Kahvitauon epäselvyys
Jos päivään kuuluu kaksi 12 min kahvitaukoa, niin lasketaanko siirtyminen taukotilaan taukoaikaan vai lasketaanko tauko siitä hetkestä kun saavut taukotilaan?
Kommentit (72)
Mulla huvitti isossa sairaalassa kun johto painotti kauan kahvitauko saa kestää, sen 10 min. Yksi isoimmista sairaaloista ja he lähtivät kanttiiniin kävelemään aina aamupuurolle ja kahville, että oikeasti eivät itse olisi edes perille päässeet,kun olis pitäny kääntyä jo takas ja 10 min meni jo. Siksi tykkäänkin yövuoroista. Johto ei paikalla,teen työni kuiten ja jos aika sallii istun minkä ehdin ja juon vaikka enemmän kahvia, eikä kukaan ole aikaa ottamassa kauan mulla on ruoka mikrossa ja kuinka nopeasti syön.
Vierailija kirjoitti:
2x12 minuuttia sisältyy kokopäivätyössä työaikaan(ainakin useimmissa soppareissa), samoin alle 20 min ruokatauko(jos ei ole mahdollista poistua työpaikalta). Harvassa työpaikassa varmaan kytätään kellon kanssa.
Niin, oisko se katastrofi, jos taukojen suhteen työelämä olis vähän joustavampaa. En usko, että monellakaan alalla tulokset huononisi, vaikka jotain kahvitauon pituutta ei kytättäisi. Mulla on joka työpaikassa ollut lounastauko, jonka pituudesta ei ole edes puhuttu. Lounaalla käydään tai eväät syödään ja se vie sen ajan minkä vie puhumattakaan mistään kahvitauoista, kahvia haetaan kun mieli tekee. Työt on tullut hyvin tehtyä. Ymmärrän tietysti, ettei joka alalla onnistu. Nipottaminen vaan kuuluu näköjään suomalaiseen työelämään.
Ei kai kukaan enää mitään kahvitteluja harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ahdistavaa olla työpaikassa, jossa kytätään kahvi- tai lounastauon pituuksia. Meillä ei kytätä edes töihin tulo- ja lähtöaikoja. Luottamus pelaa.
Meillä palkka on mitä sattuu ja jos siitä huomauttaa, kysyy pomo, että kyttääkö hän teidän taukoja vai sittenkin tulosta. Ei ole huomauteltu, vaikka lounastauko venyy, joten vastaavasti ei kamalasti kannata kysellä, miksi palkasta on osa napsittu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2x12 minuuttia sisältyy kokopäivätyössä työaikaan(ainakin useimmissa soppareissa), samoin alle 20 min ruokatauko(jos ei ole mahdollista poistua työpaikalta). Harvassa työpaikassa varmaan kytätään kellon kanssa.
Niin, oisko se katastrofi, jos taukojen suhteen työelämä olis vähän joustavampaa. En usko, että monellakaan alalla tulokset huononisi, vaikka jotain kahvitauon pituutta ei kytättäisi. Mulla on joka työpaikassa ollut lounastauko, jonka pituudesta ei ole edes puhuttu. Lounaalla käydään tai eväät syödään ja se vie sen ajan minkä vie puhumattakaan mistään kahvitauoista, kahvia haetaan kun mieli tekee. Työt on tullut hyvin tehtyä. Ymmärrän tietysti, ettei joka alalla onnistu. Nipottaminen vaan kuuluu näköjään suomalaiseen työelämään.
Jos kohdeltaisi työntekijää kuin aikuista. Taukojen idea on selvä. Ihminen tarvisee taukoa että voisi olla tehokkaampi.
Nyt tuntuisi että ihmisiä kytätään ja tauoista tulee stressaavia ja muutenkin työelämä on nykyään tosi kiivasta ja ottaa enemän kuin muinaisista ihmisistä otti.
Meidän pitää ottaa tauot haltuun ja määrätä tauot 5% pidemmiksi ja silti hoitaa työt. Aikuinen tekee työnsä ja pitää taukonsa.
Olen kuullut nuorilta että monissa duuneissa ei edes kerkeä käydä kakalla ja pissahädässä on oltu neljäkin tuntia. Siis eihän tämä ole mistään kotoisin tai tervettä olla pissihädässä neljää tuntia!!! Olen itse ollut poikkeustilanteessa bussia kuljettaessa kovassa pissahädässä noin 2h ja se oli hirveää. Siksi ymmärrän ettei nykyinen työelämä ole terve ja tarvittaisi todella kovia lakkoja ja toimenpiteitä sen parantamiseksi. Muuten nuoret ei mene enää töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon kyylä työpaikka jos on 12min tauot 🤣🤣
Niin se vaan mm. rakennusalalla menee. Se on lyhyt tauko aamulla klo 9.00, kun duuniin on tultu klo 7.00.Silloin hotkaistaan eväänä olleet voileivät.
Ja kahvipaussi on palkallinen tauko.
Seuraava tauko on ruokatunti, josta palkkaa ei makseta. Se on omaa aikaa, ja silloin voi mennä lähikauppaan ostamaan sapuskaa nälkäänsä.
Sitten useimmissa paikoissa, etenkin rakennusalalla, on kahvitauko vielä klo 14.
Näin työpäivä klo 07. - 16.00. jakautuu, ainakin mun mielestä sopivasti.
- nuori rakennusalan ammattilainen -
Rakennusala on ehkä tehottomin työpaikka koskaan.
Rakennusalan saisi tehokkaaksi lyhentämällä työpäivät 4h pituisiksi ja palkkaamalla yli tuplamäärän työntekijöitä ja valvomalla porukan raittutta kaikissa päihteissä.
Ihan tupakoinnista lähtien pitäisi katsoa että pätkätöiden ajan ollaan tosi sreittareita. Hommat tehdään nopeesti ja tehokkaasti klo 8-12 välisenä aikana ja seuraava porukka tekee saman 12-16. Kaikki valmistuisi ajallaan ja tulisi rahallisesti säästöä. Sen säästön muuten voisi laittaa ylimääräisinä lisinä työntekijöille, koska voittoa tulisi muutenkin aikojen saatossa.
Ei pidä olla liian ahne. 4h on aika maksimi fyysisessä työssä että on tehokas. Jos oltaisi rehellisiä niin noin 2h opiskelijoille. Jos duunari ei ole syönyt aamupalaa, niin tulos on kauhea.
Näillä aloilla pitäisi olla ruokala ja ilmainen ruokailu aamuisin. Muuten ei äijät tuota tulosta.
Nämä on tutkittuja faktoja. Suomessa ei rakennusalalla osata yhtään ja moni firma on konkassa. Työntekijä on lihas ja sen lihaksen terveyttä ja ravintoa pitää tarkkailla. Ruokailu pitäisi olla ilmainen ja pakollinen. Muuten ei saatana tule tulosta.
Miksi työmaailma on edelleen jossain tällaista kyttäämistä?!? Mielestäni työntekijöihin pitää luottaa. Onneksi omalla työpaikalla ei kytätä ja kyylätä selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Olisko ollut siihen aikaan 6e tuntipalkka? Kuka näitä muistaa?
Tärkeintä on persuna muistaa ajoissa pistää korkki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työmaailma on edelleen jossain tällaista kyttäämistä?!? Mielestäni työntekijöihin pitää luottaa. Onneksi omalla työpaikalla ei kytätä ja kyylätä selän takana.
Jossain kahvitauko voi venyä pariinkin tuntiin. Joskus tauolla menee kahvin sijasta olutta. Ja esim perjantaisin kaikki ei enää palaa kahvitauolta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ahdistavaa olla työpaikassa, jossa kytätään kahvi- tai lounastauon pituuksia. Meillä ei kytätä edes töihin tulo- ja lähtöaikoja. Luottamus pelaa.
Meillä palkka on mitä sattuu ja jos siitä huomauttaa, kysyy pomo, että kyttääkö hän teidän taukoja vai sittenkin tulosta. Ei ole huomauteltu, vaikka lounastauko venyy, joten vastaavasti ei kamalasti kannata kysellä, miksi palkasta on osa napsittu pois.
Toi on tosi hyvä juttu. Siksi itse pidän kirjaa ja teen reklamaation jos palkasta puuttuu liikaa ja todistajiakin löytyy väitteille ja valokuvat tai videopätkät puhelimesta. Teen ihan kirjanpitoa asiasta älypuhelimella. Meillä on ollut niin että on puuttunut 15 min palkkaa palkkakuitista jne.
Vaikka on tehnyt parisen tuntia ylitöitäkin jne.
-jne asiat selvitetään liiton kautta parhaimmillaan ja kolmesti on menty oikeuteen ja tullut useiden tonnien korvaukset liiton ansiosta.
Kuulukaa liittoon nuoret. Se on kapitalistinen järjestelmä, jossa työntekijä maksaa palkkaa siitä että hänen työhyvinvointia hoidetaan lakiteitse. Ulkoistat palvelut osaaville henkilöille.
Kommunismissahan ei liittoja tai taukoja ollut. Mulla on neljä neukkuaikaista kaveria joiden kanssa harjoittelen edelleen venäjän kieltä ja heillä ei ollut taukoja siinä mielessä missä me ymmärretään ne. Ei muuten ollut myöskään oikeutta olla työtön. Ei tullut työttömyyskorvauksia tai sosiaaliturvaa.
Kaikki eli pakkotyön alla ja heidät oli asutettu ympäri Venäjää pakon sanelemalla tavalla. Pahimmillaan perheet oli revitty useiden satojen kilometrien päähän toisistaan.
Tätä meidän nykyinen oikeisto haluaa Suomeen. Neukkujen kommarimeininkiä köyhille. Rikkaille ja eliitille tietysti 500e boonuksia ja kermaperseille ihan täysin ennenkuulumattomia oikeuksia elää miten sattuu ja päättää meidän hommista ties missä kondiksessa.
Kuulukaa liittoon ja äänestäkää vasemmiston puolueita ja pitäkää kunnotanne huolta, jos tulee vallankumous, niin jaksatte pistää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on noin aika paljon.
Eliitti nauttii työstä saadusta palkasta ja turvatusta tulevaisuudesta virkojen ansiosta.
Enemmistö saa turvallisemmat tulot tukien hakemisesta.
Tuet turvaa tulevaisuuden, ei työ.
Vain harvat saavat työnteolla hyvän palkan jolla elää kuukauden ja saa säästöön sekä voi maksaa asuntovelkaa ja saada elämässään jotain omaa.
Ahneuden takia tuet on se juttu, eikä työnteko. Valitettavasti tämä konservatiivinen perintö on rikottu juuri konservatiivien ahneuden takia.
Ai kauhea miten ahdistavaa, kun itse on tottunut siihen, että kahvimuki on työpöydän kulmalla aina kun itse haluaa.