Kirjoittaako lääkärit isille sairaslomatodistuksen sille ajalle kun äiti on sairaalassa?
Miettisin vaikeaa tilannettamme kun mieshelläni ei ole mahdollisuutta ottaa isyyslomaa siksi aijaksi kun vauva on syntynyt ja emme saa kotiin mistään apua. Sektio on tulossa ja kotona pitäisi jonkun olla lasta hoitamassa. Kirjoittaakohan lääkäri isille sairaslomatodistuksen jotta voi hoitaa lasta kotona äidin sairaslomaajan. Onko muilla kokemuksia ja millä itse olette selvinneet?
Kommentit (19)
2 kk etukäteen, onko näin? Ja miten minun mielestä isyyslomaan ei näin ollen ollut oikeutta, jos on juuri vaihtanut esim. työpaikkaa, tyyliin 3vk ennen syntymää. Muistelen tätä sen takia, että kun meillä esikoinen syntyi, mies meni juuri uuteen työpaikkaan, eikä siksi saanut isyyslomaa. Nyt taas tilanne, että toinen syntymässä, mutta mies lomautettuna toistaiseksi, eli ei ole oikein kannattanut eikä voinut ilmoittaa isyysloman ajankohtaa kun ei tiedetä onko silloin töitäkään vai ei??
Eihän sitä vauvan syntymäaikaa voi ennustaa. Mun miehelle ainakin sanottiin työpaikalta, että täytä hakemus valmiiksi ja laitetaan päivämäärät siihen sitten kun vauva syntyy.
Ja tuosta sairaslomasta: Vaikka lääkäri kirjoittaisikin saikkulapun miehelle, ei hän siihen voi valehdella diagnoosia vaan sitten laittaisi diagnoosin tilalle jotain esim. lapsen syntymä/ perheenjäsenen sairaus tms. Ja työantajalla on oikeus olla hyväksymättä sairaslomatodistusta, jos ei kelpuuta diagnoosia. Näin se vaan on. Minusta parasta on tehdä, niin että ilmoittaa tilanteen työnantajalle eli pakko pitää isyyslomaa, koska vaimo on leikkauksen jälkeen siinä kunnossa. Aika härski työnantaja jos evää.
Meille ainakin tehtiin selväksi, että jos lapsen kans menee käynnistykseen, niin silloin ei voi isyyslomaa aloittaa ennen lapsen syntymää. Eli jos mulla käynnistellään vaikka parikin päivää, niin miehen täytyy olla silloin joko töissä tai omalla lomalla... Siksipä on säästetty talviloma mahdolliseen käynnistyksen ajankohtaan.. Onneks meillä pomo antaa sen verran joustoa lomien aloittamis päivissä, eikä ole vaatinut talviloman pito päivämäärää..
Ilmeisesti sitten sektiossa voi aloittaa sektio päivänä, koska se on vauvan syntymäpäivä... Toisin ku käynnistyspäivä..
tässä linkki mistä tuo allaoleva lainaius myöskin:
http://www.mol.fi/mol/fi/02_tyosuhteet_ja_lait/01_tyosuhteet/01_tyosopi…
" Työntekijällä on oikeus hoitaa kerrallaan enintään neljä työpäivää alle 10-vuotiasta, äkillisesti sairastunutta samassa taloudessa asuvaa lasta (tilapäinen hoitovapaa). Lapsen ns. etävanhemmalla on vastaava oikeus.
Lisäksi työntekijällä on oikeus olla lyhytaikaisesti poissa työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi (poissaolo pakottavasta perhesyystä)."
Eiköhän näissäkin ole jo ihan tarpeeksi syitä pitää lomaa!!
Olen kuullut että sektiosta huolimatta vauvanhoidon pitäisi, siis pitäisi, sujua.. Joku minua viisaampi sanoi joskus, että vaikka sektion jälkeen esim. nostaminen on kiellettyä, vauvan painon verran voi kuitenkin kantaa. Jos perheessä on siis vanhempia lapsia ja siis painavampia, heitä ei saisi nostella.. Oletko jutellut asiasta neuvolassa? Toivottavasti saatte asiat järjestymään! Ymmärrän kyllä ettei miehen ole helppo pitää isyyslomaa varsinkin jos ei ole vakituisessa työsuhteessa..
ainakin oli mies kotona päivän pois töistä kun tultiin kotiin 1 viikkoinen vauvan kanssa ja sairastuin itse kauheeseen oksennus/ripulitautiin ja korkeeseen kuumeeseen enkä kyennyt hoitamaan vauvaa, soitti työpaikalle ja kysyi miten menetellää nii sai jäädä jolleki oman lapsen välitöntä hoitoa vaativalle sairaslomalle kun näin pienestä lapsesta oli kyse, tietty isompi leikki-ikäinen ois ollu eri juttu, sille ois pitänyt järjestää hoitopaikka.
Hei!
Kuten on todettu lääkäri ei voi kirjoittaa sairaslomaa terveelle ihmiselle.
Monesti on näistä keskustelu. Viime kädessä on kysymys siitä, mikä vapaa on palkallista ja mikä palkatonta. Työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta maksaa palkkaa esim. perhettä kohdanneen yllättävän tilanteen aiheuttamasta työstä poissaolosta. Fiksu työnantaja antaa silloin vähintäin palkatonta vapaata.
Toisaalta kyllähän sektion jälkeen sairaalassa pitäisi voida olla niin kauan, että kotona päivät vauvan kanssa pärjää. Eiköhän aika iso osa äideistä ole noin viikon verran ensin sairaalassa ja vastasyntyneen kanssa pärjää kotona aika hissukseen ollenkin, jos mies pystyy hoitamaan kauppa- ja siivousjutut.
Oikeus kolmen viikon isyyslomaan on mun käsittääkseni kaikilla työsuhteen kestosta riippuen. Sen sijaan hoitovapaaseen on oikeus vasta, kun on ollut kuusi kuukautta saman työnantajan palveluksessa.
Luin ekan viestin hivenen huonosti.
Siis teillä on ilmeisesti esikoinen kotihoidossa.
Kunnasta pitäisi järjestyä lapselle hoitopaikka tilapäiseen tarpeeseenkin. Toki lapsen " heittäminen" yhtäkkiä päiviksi päiväkotiin/perhepäivähoitoon tuntuu tosi pahalta.
Eikö teillä ole ketään sukulaisia, tuttavia tai muita läheisiä, jotka voivat tulla apuun?
Sama ongelma tulee muuten eteen aina, jos kotiäiti sairastuu...
mutta ihana netti ei nyt suostu pelittämään. Mutta se kuitenkin menee niin että, isyysloma täytyy ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen laskettua-aikaa. Eli alkamisajankohdaksihan merkitään LA,jos silloin haluaa aloittaa isyysvapaan. Lakitekstissä lukee että tämä on vain suuntaa antava tieto ja isyysloman alkamisajankohtaa voi työntekijä itse muuttaa ilmoittaen siitä MAHDOLLISIMMAN PIAN.
Elikä ei ole annettu mitään varoitusaikaa vaan laissa sanotaan että vauvan syntymästä on ilmoitettava mahdollisimman pian työnanatjalle. Käytännössä silloin kun ollaan lähdössä sairaalaan tai heti aamulla kun saa jonkun töistä kiinni. Tähän ei ole työnantajalla mitään sanottavaa sillä näin se menee lain mukaan. Nyt en millään muista missä laissa tuo on mutta itse luin tarkasti sen kun meillä synnytys lähestyi kun aattelimme että jos työnantajalla on jotain sanottava niin annamme hänelle lakitekstin nokan eteen. Ja tosiaan luulomme oli väärä ja asia oli ihan selkeä että sillon jäädään pois (vaikka kesken työvuoron) kun synnytys alkaa. Kaikilla isillä on oikeus tähän vapaaseen. Aivan sama onko vaihtanut juuri työpaikkaa!
Soffu + poitsu 8kk
Ei omakohtaista kokemusta ole, mutta luulen, että lääkäri ei voi kirjoittaa isälle sairaslomaa, koska isähän ei ole sairas. Ehkä sitten todistus siitä, että sinä olet sairaalahoidossa. Työnantajan luulisi tuolloin antavan palkatonta vapaata tilapäisesti lasten hoitoa varten.
Tilanne on tietenkin kurja teillä. Miksi mies ei voisi sitten pitää lyhyttä isyyslomaa noina päivinä, kun se on kuitenkin lakisääteinen oikeus?
Toivottavasti tilanteenne selviää parhain päin!!!
Valitettavasti. Meillä oli tilanne, että kolmas syntymässä, kaksi lasta kotihoidossa. Mies on rekkamies. Ja mä syöksysynnyttäjä.
Ihan ite piti hommata lapsenlikat kun synnytys alkoi ja seuraavaks yöks. Isi pääsi lastaan katsomaan vasta kun oli yli vrk:n ikäinen.
Meillä olisi helpottanut jos olisi ollu päivämäärä synnytykselle, silloinhan voi isyysloman aloittaa kun syntymä on varma kerran sektiolla tullaan!!!!Vai miksi ei voisi?????
Työnantajalla ei käsittääkseni ole oikeutta evätä isyyslomaa, sehän on lakisääteinen juttu.
Kunnasta kannattaa kysyä mahdollisuutta saada synnytyksen ja sairaalassaoloajaksi kotiin esim. perhetyöntekijää. Ainakin täällä meillä päin se kaupungin nettisivujen mukaan on mahdollista ja puolituttu perhetyöntekijä on joskus sivulauseessa mainunnutkin päivystävänsä jonkun synnytyksen varalta. Sektio jos on tulossa niin silloinhan luulisi olevan suht yksinkertaista järjestää teille kotiin joku.
vaikka isä ei olekaan ollut sairas, mutta kun en ole itse ollut kykenevä hoitamaan lasta sairauden vuoksi ja ei ole ollut ketään muuta vaihtoehtoa, niin silloin mieheni on ollut sairaslomalla. Kyllähän varmasti työnantajat pystyisi todistuksella ja ilman mitään todistuksiakin järkkäämään palkatonta, mutta ainakaan miellä ei talous sitä kestäisi.
Kyllä ehdottomasti suosittelen ainakin kokeilemaan sairaslomaa, sillä omalla kokemuksellani se kyllä onnistuu! Ei tietenkään mitään monen viikon saikkuja varmastikaan saa, mutta ainkin siksi aikaa, että kerkeää asiat jotenkin muuten järjestämään.
T.Isella
Siis mistä se asia kiikastaa? Enpä usko, että lääkäri kirjoittaa mitään saikkutodistusta, jos isällä on kerran lakisääteinen oikeus jäädä isyyslomalle. Meillä on kerran kirjoitettu miehelle päivä sairaslomaa (lapsen hoitoa varten), kun esikoinen joutui äkillisesti sairaalaan ja minä olin siellä hänen seuranaan. Kotona oli toinen alle vuoden ikäinen lapsi, jota mies jäi hoitamaan siksi päiväksi.
Jos miehesi kuuluu johonkin liittoon, niin kannattaa tutkia työehtosopimuksesta palkalliset vapaapäivät. Niitä voi olla esim. oma 50v.juhlapäivä, lähiomaisen hautajaiset ja kannattaa katsoa, onko siellä mainintaa oman lapsen syntymästä. En tiedä, miten ne menee, mutta kannattaa tarkistaa.
Ainoastaan sairaslomat hyväksytään. Mies juuri aloitti työn ja on takuuvarma juttu että työt eivät jatku määränpään umpeuduttua jos nyt pitäisi lomaa kun töissä kamala kiire. Siksi ei voi oikein ottaa riskiä ja pitää isyyslomaa. EIvät varmaan olisi edes palkanneet nyt kiire ajalle jos tietäisivät että työntekijä suunnittelisi isyyslomaa.
Laki sanoo asiasta toista ja työnantaja toista... Kannattaa käydä keskustelemassa työnantajan kanssa jos vaikka voisi olla pois ja tehdä myöhemmin takaisin nämä poissa olo tunnit. Malttia ja joustavuutta pitää löytyä molemmilta.
Kysy kunnan päivähoidosta, meidän kunta ainakin myy yksittäisiä hoitopäiviäkin 10 euron päivähintaan. Eli päiväkotiin otetaan tilapäisesti joiksikin päiviksi " ylimääräisiäkin" . Luulisi sitä kautta hoitopaikka onnistuvan.
Ei se sairasloma varmaan isälle onnistu. Ja arvaahan se työnantajakin kuitenkin mistä on kyse, varmaan kuulee kuitenkin että teille on samaan aikaan lapsi syntynyt. Mitäs jos rohkeasti vaan pitää isyysloman, johon on oikeutettu, yhteys liittoon sitten vaan, jos tulee ongelmia.