Oudot tuntemukset jalkapöydässä
Ei kipua, ei särkyä, ei puutumista. Mutta jotain outoa "värinää". En osaa selittää. Mitä tää vois olla?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen istu jalkojesi päällä! Verenkierto häiriytyy. Ei pitäisi istua edes jalka toisen päällä, kun tuolilla istuu.
Mä en pysty istumaan paikoillaan montaa tuntia jalat normaalisti vierekkäin lattialla. Jaloissa alkaa tuntumaan että niitä pitää hytkyttää tai heilutella edes takaisin jos istuu tuossa asennossa.
Jalka toisen päällä istuminen tuntuu paremmalta. Tuskin niin paljon voi vaikuttaa verenkiertoon että aiheuttaisi mitään vakavampaa.
Levottomat jalat! Tuttu oire. Voi kieliä myös sydän- ja verisuonisairauksista. Mainitse nämä lekurille!
Alan olemaan varma, että mulla on vähintään diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla varma ilman tutkimuksia. Älä suotta panikoi. Labroilla se selviää ja lääkkeitä löytyy. Kunhan menet nyt sinne lekuriin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 2-tyypin diapetes.Metforem lääkityksenä, mutta sillti on viime kuukausien aikana tullut varpaiden puutumista ja tuntuu, ettei veri kierrä ja varpaat on koko ajan kylmät. Ja joo, olen ylipainoinen.
Käy siis lääkärillä jos on varaa. Jos ei niin toivotan onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetes oireilee
Vaatii hoitamatonta diabetesta. Jano, virtsan tarve on yleisimmät mistä alkaa. Hermosto oireet tulevat vasta vuosien päästä kun tautia ei ole hoidettu oikein.
T. Lääkäri
Jos olet lääkäri, niin sinun pitäisi tietää myös että oireet ovat moninaisia ja yksilöllisiä. Jalkaoireet ovat erittäin yleisiä ensimmäisiä oireita.
Ihan on omakohtaista kokemusta.
Jos tauti diagnosoidaan taudin alettua, ei noita oireita vielä ole päässyt syntymään.
Hoitamattomana ja ilman tietoa koko taudista, nuo oireet voi kehittyä nopeastikin ja se on yksilöllistä.
Välillä tauti on siitä pirullinen että henkilö tottuu lisääntyneeseen janoon ja virtsaamisen tarpeeseen ettei huomaa muutosta. Väsymykseen tottuu myös.
Sitten rupeaa tulemaan verisuoniperäisiä oireita kuten myös hermostoperäisiä ja näköön liittyviä oireita. Viimeistään tällöin tauti diagnosoidaan.
T. Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 2-tyypin diapetes.Metforem lääkityksenä, mutta sillti on viime kuukausien aikana tullut varpaiden puutumista ja tuntuu, ettei veri kierrä ja varpaat on koko ajan kylmät. Ja joo, olen ylipainoinen.
Minulla on aina kylmät jalat. Olleet aina, jo vuosikymmeniä, joten tämä ei ole uusi oire.
Et siis ole rasittanut jalkaa erityisesti? Meillä tuli teinitytölle tuo, kun lankutti kauan. Tästä on jo useampi vuosi, mutta jalkapöydässä tuntui ihan värinä kosketettaessa. Kävi lääkärissäkin mutta ei sille ollut muuta hoitoa kuin lepo. Muistaakseni jänne oli se, joka värisi.
Toi Metforem ei sovi kaikille. Osa ei voi syödä sitä mm. vatsaoireiden vuoksi ja noin 30% se ei auta.
Parina viimeisenä vuotena ennen toteamista oli mm. erilaisia jalkaoireita, joita en fyysisen työn ja iän (vaihdevuodet) vuoksi osannut yhdistää diabetekseen. Nyt jälkeenpäin vasta.
Maistuu makealta. Muinainen tapa jolla diabetes havaittiin ennen kuin oli sokerin mittauslaitteistoa.
Haju muistuttaa ammoniakilta ja makeahkolta. Varmin tapa on maku, se on jokaiselle diabeetikolla makea, koska munuaiset erittää ylimääräisen sokerin virtsaan. Tämä tulee ennen kuin mitään muita oireita on.
Hermostoperäiset oireet voivat olla oma sairautensa ja diabetes taustalla pahentaa sitä.
Diabetes ei sellaisia aiheuta taudin alussa.