Miten erottaa lovebombing jostakin muusta?
Alustuksena: olen 36-vuotias nainen. Erosin vuosi sitten 20 vuotta kestäneestä parisuhteesta, joten mulla ei ole oikeastaan minkäänlaista kokemusta ihastumisista, tapailusta tai seurustelusta muuten kuin entisen puolisoni kanssa. Suhde oli ihan terve ja ero myös. Vuoden verran olen keskittynyt oman elämäni rakentamiseen ja itseni löytämiseen, joten en ole etsinyt enkä hakeutunut uusiin suhteisiin.
Noin reilu kuukausi sitten aloin tapailla itseäni hieman vanhempaa miestä, jonka kanssa olemme tulleet kasvotutuiksi jo aiemminkin, koska meillä on yhteisiä ystäviä ja tuttuja. Kuitenkin vasta vähän yli kuukausi sitten oikeasti keskustelimme kunnolla kaksin ja aloimme tapailla. Alku oli suht normaali; viestittelyä ja tapailua lähinnä viikonloppuisin (olemme molemmat kiireisiä omien töidemme ja harrastustemme kanssa). Pari viikkoa sitten vietimme ensimmäisen yön yhdessä ja silloin hän sanoi rakastavansa mua. Kysyin häneltä, että oliko se vain hetken huumassa ja hän vastasi tarkoittavansa sitä. Sen jälkeen hän on kertonut rakastavansa mua moneen kertaan. Mä en ole vastannut rakastavani häntä, koska en koe meidän tuntevan toisiamme vielä niin syvällisesti. Viikko sitten hän kertoi haluavansa "virallistaa" meidän suhteen eli että meillä olisi ihan parisuhde, että olisin hänen naisystävänsä ja hän mun miesystävä. Kerroin, että pidän hänestä paljon, mutta itse haluaisin vielä jatkaa tutustumista ja palata tähän seurustelukysymykseen myöhemmin. Nyt tuntuu, että hän on vetänyt ihan uuden vaihteen päälle; hän on multa etukäteen kysymättä ostanut lippuja tapahtumiin ja lähinnä ilmoittanut, että milloin ollaan menossa minnekin. Viimeisimpänä hän yllätti mut ulkomaanmatkalla, jonka ajankohta on kesällä.
Kuten aiemmin todettua mulla ei ole kokemusta parisuhteista varsinkaan aikuisiällä. Tämä tuntuu kuitenkin aika intensiiviseltä ja nopealta. Olen tukeutunut sinkkuystäviini ja kertonut suhteesta ja huolistani, mutta he ovat lähinnä ihastelleet, että olen löytänyt sitoutumiskykyisen miehen, joka oikeasti pitää musta ja noi yllätyksetkin ovat sellaisia mitä ystäväni haluaisivat kokea, joten he ovat olleet lähinnä kateellisia. En kuitenkaan pääse eroon tunteesta, että tässä on kyse lovebombingista tai vastaavasta. Tuntuu, että en saa oikein ymmärrystä tai tukea huolilleni ystäväpiiristäni, joten käännyn nyt av:n puoleen;
Miten erottaa rakkauspommitus jostakin muusta (epätoivosta, aidosta ihastuksesta, vastaavasta?)?
Vastailen mielelläni lisäkysymyksiin.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kovin rikki vielä erosta ja siihen johtaneista syistä? Muutenkin pää menee usein vähän pyörälle kun aloittaa uuden suhteen oltuaan pitkään naimisissa. On kivaa jos puhuu kauniita sanoja mutta matkojen varaamisesta en tuossa vaiheessa innostuisi. Olen tosin tehnyt yhteisen matkan puolen vuoden tuntemisen jälkeen mutta emme olleet kaksin siellä hetkeäkään.
En ole. Eroon ei liittynyt dramatiikkaa ja se tapahtui mun aloitteestani. Exäni oli keskustelujen jälkeen hyvin pitkälti samoilla linjoilla ja erosimme sopuisasti. Pää on eron jälkeen ollut pyörällä lähinnä sen takia, kun olen ja asun ensimmäistä kertaa aikuisiällä yksin. Sen puolesta on joutunut vähän palasia kokoamaan, mutta olen ollut siitä enemmän innostunut kuin musertunut.
AP
<
Mutta jos et löydäkään parempaa, sehän harmittisi sitten, kun olisit päässyt kivoille matkoille ja sen sijaan löytäisit jonkun lökäpöksyn joka nuukailee Prismassakin ja joudut ostaa kaiken itse?
Vastaan miehenä. Itse olen irtaantumassa toksiesta pitkästä parisuhteesta.
Mies on syvästi ihastunut tai on ollut ihastunut sinuun pitkän aikaa ja siksi etenee asiassa eteenpäin. mutta totean myös miehenä, että sanoo rakastavansa kuukauden tapaamisen jälkeen tämä on 1. red flag ja ISO.
Ostaa lippuja tapahtumiin 2. red flag. Tässä on kaksi asiaa millä tavalla kontrolloi. Ostaa lippuja, jotta tuntisit velvolisuudeksi lähteä ja toinen on se, että ei kysy sinulta sopiiko tai haluatko. Hyvä mies keskustelee.
Red flag 3. haluaa että julkistat suhteen viittaa omistushaluisuuteen. Tämän pitää lähteä teidän kahden keskisistä keskusteluista missä mennään parisuhteessa ja siitäkään huolimatta suhdetta ei ole tarpeellista julkistaa. Voi olla pari ilman julkistamista.
Red flag 4. Kun tapahtumissa hänen pitää tulla näyttämään suhde sinuun halaamalla, vaikka olette vasta tutustumisvaiheessa.
Red flag. 5. Ulkomaanmatka. Yrittää sitouttaa kalliilla lahjalla ilman että voit kieltäytyä. Taas puuttuu keskustelu. Pahasti toiminta viittaa siihen että sinulla ei saisi olla omaa elämää.
Neuvoja sinulle:
Sano, että peruuttaa matkan, Sano, että jos lähdette katsotaan tilannetta myöhemmin. Katso miten reagoi, Narsisti ei siedä vastoinkäymisiä tai "ei"-sanaa. Toisaalta ihminen pystyy näyttelemään viilipyttyä 3-4 kk. Piilonarsisti on eri juttu. Ehditte matkalle myöhemmin kyllä, jos siltä tuntuu.
Juttele hänen menneisyydestään. Kysy aikaisemmista suhteista, voit kysyä mitä on oppinut aikaisemmasta suhteestaan
Kysy lapsuudesta myös, juoppovanhempi, raju ero, yksinhuoltajavanhempi, liian vapaa tai hyvin ankara lapsuus voi johtaa narsismiin.
Mustavalkoinen ajattelumaailma viittaa myös narsismiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kovin rikki vielä erosta ja siihen johtaneista syistä? Muutenkin pää menee usein vähän pyörälle kun aloittaa uuden suhteen oltuaan pitkään naimisissa. On kivaa jos puhuu kauniita sanoja mutta matkojen varaamisesta en tuossa vaiheessa innostuisi. Olen tosin tehnyt yhteisen matkan puolen vuoden tuntemisen jälkeen mutta emme olleet kaksin siellä hetkeäkään.
En ole. Eroon ei liittynyt dramatiikkaa ja se tapahtui mun aloitteestani. Exäni oli keskustelujen jälkeen hyvin pitkälti samoilla linjoilla ja erosimme sopuisasti. Pää on eron jälkeen ollut pyörällä lähinnä sen takia, kun olen ja asun ensimmäistä kertaa aikuisiällä yksin. Sen puolesta on joutunut vähän palasia kokoamaan, mutta olen ollut siitä enem
Mä lähtökohtaisesti maksan omat ostokseni ja matkani. Olen matkustellut paljon yksinkin enkä tarvitse miestä maksamaan mitään.
Haluaisin löytää aidon kumppanin, joka haluaa tutustua muhun ja olla nimenomaan mun kanssani. Jos tämä mies ei ole aito eikä hän oikeasti halua olla mun kanssani elämänkumppanina, niin sitten yksin oleminenkin on parempi vaihtoehto.
AP
Googleta limerenssi. Mä olen todella taipuva limerenssiin ja toi kuulostaa enemmän siltä kun miltään narsistilta.
Vierailija kirjoitti:
Googleta limerenssi. Mä olen todella taipuva limerenssiin ja toi kuulostaa enemmän siltä kun miltään narsistilta.
En ole Ap, mutta googletin. Ainakaan siinä linkissä ei ollut ei kerrottu limerenssistä kärsivän harjoittavan samaan aikaan kontrolloivaa ja manipuloivaa käytöstä, mitä APn tapauksessa tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan miehenä. Itse olen irtaantumassa toksiesta pitkästä parisuhteesta.
Mies on syvästi ihastunut tai on ollut ihastunut sinuun pitkän aikaa ja siksi etenee asiassa eteenpäin. mutta totean myös miehenä, että sanoo rakastavansa kuukauden tapaamisen jälkeen tämä on 1. red flag ja ISO.
Ostaa lippuja tapahtumiin 2. red flag. Tässä on kaksi asiaa millä tavalla kontrolloi. Ostaa lippuja, jotta tuntisit velvolisuudeksi lähteä ja toinen on se, että ei kysy sinulta sopiiko tai haluatko. Hyvä mies keskustelee.
Red flag 3. haluaa että julkistat suhteen viittaa omistushaluisuuteen. Tämän pitää lähteä teidän kahden keskisistä keskusteluista missä mennään parisuhteessa ja siitäkään huolimatta suhdetta ei ole tarpeellista julkistaa. Voi olla pari ilman julkistamista.
Red flag 4. Kun tapahtumissa hänen pitää tulla näyttämään suhde sinuun halaamalla, vaikka olette vasta tutustumisvaiheessa.
Red flag. 5. Ulk
Kiitos kattavasta vastauksesta!
Mies on kyllä maininnut huomanneensa ja katselleensa mua jo ennen kun alettiin juttelemaan, joten voi olla, että hänen näkökulmastaan tämä ei tunnu nopealta jos hän on pitkään kehitellyt päässään ihastumisen tunteita.
Kieltämättä parisuhteen virallistamisesta puhuminen ja julkiset hellyydenosoitukset tuntuvat vähän reviirin merkkaamiselta. Ymmärrän toisaalta epävarmuuden, koska mua lähestytään jonkin verran, mutta olen mielestäni hyvä antamaan pakkeja enkä flirttaile. Ystäväni ovat sitä mieltä, että hän on vain ylpeä asemastaan elämässäni ja sen takia haluaa näyttäytyä mun vierellä. Siinä on vain aika heikko raja siihen, että olen jonkinlainen statussymboli.
Ulkomaille lähdöstä sanoinkin hänelle jo, että en nyt uskalla lupailla mitään ihan senkään takia, että en tiedä milloin voin pitää kesälomaa töistä. Hän ei suuttunut asiasta, mutta ääneen haaveilee matkustelusta ja erilaisista tapahtumista/kokemuksista mun kanssani.
On hyvä vinkki, että kyselen tarkemmin menneistä suhteista ja lapsuudesta. Tähän asti olen pitänyt niitä jotenkin "liian syvällisenä" ottaen huomioon, että emmehän me ole oikeasti tapailleet kovin pitkään, mutta kenties nämä asiat olisi hyvä nostaa pöydälle jo nyt.
AP
Siis ette kai intiimille tasolle ole päätyneet? Siis fyysisesti? Ei latvasta puuhun edetä.
I don't know, tbh. Why do you kysyä? How about suomeksi kirjoittaminen, or is it too hankalaa? Are you gonna claim, ettet tiedä mikä that word on suomeksi? :D Also that word ei ole lovebombing. 🙄🙄
Hölmöyttäsi erosit. Tulet sen vielä huomaamaan. Ajattelit, että ruoho olisi vihreämpää jossain muualla, mutta se ei ole. Se on kulottunutta. Ne jotka ovat sinkkuja ja vapaita, niin siihen on syy. Tulet huomaamaan.
Enää ei ole kuin silloin 20 vuotta sitten. Nelikymppinen on eri ihminen kuin teini.
Mutta siihen kysymykseesi: JUOKSE. Ei ihme että sua itseäkin epäilyttää sen verran, että päätit kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Ap, mutta googletin. Ainakaan siinä linkissä ei ollut ei kerrottu limerenssistä kärsivän harjoittavan samaan aikaan kontrolloivaa ja manipuloivaa käytöstä, mitä APn tapauksessa tuntuu olevan.
Mun mielestä limerenssi täsmää siihen kun ap kirjoittaa kuinka tuntuu niinkun olis täyttämässä "roolia" romanttisessa elokuvassa. Jos mies kokee limerenssiä ap:ta kohtaan niin se on rakentanut ap:n ympärille haavekuvia ja haave-elämän. Siihen kuuluu kohteen romantisoiminen, nopeesti eteneminen ja liiallinen toiminta (rakkaudentunnustukset, yhteiset reissut yms) liian aikaisessa vaiheessa.
Narsistin erottaa siitä että jos jätät sen niin sen viha ja katkeruus kohdistuu jättäjään. Limerenssistä kärsivän pettymys kohdistuu häneen itteensä
Mun mielestä kuukauden tapailun jälkeen voisi jo puhua seurustelusta ja viitata toiseen sanalla mies-/naisystävä. Eihän se sisällä mitään lupausta sitoutumisesta.
Mutta esim. matkojen varaaminen kysymättä olisi kyllä totaalinen nounou.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöyttäsi erosit. Tulet sen vielä huomaamaan. Ajattelit, että ruoho olisi vihreämpää jossain muualla, mutta se ei ole. Se on kulottunutta. Ne jotka ovat sinkkuja ja vapaita, niin siihen on syy. Tulet huomaamaan.
Enää ei ole kuin silloin 20 vuotta sitten. Nelikymppinen on eri ihminen kuin teini.
Mutta siihen kysymykseesi: JUOKSE. Ei ihme että sua itseäkin epäilyttää sen verran, että päätit kysyä.
Kyllä mä ja exäni ollaan molemmat koettu, että ero oli oikea vaihtoehto. Me oltiin kasvettu erilleen ja meillä oli niin erilaiset tavoitteet elämälle. Ero ei tullut sen takia, että kumpikaan olisi kuvitellut ruohon olevan vihreää muualla.
Toisaalta sekä mä että exäni ollaan sinkkuja ja ihan normaaleja tervejärkisiä ihmisiä, joten tykkäisin kuvitella, että kaikki tämän ikäiset sinkut eivät ole jotenkin säälittäviä tai moniongelmaisia :D
AP
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuukauden tapailun jälkeen voisi jo puhua seurustelusta ja viitata toiseen sanalla mies-/naisystävä. Eihän se sisällä mitään lupausta sitoutumisesta.
Mutta esim. matkojen varaaminen kysymättä olisi kyllä totaalinen nounou.
Olen toisaalta samaa mieltä kanssasi. En ole pitänyt suhteen "virallistamista" oikeastaan edes sellaisena asiana mitä aikuisiällä pitäisi tehdä vaan että jos tapailu etenee vähänkin syvällisemmälle tasolle, niin sitten ei tapailla muita, ellei jossakin vaiheessa päätetä lopettaa juttua. En edes tiedä mitä tuollainen "virallistaminen" tarkoittaa, koska puolestani hän voi kyllä viitata muhun naisystävänä jos joku sattuisi asiasta kysymään.
AP
Siis hetkinen. Ette vielä seurustele, mutta peittoa on jo heiluteltu. Oletan näin, koska AP mainitsi että yö on vietetty jo yhdessä. Hyi helvetti tätä moraalikatoa joka nykyihmisissä vallitsee. Taidatte olla oikein hyvä pari kun AP ei oikein vaimomatskua taida olla.
Keskusteletko ap sen siippasi kanssa ollenkaan? Vai haetko kaikkeen vastaukset täältä pellefoorumilta?
Vierailija kirjoitti:
Keskusteletko ap sen siippasi kanssa ollenkaan? Vai haetko kaikkeen vastaukset täältä pellefoorumilta?
Ollaan kyllä keskusteltu. Mielestäni hän on vain ehkä vähän jäävi arvioimaan omaa toimintaansa ja voisi kokea loukkaavana jos kysyisin häneltä, että onko hän mahdollisesti narsisti tai jotenkin epätoivoinen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä limerenssi täsmää siihen kun ap kirjoittaa kuinka tuntuu niinkun olis täyttämässä "roolia" romanttisessa elokuvassa. Jos mies kokee limerenssiä ap:ta kohtaan niin se on rakentanut ap:n ympärille haavekuvia ja haave-elämän. Siihen kuuluu kohteen romantisoiminen, nopeesti eteneminen ja liiallinen toiminta (rakkaudentunnustukset, yhteiset reissut yms) liian aikaisessa vaiheessa.
Narsistin erottaa siitä että jos jätät sen niin sen viha ja katkeruus kohdistuu j
Narsisti pystyy näyttelemään hyvää, että saa haluamansa.
Lippujen ja matkojen osto kysymättä lupaa/mielipidettä on kontrollointia, kukkakimpun osto ei. Pienillä lahjoillakin voi ilahduttaa, Isot lahjat on manipulointia tai mahtailua. Yli 40v miehen pitäisi jo ymmärtää mikä rakastamisen ja ihastumisen ero ja koska käyttää sanaa rakastaa.
Ehkä tämä on rakastaa sanan käyttö on toiminut muihin naisiin ja siksi käyttää sitä.Ja jos on käyttänyt, silloin rakastuu kaikkiin nopeasti. hmm. Joka kantilta katsottuna rakasta sanan käyttö ei ole hyvä asia.
Vaikka itse miehenä syyllistyisin luomaan kuvitteellisen rakkauden parin viikon jälkeen, en silti menisi käyttämään rakastan sanaa. Käyttäisin ensimäisenä sanana ihastumista ja tai että olet kiinnostava jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistat miehen käytöksessä jo nyt manipuloivia ja muuten erikoisia piirteitä. Luota vaistoosi ja lopeta tapailu ennen kuin olette ehtineet sitoutua toisiinne. Rakkauspommittaja ei välitä sinusta ihmisenä eikä ole kiinnostunut siitä, mitä sinä tunnet häntä kohtaan. Hänellä on vain hirveä hoppu saada sinut omakseen. Miehen naamio on alkanut jo falskata, koska ei ole malttanut pysyä pelkissä rakkaudentunnustuksissa vaan on ruvennut jo varailemaan tapahtumalippuja ja matkoja sinun mielipidettäsi kysymättä. Sinä olet hänelle jonkinlainen esineen ja jalustalle nostetun jumalatarolennon välimuoto. Suo anteeksi brutaalit sanavalintani mutta tässä ei ole kyse normaalista ihastumisesta. Normaalit suhteet eivät synny kiireellä, jyräämällä ja pakottamalla.
Tätä olen itsekin pohtinut.
Hän vaikuttaa kyllä aidolta ihmiseltä, mutta koska hän ei oikeasti voi
Kaikki epäterve käytös ei ole narsismia. Minusta on melko yhdentekevää, mikä "diagnoosi" miehelle pitäisi antaa. Olennaista on se, että hän haluaa edetä liian nopeasti eikä ota huomioon sitä, mitä sinä haluat, hän on manipuloiva ja kontrolloiva. Itselleni olisi niin iso turn off tuollaiset kysymättä varatut matkat, että oma kiinnostukseni alkaisi lopahtaa jo sen takia. Myös se, jos toinen haluaisi jo kuukauden jälkeen virallistaa suhteen.
No kyllähän tuossa punaiset liput liehuu. Kuulostaa siltä että AP laitetaan täyttämään joku aukko (eikä sitä tiedä oikein edes millainen aukko) ja sitten AP:n pitäisibosata täyttää se aukko mm matka- ja tapahtumakaverina. Kuulostaa mun narsistiselta ja kontrollivalta ex-aviomieheltä.
Narsisti ei siedä ei:n sanomista, joten AP testaa sitä. Kun mies ehdottaa jotain ruokaa tai ravintolaa niin sanot selkeästi että et halua nyt sitä. Katso reaktiota ja tuleeko suuttumus. Maski voi olla sen verran tiukassa vielä että seurauksena voi olka miehen mykkäkoulu ilman raivoa.
Kysy miksi miehen avioliitto päättyi, mutta älä usko sokeasti mitä sulle kerrotaan. Minäkin olen ex-miehen tarinoissa todennäköisesti hullu vainoharhainen tyhmä hyväksikäyttäjä. Ex ei varmasti muista kertoa uusille naisilleen että oli vuosien ajan krooninen pettäjä, käytti fyysistä väkivaltaa, manipuloi ja alisti, maksoi salarakkaiden laskuja meidän yhteisistä rahoista, sairastaa bipoa jne.
Rakkaudentunnustusten onttous ja teennäisyys on varoitusmerkki siitä, että hän yrittää saada sinut nalkkiin. Sillä ei ole oikeastaan väliä, onko syynä narsistinen manipulointi, epätoivoisuus vai stereotyyppiset käsitykset naisista. Miehen käytös saa olosi epämukavaksi ja se on ainoa asia, millä on väliä. Viestiesi perusteella vaikuttaa myös siltä, että olet alkanut epäillä omaa intuitiotasi ja todellisuudentajuasi, mikä on yksi varoitusmerkki sekin. Mies haluaa saada sinut epäilemään ja kyseenalaistamaan itseäsi, jotta hänen olisi helpompi ohjailla sinua.