Alkoholin juomisesta todella voimakkaat itsetuhoiset ajatukset? Kuinka normaalia?
Nyt ei ole ihan mistään pienestä krapula ahdistuksesta kyse vaan, että oikeasti pelkästään kuolema pyörii mielessä ja tulee erittäin masentunut olotila.
Onko tuo normaalia vai voiko taustalla oleva masennus myös ilmetä noin?
Kommentit (20)
Alkoholi tuo esiin ihmisen kaikki piirteet ym., ne salatutkin. Alkoholi voi muuttaa ihmisen lähes tunnistmattomaksi siihen verrattuna, mitä selvin päin on. Joistakin tulee väkivaltaisia kännissä, joistakin tulee itkuisia tai itsetuhoisia. Ns. moraalinen krapula (katumus juomisesta) on ihan tuttua monille.
Ilmeisesti sinullakin on elämässäsi jotain asioita, joka aiheuttaa sitä masentuneisuutta. Se asia kannattaisi kyllä käsitellä.
Onko aiemmin tullut vastaavia tuntemuksia?
Todellakin normaalia ainakin itselle eikä siihen edes tarvinnut mitään tolloilua humalapäissään, että oli valmis eristäytymään sisälle liki viikoksi ja lopulta sitten olisi ollut jo valmis menemään junan alle.
Ei tosiaan tuon arvoista se hetken hilpeys.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi tuo esiin ihmisen kaikki piirteet ym., ne salatutkin. Alkoholi voi muuttaa ihmisen lähes tunnistmattomaksi siihen verrattuna, mitä selvin päin on. Joistakin tulee väkivaltaisia kännissä, joistakin tulee itkuisia tai itsetuhoisia. Ns. moraalinen krapula (katumus juomisesta) on ihan tuttua monille.
Ilmeisesti sinullakin on elämässäsi jotain asioita, joka aiheuttaa sitä masentuneisuutta. Se asia kannattaisi kyllä käsitellä.
Vitut se myrkky mitään piirteitä paljasta vaan ja ainoastaan sen miten erinlaisesti hermostomyrkky vaikuttaa erinlaisiin ihmisiin. Selvinpäin ja mieleltään terve on ainoa oikea piirre.
Vierailija kirjoitti:
Öö, alkoholihan nimenomaan aiheuttaa masennusta ja ihan kemikaalisien ominaisuuksiensa puolesta. Sekoittamalla välittäjäaineet saat kliinisen masennuksen. Vanhemmiten krapulat pahenee kun kehon omat suojamekanismit eivät enää taistele alkoholia vastaan yhtä tarmolla. Vähennä. Vaihda vähähaittaisempiin päihdykkeisiin kuten kannabis vaikka?
Ja väität, että kannbis ei aiheuttaisi masennusta?
Kyllä alkoholi ja kannabis kumpikin aiheuttavat masennusta. Aapeelle suosittelen alkoholittomia juomia. Jos haluaa oluen maun ja hiilihapon, niin paljon on hyviä alkottomia oluita.
Ilman alkoholia pärjää hyvin ja on pirteämpi
Vierailija kirjoitti:
Todellakin normaalia ainakin itselle eikä siihen edes tarvinnut mitään tolloilua humalapäissään, että oli valmis eristäytymään sisälle liki viikoksi ja lopulta sitten olisi ollut jo valmis menemään junan alle.
Ei tosiaan tuon arvoista se hetken hilpeys.
Joo minulle käy näin. Kaikista eniten ottaa päähän että kaikki suunnitelmat menee pitkäksi aikaa penkin alle kun ei yksinkertaisesti pysty poistumaan kotoa ja on niin kamala olla henkisesti että ei pysty myöskään kotona tekemään mitään. En vain pysty enää juomaan yhtään.
Ap
Kyllä pitää paikkansa, mulla on nuorempana alkoholin vaikuttaessa voimakkaita itsetuhoisia ajatuksia. Asuin 10-kerroksisessa talossa jossa oli katolla avoin terassi, teki mieli mennä katolle ja lähteä lentoon. Näin ei kuitenkaan käynyt . Luovuin alkoholista kokonaan ja en uskalla enää ottaa yhtään koska pelkään että mämä tuntemukset voisivat palata. Elämä on hyvää.
Ei minusta. Tuo kuulostaa psykoottiselta.
On ollut krapuloita omia ja sivusta seurattuja ja ei ole ikinä ollut mitään tällaista. Ota tosissaan ja tarkkaile tilannetta. Mitkään harhat ja masennus ei kuulu juhlimiseen. Häpeä voi olla lähes kuolemaksi, mutta ei missään nimessä tällaiset ajatukset.
Minulla tuli tuollaista kun join pidemmän aikaa isoja määriä. Siis sellaista 10 annosta (olen hoikka nainen), josta tulee kova krapula, muutaman kerran kuussa muutaman kuukauden ajan. Makasin lattialla ja suunnittelin itsaria. Päätin sitten mieluummin pitää taukoa juomisesta ja pidinkin. Sen jälkeen olen juonut taas, välillä ihan kovatkin kännit, mutta vuosien ajan määrät ovat kuitenkin pysyneet pienempinä ja darrat siedettävämpinä. Nykyään harvoin juon edes darraan asti, tai darra on vain lähinnä väsymys. Ehkä 1-2 kertaa vuodessa kovempi krapula, mikä on huomattava parannus aiempaan elämääni.
Sitä en osaa sanoa, kertooko piilevästä masennuksesta, koska itselläni on myös masennus. Kuitenkin siis nykyään pystyn taas juomaan eikä itsetuhoisia ajatuksia tule juomisen takia sen enempää kuin muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää paikkansa, mulla on nuorempana alkoholin vaikuttaessa voimakkaita itsetuhoisia ajatuksia. Asuin 10-kerroksisessa talossa jossa oli katolla avoin terassi, teki mieli mennä katolle ja lähteä lentoon. Näin ei kuitenkaan käynyt . Luovuin alkoholista kokonaan ja en uskalla enää ottaa yhtään koska pelkään että mämä tuntemukset voisivat palata. Elämä on hyvää.
Alkoholi voi laukaista psykoosin, jos on siihen taipumus. Mutta pitää olla taipumus siihen, se ei tule tyhjästä.
Alkoholi sekoittaa toisilla aivokemioita vähemmän, toisilla enemmän. Se jos tuollaista ilmenee vain juodessa ja max 5 päivää juomisen jälkeen, ei tarkoita että on masennusta. Se on todennäköisesti ihan vaan sitä alkoholin aivokemiavaikutusta. Tällaiselle henkilölle alkoholi ei sovi, eikä sitä kannata ollenkaan juoda.
Itse olen toista ääripäätä, voin juoda vaikka kesäloman putkeen, eikä tule edes pientä morkkista. Kokeiltu on joskus nuorempana :D Vähensin juomista lähinnä lihomisen ja kaljamahan kehittymisen takia myöhemmin kuitenkin.
Mulla oli ihan samat tuntemukset darrassa. Mitä enemmän join ja hölmöilin, sitä enemmän oli itsetuhoisutta. Jotkut temput hävettää vieläkin, vaikka oon ollu jo vuosia raittiina. Juomisen lopettaminen oli mun elämän tärkein päätös. Jos olisin jatkanut juomista, niin mua ei todennäköisesti enää olis...
Aivan normaalia ja kuuluu alkoholin aiheuttamaan koukkuuntumisprosessiin (alussa kun juot lisää niin masennus vaikuttaa katoavan, kunnes myöhemmin se ei enää katoa joit millaisia määriä tahansa). Alkoholilla on myös lukuisia muita haittavaikutuksia; ja yllättävän harva vaikuttaa tietävän näistä.
Sama täällä, että kun otin ihan itsekseen kotona viikonloppuna parina iltana kännit enkä mokaillut mitään, niin silti seuraava viikko meni puoleen väliin ennen kuin sitä uskaltautui edes mihinkään ja olo oli vetämätön ja kunto huono, vaikka join vain lonkeroa ja olutta. Pidin ekan tipattoman tammikuun vuosi sitten ja sitä ennen juominen oli sellaista aika säännöllistä. Tipaton kuukausi kannatti ja juominen väheni, mutta jos otti tauonkin päästä enemmän, niin se sama paha olo ilmaantui takaisin. Joten päätin lopettaa nyt vuoden alussa nämä tavat ja vähentää niin että jos ostan alkoholia, niin korkeintaan muutama vain ja harvoin. Laskin tuossa että kuukaudessa meni lähemmäs 500 e alkoholiin, joten mulle riitti. Alkoholista tulee niin salakavalasti tapa, pitää olla saunajuomat. Melkoinen kierre mutta pääsinpäs eroon ja nyt ei elämä enää pelota. Suosittelen että lopetat siis, mullakin oli ne pahimmat krapulat ihan kauheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, alkoholihan nimenomaan aiheuttaa masennusta ja ihan kemikaalisien ominaisuuksiensa puolesta. Sekoittamalla välittäjäaineet saat kliinisen masennuksen. Vanhemmiten krapulat pahenee kun kehon omat suojamekanismit eivät enää taistele alkoholia vastaan yhtä tarmolla. Vähennä. Vaihda vähähaittaisempiin päihdykkeisiin kuten kannabis vaikka?
Ja väität, että kannbis ei aiheuttaisi masennusta?
Kyllä alkoholi ja kannabis kumpikin aiheuttavat masennusta. Aapeelle suosittelen alkoholittomia juomia. Jos haluaa oluen maun ja hiilihapon, niin paljon on hyviä alkottomia oluita.
Ilman alkoholia pärjää hyvin ja on pirteämpi
Kannabis ei ole aiheuttanut minulla masennusta. Ei käytön aikana eikä sen jälkeen. Sen sijaan alkoholi on aiheuttanut aivan hirveän alakulon joka kestää jopa pari viikkoa. Oikeasti alkoholin ainoa hyvä puoli on sen laillisuus. Muuten se on huono päihde. Kannabis taas on paras päihde vähiten haitallisena eikä sen käytöstä joudu kärsimään käytön jälkeenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi voi laukaista psykoosin, jos on siihen taipumus. Mutta pitää olla taipumus siihen, se ei tule tyhjästä.
Alkoholi aiheuttaa eniten päihdepsykooseja noin 4000 joka vuosi. Toiseksi eniten päihdepsykooseja aiheuttaa alkoholin ja kovien huumeiden sekakäyttö. Vähiten päihdepsykooseja aiheuttaa kannabis mutta silti sitä syytetään aina päihdepsykooseista.