Onko saamasi perinnön suuruus/pienuus tullut yllätyksenä?
Perin lapsettomalta tädiltäni 1/6 osuuden. Summa ei ollut niinkään yllätys, mutta yllätys oli se, ettei tarvinnut maksaa lainkaan perintöveroa. Siitä kun aina niin pelotellaan. Summa oli 18.000e
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Yllätyksenä tuli lähinnä omaisuudettoman ja velkaisen vanhemman perintövero jota joutui maksamaan. Myös toisesta vanhemmasta joudun taas maksumieheksi. En tule saamaan penniäkään, mutta pääasia että valtio saa. Varmaankin perintöverotusta voisi uudistaa?
Miksi joudut maksamaan perintöveroa jos ei ole perintöä? Perintöveroa ei makseta alle 20 000 euron perinnöistä?
Äidin perintö oli tiedossa.
Oletin että isällä ois ollut enemmän: yksiö ja muutama tonni tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyksenä tuli lähinnä omaisuudettoman ja velkaisen vanhemman perintövero jota joutui maksamaan. Myös toisesta vanhemmasta joudun taas maksumieheksi. En tule saamaan penniäkään, mutta pääasia että valtio saa. Varmaankin perintöverotusta voisi uudistaa?
Miksi joudut maksamaan perintöveroa jos ei ole perintöä? Perintöveroa ei makseta alle 20 000 euron perinnöistä?
Valtion silmissä omaisuutta oli ja myös toisen vanhemman osalta. Minun silmissä vain velkaa. Kuten sanoin senttiäkään en tule samaan rahaa perintönä, mutta jouduin ja joudun silti maksamaan omaa rahaa = perintövero valtiolle. En lähde avaamaan tätä tämän enempää.
En tiedä, paljonko olen perinyt, koska pesää ei jaettu. En päässyt mukaan pesänselvitykseen, annoin valtakirjan, ja verot meni pesän varoista. Kiersi toki tilini kautta, mutta en tiedä mekanismia, millä se maksettiin. Omistan osuuden useasta eri kiinteistöstä tai asunnosta, mutta se ei vaikuta elämääni millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätti, koska vainaja oli eläessään luvannut muistaa minua testamentissaan, ja niin ei sitten tapahtunutkaan.
Toki jokainen saa tehdä sellaisen testamentin kuin haluaa, mutta olisi kohteliasta olla valehtelematta tuollaisesta asiasta.
Löytyikö testamentti? Näitähän voi yllättäen kadota, jos lähisukulainen olisi jäämässä ilman
Kyllä löytyi. Mutta siinä oli perijänä eri henkilö. En minä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, paljonko olen perinyt, koska pesää ei jaettu. En päässyt mukaan pesänselvitykseen, annoin valtakirjan, ja verot meni pesän varoista. Kiersi toki tilini kautta, mutta en tiedä mekanismia, millä se maksettiin. Omistan osuuden useasta eri kiinteistöstä tai asunnosta, mutta se ei vaikuta elämääni millään tavalla.
Miksi et katsonut perintösi arvoa perukirjasta? Sen voit hankkia jälkikäteenkin, jos et aikoinaan saanut siitä kopiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et katsonut perintösi arvoa perukirjasta? Sen voit hankkia jälkikäteenkin, jos et aikoinaan saanut siitä kopiota.
No ei sillä ole mitään väliä niin kauan kun pesää ei jaeta, eikä sitä jaeta niin kauan kuin toinen vanhempani elää. Eli sillä ei ole mitään merkitystä minulle.
Meillä kummankin vanhemmat antaneet ennakkoperintöä sen verran, että sai ensiasunnon hankittua. Sen jälkeen muutamia kertoja lahjoituksena muutaman tonnin, ettei mene veroa. Paljon enemmän se on meitä auttanut näin päin. Ovat siis edelleen elossa.
Vierailija kirjoitti:
V i t t u kun saisikin perintöä...kaikki kuolleet kenellä olisi ollut hynää ja omaisuutta,ovat olleet natkuja ja tehneet kohdallani "oharit"..muut kyllä vetää isoja perintöjä vähän joka suunnasta...monen vanhemmat "osaavat"myös kuolla ajoissa eikä vasta satavuotiaina..
Käytöksesi osoittaa ettet ansaitse perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ollut omaisuuta ja velkoja mistä niitä perintöveroja maksoit? Joku ei täsmää. Tietysti rahastakin menee perintöverot.
Ihmettelin miten vähän rahaa oli tilillä vaikka oli tehty isot kaupat. Ei koskaan selvinnyt minne rahat hävisivät, muuta kuin oli nostettu miljoona markkaa käteisenä.
Yllätyin kun parikymppisenä sain n. 60 000 euroa. Olihan se iso raha sen ikäiselle etenkin.
Jos nyt perisin, olisin yllättynyt suuruudesta. Kuitenkin kaksi duunarivanhempaa, jotka olleet jo pidempään eläkkeellä. Käytännössä en kuitenkaan tule varmaan saamaan juuri mitään. Vanhemmilla on minun ehdotuksestani keskinäinen testamentti. Oletus oli, että vähintään toinen sitten makselee kymmenkunta vuotta kalliita hoitomaksuja hoitolaitoksessa, että parempi käyttää rahat omaan hoitoon eikä minun perinnöksi. Nykytilanteessa tosin ennemmin sitten ostetaan yksityisiä palveluita kotiin, koska laitoksiin ei enää pääse edes erittäin huonokuntoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion silmissä omaisuutta oli ja myös toisen vanhemman osalta. Minun silmissä vain velkaa. Kuten sanoin senttiäkään en tule samaan rahaa perintönä, mutta jouduin ja joudun silti maksamaan omaa rahaa = perintövero valtiolle. En lähde avaamaan tätä tämän enempää.
Olisit voinut myös kieltäytyä perinnöstä.
Ei ollut yllätys, vaikka etukäteen pilkattiin he luulivat olleensa viisaita, melkein satasen tarkkuudella tiesin.
Harmi, mä en tykkää että joku jätetään ilman jollain testamentilla ja jotain suositaan. Vain yhden tapauksen ymmärrän, kaveri peri tätinsä asunnon testamentilla, hän auttoi tätiään ja veljensä oli kuollut eikä veljen lapset välittäneet tädistä.