Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka esitellä itsensä puhelimessa muistisairaalle?

Vierailija
15.01.2025 |

Miten esittelisit itsesi puhelimessa isomummolle, joka muistaa sinut välillä ja välillä ei? En haluaisi sanoa, että täällä on tyttäresi Tyynen tyttären Maijan tytär Ilona. Puhelimen näytöstä ei ole iloa, koska isomummo ei joko älyä sitä katsoa tai ei näe, että kuka soittaa.

Isomummoa on ohjeistettu, että jos ei tunne soittajaa niin sulkee puhelimen. Usein käy niin, että kun hänelle soittaa niin esittelyn ("Hei isomummo, Ilona täällä!") iskee luurin korvaan. Luulin, että kun käytän nimitystä isomummo, niin tajuaa, mutta kun ei. Mielellään kyllä juttelee jos vain päästään sinne asti!

Olisiko kellään mitään vinkkejä?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei, pankista soitellaan. Kerrotko tunnuslukusi?"

Vierailija
22/27 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummolle muistitaulu puhelimen viereen.

Eli a4 mihin kirjoitettu selkeästi lähisukulaisten nimet ja piiirretty sukupuu missä nimet oikeissa kohdissa.

Sitten neuvotaan että kun vastaa puhelimeen, aina taulu käteen mistä voi tarkistaa että kenen kanssa puhuu

Hah ei tule onnistumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hei, pankista soitellaan. Kerrotko tunnuslukusi?"

Juu, senhän tämä muistisairas luonnollisesti muistaa ja kertoo, vai? Vaikka ei muista puolisoaan eikä tunnista kotiaan. 

Vierailija
24/27 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisella x oli muistisairaus. Sen takia etäännyin hänestä. Ei ollut kyse mistään halveksunnasta tmv., vaan siitä, etten yksinkertaisesti osannut enää olla yhteydessä. En tiennyt miten muistisairas kohdataan. En minä terveenä yksinkertaisesti ymmärrä miten he maailman näkevät. Olen jotain videoita katsonut, mutta nekin ovat jonkun terveen tulkintaa, ei absoluuttinen fakta.

Oli tosi kivaa, kun tähän päälle sukulainen y sitten painosti ja syyllisti siitä, etten ollut yhteydessä sukulaiseen x. En tänä päivänäkään, vuosia ja vuosia myöhemmin osaisi. Kun en vain tiedä mitä pitäisi sanoa, mitä ei pitäisi ja miten he mitäkin ymmärtävät. Muistisairaus on todella inhottava ja vaikea vaiva myös läheisille.

Vierailija
25/27 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin itselleni anteeksi jo vuosia sitten. En nykyäänkään suostu tuntemaan huonoa omatuntoa siitäeä etääntymisestä. Enhän minä HÄNESTÄ etääntynyt, vaan siitä katalasta sairaudesta. Ei sukulainen ollut oma itsensä, joten en erääntynyt hänestä vaan siitä miksi sairaus häntä muutti. Surutyötäkin tein jo silloin. 

Vierailija
26/27 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin itselleni anteeksi jo vuosia sitten. En nykyäänkään suostu tuntemaan huonoa omatuntoa siitä etääntymisestä. Enhän minä HÄNESTÄ etääntynyt, vaan siitä katalasta sairaudesta. Ei sukulainen ollut oma itsensä, joten en erääntynyt hänestä vaan siitä miksi sairaus häntä muutti. Surutyötäkin tein jo silloin. 

Vierailija
27/27 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suloinen, mutta turha pohdinta. Muistisairaus on raaka. Itse lopetin käymästä mummoni, isän äidin,  luona, kun hän luuli minua äidikseni. Hän ei muistanut saaneensa lapsenlapsia, joten oli turha korjata mummoa. Epäloogista kyllä, hän muisti tarkasti vanhempieni eron, joka luonnollisesti oli lapsenlasten syntymää tuoreempi tapahtuma. Hän alkoi haukkumaan, tai joskus itkemään ja anelemaan, että huolin isäni takaisin. Vanhempieni ero oli ollut ilmeisesti mummolle iso juttu, ja minun näkeminen aktivoi tämän aina uudelleen.

Voin vannoa, että mikään, yhtään mikää ei olisi tähän auttanut. Yhtä varmaa oli, että nuo vierailut eivät enää tietyn pisteen jälkeen tuottaneen muuta kuin tuskaa mummolle. Ja mulle. Olisi vain pitänyt luopua käynneistä aikaisemmin.