Kahden vaiheilla... Mutta mistä ihmeestä voin tietää kumpi olisi parempi ratkaisu
Voisin mahdollisesti muuttaa. Saisin vähemmän rahaa kuukaudessa, mutta minulla olisi edes teoriassa mahdollisuus työllistyä.
Voisin myös jäädä tänne minne asun. Saisin enemmän rahaa, mutta työllistyminen on lähestulkoon mahdotonta kilpailun takia.
Miten ihmeessä osaan valita kumpi on fiksumpaa? Enhän minä tiedä saisinko todellisuudessa töitä siellä toisessakaan paikassa. Siellä on kuitenkin vähemmän kilpailua hakijoiden kesken, sen tiedän. Onko ero tarpeeksi suuri, en tiedä. Luulisin?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
En usko ap:n olevan toimeentulotuella (, mitä joku epäili). Puhuu asunnon ostamisesta, kun "ensin asioita järjestynyt". Harva työtön pystyy asuntoja ostamaan ilman perintöä tai vastaavaa.
Liian paljon yksityiskohtia jää tässä hämärän peittoon, jotta kukaan voisi kovin perustellusti ottaa kantaa esittämäänsä valintatilanteeseen.
Ja ei asukasluku kerro työnhakijoiden määrästä tiettyyn työpaikkaan. Myös työpaikkoja on yleensä vähemmän tarjolla pienellä paikkakunnalla.
Niin no sinähän et tiedä minun rahoistani. Vastauksesi on kummallinen, koska oletat minusta asioita.
Vierailija kirjoitti:
En usko ap:n olevan toimeentulotuella (, mitä joku epäili). Puhuu asunnon ostamisesta, kun "ensin asioita järjestynyt". Harva työtön pystyy asuntoja ostamaan ilman perintöä tai vastaavaa.
Liian paljon yksityiskohtia jää tässä hämärän peittoon, jotta kukaan voisi kovin perustellusti ottaa kantaa esittämäänsä valintatilanteeseen.
Ja ei asukasluku kerro työnhakijoiden määrästä tiettyyn työpaikkaan. Myös työpaikkoja on yleensä vähemmän tarjolla pienellä paikkakunnalla.
No ei tietenkään kerro hakijoiden määrästä, sehän on päivänselvää. Asukasluvussa on kuitenkin mukana kaikki. Lapset, eläkkeellä olevat, kaikki. Ja kun luku on jo valmiiksi pienehkö, ja siitä vähennetään nuo työelämän ulkopuolelle jäävät, niin pakostakin kilpailu on pienempää.
Vierailija kirjoitti:
Haet töitä ja muutat, jos saat niitä. Mikä tuossa on noin vaikeaa?
Jos viitsit lukea ketjun niin ymmärrät.
Monta asuntoa sekä työpaikkoja kokeneena sanoisin, että kokeile. Muuten et voi koskaan tietää. Palaat lähtöpisteeseen, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Työnhaku ennen muuttoa ei ole hyvä idea, koska minulla ei ole mitään mahdollisuutta käydä töissä täältä siellä asti. Enkä voi mitenkään saada kivaa asuntoa niin lyhyellä varoitusajalla. Siellä on heikommin tarjontaa. Toki ylikalliita asuntoja löytyy, mutta niihin en ole muuttamassa. Tänne jäämisen ainoa hyvä puoli olisi parempi rahatilanne.
Jo haastattelussa kertoo avoimesti asuinkuvioista ja siitä miten se vaikuttaa työn aloitukseen, jos kokevat sinut parhaaksi työhön ei asunto ole este, parhaassa tapauksessa saattavat jopa auttaa asian kanssa. Itse muutin työn perässä ilman asuntoa, tutulla onneksi oli asunto tyhjillään kuukauden, niin sain lainata sitä ja onneksi sen kuukauden aikana löytyi asunto johon pääsin heti seuraavassa kuussa muuttamaan. Yhdelle kaverille työnantaja järjesti väliaikaisen asunnon (toki joutui siitä maksamaan, mutta työnantaja tosiaan auttoi sen löytämisessä).
Jos viihdyt hyvin siellä missä asut, jää sinne. Jos et viihdy, lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka rahamäärä pienenee lähtiessä?
Totta kai lähdet. Uutta kohti rinta rottingilla. Suunnittelet kaikki hyvin, kysyt vaikka chatgpt:ltä toimintasuunnitelmaa, jota sitten työstät itse eteenpäin. Tsemppiä ja rohkeutta uuteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka rahamäärä pienenee lähtiessä?
Minä lähdin, ensin kesätöihin, sitten vuoden sijaisuuteen. Sain työkokemusta ja vuoden sijaisuuden loppupuolella sain töitä puolison kanssa samalta paikkakunnalta. Tuossa vaiheessa kyse oli kolmen vuoden projektista, jonka loppuvaiheessa sain toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen.
Jos olisin jäänyt ilman töitä odottelemaan, niin tuskin olisin työllistynyt.