Kahvitauon epäselvyys
Jos päivään kuuluu kaksi 12 min kahvitaukoa, niin lasketaanko siirtyminen taukotilaan taukoaikaan vai lasketaanko tauko siitä hetkestä kun saavut taukotilaan?
Kommentit (72)
Mua ei kiinnosta nuo. Olen pätevä ja teen työni aina aikataulussa. Jos joku alkaisi pätisemään jostain minuuteista niin sanoisin, että antakaa potkut. Eivät voi niin tehdä. Kaikilla toki ei ole näin, mutta mä en ole marionetti.
Siirtyminen lasketaan. Siksi Keskolla pukattiin kahvit pöydälle. Kahvi oli ilmaista, mutta pulla maksoi yhden vihreän pahvilapun verran.
Ton 12 minuutia voi työntää perseeseen. Se on aina vähintään 15 minuuttia tauot. Sen säännön on joku sika keksinyt.
Kunnon kyylä työpaikka jos on 12min tauot 🤣🤣
2x12 minuuttia sisältyy kokopäivätyössä työaikaan(ainakin useimmissa soppareissa), samoin alle 20 min ruokatauko(jos ei ole mahdollista poistua työpaikalta). Harvassa työpaikassa varmaan kytätään kellon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Missä kahvitauko on 12 minuuttia? Niin kauan kuin olen töissä ollut, niin kahvitauko on ollut 15 minuuttia.
Onneksi omissa töissä voi pitäövaikka tunnin kahvitauon. En kestäis tuollaista kellon mukaan elämistä. Huom.en ole yrittäjöihan julkisissa töissä. Tosin voi käydä niinkin että ruoka on joskus töiden takia jätettävä kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työpaikka, jossa oikeasti tuon tauon pituudella on merkitystä, niin siellä takuuvarmasti kellotetaan se aika siitä, kun poistut työpisteestäsi siihen, kun palaat työpisteelle.
Miksi tauoilla ei olisi merkitystä? Niiden pituus on määritelty ja niitä tulee noudattaa. Tein valtiolle pienen pätkän töitä ja siellä porukka aloitti päivän kahvitellen. Aika outoa kun menivät kuitenkin klo 9 aikaan kahville myös. Tämä tämmöinen on työnantajalta varastamista kun ei noudateta sovittuja aikoja.
Meillä valtiolla pienessä virastossa on aamulla klo 8-8.20 kahvipalaveri, käydään läpi yksikön asioita ja katsotaan projektien tilanne. Näyttää kahvitauolta, on tilannepapaveri.
Entä jos ruokatauko on 15 minuuttia mutta ruuhka seisottaa sen ajan pelkästään kassajonossa...
Vierailija kirjoitti:
Kunnon kyylä työpaikka jos on 12min tauot 🤣🤣
Teollisuustyöpaikoissa tällaisia vttumaisuuksia kaiken muun pa8kan päälle...
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ruokatauko on 15 minuuttia mutta ruuhka seisottaa sen ajan pelkästään kassajonossa...
Sitten ei ehdi syödä. Minulla käy joskus noin, jos edellinen asiakastapaaminen on venynyt lounastauolle. Pidän siksi vähän evästä mukana työhuoneessa varmuuden varalta. Ei voi olla lounaalla myöhempäänkään, kun seuraava tapaaminen alkaa heti tauon jälkeen. Ja niissä on usein tulkit mukana, joten ei voi antaa odottaa tai menettää tulkkauksen.
Eräs työkaveri jaksoi minuutilleen hokea kahvitauon pituudesta, itse kävi tupakalla vaikka se on kielletty.
Olisi ahdistavaa olla työpaikassa, jossa kytätään kahvi- tai lounastauon pituuksia. Meillä ei kytätä edes töihin tulo- ja lähtöaikoja. Luottamus pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs työkaveri jaksoi minuutilleen hokea kahvitauon pituudesta, itse kävi tupakalla vaikka se on kielletty.
Miten se oli kielletty, jos kerran kävi tupakalla?
Vierailija kirjoitti:
Missä kahvitauko on 12 minuuttia? Niin kauan kuin olen töissä ollut, niin kahvitauko on ollut 15 minuuttia.
No kunnallahan se 15 minuuttia + 45 minuuttia matkoihin tauko tilaan. Minulla on kaksi viiden minuutin taukoa ja kyllä se alkoi kun poistui työpisteeltä, kiirettä piti että sai kahvin juotua ja ehti vielä tupakalle
Riippuu ihan siitä missä kellokortin leimauspiste sijaitsee ruokalaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se oli kielletty, jos kerran kävi tupakalla?
Palavereissa oli muistutettu että savuton työpaikka mutta ei siitä sanktioita sinänsä tule. Ihmetytti vain kaksinaismoralismi ja säännöistä toisten muistuttelu vaikka itse ei noudattanut tupakointikieltoa.
Eipä tuossa ajassa kerkeä kahveja edes keittämään tai juomaan. Parempi vain kävellä röökille. Kahvin keitto kestää yli tuon ajan...
Missä vaiheessa Suomen työelämän tauot muuttui näin huonoiksi? Ja toinen on ylipitkät työpäivät. Ikään kuin päivää pidentämällä saataisi tuottavuus kasvuun, pikemminkin seuraavana päivänä on entistä väsyneempi ja tuottavuus heikompi.
Hellepäivinä taukojen panttaus aiheuttaa totaalista tuottamattomuutta. Kun ne tauot on juuri sen takia että keho lepää ja aivot lepää. Ei taukoja suotta ole keksitty.
Muutoinhan urheilukisatkin voitaisi käydä ilman erätaukoja.
Nykyinen työelämä on myös hulvatonta, jos ajattelee sitä urheilullisesti. Liian pitkät päivät olemattomilla ruokailuilla vain heikentävät tulosta.
Mikäli harjoiteltaisi kilpailuihin ja oikeaan nousujohteiseen tuottavuuteen, niin työelämä ei onnstuisi tavoitteissaan. Päivät on liian pitkiä ja tauot olemattomia siihen nähden. Työmatkat on liian pitkiä monilla ja palautuminen jää heikoksi. Silloin ei synny tuloksia.
Kaikki muuten ironisesti lähti siitä kun alettiin parantamaan terveyttä työelämässä ja tupakointi kiellettiin. Taukojen määrät väheni huomattavasti ja työtehotkin meni samaan laariin.
Tuottavuus heikkeni. Pitäisi pikemminkin mennä kuten etätöissä on. Taukojen määrän saa työntekijä itse päättää, mutta päivän aikana "realistiset" tavoitteet on saavutettava.
Tässäkin on pulmia, koska yhdeltä ihmiseltä odotetaan useiden ihmsten tuottavuutta. Yhden ihmisen on siis oltava eräänlainen sarjakuvasankari tässä todellisuudessa.
Tähän tarvittaisi myös realismia. Tavoitteissa tingitään siten että vaaditaan sellaista mitä ei ole mahdollista ihmisen saavuttaa ja sillä sitten saadaan lähemmäs sitä tavoitetta, mutta liha väsyy ja lopulta tavoitteissa tulee jyrkkää laskua tuottavuuden kärsiessä melkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei ehdi syödä. Minulla käy joskus noin, jos edellinen asiakastapaaminen on venynyt lounastauolle. Pidän siksi vähän evästä mukana työhuoneessa varmuuden varalta. Ei voi olla lounaalla myöhempäänkään, kun seuraava tapaaminen alkaa heti tauon jälkeen. Ja niissä on usein tulkit mukana, joten ei voi antaa odottaa tai menettää tulkkauksen.
Tunnin verran saa olla vessassa päivän aikana töissä ilman etä siitä tulee potkut. Ihan ihmisoikeuksiin perustuva sääntö. Rikos jos siitä tulee potkut.
Menee sitten vessaan ruokailemaan tunniksi. Puolituntia riittäisi hyvin, mutta jos ei saa syödä päivän aikana, nin ottakaa se vessassa.
Pitäkää oikeuksistanne kiinni ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kavhvitauko kestää jonain päivänä 11 minuttia ja toisena 13 minuuttia? Tasaako nuo toisensa?
Enpä tiedä. Varsin useissa työpakoissa pitää työkortilla leimata itsensä: Ulos ja sisään. Kun poistuu työpisteeltään.
Tämä koskee myös tupakka taukoja tehtaissa, joissa tupakointia ei ole kokonaan kielletty.
Kantsii muistaa sekin, että kahvitauko ei ole omaa aikaa, se on työaikaa, josta työnantaja maksaa palkan.
Meillä juodaan kahvia kun janottaa.