Ministeri Ranne torppasi Narvikin radan- taas!
Torniossa otettiin tyrmistyksellä vastaan tieto siitä, että länsirajan ylittävään henkilöjunaliikenteeseen ei tullutkaan budjettiriihestä rahoja.
- Se oli täysi tyrmäys meille. Kaikki, mitä on luvattu ja mistä on keskusteltu, on yhtäkkiä vetäistykin pois. Taas kerran, sanoo Tornion kaupungin kehitysjohtaja Sampo Kangastalo.
Henkilöliikenne raideosuudessa Laurila-Tornio-Haaparanta tarvitsee valtion tukea 1,42,1 miljoonaa euroa vuodessa. Arvio on VR:n tekemä.
2022:
"Muuttuneeseen maailmantilanteeseen on reagoitu Tornio-Haaparanta-alueella, jossa tänä syksynä käyttöönotettu telinvaihtoraide mahdollistaa tavaraliikenteen sujuvamman liikenteen valtakunnan rajan yli.
Ennen muutosta rajalla oli vierekkäin Ruotsin ja Suomen raideleveyksillä olevat kiskot ja tavaraa jouduttiin rajalla siirtämään vaunujen välillä. Tässä uudessa ratkaisussa on läpimenevät kiskot, ja se on jotakin uutta, kertoo Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin.
- Tällaista ratkaisua ei ole ennen Tornion ja Haaparannan välillä ollut. Siinä voi kerrallaan käsitellä kuutisen vaunua, joiden raideleveydet voi vaihtaa samanaikaisesti.
Nummelinin mukaan uuden raideleveyden vaihtoratkaisu on samanlainen, jota Suomessa on käytetty etelän junalauttasatamissa.
Huoltovarmuuden lisäksi sujuva ratayhteys hyödyttää kaupankäyntiä Suomen ja Ruotsin sekä Norjan välillä."
Suomella on jo kolme vuotta ollut pääsy rautateitse Ruotsiin ja Norjaan, mutta hallitus ja ministeri Ranne eivät halua sitä. Sen sijaan liikenneministeri höpisee sekavia Suomen raidevälin muuttamisesta eurooppalaiseksi, vaikka sitä ei tarvitse tehdä.
"Suomi valmistautuu raideleveyden muutokseen.
Suomi suunnittelee siirtymistä eurooppalaiseen standardiraideleveyteen. Liikenneministeri Lulu Ranteen mukaan hallituksen on tehtävä kansallinen päätös raideleveyden muuttamisesta heinäkuuhun 2027 mennessä.
Hankkeen taustalla on huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden parantaminen sekä rajat ylittävien yhteyksien kehittäminen Ruotsiin ja Norjaan.
Ranteen mukaan nyt on oikea hetki Suomelle liittyä mukaan standardileveyteen."
Mikä tätä hallitusta vaivaa? Miljardeja täysin turhaan rataremonttiin, joka keskeyttää junaliikenteen ja vie vuosikausia. Vaihtoehto miljardien eurojen hankkeelle maksaisi pari miljoonaa euroa vuodessa. Miksi ei kelpaa?
Kommentit (8)
Ohjaillaanko hallitusta Moskovasta käsin? Mihinkään muuhun johtopäätökseen ei voi tulla kun katsoo hallituksen tekoja.
"Rahoituksen puuttuminen nähdään Torniossa erityisen epäreiluna siksi, että puoliväliriihessä Tampereen ja Rauman välinen liikenne sai suunnilleen saman kokoluokan rahoituksen.
- Sillä välillä liikenne on luonteeltaan aivan erilaista. Meidän kohdalla puhutaan kansainvälisestä yhteydestä ja kasvun edellytyksistä koko Perämeren kaarelle, Kangastalo sanoo."
Persuministeri ei pidä kansainvälisyydestä.
ne pelkää että jengi pääsee helpommin Ruotsin puolelle ostoksille. Mut jo erikoista että jotakin hemmetin kallista tunnin turun junaa ajetaan kun käärmettä pyssyyn vaikkei se todennäköisesti muuttaisi paljon mitään, sitten tollasia hankkeita, mistä olisi aidosti hyötyä lykätään ties mihin. ja ihan terkkuja tästä etelä-suomesta, tuskin tulisin itse ko. rataa edes käyttämään, mutta kuulostaa loogiselta ja tarpeelliselta.
suomen junaradat on eri raideleveydellä kuin ruotsin ja norjan. se on persujen vika
ja miksi raideleveyttä selvitetään vasta 2027, ensin pitää toki perustaa 10 erittäin kallista työryhmää? kyllähän se olisi ihan matkustelunkin kannalta ympäristöystävällisempää että pääsisi raiteita pitkin kiertämään muihin pohjoismaihin.
Vierailija kirjoitti:
ne pelkää että jengi pääsee helpommin Ruotsin puolelle ostoksille. Mut jo erikoista että jotakin hemmetin kallista tunnin turun junaa ajetaan kun käärmettä pyssyyn vaikkei se todennäköisesti muuttaisi paljon mitään, sitten tollasia hankkeita, mistä olisi aidosti hyötyä lykätään ties mihin. ja ihan terkkuja tästä etelä-suomesta, tuskin tulisin itse ko. rataa edes käyttämään, mutta kuulostaa loogiselta ja tarpeelliselta.
Mitä hankkeita? Se on valmis. Tornio- Haaparanta rata on sähköistetty. Haaparannasta on mennyt junaraiteet vuodesta 1918 lähtien.
Ruotsalaiset odottavat tumput suorina suomalaisten tuloa.
https://www.svt.se/nyheter/uutiset/haaparannan-rautatieasema-jalleen-va…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne pelkää että jengi pääsee helpommin Ruotsin puolelle ostoksille. Mut jo erikoista että jotakin hemmetin kallista tunnin turun junaa ajetaan kun käärmettä pyssyyn vaikkei se todennäköisesti muuttaisi paljon mitään, sitten tollasia hankkeita, mistä olisi aidosti hyötyä lykätään ties mihin. ja ihan terkkuja tästä etelä-suomesta, tuskin tulisin itse ko. rataa edes käyttämään, mutta kuulostaa loogiselta ja tarpeelliselta.
Mitä hankkeita? Se on valmis. Tornio- Haaparanta rata on sähköistetty. Haaparannasta on mennyt junaraiteet vuodesta 1918 lähtien.
Ruotsalaiset odottavat tumput suorina suomalaisten tuloa.
https://www.svt.se/nyheter/uutiset/haaparannan-rautatieasema-jalleen-va…
koittakaa jo tajuta että se suomalainen juna tippuu raiteilta samantien kun tuuppaa rajan yli. ei se johdu persuista
Suomen huoltovarmuus väistyi, kun Petterin junarata meni Lulu Ranteelle edelle.