Lopetin kaikilta lapsiltani tuttipullon käytön,
yhtäaikaa siis, ei oli varmaan muuten mennyt niin kivuttomasti. Kyllähän tämäkin kitinää aiheutti, mutta joskus se on tehtävä. Isommille lapsille annoin " korvikkeeksi" ksylitolipastillin imeskeltäväksi nukkumaan mennessä. Harmittaa kun en aiemmin keksinyt tuota. Miten muilla on pulloista ja tuteista luopuminen sujunut? Tutteja meillä ei kyllä ole käytössä ollutkaan.
Kommentit (13)
kerran oltiin jo 2 viikkoa ilman pulloa, mutta tuli sitten kipeäksi ja rupesi kuivumaan, joten laitoin nesteet pullon kautta. huoh....
vanhin siis 4v, sitten 3v ja 1v kaksoset.
ap, joka tietää pullottelun haitat (olen hammashoitaja)
Miten ihmeessä 4 vuotias vielä edes haluaa pulloa.
No, kun meillä on sellainen tilanne, että mies tekee paljon reissuhommia, on käytännössä vaan viikonloput kotosalla. Ja silloin kun kaksoset oli vauvoja, en milläään ehtinyt tehdä kaikkia iltahommia kaikkien lasten kanssa, niin isommat lapset nukahtivat hyvin omiin sänkyihinsä vellipullojen kanssa. Muuten ei siis pulloa ollut heillä enää tuossa iässä. Sitten se tapa vaan jäi käyttöön, ja kyllä on helpottanut iltaa paljon. Nyt vaan päätin että loppuu pullottelut. Kaksosia vielä imetän, nukahtavat iltaisin tissille. Lapset meillä nukkuu kyllä hyvin, mutta nukahtamisen kanssa on ollut ongelmia. Tälläinen syy;)
ap
Juu, muuten kyllä olen hampiden kanssa tarkka, reikiä ei onneksi ole kellään, eikä kariestartuntaakaan.. tästä syystä rupesinkin miettimään uudelleen päiväkotia, jonne siis isommta oli tarkoitus laittaa syksystä lähtien.. Purentavikahan noissa pullotteluissa on myös mahdollinen, mut onneksi en ole vielä havainnut mitään. Aika surkuhupaisaa oisi, jos hammashoitajaäiti oisi pilannut itse lapsensa hampaat..:(
ap
lapsen kanssa kauppaan ja hän saisi valitaa uuden hienon nokkamukin itselleen? Isojen tyttöjen/poikien mukin??
On muuten ihan fiksunoloinen ja motorisesti normaali, ainoastaan todella passiivinen mitä tulee syömiseen ja juomiseen. Nokkamukilla vaan leikkii, ei suostu juomaan siitä. Vinkkejä anyone?
ainoastaan pieniä kulauksia " isojen mukista" eli tavallisesta lasista.
4
Mun pojat ei hyväksyneet nokkamukia ollenkaan, tavllisesta mukistaa vaan juovat. Ymmärrän kyllä tuonn että lapsi haluaa tulla juotetuksi, kais e on jotain turvallisuuden tunnetta lisäävää. Itse imetän kaksosia vielä useita kertoja päivässä, saa nähdä miten siitä sitten vietotutaan.. ehkä maito loppuu itsestään..;)
ap
oletko kokeillut tavallista mukia/lasia?
Meillä ainkaan kukaan lapsista ei ole halunnut juoda nokkamukista, vaan ovat suoraan ruvenneet juomaan oikeasta lasista/mukista ja ihan alle vuoden ikäisinä. Niin ja lapsia siis on meillä 4. Mielestäni turhaa hommaa opettaa juomaan vielä yhdestä vieroitettavasta kun lasikin toimii vallan mainiosti.
Aiemmin joi vain ja ainoastaan tuttipullosta. Sitten äkkäsin ostaa hänelle kivan oman posliinisen lasten mukin jota rupesin markkinoimaan. Hypetin mukia pari päivää ja sitten annoin kokeilla. Pari viikkoa meni, että oppi juomaan kunnolla, kehuin ja kehuin vaikka aluksi kaikki meni paidalle. Välillä sai ottaa pillillä mukista. Kertaakaan ei sen jälkeen tuttipulloa ole saanut ja ne heitettiinkin vaivihkaa pois. Tyttöni on todella tempperamenttinen enkä olisi uskonut, että noin helposti menee. Eivät lapset oikeasti ihan pienestä kuivu ainakaan näin talvella. Kannattaa aluksi syöttää ruuaksi keittoja, mehujäätä yms.
Mahtaa sulla olla hyvä sarja pieniä, jos kaikki ovat vielä juoneet pullosta! :) Eipä muuta kuin jaksamista heidän kanssaan!
ps. meidän kaveri ei ole koskaan pulloa halunnut, joten en osaa kertoa " vieroitusoireista"