Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia et asuntolainan korko on 1000 e mutta lainan lyhennys vain 500 e kuussa?

Vierailija
10.01.2025 |

Summat ei tasan, mutta lähes.

Miten voi olla noin kallis pelkkä korko?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annuiteetti- ja tasaerälainassa alkuun aina on koron osuus suuri verrattuna lyhennykseen, ja nämä ajan kanssa kääntyvät toisin päin. Lopussa lyhennystä on maksuerästä suurin osa ja korkoa vain vähäsen.

Vierailija
2/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou jee! 😎🥸🤠

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maksat alussa käytännössä pelkkää korkoa, en ole itse koskaan ottanut tuollaista lyhennystä.

Vierailija
4/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli maksat alussa käytännössä pelkkää korkoa, en ole itse koskaan ottanut tuollaista lyhennystä.

No niinhän se menee. Kolmas vaihtoehto olisi sitten tasalyhennyslaina, mutta siinä alkuun on maksuerä suuri (koska koron osuus on suuri)

Vierailija
5/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuo on tulosta siitä, että olet ottanut maksukykyysi nähden liian suuren lainan. Lyhennyksen pitäisi aina olla vähintään koron suuruinen, mutta kukin tyylillään.....

Vierailija
6/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, laina on liian iso. Ainoa keino on nyt tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä lainaan, kunnes tilanne paranee. 

Vierailija
7/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän se menee. Kolmas vaihtoehto olisi sitten tasalyhennyslaina, mutta siinä alkuun on maksuerä suuri (koska koron osuus on suuri)

Sellainen kannattaa lähes aina. Jos maksaa pelkkää korkoa, ei pääoma lyhene eikä tilanne helpotu.

Vierailija
8/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei edes tajua tarkistaa, mikä lyhennystapa niillä on. Annuiteettilaina on kaikkein kallein. 

Vierailija
9/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä sovin itsekin kuukausierän mahdollisimman pieneksi. Niin kauan kuin on töitä ja palkka ja kaikki hyvin, teen ylimääräisiä lyhennyksiä. Jos jonain päivänä ei olekaan näin, saan lyhennysvapaata tai voin maksaa pelkkää vakioerää. 

Vierailija
10/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei edes tajua tarkistaa, mikä lyhennystapa niillä on. Annuiteettilaina on kaikkein kallein. 

Paitsi jos sitä täydentää ylimääräisillä lyhennyksillä. Silloin se on halpa ja joustava.

Vierailija
11/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korko on hinta jonka maksat joka vuosi siitä että sinulla on jonkun toisen (=pankin) rahaa käytössäsi. Jos lainan korko on 2% ja lainan pääoma 200000€ niin maksat vuodessa 4000€ (2% x 200000€) korkoa. Noin suunnilleen. Oikeasti korko lasketaan yleensä joka kuukaudelle erikseen  

Lainan koronlaskentaan ja lyhennyksen laskemiseen on kolme yleistä tapaa: annuiteetti, tasaerä ja tasalyhennys. Pankin verkkosivulla on varmasti selitetty mitä nämä tarkoittavat.

Yleisenä neuvona on pakko sanoa, että ei kannata laittaa nimeään papereihin joissa on isoja summia jos ei ymmärrä mitä siinä lainasopimuksessa sovitaan Pankin virkailija kyllä selittää kun häneltä kysyy. 

Vierailija
12/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan tarkoittaa jotain 300 000e lainaa joka ei ole ihan normaalia. 

Vierailija
13/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla korkoa 150€ ja lyhennys 120€

Vierailija
14/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo hitaasti lyhenee, jos vuodessa maksat 18 000 euroa ja siitä 12 000 euroa korkoa ja laina lyhenee vain 6000 euroa. Yrittäisin tehdä kaikkeni, että voisin tehdä lisälyhennyksiä.

Vierailija
15/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan tarkoittaa jotain 300 000e lainaa joka ei ole ihan normaalia. 

Mulla on lainaa aika tarkkaan 300 000€ ja viime kuussa korkoihin meni 863€. 

Vierailija
16/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurja laina sulla. Mut täytyy olla hyvät tulotkin et oot tuollaisen saanut, nyt vaan reippaalla tahdilla maksamaan. 

Vierailija
17/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahanpumppaus toimii näin. Siis kyllä.

Vierailija
18/18 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina on maksukykyyn nähden liian iso. Maksuerän tuollaiselle lainalle tulisi olla ihan vähintään 2000€, mieluummin yli. Lainan kokonaiskustannukset nousevat satoihin tuhansiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi