Onko se tavallista, että vanha ihminen toivoo jo ennen kuolemaansa, että mitä virsiä/musiikkia hautajaissaan soitetaan?
Kommentit (44)
Ei siinä ole mitään outoa että esittää toiveita kun vielä elää. Nyt viimeisimmäksi äiti on puhunut hautajaisistaan ja mitä haluaa.
Minä ainakin toivoisin jotain kunnon eurodancea omiin hautajaisiin
Pieni ristiriita voi olla sen välillä, mitä haluaa omiin hautajaisiinsa, ja mitä mahdollisesti saa. Millainen tilaisuus oikeastaan on, ei itse voi kuitenkaan tietää. Itse en tee mitään " pakkolistaa" perikunnalleni, saavat hoitaa tapahtuman voimiensa mukaan, miten parhaiten jaksavat. Pääasian tietävät jo, tuhkaus ja uurna sukuhautaan. Loput soveltaen, sopii mulle. Kuitenkaan vainaja ei hautajaisiaan näe, eikä tule vetämään vastuuseen, eikä jää kummittelemaan. Taitaa olla vain oman mielen rauhoittumista ja/tai puheeksi ottamista, jos ja kun aletaan jotain säädöksiä ja vaatimuksia laatimaan. Tuntuu jotenkin kornilta vaikka vaatia haudalla laulettavaksi joku tietty laulu. Entä jos ketään ei laulata, kukaan ei osaa sanoja, eikä ketään ei edes kiinnosta.
Ei hautajaistoiveiden esittäminen koske vain vanhuksia. Olen nelikymppinen, ja mulla on tärkeimpien asiakirjojen mapissa läheisille kirjoitetut toiveet hautajaisjärjestelyistä. Lempivirret, lempikukat, hautaustapa, ajatuksia siunaus- ja muistotilaisuuden luonteesta ym. En aio kuolla vielä pitkään aikaan, mutta sen verran monta menetystä olen elämäni aikana kokenut, että ymmärrän lähdön voivan tulla milloin vain ennalta arvaamatta tai lyhyellä varoajalla. Koen tärkeäksi helpottaa omaisten taakkaa järjestelyissä ja tiedän myös, että kauniit, vainajan tyyliset hautajaiset tuntuvat tosi lohduttavilta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikee niitä toiveita on kuoleman jälkeenkään esittää...
Tätä minäkin ajattelin. Eipä ole tullut vastaan yhtään tapausta, että näin olisi käynyt.
Ihmiset käsittelevät näitä asioita eri tavoin. Anna valita mitä haluaa, voi olla että se tuo pientä kontrollin tunnetta takaisin elämään ja sitäkautta lohduttaa
Tämä Humppa-Humppa-Humppa-Tättärää soimaan muistotilaisuudessa, ja yleisö taputtamaan mukana rytmissä:
Mä oon 40v ja tehnyt soittolistan hautajaisiani varten. Eihän sitä ikinä tiedä jos vaikka joutuu onnettomuuteen.
Toiveet kannattaa laittaa paikkaan, josta ne on helppo löytää. Ettei anna niitä säilytettäväksi ihmiselle, joka saa muistisairauden eikä muista asiasta mitään. On kurjaa löytää ne vuosien jälkeen ja todeta, että haudattiin väärälle hautausmaalle ja muutenkin meni väärin.
Minun hautajaisissa voisi soida vaikka Olen työtön, Nuoriso sairastaa syöpää, Väkivalta ja päihdeongelmat, ja vaikkapa Ei tää lama päähän käy.🤗
Vierailija kirjoitti:
Ei mun hautajaistoiveita kuitenkaan toteutettaisi niin turha tehdä. En haluaisi perinteisiä hautajaisia vaan vieraiden pitäisi esim pukeutua pelkästään oranssiin ja musiikin olla Lapinlahden linnuilta. Ruoaksi tacoja ja juomaksi valkovenäläisiä, nuoruuteni lempidrinkki.
Mä toteuttaisin, jos vainaja olisi eläessään tuollaistatoivonut. Tulisi just tuollaista ja hauskaltahan tuo kuulostaisi synkistelyn sijaan. Lapinlahden lintuja en kyllä kuollaksenikaan pystyisi kuuntelemaan koko aikaa.
Mun isä on jo vuosia sitten esittänyt toiveensa hautajaiskappaleistaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma mieheni toivoo soitettavan:
Minulle Tornados: Telstar
Hell's Bells eli Helvetin kellot on hyvä hautajaisbiisi. Klassikkovalinta.
Ei? Mä olen esittänyt toiveita jo lukioikäisenä, ystäväni tietävät mitä lauletaan. Jos ovat elossa siis silloin
Minun hautajaisissa soitetaan Cicciolina
Vierailija kirjoitti:
Minun hautajaisissa voisi soida vaikka Olen työtön, Nuoriso sairastaa syöpää, Väkivalta ja päihdeongelmat, ja vaikkapa Ei tää lama päähän käy.🤗
Tahdon hautajaisiisi, kunnon punkbileet tiedossa!👍
Irwinin "Haistakaa paska koko valtiovalta" olisi juhlava.
Wesselin Horsti jämäköittäisi tunnelmaa.
Nykyään vanha on "nuorta sukupolvea" ja ei ehkä halua virsiä. Ellei pidä jostain.