Mikä idea on kerrostalon alaoven ovikoodissa, jos sitä ei saa antaa kenellekään?
Menin pitkäaikaiselle kaverilleni kylään ja hän ei suostunut kertomaan koodia minulle vaan mieluummin tuli kolmannesta kerroksesta portaat alas avaamaan. Ei kuulemma saa antaa kenellekään ulkopuoliselle koodia.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just se idea ettei ulkopuoliset sita tieda!
Meidän taloyhtiössä asui romaneja ja koodit on monien ulkopuolisten tiedossa ja ongelmia riittää.
Puhuit imperfektissä, joten nyt vaan vaihdatte koodin. (Eli ei asu enää)
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiöön ne laitettiin kun uusi asukas oli huolisaan ambulanssien pääsystä perille. Huoneistonsa oven hän tilanteessa ilmeisesti kykenee avamaan ja koodin puhelimessa antamaan ?
Kyllä mä niitä jakaisin ystäville yms usein käyville, mutten wolttikuskeille.
Meillä ne on asuntokohtaisia, jos tulee ongelmia niin vaihdetaan/suljetaan se yksi väärinkäytetty koodi.
Tietysti se jaetaan Wolt- ja pizzakuskeille sekä ilmoitetaan tilausten yhteydessä kuljetusfirmoille. Ne siis pääsevät rappuun joiden on tarviskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ideaa siinä on että jakaa sen kaikille??
Kaikille, jos annat sen ystävällesi, joka unohtaa sen kerran näppäiltyään?
Ap
Eikö siellä asunnossa ole nappia jolla saa alaoven avattua ilman että pitää itse juosta alas ?
Ei meillä ainakaan ole nappia. Pelkkä koodimahdollisuus. Ei siis ovipuhelinta.
Ovipuhelin on riesa. Sitä soittaa sitten jakajat ym. Kaikkia asuntoja saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Asuntonäytöillä kävijöille kerrotaan usein koodi.
Se voidaan myös vaihtaa kun asunto on myyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiöön ne laitettiin kun uusi asukas oli huolisaan ambulanssien pääsystä perille. Huoneistonsa oven hän tilanteessa ilmeisesti kykenee avamaan ja koodin puhelimessa antamaan ?
Kyllä mä niitä jakaisin ystäville yms usein käyville, mutten wolttikuskeille.
Meillä ne on asuntokohtaisia, jos tulee ongelmia niin vaihdetaan/suljetaan se yksi väärinkäytetty koodi.
Tietysti se jaetaan Wolt- ja pizzakuskeille sekä ilmoitetaan tilausten yhteydessä kuljetusfirmoille. Ne siis pääsevät rappuun joiden on tarviskin.
Meidän talon ovikoodi on 1234 eli sen muistaa kerran käytyään kaikki.
Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntonäytöillä kävijöille kerrotaan usein koodi.
Se voidaan myös vaihtaa kun asunto on myyty.
Ei sitä vaihdeta aina kun yksi asunto myydään.
Meillä vaihdettiin koodi jo kertaalleen käytettyyn. Oli kuulemma helpompi muistaa kuin taas uusi.
Vierailija kirjoitti:
Hai itse pizzasi!
Päivän paras idea! Lisäksi voisi töihin mennä kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim minä annan koodin aina Wolt ja Foodora kuskille että saa tuotua ruoat ovelle, en jaksa mennä alaovelle vastaan.
Ei kannattaisi, jakavat/myyvät näitä eteenpäin ja saattaa tulla ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että asukkaat pääsee rappuun ilman avaimia.
Miksi asukkaan pitää päästä rappuun ilman avaimia?
Jos on esim. käsissä pahasti kremppaa, voi olla helpompi avata ovi koodia käyttämällä. Mutta vierailijoille se varmaan alunperin on tarkoitettu.
Ehkä joskus myös ensihoidolle, virkavallalle tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hai itse pizzasi!
Päivän paras idea! Lisäksi voisi töihin mennä kanssa!
Tiä vaikka alkais pizzalähetiksi...
Mikä idea on kerrostalon avaimissa, jos niitä ei anna kaikille, jotka joskus tulee käymään?
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on kerrostalon avaimissa, jos niitä ei anna kaikille, jotka joskus tulee käymään?
No vähän samaa sarjaa, kun miksi ei jätetä alakerran ovea lukitsematta, että pelastuslaitos pääsee tarvittaessa sisään...
Tuo olisi hyvä, jos sen voisi jokainen vaihtaa ja koodeja olisi useita (siis huoneistokohtaiset koodit). Ilkivallan sattuessa selviäisi myös kenen koodilla on päästy eli jokaisen kannattaisi vaihtaa omansa sen jälkeen, kun on jaellut sitä vierailleen tms.. tai saiso syyt niskoilleen.
Se vikahan on siinä, että on yksi yhteinen koodi. Jos jokaisella olisi oma niin sen koodin voisi kuolettaa kun asukas muuttaa pois. Sen koodin käyttöajan saisi tallennettua logeihin. Jos tulee jotain häiriötä niin katsoo mitä koodia on käytetty. Myös avaimen käytön voi tallentaa. Näistä puuttuu kertakäyttökoodit. Joku järjestelmä jossa voi luoda kaverille kertakäyttökoodin, vaikka puhelimella toimiva.
Mä en edes tiedä meidän rapun ovikoodin pinkoodia. Oon aina mennyt avaimella sisään rapun ovesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille, jos annat sen ystävällesi, joka unohtaa sen kerran näppäiltyään?
Ap
Kehittyneemmissä taloyhtiöissä on ulko-oven vieressä ovisummeri, josta painetaan sen asunnon numeroa, jonne halutaan päästä. Meidän taloyhtiössä voi ensiksi vastata lankapuhelimella ovisummerin soittoon ja vasta sitten voi halutessaan avata oven kun on tunnistanut soittajan. Käytävän valot syttyvät liiketunnistimen perusteella ja ovessa on ovisilmän ohella turvaketju, joten ei tarvitse avata ovea jollekin täysin vieraalle tyypille vaikka tämä pääsisi rappukäytävään.
Edellämainitussa tapauksessa ovikoodi on tarkoitettu vain taloyhtiön varsinaisille asukkaille eikä koko suvun tai kaveripiirin käyttöön. Jos kerrot sen yhdelle kaverille, niin hyvin helposti se kaverin kaverinkin tietää pian saman ovikoodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just se idea ettei ulkopuoliset sita tieda!
Meidän taloyhtiössä asui romaneja ja koodit on monien ulkopuolisten tiedossa ja ongelmia riittää.
Puhuit imperfektissä, joten nyt vaan vaihdatte koodin. (Eli ei asu enää)
Eiköhän ne romanit kerro sukulaisilleen myös sen uuden koodin, joten se ei ratkaise asiaa.
Eikö siellä asunnossa ole nappia jolla saa alaoven avattua ilman että pitää itse juosta alas ?