Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eteisistukka

28.02.2007 |

Onko kenelläkään muulla eteisistukkaa? Mulla todettiin alkuraskauden ultrassa (rv11+3), että istukka on kiinnittynyt alas kohdun etuseinämään. Kätilö ja terkkari sanoivat vain, että yleensä istukka nousee kohdun kasvaessa, ja että asia tarkistetaan sitten rakenneultrassa (26.3. rv19+5). Nyt on 16 viikkoa täynnä. Luin nyt, mitä löysin netistä eteisistukasta... Ja joku kirjoitti, että silloin ei saa nostella painavia esineitä eikä rakastella! Ilmeisesti kuitenkin nuo ohjeet on tarkoitettu heille, joilla istukka on kohdunsuun päällä (= ns. todellinen eteisistukka?)...?!? Kuitenkin tuli pieni paniikki, koska olen rakastellut...ja vajaa viikko sitten nostin ajatuksissani aika painavan esineen - ennenkuin muistin, että ois parempi olla nostelematta... Tuleekohan verenvuotoa heti, jos istukka repeää? Tietääkö joku? Ahdistaa, kun ei voi tietää varmasti, onko sikiö yhä hengissä... Eteisistukan ja taaksepäin kallistuneen kohdun takia sydänäänien löytäminen on tosi vaikeaa kotidopplerilla. Olemme onnistuneet kuulemaan sydänäänet vasta yhden kerran kotidopplerilla (16.2.), ja silloinkin etsimme niitä reilun tunnin... Monta kertaa ollaan yritetty yli tunti, eikä mun kärsivällisyys ja aika riitä moiseen... No, onneksi tiistaina on neuvola, ja siellä on parempi dopplerlaite! Jatkossa en kyllä uskalla nostella, rehkiä enkä rakastella...varmuuden vuoksi! Onneksi mulla ei ole ollut ollenkaan verenvuotoa eikä mitään muutakaan poikkeavaa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

istukka osittain kohdunsuun edessä rv20, siis rakenneultrassa ja sitä seurattiin ihan koko raskauden ajan ja sieltä se sitten nousi. Sulle sanoisin että no panic, ainakaan vielä noilla viikoilla. Mullekin lekuri sanoi että rakastella saa ihan normaalisti :)

Vierailija
2/4 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskaudessa kohtu on niin pieni että istukka on tosi usein osittain kohdunsuulla ja se yleensä siirtyy siitä pois niinkuin sinulle sanottiinkin. Minulla on ollut molemmissa raskauksissa rakenneultrassa vielä edessä mutta on siirtynyt pois, ja mitään erityisohjeita en ole saanut, vaan ihan normaalia elämää kehoitettiin viettämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reippaammat kävelylenkit jouduin lopettamaan noin viikolla 15 ja pyöräilyn viikolla 25, kun massuun sattui. Sydänäänet kuuluivat viikolla 11 ja ekat liikkeet tunsin vasta viikolla 20.

Tuskin on huolta, että istukkasi on revennyt.

Vierailija
4/4 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin samat, eli todennäköisesti nousee ja niinhän se oli noussut kokonaan etuseinämälle rakenneultraan mennessä. Mulle ei ainakaan sanottu tai kielletty tekemästä mitään. Ota siis ihan rauhassa, maalaisjärkeä saa käyttää ja kaikkea netistä luettua ei kannata ottaa ihan kirjaimellisesti..

synnytystä odotellessa, 39+5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä