Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mirenakierukan poisto ja vaihdevuodet - pohdintaa

Vierailija
15.01.2025 |

Mulla on ollut toimiva Mirenakierukka yli 8v(!), edelleen menkat pois, kuten ollut koko ajan. Ikää nyt 45v ja mietin, että poistatanko kierukan? Voiko se helpottaa mahd.vaihdevuosioireita? Mistä edes tiedän, milloin vaihdevuosioireilu edes alkaa? Kannattaisiko laittaa uusi kierukka? Jotenkin toisaalta haluaisin olla ilman kierukkaakin koska nyt viimeisen 20 v sellaisia ollut. Onko huono idea?

Mitä muita hyviä vaihtoehtoja ehkäisyyn? Ei varmaan voi ihan huolettomaksi vielä ryhtyä?

Auttskaas naista pohdinnoissa.

Kiitti:)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy gynekologilta.

Vierailija
2/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirenan kanssa on helppo aloittaa estrogeenikorvaushoito jos sellaista tarvitsee. Ilman Mirenaa keltarauhashormonikin pitää ottaa joko ihon tai suun kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka auttaa vaihdevuosi vaivoihin; Lisänä vielä estrogeeniä; saa elää ihan ilman vaivoja 🥰 

mamma 56 vee 

Vierailija
4/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukka auttaa vaihdevuosi vaivoihin; Lisänä vielä estrogeeniä; saa elää ihan ilman vaivoja 🥰 

mamma 56 vee 

Eihän ap:llä edes vielä ole vaihdevuosia.

Vierailija
5/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Mirena aiheutti esivaihdevuosissa jäätäviä migreenejä. Oli pakko otattaa pois. 

Vierailija
6/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mamma 56 vee 

Eihän ap:llä edes vielä ole vaihdevuosia.

Aikun hyvä huomio !!! Hyvää illanjatkoa sullekin!

Vierailija
7/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 10 v vanha kierukka. Kun se oli sen 5 v vanha kävin gynella. Olin silloin 50 v. Gyne sanoi, ettei kannata tehdä mitään, vaikka minulla ei ultran mukaan ollut vaihdevuosia, menopaussi tuli , kun olin 53 v.  Syynä se, että kierukan vähäiset hormonit auttavat vaihdevuosissa.

Vierailija
8/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle just laitettiin 45-vna Mirena vv-oireiden vuoksi, ja vuotohäiriöihin (myoomia). Sen kaverina on geeli. Piuhat on olleet poikki 15 v,.tämä on ensimmäinen kerta hormoneja. Olin 43 kun vv-oireet alkoivat, ja jos ne ovat sellaisia kuin mulla, niistä ei erehdy paitsi lääkäri (sarkasmia, olin tulla hulluksi niiden kanssa: eka vuosi hoidettiin stressiä, sain doxepinit nukkumiseen, propralit rytmäreihin ja kasan antibiootteja yllättäviin virtsiksiin). Sinuna laitattaisin uuden kierukan ennemmin kuin ottaisin menkat tai vv-oireet. Jotkut onnekkaat pääsevät kuitenkin helpolla, jopa molemmista.

Vierailija
9/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle Mirena aiheutti esivaihdevuosissa jäätäviä migreenejä. Oli pakko otattaa pois. 

Ok, hyvä tietää. Miten osasit yhdistää migreenin kierukkaan? Itselläkin on pääkipua ollut viimeisen vuoden, mitä ei aiemmin juuri ollut. Minkä ikäisenä alkoi esivaihdevuodet sinulla?

Ap

Vierailija
10/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 10 v vanha kierukka. Kun se oli sen 5 v vanha kävin gynella. Olin silloin 50 v. Gyne sanoi, ettei kannata tehdä mitään, vaikka minulla ei ultran mukaan ollut vaihdevuosia, menopaussi tuli , kun olin 53 v.  Syynä se, että kierukan vähäiset hormonit auttavat vaihdevuosissa.

Kiitos. Tämä kannustaisi jatkamaan vielä.käyttöä.. toisaalta mun kierukka on jo niin vanha, että joka tapauksessa pitänee vaihtaa uusi ennen varsinaista menopaussia... Hmm. Tää on ihan uusi juttu tää vv ja siihen varautuminen. Toisaalta haittaisko sekään jos ottaa kierukan sit myöhemmin jos oireet käy hankalaksi..

Ehkä mä tosiaan konsultoin lääkäriä. Tietääköhän nuo perus Tk-lääkärit mitään näistä...

Ap

Vierailija
11/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet alkoivat 51-v. Migreenit vähenivät huomattavasti kun Mirena otettiin pois. 

Vierailija
12/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Tämä kannustaisi jatkamaan vielä.käyttöä.. toisaalta mun kierukka on jo niin vanha, että joka tapauksessa pitänee vaihtaa uusi ennen varsinaista menopaussia... Hmm. Tää on ihan uusi juttu tää vv ja siihen varautuminen. Toisaalta haittaisko sekään jos ottaa kierukan sit myöhemmin jos oireet käy hankalaksi..

Ehkä mä tosiaan konsultoin lääkäriä. Tietääköhän nuo perus Tk-lääkärit mitään näistä...

Ap

Suosittelen Gynekologia, ei mitään arvailuja 

Vierailija
13/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut Mirena jo yli 15 vuotta. Alunperin halusin äärimmäisen kivuliaiden kuukautisten takia. Vaihdevuosien lähestyessä suositeltiin jatkamaan Mirenan käyttöä. Se pitää vain uusia aika ajoin. Lisäksi riittää estrogeenigeeli ja -puikot. Nämä lähinnä, koska pelkään virtsatietulehduksia enkä halua, että paikat kuivuvat. Nyt ei vaihdevuisia mitenkään huomaa, kuukautisia ei ole ollut joka tapauksessa lainkaan hormonikierukan kanssa.

N52

Vierailija
14/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti gynekologille.

Vierailija
15/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:,lla siis ollut mirena jo parikymmentä vuotta,tämä viimeisin reilu 8v.

Pohdin kaiken keskellä siis sitä, kannattaako tämä kyseinen 8v kierukka poistaa nyt,kun kerran vielä toimii ( ei ainakaan menkkoja ole tullut)

Ap

Vierailija
16/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kävin terveyskeskuksessa ja sieltä sain ajan kierukanvaihtoon erikoistuneelle tk-lääkärille. Meni tosin joitakin kuukausia odotellessa aikoja. 

Vierailija
17/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi hormonikierukkaa perä jälkeen lasten saannin jälkeen, poistatin viimeisen 45 vuotiaana. Halusin olla luomuna. Ehkäisypillerit olivat käytössä vuosia ennen raskauksia.

Hyvin meni, liikun paljon ja syön terveellisesti ja luomusti. Kuulemma auttaa. Vaihdevuosi oireet olivat lieviä. Nyt nekin ohi.

Vierailija
18/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistatin kierukan 46-vuotiaana, kun seksuelämäs oli hiljaista ja sain päähäni, että ilman hormoneja on parempi. Menkat tuli heti, niukemmat kyllä kuin ennen kierukkaa (oli 12 vuotta putkeen), säännölliset. 

No tietysti sitten parisuhde alkoi virkistyä ja voin sanoa, että ärsyttää paneskella kortsu ehkäisynä, olisipa mirena edelleen.

Nyt olen 50 ja vähän alkaa esivaihdevuosioireita olla, unet huonot, hiuksia lähtee ja paino nousee. Menkat säännölliset. En ainakaan vielä yarvitse hormoneja, muuta mietin kyllä että ei olisi kannattanut kierukkaa otattaa pois. 

Vierailija
19/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mä en ymmärrä sun logiikkaa? Vaihdevuosia ei ollut, mutta menopaussi kyllä, ja mitä ihmettä?

Vierailija
20/22 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä auttaisi esivaihdevuosissa kun nukkuminen on mitä on (joko nukun 10h tai 8h tai 3h ja herään, valvon 2h ja jatkan nukkumista tai sitten menen niillä 3h unilla seuraavan päivän). Mutta koskaan en ole pirteä enkä energinen. Lisäksi olen käsittämättömän ärtyisä ja lyhytpinnainen, myös kylmä ja kuuma vuorottelevat. Menkat säännölliset eikä hormonaalista ehkäisyä.

Saako jo tällaisissa oireissa jotain apua?