Some ja netti täyttymässä tekoälymoskasta
Oletteko huomanneet miten etenkin some on lyhyessä ajassa täyttynyt huonolaatuisella tekoäly-spämmillä ja clickbaiteilla?
Itselle on tullut vastaan esimerkiksi
-tekoälyllä tekaistuja "historiallisia" mustavalkoisia kuvia jotka on yhdistetty muualta kopioituun kuvatekstiin.
-Tekaistuja click bait "Uutisia" brittikuninkaallisten elämästä, esim. "Uusi kuva Meganin ja Harryn lapsista on uskomaton!" ja mukana on tekoälyllä tehty "kuva".
-tekoälyllä tehtyjä videoita jotka väitetysti kuvaa jotain jotain ajankohtaista luonnonmullistusta tai kriisiä esim. Los Angelesin maastopaloista leviää nyt dramaattisia tekoälyversioita.
Missään näistä ei ilmoiteta selkeästi että kuvat on tekoälyllä luotu! Onneksi ne ovat toistaiseksi vielä sen verran huonolaatuisia että pystyy yleensä erottamaan aidosta, mutta esim. omat vanhemmat sukulaiset on jakaneet noita sisältöjä aitoina.
Saako näitä filtteröityä jotenkin, ahdistavia.
Kommentit (84)
On tässä paskan generoinnissa hyväkin puoli.
Jos joku vaikka kuvaa julkkiksesta ikävän videon tai kuvan, niin ensimmäisenä voi puolustautua, että on tekoälyllä tehty. Ei tapahtunut oikeasti.
Voi jopa generoida tapahtuneesta puolustukseksi "korjatun" version.
Kukaan ei voi luottaa mihinkään, ja selitys menee läpi.
Hyvä aloitus ja saman olen huomannut, nimenomaan viimeisen vuoden aikana. Kaikenlaista roskaa tulee yhä enemmän vastaan. Nyt kun Meta ei enää edes yritä tarkistaa faktoja niin yhä hullummaksi menee. Häiritsevää, että mitä tarkoitusta varten luodaan jotain AI sometilejä ja se vasta pelottaa, jos tekoäly kirjoittaa historiaa uusiksi... Kammottavaa.
No onneksi ei ole pakko osallistua. Todellinen maailma on tuolla ulkona.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi ei ole pakko osallistua. Todellinen maailma on tuolla ulkona.
Kyllä Mulder tiesi jo ysärillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan. Ehkä ihmiset pistävät netin kiinni ja palaavat juurilleen. Oikea elämä on netin ulkopuolelella.
Ei näytä toimivan noin, vaan jengi oikeasti uskoo noita aidoiksi. Erityisesti vanhempi väestö. Kommenteissa kauhistellaan ja ihmetellään ja jaetaan. Ihan pahaa tekee katsoa.
Vanhempi JA nuorempi. Nykyisillä parikymppisillä on ihan järkyttävän huono medialukutaito, sitä nuoremmista nyt puhumattakaan.
Nuoremmat luo itsekin paljon tekoälysisältöä joten voisi kuvitella että ainakin teoriassa ymmärtävät miten helppoa sellaista on luoda. Ainakin itse tuntemani parikymppiset erottavat hyvin tekoälyn aidosti.
Eläkeiässä ovat sukulaiset taas on ihan vietävissä kun noita näkevät. Moneen kertaan olen jo joitunut selitt
Nuoremmat varmasti tunnistavat eläkeikäisiä paremmin sellaiset tekoälykuvat, joissa on selkeitä tekoälykuville tyypillisiä piirteitä.
Mutta faktaa on, että hälyttävän suuri osa nuorista uskoo esimerkiksi mitä tahansa väitteitä, jos niitä tarpeeksi somessa toistetaan. Nuorille yliopisto-opiskelijoillekin on nykyään usein täysin ylivoimaista tehdä lähdeviitteitä, tai erottaa luotettavaa lähdettä vähemmän luotettavasta. Netin kanssa kasvaminen ei ole valitettavasti tehnyt keskivertonuorista kriittisiä netinkäyttäjiä.
Siinä vaiheessa, kun tekoälykuvista ja -videoista tulee vieläkin realistisempia, TikTok-nuoret hurahtavat mihin tahansa huttuun siinä missä Facebook-vanhuksetkin.
Älä käytä nettiä jos teknloginen kehitys on sinulle vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan. Ehkä ihmiset pistävät netin kiinni ja palaavat juurilleen. Oikea elämä on netin ulkopuolelella.
Ei näytä toimivan noin, vaan jengi oikeasti uskoo noita aidoiksi. Erityisesti vanhempi väestö. Kommenteissa kauhistellaan ja ihmetellään ja jaetaan. Ihan pahaa tekee katsoa.
Vanhempi JA nuorempi. Nykyisillä parikymppisillä on ihan järkyttävän huono medialukutaito, sitä nuoremmista nyt puhumattakaan.
Nykyajan parikymppisillä ei ole enää mitään omia ajatuksia ja mielipiteitä. En väitä että ihmiset oli älykkäämpiä 70-luvulla ilman koulutusta, mutta nykyajan nuoret ei opi enää yhtään mitään kun kaikki mitä tiedetään on netin ohjailtua informaatiota. Kriittinen ajattelu puuttuu täysin.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Ja vanhemmilla sukupolvilla sitä kriittistä ajattelua sitten oli? Opettaja, pappi ja johtaja sanoo, niin sitten jämpi on näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan parikymppisillä ei ole enää mitään omia ajatuksia ja mielipiteitä. En väitä että ihmiset oli älykkäämpiä 70-luvulla ilman koulutusta, mutta nykyajan nuoret ei opi enää yhtään mitään kun kaikki mitä tiedetään on netin ohjailtua informaatiota. Kriittinen ajat
Mitä tässä tarkoitetaan "vanhemmilla sukupolvilla"? Millenniaalit ja X-sukupolvi ainakin kasvatettiin mediakriittisyyteen. Vielä melko hiljattain media itsekin kannusti mediakriittisyyteen (ei tosin enää). Sitä vanhemmat sukupolvet olivat todennäköisesti enemmän auktoriteettiuskovaisia, ja nuoret sukupolvet sitten taas on jätetty aika lailla omilleen median (eli sen älypuhelimen) armoille.
Vierailija kirjoitti:
Netti tulee tiensä päähän 20 vuoden sisällä, jos hommaa ei laiteta kuriin. Kulttuuri oli ihan toisenlaista 20 vuotta sitten ja netin sisältö mielenkiintoista ja nörttimäisempää. Nyt on vain jotain tubettajia ja tekoälyn parametreja.
Siitä voi syyttää vain ihmisiä itseään. Kuka esim. tekee enää kotisivuja itselleen?
Jos käyttää globaalien jättiyhtiöiden alustoja niin turha odottaa mielenkiintoista sisältöä. Käyttäjä on tuote ja kaikki mitä hänelle näytetään optimoidaan sen mukaan.
Itse olen seuraillut netistä joistakin artisteista ja sarjoista yms. tehtyä materiaalia.
Ennen oli YouTubessa useampia hyviä tubettajia, jotka ihan kasvoillaan, nimellään ja omalla äänellään tekivät sisältöä, joka oli faktatarkistettua tai edes selkeästi itsetehtyä. Niitä oli kiva katsella.
Viime aikoina olen huomannut, että paljon klikkejä saaneiden artistien nimillä on alkanut YouTubessa ilmestyä just noita jonkun ei asiasta mitään tietävän saati välittävän tyypin tekoälyllä tuottamaa materiaalia. Videolla pyörii muutamia valokuvia tai videopätkiä yhä uudestaan ja uudestaan, ja niitä selittävä teksti on toteutettu geneerisellä koneäänellä ja teksti on kopsattu suoraan jostain nettimediasta eikä liity kuviin mitenkään. Tekstikin voi toistua samana useamman kerran. Näitä siis tehdään ihan vaan että klikkejä saisi helposti.
Joku aika sitten noita videoita oli vain muutama ja nopeasti opin tunnistamaan ja hyppämään ne yli hakutuloksista. Mutta ihan viime kuukausien aikana niiden määrä on kasvanut ihan valtavasti! Suurin osa hakutuloksista on jo niitä. Ja lisäksi nyt ovat alkaneet tuottaa (vielä kömpelösti) videon etusivulle väärennettyjä kuvia ja harhaanjohtavia sensaatiomaisia otsikoita.
Kapitalismi näyttää pilaavan kaiken kivan.
Kuka noita vääristeltyjä historiajulkaisuja ja kuvia generoi ja miksi? Klikkien takiako vain?
Kaikkihan se on totta, mitä siellä on. Kekkonen on Irwin ovat nousseet haudasta.
Googlen kuvahaustakin tulee nykyään 80% tekoälykuvia.
Ylekin teettää jo tekoälyllä tekstejään. Vaikka luulisi porukkaa riittävän töihin.
Tästä oli juttua CNN:llä. Termi on enshittification.
https://edition.cnn.com/2025/01/13/business/enshittification-internet-m…
Tekoälyllä tuotetut tekstit on myös ongelma. Koulutöitä ym nuoret tekee jo tekoälyn avulla. Somessa mainostetaan että kuka vaan voi tehdä oman nettikurssin, kun tekoäly tuottaa siihen sekä kuvat että tekstit. Miten nuoret oppii itse sisäistämään tietoa tai käsittelemään sitä? Kirjoittamaan tekstejä?
Käytän itsekin tekoälyä jonkin verran tekstien luomiseen, mutta aiheesta johon olen jo perehtynyt ihan korkeakoulutuksen voimin ja jonka parissa olen työskennellyt useamman vuoden. Eli minulla on myös taito erottaa tekoälyn tekstistä osiot jotka on väärin/ valheellisia tai muutoin kyseenalaisia. Tavallaan myös harmittaa se, että tekoälyllä voidaan kuitenkin tuottaa jo hyvin pitkälle meneviä tekstejä, ilman että sinun tarvitsee itse tietää aiheesta mitään muuta kuin pari hakusanaa. Työnantajat tulee aivan varmasti hyödyntämään tekoälyä todella monessa asiassa, vaikka laatu vähän huonontuisikin. Ja tämä tulee tietämään aika paljon työttömyyttä myös niille aloille, joiden on aiemmin ajateltu olevan turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteissa tuhannet varsinkin Amerikkaiset uskoo kaiken. E
Lauseen keskellä amerikkalaiset kirjoitetaan pienellä! Ota ne jenkkiasetukset pois siitä kapulasta!
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiässä ovat sukulaiset taas on ihan vietävissä kun noi
MITÄ horiset!
Olen sun mollama "eläkeläinen"-70+ ja tasan taatusti erotan AI-kuvan, opettelen koko ajan!
Käyn yliopistolla AI-kurssia jne!
ÄLÄ yleistä!
Nykyajan parikymppisillä ei ole enää mitään omia ajatuksia ja mielipiteitä. En väitä että ihmiset oli älykkäämpiä 70-luvulla ilman koulutusta, mutta nykyajan nuoret ei opi enää yhtään mitään kun kaikki mitä tiedetään on netin ohjailtua informaatiota. Kriittinen ajattelu puuttuu täysin.