Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen elatusmaksuista

01.03.2007 |

Ei ehkä ihan kuulu tänne, mutta kokeillaan :)

Eli kun toinen osapuoli maksaa lapsen toiselle vanhemmalle elatusmaksuja, saako lapsella olla palkkatuloja? Eli jos on kesätöissä tai työharjoittelussa ja on siis palkkatuloja, niin vaikuttaako ne elatusmaksuihin ja miten jos vaikuttaa?

Kiitos!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksu maksetaan vanhemmalle, ei lapselle. Eli käsittääkseni lapsi saa ansaita. KORJATKAA, jos olen väärässä. Eria asia sitten lienee se, kun elatusmaksuvelvoite loppuu ja LAPSI voi harkinnan mukaan hakea vanhemmalta opiskeluavustusta (tai mikä lie nimeltään). Tällöin olen ymmärtänyt, että lapsen tulot vaikuttaa siihen, mitä vanhempi maksaa (eli kesätyöaikana ei voi tukea/avustusta sada, kun kerran ei silloin opiskele ja tienaa...). Ja tuo avustus opintoihin siis on varsin tapauskohtaista eikä todellakaan mikään " sääntö" . Ja se siis maksetaan lapselle. KORJATKAA tässäkin, jos olen väärässä.

Tuolla yhteis- ja yksinhuoltajapuolella voisi saada parempaa faktaa. Tai sitten ihan yhteis- ja yksinhuoltajaliitosta...

Vierailija
2/2 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen tulot katsotaan niin pieneksi, ettei hän pysty niillä elättämään itseään, hän voi tienata. Uskoisin, että esim. kesäansiot jaettaisiin kaikille kuukausille, jotta niitä tulkittaisiin reilusti.

Oma lukiolaisemme tienaa bruttona 400 e kuukaudessa, eikä tuo määrä ole kuulemma vielä sellainen, että sillä voisi elättää itsensä. Siis elatustuki tulee. Lapsen isä osallistuu lapsen elatukseen nyt vain osittain, joten elatustuki tulee kunnalta meidän tapauksessamme. Tarkkoja rajoja en tiedä, niistä voi varmaan kysyä sosiaalitoimistosta lastenvalvojalta.

Kevis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla