'30 000 euroa piti olla sijoitettuna pahan päivän varalle..."
"Moni kiinteistörahasto on keskeyttänyt asiakkaiden sijoitusten lunastukset. Samalla asiakkaat, joilla olisi ollut rahoille tarvetta, ovat joutuneet pulaan."
"Sieltä vastattiin hyvin tylysti, että kyllä ja he suojelevat näin osuudenomistajien rahoja, kun kiinteistöjä ja huoneistoja ei myydä alihintaan.
Vastasin siihen, että nyt sitten minä joudun myymään sijoituskaksioni liian aikaisin alihintaan.
Niin vaikuttaa käyvän. Töölössä sijaitsevasta sijoitusasunnosta tehdyt hinta-arviot ovat olleet juuri niin kauhistuttavaa kuultavaa, kuin Slonek arvelikin.
Minulla on käynyt siellä jo useita välittäjiä arvioimassa. Se on kyllä menossa myyntiin ihan hirveään alihintaan, kun tilanteeni on nyt tällainen.
Kiinteistörahastojen lunastusten keskeytykset kertovat samasta ongelmasta kuin mihin Slonek on joutunut, mutta eri mittakaavassa.
En olisi ikinä voinut kuvitella, että asunto Töölössä menettää arvonsa, ja sitä ei saa säälliseen hintaan kaupaksi, Slonek sanoo."
Kommentit (25)
Köyhä eläkeläinen on pulassa, kun arvoalueella sijaitsevaan asuntoon ja samassa talossa olevaan sijoitusasuntoon tulee putkiremontit ja riistäjäpankki ei anna lunastaa sijoitusvarallisuutta.
Eräs läheiseni on tehnyt hirmuisia sijoitusvoittoja. Kysyin häneltä sijoitusvinkkiä ja hän vastasi, että sijoita vain rahat, joita et tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Eräs läheiseni on tehnyt hirmuisia sijoitusvoittoja. Kysyin häneltä sijoitusvinkkiä ja hän vastasi, että sijoita vain rahat, joita et tarvitse.
Aika pöhkö sijotusvinkki. Sama ku kysyis joltaki kuka voittaa jääkiekon suomenmestaruuden tänä vuonna ja vastais hyvää päivää kirvesvartta.
Tuskin tuo töölöläinen sijoitusasunto nyt sentään arvonsa on menettänyt. Ei välttämättä juuri nyt saa aivan sitä hintaa jonka haluaisi, mutta ei siitä varmaan ihan ilmaiseksi joudu luopumaan.
Minimieläkkeellä joo, kuitenkin asunto ja sijoitusasunto tuolla ja noi rahastorahat eli on saanut valtavan perinnön tai lottovoiton tai ukko tienannut noi rahat. Näin se maa makaa.
Asuntojen hinnat laskevat kun rahastojen on pakko saada myytyä ne tuhannet asunnot.. huonolta näyttää ja uudisrakentaminen pysähtyy ainakin 5 vuodeksi
Asuntojen hinnat olivat kuplassa. Nousseet valtavasti (liikaa). Kellään ollut edes varaa niihin. Nyt itketään kun ne tulevat alas kohti järkevämpää ja todellista tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuo töölöläinen sijoitusasunto nyt sentään arvonsa on menettänyt. Ei välttämättä juuri nyt saa aivan sitä hintaa jonka haluaisi, mutta ei siitä varmaan ihan ilmaiseksi joudu luopumaan.
Nimenomaan. Juuri näin. Rouva nyt myy vaan kiltisti sillä summalla jolla se sijoitusasunto menee kaupaksi ja pistää suun suppuun ja viettää ihan mukavasti ne loput vuotensa, jotka hänellä on vielä jäljellä. Ottaa koppaan tämä ihmisten ainainen sairas ahneus. 😠
Tv ei Töölöstä asuntoja omistava kuusikymppinen.
Asuntokuplaa on yritetty pitää yllä pelletempuilla. Luvattu auto kaupan kylkiäisenä ja ilmaiset vastikkeet kymmeneksi vuodeksi että myyntihinta saataisiin näyttämään korkeammalta.
Sijoittaminen pahan päivän varalle on aika pöljää, koska sangen usein pahana päivänä sijoitusten arvo pakkaa olemaan matala. Pitäisi sijoittaa hyvän päivän varalle ja pitää käteistä pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hinnat olivat kuplassa. Nousseet valtavasti (liikaa). Kellään ollut edes varaa niihin. Nyt itketään kun ne tulevat alas kohti järkevämpää ja todellista tasoa.
Koko ajan on käyty asuntokauppaa eli kyllähän niihin on todistetusti ollut varaa vaikka kenellä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee sijoittamisessa kuin elämässä yleensäkin, että sijoittaa voi sen verran, asiaan kuin asiaan, mitä on valmis häviämään. Jokaisessa sijoitusrahastossa sanotaan, että aiempi voitto ei ole tae tulevaisuudesta. Tästä syystä myös hajauttaminen on tärkeää. Jos toinen rahasto kyykkää, niin toinen voi kompensoida sitä.
Kiinteistörshasto on huono pahan päivän vara.
Sieltä joutuu odottamaan rahojaan kuukausitolkulla silloinkin kun se toimii normaalisti. Aika harva saa pahasta päivästä ennakkoilmoituksen kuukausia etukäteen.
Siinä on myös riski koko sijoitussumman menettämisestä.
Muissakin rahastoissa ja osakkeissa on se riski, että rahat voi menettää, mutta niistä sentään saa nopeammin rahansa pois. Ei ole pakko jäädä katselemaan miten rahat katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Juuri näin. Rouva nyt myy vaan kiltisti sillä summalla jolla se sijoitusasunto menee kaupaksi ja pistää suun suppuun ja viettää ihan mukavasti ne loput vuotensa, jotka hänellä on vielä jäljellä. Ottaa koppaan tämä ihmisten ainainen sairas ahneus. 😠
Tv ei Töölöstä asuntoja omistava kuusikymppinen.
Juu ei kyllä tippaakaan säälitä tämä pieneläkeläisrouva. Omaisuutta on näköjään ihan tarpeeksi hänellä. Perittyäkö? Joku raja valittamisella tällä hyväosaisella. Sijoittaminen ei läheskään aina ole tuottoisaa eli nyt kävi rouvalle Halla-ahot.
Olen aina sanonut etä säästöt kannattaa säästää kotona kassakaapissa. Olen niin tehnyt 20 vuotta. Minulla on pahan päivän varalle 50 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut etä säästöt kannattaa säästää kotona kassakaapissa. Olen niin tehnyt 20 vuotta. Minulla on pahan päivän varalle 50 tonnia.
Pörssiin sijottamalla tuo olisi ollut ainakin 250 000€
Asuntovälittäjien mukaan hinnat nousee tänä vuonna. Valtionvarainministeriön mukaan talous kasvaa 1,2%. Uusien autojen kaupan odotetaan kasvavan 10%.
Nää kaikki ollu uutisissa viime aikoina. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssit on riski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssit on riski
Viisas osaa sijoittaa huonona aikana ja ottaa voitot hyvänä aikana muihin sijoituskohteisiin, kuten vaikka osan kassakaappiin.
Todella ikävä tilanne haastatellulle henkilölle, mutta kyllä tässä on unohdettu täysin sijoittajan tärkein sääntö eli hajauttaminen. Jos jo on sijoitusasunto, niin kyllä muut varat kannattaa silloin sijoittaa johonkin muuhun kuin sijoitusasuntoja pyörittävään rahastoon.