitä ei saa antaa kenellekään?
Menin pitkäaikaiselle kaverilleni kylään ja hän ei suostunut kertomaan koodia minulle vaan mieluummin tuli kolmannesta kerroksesta portaat alas avaamaan. Ei kuulemma saa antaa kenellekään ulkopuoliselle koodia.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
"Kehittynyt järjestelmä? Painat jokaisen ovisummeria niin joku avaa oven vaikka klo 3 yöllä"
Minulla on onneksi sen verran fiksuja naapureita ja hyvin toimiva taloyhtiö, että tuskinpa kukaan heistä avaisi ulko-ovea jollekin satunnaisellle häirikölle keskellä yötä. Postinjakajat pääsevät sisälle soittamatta summeria. Tunnen ja olen jutellut satunnaisesti kaikkien saman rapun naapureitten kanssa, sillä kyse ei ole mistään ghettossa olevasta kahdeksankerroksisesta talosta, jos ei uskalleta edes tervehtiä naapureita.
En sanonut, että niiden ovisummerin soittajien täytyy asua siellä tai tuntea ketään. Sinne voi tulla vaikka kodittomat lämmittelemään talvella tai teiniporukat rikkomaan paikkoja. Paina jokaisen kerrostalon ovisummeria kun kävelet jonkun kadun pätkän, jokaiseen kerrostaloon avataan ovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ideaa siinä on että jakaa sen kaikille??
No esim minä annan koodin aina Wolt ja Foodora kuskille että saa tuotua ruoat ovelle, en jaksa mennä alaovelle vastaan.
Mä annan puhelinnumeron mun prepaid varakännykkään ja pyydän soittamaan kun ovat alaovella. Avaan napista sitten oven. En todellakaan jakele koodia kaiken maailman läheteille. Käytännössä kaikilla on nykyään puhelin taskussaan.
Edellisessä kämpässä oli kameralli en ovipuhelin. Avasin oven jos oli mulle tulossa. Muuten en. Käskin painella sen asunnon numeroa mihin on menossa.
Kyllä voit antaa sen ovikoodin postille ja ruokaläheteille. Talonyhtiön ongelma vaihtaa se. Ei sen saman koodin ole tarkoitus olla voimassa koko ihmisen elinajan.
"Puhutaanpa tää asia nyt kerralla selväksi. Lasket siis ostoskassin maahan, kaivat puhelimen esiin, etsit sieltä salasanaholvisovelluksen, tarkistat sieltä koodin, laitat sen koodinlukijaan, nostat ostoskassin maasta... tiedätkö mitä? Antaa olla..."
Anna vaan olla jos noin pönttö olet.
Ttiedätkö mitä, kyllä normaali ihminen muutaman koodin ja tärkeimmät salasanat muistaa. Esim. oman henkilötunnuksen, puhelinnumeron ja sen ovikoodin.
Nuo satunnaisemmin käytetyt salasanat ja koodit tallennan siltä varalta etteivät tuu heti mieleen kun tarvitsen. Niitähän aiemmin luettelit pitkän litannian. Niihin kännykän sormenjäljellä suojattu salasanaholvi on oikein kätevä.
Toki ymmärrän, että työlästähän se on sinun kaltaiselle dementikolle kaivaa ovikoodi joka ovenavaukselle salasanaholvista. Vaikka eipä siitäkään paljoa apua ole, kun se puhelinkin on aina hukassa ja avaimet asunnossa. Täytyy vaan toivoa, että naapurisi jaksavat soitella jatkuvasti huoltomiestä päästämään sinut asuntoosi. Tsemppiä.
Ilmoitan sen ovikoodin aina pizzatilauksen lisätietoihin. Niillä pizzapojilla on muutenkin kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kehittynyt järjestelmä? Painat jokaisen ovisummeria niin joku avaa oven vaikka klo 3 yöllä"
Minulla on onneksi sen verran fiksuja naapureita ja hyvin toimiva taloyhtiö, että tuskinpa kukaan heistä avaisi ulko-ovea jollekin satunnaisellle häirikölle keskellä yötä. Postinjakajat pääsevät sisälle soittamatta summeria. Tunnen ja olen jutellut satunnaisesti kaikkien saman rapun naapureitten kanssa, sillä kyse ei ole mistään ghettossa olevasta kahdeksankerroksisesta talosta, jos ei uskalleta edes tervehtiä naapureita.
En sanonut, että niiden ovisummerin soittajien täytyy asua siellä tai tuntea ketään. Sinne voi tulla vaikka kodittomat lämmittelemään talvella tai teiniporukat rikkomaan paikkoja. Paina jokaisen kerrostalon ovisummeria kun kävelet jonkun kadun pätkän, jokaiseen kerrostaloon avataan ovi.
No, hitto me harrastettiin aikanaan tuota jo 90-luvulla, kun ei ollut mitään tietoa ovikoodeista, vaan ovet oli auki.
Vierailija kirjoitti:
Ovikoodia parempi ja toimivampi vaihtoehto on ns. ovisummeri, kun ulko-ovella joku painaa nappia jonkun asunnon kohdalta, niin asunnossa olevat ihmiset voivat vastata ja halutessaan avata ulko-oven ja päästään tulijan rappukäytävään.
Ovikoodit sopivat paremmin varastojen ja muiden säilytystilojen oviin käytettäviksi, mutta ei asuntoihin.
Summeri voi käydä rasittavaksi, jos ohikulkijat huvikseen painelevat niitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ollut ilkivaltaa talon rappukäytävässä, niin ei mielellään kannata koodia jaella. Meillä tämmöinen ohjeistus. Koskaan ei voi tietää, kuka tekee pahojaan.
Eikö teillä ole herran vuonna 2025 rappukäytävillä kameroita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ideaa siinä on että jakaa sen kaikille??
No esim minä annan koodin aina Wolt ja Foodora kuskille että saa tuotua ruoat ovelle, en jaksa mennä alaovelle vastaan.
Mä annan puhelinnumeron mun prepaid varakännykkään ja pyydän soittamaan kun ovat alaovella. Avaan napista sitten oven. En todellakaan jakele koodia kaiken maailman läheteille. Käytännössä kaikilla on nykyään puhelin taskussaan.
Edellisessä kämpässä oli kameralli en ovipuhelin. Avasin oven jos oli mulle tulossa. Muuten en. Käskin painella sen asunnon numeroa mihin on menossa.
Kyllä voit antaa sen ovikoodin postille ja ruokaläheteille. Talonyhtiön ongelma vaihtaa se. Ei sen saman koodin ole tarkoitus olla voimassa koko ihmisen elinajan.
No ei niitä nyt kuitenkaan kovin usein vaihdeta. Ei aikakaan niissä taloussa joissa olen asunut. Yleensä kuitenkin sen jälkeen kun pyörät alkaa katoilemaan ja pari häkkivsrastoa murrettu.
Vierailija kirjoitti:
Ovikoodia parempi ja toimivampi vaihtoehto on ns. ovisummeri, kun ulko-ovella joku painaa nappia jonkun asunnon kohdalta, niin asunnossa olevat ihmiset voivat vastata ja halutessaan avata ulko-oven ja päästään tulijan rappukäytävään.
Ovikoodit sopivat paremmin varastojen ja muiden säilytystilojen oviin käytettäviksi, mutta ei asuntoihin.
Ovisummerin soittajahan voi vain kokeilla, kuka on niin hölmö, että päästää hänet sisään.
Vierailija kirjoitti:
No siis ideana on se ettei koodi päädy lopulta sille kaverin kaverin kaverin tutun tutulle joka onki varas ja tyhjentää esim kellarivarasto.
Ihme kavereita sulla, jos tällainen on todennäköinen skenaario.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä ovikoodeilla asuntoihin pääsekään vaan rappukäytävään.
"Woltti käy kaupassa, kuskille annan koodin."
Jos tilaa esimerkiksi kerralla useamman päivän ruuat Keskon verkkokaupasta eli K-ruuasta, niin kotiinkuljetuksesta voi sopia noin tunnin tarkkuudella esimerkiksi edellisenä päivänä ja kuskit ilmoittavat vielä tarkemman saapumisajan ollessaan matkalla kohteeseen. Kuskit pääsevät sisään soittamalla ulko-oven vieressä summeria ja kantavat ruuat kotiin asti, jos ei ole itse päässyt käymään normaalisti kaupassa esimerkiksi kipsissä olevan jalan takia, tms.
Tarkoitus on estää rapuissa nukkujat ja kukkujat.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koodi in 8387
Kertoisitko vielä sen tarkan katuosoitteen, että kaikki tutut pääsevät varmasti sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että asukkaat pääsee rappuun ilman avaimia.
Miksi asukkaan pitää päästä rappuun ilman avaimia?
Jos vaikka hävittää avaimen?
Mitä hän siellä rapussa tekee?
Ap
Nuotion, kuten ne pikkupojat
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on estää rapuissa nukkujat ja kukkujat.
No saatiinhan vihdoin vastaus. Tässä on jo monta sivullista odotettu, että joku vastaisi alkuperäisessä viestissä esitettyyn kysymykseen. Nimimerkillä "ei mulla mitään off-topicia vastaan ole, mutta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovisummerin soittajahan voi vain kokeilla, kuka on niin hölmö, että päästää hänet sisään.
Voihan siihen kuulua lisäksi puheyhteys asunnosta ulko-ovelle, niin ei tarvitse päästää tuntemattomia sisään.
Soitat ovisummeria, ammut raketin rappukäytävään ja juokset karkuun.
Olen eri, mutta minä ainakin muistan kaikki paljon käytössä olevat koodit ulkoa, varalta ne on myös kirjoitettu talteen jos joskus käy aivopieru eikä muistakaan. Joskus sitä muisti esim. useita puhelinnumeroitakin ulkoa, ei siinä ole mitään ihmeellistä.