Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä älytablettia suosittelet 80-vuotiaalle tietotekniselle ummikolle?

Vierailija
14.01.2025 |

Ikääntynyt läheiseni on vältellyt koko ikänsä tekniikkaa, ei osaa käyttää tietokonetta eikä ole koskaan ollut internetissä.

Puolison heikentyneen kunnon vuoksi nyt on tullut eteen älylaitteen hankinta ja keskeisten toimintojen opettelu. Tai siis ainakin sen kokeileminen. Lähinnä verkkopankki/mobiilipankki ja pikaviestit/videopuhelut olisivat nyt mielessä. Varmaan houkuttimeksi asennan myös pasianssin jos ei jo valmiiksi sisälly ohjelmiin :) Vanhus täysipäinen ja tajuaa tilanteensa. On myötämielinen ainakin kokeilemaan tablettia. 

Mitä tablettia suosittelette? Kaikki muutkin vinkit otetaan vastaan. Mitä kannattaa huomioida? Järjestöistä olen jo perehtynyt Enter ry:n ja ikääntyneiden järjestöihin tarjoamaan tietoon ja tukimahdollisuuksiin. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku piristetabletti voisi buustata älyä.

Niitäkö sinä syötät omille vanhemmillesi?

Vierailija
22/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun vhs nauhurien kellon ja ajastimen ohjelmointi olikin kyllä aika monimutkaista, ei ollut kuvaruutunäyttöä helpottamassa kuten myöhemmissä vhs videoissa. No olin lapsi kasarilla niin opin sen ohjelmoinnin kyllä, mutta en tiedä osaisinko enää ainakaan ilman käyttöohjeita. Meidän 80-luvun vhs video meni jo viime vuosikymmenellä ser jätteisiin, mutta oma vm. 2003 nauhuri on vielä toimintakunnossa, mutta sen kello-kalenteri ei vain tunne enää vuotta 2017 myöhempiä päiväyksiä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laittaisin pöytätietokoneen. Muutama vuosi sitten laitoin lisäksi tabletin. Sietämätön laite. Käyttö jäänyt muutamaan tuntiin. Niin kauan kuin käytän nettiä, niin se tapahtuu pöytäkoneella. M65

Taloudessa on jo pöytäkone, joka on muistisairausdiagnoosin jo saaneen puolison hallinnassa. Tämä yksi syy miksi en edes harkitse tätä vaihtoehtoa, koska johtaisi reviirikiistaan ja siihen, että muistisairaasta tulisi "opettaja" ummikolle. Parempi, että henkilölle ihan oma tuote ja laite, johon toisella ei pääsyä eikä osaamista. Mielestäni pöytäkoneen hankkiminen pelkkien pankki- ja terveysasioiden hoitoon (+ ehkä sudoku) on aikamoinen ylilyönti.

Älä lähde merta edemmäs kalaan. Heillä siis on tietokone. Kummallekin omat käyttäjätunnukset, niin kyllä se siitä. Sinä joudut kuitenkin neuvomaan sen tabletinkin, niin miksi et neuvoisi pöytäkoneen käyttöä?

Vierailija
24/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha Sun Microsystemsin Ultra 5 tai Ultra 10 Solaris käyttöjärjestelmällä!

Vierailija
25/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reikäkorteilla toimiva IBM:n keskuskone olisi papalle varmasti mieluinen

Vierailija
26/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku piristetabletti voisi buustata älyä.

Niitäkö sinä syötät omille vanhemmillesi?

Ei kun ne hakee ne itse tuolta ostarin kulmilta.

Vierailija
28/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoin pelkään, että voi olla ylitsepääsemätön haaste. Ostin äidilleni tabletin - oli käyttänyt tietokoneita ja nettiä aiemmin pitkään, joten siitä ei ollut kyse - ja hänen kohdallaan niin yksinkertaiset asia kuin ruudun pyyhkäisy ja kuvakkeen tökkäys sormella osoittautuivat aivan rakettitieteellisen vaikeaksi.

Toki en tätä yleistä, mutta ihan vaan headsuppina, että yllättäviä, odottamattomia haasteita saattaa olla edessä.

Kiitos, näin ajattelen itsekin. Henkilö ei pystynyt oppimaan (lue: halunnut opetella) VHS-videonauhurin käyttöä 1980-luvulla, joten odotukset eivät ole korkealla. Kuitenkin haluan yrittää, kun vanhus itsekin motivoitunut ainakin tällä hetkellä. Ja jos tabletti jää pölyttymään, niin sille löytyy käyttäjä lapsenlapsista, joten ei ihan hukkaostosta tule.

Oma 88-vuotias äitini ei oppinut käyttämään tablettia eikä älypuhelinta, mutta kannettavaa tietokonetta hän osaa käyttää sen verran että pääsee lukemaan                              verkkolehtiä ja pelaamaan pasianssia. Pankkitunnukset häneltä piti ottaa pois. On kieltämättä omituista ettei sukulaisesi suostunut opettelemaan edes                                      videonaurin käyttöä. Hänhän on ollut 80-luvulla vasta nelikymppinen! Tekstinkäsittelylaitteet ja matkapuhelimet yleistyivät 90-luvun lopussa, eivätkä nämä tämän                      päivän vanhukset silloin olleet vanhuksia.

Kyllä, tätä ihmetelty jo silloin 1980-luvulla. Ei vaan halunnut. Ulkoista pakkoa opetella mitään tietoteknisten laitteiden käyttöä ei ole ollut koskaan, niin tässä tulos. Noin 20 vuotta on yritetty sanoa, että kannattaisi aloittaa keskeisten asioiden opettelu kun vielä pystyy, mutta kun ei kiinnosta, niin ei voi pakottaakaan. Ymmärrän hyvin julkisen keskustelun siitä, että fyysisten tai neurologisten haasteiden takia digilaitteiden käyttö ei onnistu, mutta toivoisin, että joskus mainittaisiin myös nämä tietoisesti sivuun jättäytyneet.

Vierailija
29/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sanottiin, että kyseessä olisi pappa? Itse tulkitsin, että kyseessä on mummo, jonka puoliso on muistisairas. Usein vanhemmilla ihmisillä on selkeä roolijako, mies opettelee tietotekniikan ja ajaa autoa ja miehen kuoltua/sairastuttua vaimo on pulassa, kun ei ole itse opetellut. Sama tietenkin toisin päin monissa muissa arkiaskareissa, joita miehet ei halua opetella.

Vierailija
30/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa olisi varmaan enemmän mielissään jos saisi pillua. Tehokas erektioruiske, pillerit ja tuet kehiin ja ammattilainen asialle antamaan ukolle kunnon kyydit.

Vierailija
31/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laittaisin pöytätietokoneen. Muutama vuosi sitten laitoin lisäksi tabletin. Sietämätön laite. Käyttö jäänyt muutamaan tuntiin. Niin kauan kuin käytän nettiä, niin se tapahtuu pöytäkoneella. M65

Taloudessa on jo pöytäkone, joka on muistisairausdiagnoosin jo saaneen puolison hallinnassa. Tämä yksi syy miksi en edes harkitse tätä vaihtoehtoa, koska johtaisi reviirikiistaan ja siihen, että muistisairaasta tulisi "opettaja" ummikolle. Parempi, että henkilölle ihan oma tuote ja laite, johon toisella ei pääsyä eikä osaamista. Mielestäni pöytäkoneen hankkiminen pelkkien pankki- ja terveysasioiden hoitoon (+ ehkä sudoku) on aikamoinen ylilyönti.

Älä lähde merta edemmäs kalaan. Heillä siis on tietokone. Kummallekin omat käyttäjätunnukset, niin kyllä se siitä. Sinä joudut kuitenkin neuvomaan s

Se kone on muistisairaan hallinnassa ja hän viettää sen äärellä valtaosan hereilläoloajastaan. Ei yksinkertaisesti tulisi ikinä toimimaan mitkään kahdet käyttäjätunnukset. Koko huone, missä tietokone sijaitsee, on jo tälle digiummikolle paikka, jossa hän ei vietä yhtään aikaansa eikä varmasti haluakaan. Tässä on kyseessä nyt myös pyrkimys lisätä toisen osapuolen itsenäisyyttä ja autonomiaa ja kokemusta pystyvyyden tunteesta. Toinen osapuoli on koko pitkän avioliiton ajan ollut vastuussa/hallinnut mm. rahaliikennettä ja autolla ajamista. Nyt osat ovat pakon edessä kääntymässä, joten yritetään tukea tätä prosessia.

Vierailija
32/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tablettia en ottaisi ilmaiseksikaan. Siellä se lojuu laatikossa tarpeettomana. Kannettava se olla pitää.

Vierailija
33/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan heitän vain, että itse vittuunnuin Doron tuotteisiin ja muihin vanhusten käyttöön erikseen suunnitellulle tuotteille, eivät ole käyttölogiikaltaan ja ominaisuuksiltaan hyviä, vaan joku hyvin suunniteltu peruslaite on parempi.

Siispä en usko että Doron tai jonkun muun vammaisille suunniteltu tabletti olisi edes käyttökelpoinen - veikkaan että todella rajoittunut ja köpö käyttää ja päivityksiä ei kuitenkaan tule ja kohta ei pääse edes sähköpostiin.

iPad on yksinkertaisin ja toimintavarmoin, ei mene kovin helposti sekaisin vaikka tekisi mitä virheitä ja siinä on sähkposti jatkuvasti näkyvillä ja wifi-padi vastaa jopa puheluihin kotiverkossa jne, hienoja juttuja jotka tulevat ihan automaattisesti esiin ja ei tarvitse viritellä.

Tietysti padi maksaa jonkin verran, mutta kyllä hyvä Android-tablettikin maksaa, ja kestää luutavasti vähemmän aikaa päivitysten ja mekaanisen kestävyyden osalta.

Vierailija
34/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sanottiin, että kyseessä olisi pappa? Itse tulkitsin, että kyseessä on mummo, jonka puoliso on muistisairas. Usein vanhemmilla ihmisillä on selkeä roolijako, mies opettelee tietotekniikan ja ajaa autoa ja miehen kuoltua/sairastuttua vaimo on pulassa, kun ei ole itse opetellut. Sama tietenkin toisin päin monissa muissa arkiaskareissa, joita miehet ei halua opetella.

Olet oikeilla jäljillä. Juuri näin.

Vierailija
35/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne laittaisit tietokoneen ja mihin laitoit tabletin?  Unohditko paikan vai miksi et enää käyttänyt?

Keittiönpöydällä on ollut vuosikaudet, koska viihdyn eniten keittiössä. Tabletti on tuossa keittiönpöydällä pöytäkoneen vieressä. Suurin syy tabletin käyttämättömyydelle on se, että tykkään kirjoittaa omin sormin näppäimillä, en jonkin "tikun" avulla, kuten tabletissa pitää tehdä. M65

Vierailija
36/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhukset on käyttänyt alusta asti androidia. Sellaisen uudenkin heille just ostin, niin ei tarvitse opetella Appleä. Olen itse siis apple-käyttäjä. Mutta noilla on ikää 80 molemmilla ja hyvin sujuu androidin käyttö. Niin verkkopankki, uutissivustot, elisa viihde, emailit jne.

Vierailija
37/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vanhukset on käyttänyt alusta asti androidia. Sellaisen uudenkin heille just ostin, niin ei tarvitse opetella Appleä. Olen itse siis apple-käyttäjä. Mutta noilla on ikää 80 molemmilla ja hyvin sujuu androidin käyttö. Niin verkkopankki, uutissivustot, elisa viihde, emailit jne.

Niin, eli mikä tuote heillä käytössä? Android on käyttöliittymä, jonka saa vaikka mihin laitteeseen. Itsekin suosittelisin ummikolle iPadia, intuitiivinen ja helppo oppia. Eikä vaadi pyyhkäisemistä ollenkaan.

Vierailija
38/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täälläkin vanhukset (86 v) käyttää verkkopankkia, Facebookia, Skypeä, Youtubea, lähettelee älypuhelimella kuvia jne. Eli on tosi eritasoisia vanhuksia, mutta digiummikko ei yhtäkkiä ryhdy suvereeniksi osaajaksi eikä osaaja osaamattomaksi ilman sairastumista. 

Vierailija
39/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Juna meni jo.

Vierailija
40/55 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Juna meni jo.

Ei välttämättä. Sitä paitsi on parempi läheisen edes yrittää kuin heittää hanskat suoraan tiskiin. Varsinkin jos vanhuksella itsellä motivaatiota oppia.