Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on taloudellinen tilanteesi

Vierailija
14.01.2025 |

Onko asuntosi vuokra liian kallis? Jos muuttaisit halvempaan, kuinka paljon halvempi se pitäisi olla mielestäsi, jotta kannattaisi muuttaa ja ottaa ns. säästöt siitä, olettaen että kumpikin samantasoisia muuten eli erona tuo hinta. Toinen ehkä pienempi mutta edelleen sopivan kokoinen perheellesi. 

Tuli vaan mieleen kun jotkut puhuu siihen malliin että ei kannata tai turhaa muuttaa, jos ero vain pari-kolme sataa. Jopa jotkut pienituloiset puhuu noin. 

Onhan muutto iso ja hankala asia,  varsinkin jos lapsia jotka käyvät koulua lähistöllä, mutta tousaalta useammalle pienituloiselle se pari kolmesataa on jo paljon? Ns. asunto vs. lisää käyttörahaa.  

Entäs sinä? 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys luonnollisesti ehkä ymmärrettävä vain sellaisille,  joiden palkka alkaa kakkosella ja vuokra yli tonnin reippaasti. 

Vierailija
2/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko ja kirjotelma ei vastaa toisiaan yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu vuokralla, joten ei ole liian kallis. Laskin vuosia sitten paljonko minulla menee rahaa vuokraan vs. omistusasunnon kulut ja totesin että otan lainaa ja ostan oman asunnon ja maksan lainaa pois samaan tahtiin kuin vuokraa ja lopulta asunto oli oma. Kannatti ja ei ole tarvetta muuttaa.

Vierailija
4/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1700€ jää käteen.  Asuminen vie siitä 280€.  Joten pärjäilen jotenkuten.

Vierailija
5/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä.

T: Persu

Vierailija
6/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu vuokralla, joten ei ole liian kallis. Laskin vuosia sitten paljonko minulla menee rahaa vuokraan vs. omistusasunnon kulut ja totesin että otan lainaa ja ostan oman asunnon ja maksan lainaa pois samaan tahtiin kuin vuokraa ja lopulta asunto oli oma. Kannatti ja ei ole tarvetta muuttaa.

Itse en myös ymmärrä ihmisiä, jotka saattaa jonkun 40%-50%:ia laittaa nettotuloistaan asunnon vuokraan ja miettivät jatkavansa tätä koko elämän ilman mitään suunnitelmaa. Mitään ei niistä rahoista käteen jää. Ja ehtii maksaa elämänsä aikana parikin sijoitusasuntoa velattomaksi vuokranantajalle.

Vierailija
7/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono tilanne

Vierailija
8/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan hinta on laskenut maaliskuuhun 2023 verrattuna keskimäärin 2,5 %.

Dieselin hinta laski viime vuonna 7,7 % ja bensiinin hinta 7 %.

Asuntolainojen korot laskivat viime vuonna keskimäärin 10 %.

Reseptilääkkeiden hinnat laskivat keskimäärin 9 % ja itsehoitolääkkeiden 14 %.

Sen sijaan esimerkiksi suklaan, oliiviöljyn, väkevien alkoholijuomien, väkevien viinien ja tupakan hinnat nousivat. 

Joulukuussa inflaatio putosi alle prosenttiin. 

(Tilastokeskus)

Vierailija
9/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en myös ymmärrä ihmisiä, jotka saattaa jonkun 40%-50%:ia laittaa nettotuloistaan asunnon vuokraan ja miettivät jatkavansa tätä koko elämän ilman mitään suunnitelmaa. Mitään ei niistä rahoista käteen jää. Ja ehtii maksaa elämänsä aikana parikin sijoitusasuntoa velattomaksi vuokranantajalle.

Käytännössä puolet kuukaudesta tekee työtä lyhentääkseen vuokranantajan sijoituslainoja koko elämänsä.

10/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kysymys luonnollisesti ehkä ymmärrettävä vain sellaisille,  joiden palkka alkaa kakkosella ja vuokra yli tonnin reippaasti. 

En kuulu tämän ketjun kohderyhmään, mutta vastaan silti. On ihan hyvä miettiä esimerkiksi sitä, paljonko sitten itselle ja lapsille tulee kuluja työ-, koulu.- ja harrastusmatkoista. Usein kun ne edullisemmat asunnot ovat sitten kauempana. Jos esimerkiksi asuu pääkäaupunkiseudulla ja tähän asti lapset ovat päässeet kävellen tai fillarilla kouluun ja vanhemmat korkeintaan AB- tai BC-lipulla täihin, niin jos vanhempien työmatka muuton jälkeen edellyttääkin jo ABC-lippua ja lapsillekin tule ekoulumatkoihin vähintään se AB- tai BC-lippu, niin parisataa kuukaudessa hupenee jo helposti siihenkin. Eikä välttämättä edes riitä. 

Vierailija
11/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulepa lapsi kulta kuin tällainen pienituloinen siivooja, jolle ei ole tarjolla kuin pätkätöitä ei saa yksin asuntolainaa. 

Vierailija
12/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan oman asunnon heti kun joku toteuttaa mun suunnitelman saada vakituinen työpaikka eli kyllä mulla suunnitelma on, mutta toteutus vaan ontuu. 

N26

Vierailija
13/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vuokrajuttu ei tunnu millään menneen naispuolisten kumppanini päähän. 

Yksikin heistä ei kokenut minkäänlaista ongelmaa siinä että asumme eri kaksiossa joista kummatkin maksamme sellaiset 600-700'euroa kuukaudessa. Silti haaveili omakotitaloista, ja kun yritin varovaisesti vihjata että vuodet vaan vierii eikä sitä omakotitaloa ihan tuosta noin vain nokan eteen tipahda niin siitä huolimatta ei mitään päätöksiä voinut tehdä kun vuokralla asuminen on niin helppoa ja vuokrakämpästä on niin helppo lähteä. 

No, nyt hän kai edelleen asuu vuokralla ja me maksamme oman asunnon lainaa pois kuukausi kuukaudelta puolison kanssa, jolla peruskoulu matematiikka ei ollut viitonen. 

Vierailija
14/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä puolet kuukaudesta tekee työtä lyhentääkseen vuokranantajan sijoituslainoja koko elämänsä.

Mulla menee neljäsosa vuokraan. Lapset omillaan ja perheellisiä. Käyn ulkomailla pari kertaa vuodessa. Autot on ollut aina velattomia. En tajua miksi ihmiset ostaa pelkkää paperia ja seiniä. Jatkuvia taloyhtiökuluja remontteineen, silti et saa tehdä omassa asunnossa pintaremonttia kummoisempaa ilman lupaa. Taloyhtiöt voi myös mennä konkurssiin ja menetät kaiken. Ymmärrän jotenkuten isossa kaupungissa asunnon oston, mut täällä missä oon asunut koko elämäni, touhussa ei ole mitään järkeä. Matalat vuokrat. 

Vierailija
15/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä. Jäin juuri työttömäksi, mutta uusi työpaikka on jo hankittuna. Parasta on että uudessa työpaikassa on parempi palkka. Ihan keskituloinen olen kuitenkin. Mies maalta. 

Vierailija
16/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi toukokuussa mulla on vappusatanen. Nautin sen Ullanlinnanmäellä ihanan naisen kanssa.

Vierailija
17/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainanlyhennys ja vastike vajaat pari tonnia. Mutta on iso asunto Helsingissä. Tulot vajaa 4k netto ja lisäksi pääomatuloja reilu 20k vuodessa (osinko- ja vuokratuloja). Myös puoliso tienaa ja maksaa tietysti osan asumiskustannuksista.

Vierailija
18/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Terveisin työeläkeläinen.

Vierailija
19/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyysrajalla. Jouduin vaihtamaan sisäfileen ulkofileesen ja VSOP:n ***Jaloviinaan

Vierailija
20/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asun mutta tilillä usean vuoden nettotulojen suuruinen fuck you-rahasto.  Euroakaan siitä ei yksikään nainen tule saamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi