Voiko 13 vuotias syödä runebergintorttua missä on alkoholia
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Tulin äsken känniin runebergin tortusta ja kahdesta lasista viiniä.
Kyllä se oli se torttu selvästi. Melkein yhtä paha kuin rapuliemi.
Ei ihme että suomalaisilla on kiero suhtautuminen alkoholiin kun tämmösiä mietitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi syödä.
Ei voi, laki kieltää
Paljonko pitää kostuttaa että päästään yli 2,8% tortussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi syödä.
Ei voi, laki kieltää
Mikä 2.8%?
"Laki kieltää myymästä alaikäisille juomia, joissa on alkoholia yli 1,2 prosenttia. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi syödä.
Ei voi, laki kieltää
Kato, kun toisella kädellä vetää torttua ja toisella kippaa huivariin rommia tai punssia, niin äkkiäkös siin yli 2,8 tilavuusprosenttiin päästään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi syödä.
Ei voi, laki kieltää
Mikä 2.8%?
"Laki kieltää myymästä alaikäisille juomia, joissa on alkoholia yli 1,2 prosenttia. "
Torttu ei ole juoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi syödä.
Ei voi, laki kieltää
Mikä 2.8%?
" Enintään 2,8 painoprosenttia etyylialkoholia sisältäviä kiinteitä alkoholivalmisteita, esimerkiksi suklaamakeisia tai jäätelöitä, saa myydä vapaasti. Tätä vahvempien tuotteiden vähittäismyyntiä, anniskelua ja markkinointia koskevat alkoholilain alkoholijuomien säännökset kuten esimerkiksi ikärajat."
ei missään nimessä, minun vanhempani antoivat minun syödä ruunebereja ja juoda kotisimaa ja nykyisin olen ihan rapajuoppo eikä mitään hallintaa elämässä, pakko vaan saada alkoholia ihan koko ajan
Vierailija kirjoitti:
ei missään nimessä, minun vanhempani antoivat minun syödä ruunebereja ja juoda kotisimaa ja nykyisin olen ihan rapajuoppo eikä mitään hallintaa elämässä, pakko vaan saada alkoholia ihan koko ajan
Onko torttusi kuitenkin vielä kostea?
Runebergin tortussa on noin 1 ml alkoholia per torttu. Yleisesti ottaen (aikuiselle) ihmiselle kännin saamiseen tarvitaan vähintään 40-50 ml puhdasta alkoholia.
90 grammaiseen tortuun saa laittaa n. 7ml 40% alkoholia/punssia niin päästään 2,8% vahvuuteen eli ~1/6 paukullista. Tärkeä tieto.
Toimit bulvaanina ja ostat lapsellesi torttua, jos kauppa kieltäytyy myymästä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko 13 vuotias syödä runebergintorttua? Missä on alkoholia?
Alkoholia saa Alkosta ja siitä on tortussasi kun kostutat torttusi. 13 vuotias voi lain mukaan syödä torttuasi kunhan et kaada torttuusi yli 7 ml 40% alkoholia - riippuen lopulta tietysti torttusi koosta - isompaa torttua saa kostuttaa rankemmin.
Ei voi, laki kieltää