Onko ruoka mielestä liian kallista Suomessa?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se köyhille kallista. Menisivät töihin niin ei olis näläkä.
Köyhimpiä Suomessa ovat pienituloiset TYÖSSÄKÄYVÄT, ei tukilusmut
Tämä! Itsekin olen matalatuloinen yksineläjä. Koko aikuisikäni olen ollut veronmaksaja, eli laiskaksi ei voi kukaan minua sanoa. Ja turha irvailla miksi en ole opiskellut. Tottakai olisin, jos olisi ollut päätä. Kun ei aivokapasiteetti riitä, niin tyhjästä on paha nyhjäistä. Opin lukemaan vasta kahdeksan vuotiaana, matematiikkaa tahkosin läpi nelosilla ja vitosilla, luetun ymmärtämisessä on aina ollut vaikeuksia.
Matalien tulojen takia en saa asuntolainaa, ja siksi olen ikuisesti jumissa kalliissa vuokra-asumisessa. Joskus hain asumistukea, mutta vastaus oli kieltävä. Tuloni ovat "liian hyvät". Ei ole varaa autoon, matkusteluun, maksullisiin liikuntaharrastuksiin jne. Ruokajonossa ei ole onneksi tarvinnut käydä. Olen karsinut ruokaostoksista, ja silti rahaa kuluu ruokaan enemmän.
Suurimmalla osalla on todella julma mielipide vähävaraisista ihmisistä. Huomaa kyllä, että eletään siinä omassa keskiluokkaisessa kuplassa ja katsellaan muita alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella kallista. Arvonlisävero on korkea ja katteet kovat. Kauppiaat tienaava älyttömästi. Ruokaa on pakko ostaa. Lapsiperheiden köyhyys on ennötysluokkaa vuosikymmeniin. Lapset kärsii huonosta ravitsemuksesta, kun ruoka on ainut asia mistä voi pihistää. Kaikki muut laskut on maksettava. Ensimmäisenä karsitaan kasvikset ja ruisleipä, kun rahasta on tiukkaa.
On älytöntä jos karsimisen aloittaa edullisimmista ja terveellisimmistä elintarvikkeista. Ei ole paljon korvien välissä jos noin tekee. Ruoka ei ole kallista kun itse tekee.
Ei kaikilla ole mahdollisuutta kasvattaa omaa ruokaa.
Esimerkiksi juurekset on niin halpoja että tulee kalliimmaksi itse kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Syön ilmaiseksi töissä (päiväkoti) kolmesti päivässä.
kotona sitten vaan jotain marginaalista.
Missä voi syödä ilmaiseksi. Joka laitoksissa henkilökunta joutuu maksamaan ruuasta. Vain työharjoittelijoiden tiedän saaneen ilmaisen ruuan.
On ja ei. Ruokahävikki olisi syytä tilastollisesti tutkia tarkemmin läpi, mitkä tuotteet siellä kummittelevat. Kaupassa syntynyt ruokahävikki=kysyntään nähden liian kallista. Kotitalouksissa syntynyt ruokahävikki=kuluttajalle liian halpaa, kun on varaa roskiin heittää.
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt hedelmiä vuosiin, koska ovat niin kalliita. Samoin paprikat, tomaatit, munakoisot ja kesäkurpitsat jäävät hyllyyn. Yrtit vasta jäävätkin hyllyyn. Perunaan, porkkanaan ja sipuliin on vielä juuri ja juuri varaa.
T. Työllinen
Vasta ostin appelsiineja euron kilo. Samoin omenat on tosi edullisia. Täysin järjetöntä olla syömättä mitään hedelmiä.
On liian kallista. Esim Saksassa on jopa puolet halvempaa. Suomi eu:n typerys joka maksaa myös EU:lle kiltisti kaiken ja pysyy köyhyydestään huolimatta nettomaksajana eli Suomi maksaa enemmän kuin saa. Eu:n jäsenmaksiakin ollaan Suomen kohdalla korottamassa kuulemma jopa miljardilla ja Suomihan "rikkaana" maana "leveillä hartioilla" toteaa "joo meillä on varaa maksaa". Kansalaisille tämä sitten heijastuu korkeina hintoina ja veroina.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa valitetaan ruoan hinnasta, mutta aika paljon voi menoihin vaikuttaa omilla valinnoilla. Kun katsoo tosi-tv-ohjelmia, joissa näytetään heikommin toimeentulevien perheiden arkea, aika paljon kodeissa tunnutaan suosittavan eineksiä, kuten pakasteranskalaisia ja nakkeja sekä pakastepizzaa. Uudenvuoden perunasalaattikin ostetaan valmiina. Limsaa ja energiajuomia kuluu paljon. Valmisruokien ostaminen tulee kalliimmaksi kuin ruoan tekeminen alusta asti itse. Kun käy melkein missä tahansa ulkomailla kaupassa, huomaa, ettei valmisruokia ole läheskään samalla tavalla tarjolla. Myös Suomessa vielä lähimenneisyydessä, sanotaan vaikka 1980-luvulla, käsitys siitä, mikä on lapsiperheen tavanomainen ruokavalio, oli aivan erilainen kuin nykyään.
tämäpä hyvinkin...itse en pidä ruokaa kalliina ,koska laita itse. Sellaisen olen havainnut esim. tiktokin ruokaohjeet on yleensä kalliita, koska niihin kumotaan kaikkea ostettuja kastikkeita ja raastettuja juustoja.Tämä oli esimerkki lasangesta, kukaan ei ole tajunnut että hyvä lasange koostuu juustoisestamaitokastikkeesat,jauhelihakastikkeesta ja niistä levyistä.Eikä maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin on. Suomessa ruoka-ostokset maksavat järkyttävän paljon vaikka vertaisi lukuisien maiden elinkustnnuksiin.
Tosi isossa osassa Euroopan maita ruoka on paljo kalliimpaa jos verrataan ostovoimaan. Suomalaisten etu on siinä, että täällä on aika korkeat palkat. Palkansaajien kokonaisansioiden mediaani on noin 3400 kuukaudessa.
Huonoon asemaan jää pienituloiset jotka joutuu pärjäämään vähäisillä tuloilla. Heille ruoka on kallista.
Korkeat palkat🤣
Suomessa on korkeat palkat - verrattuna isoon osaan Euroopan maita.
Esimerkiksi tuossa etelänaapurissa Virossa palkansaajien kokonaisansioiden mediaani on alle puolet siitä mitä se on täällä Suomessa. Ei siellä kuitenkaan ruoka ole yli puolet halvempaa!! Ruoka siellä on jokseenkin saman hintaista kun täällä. Joten esimerkiksi virolaiset maksaa ruoastaan tosi paljon enemmän (suhteessa tuloihin).
Tottakai jos verrataan suomalaisten palkkoja Sveitsiin ja Norjaan niin me ollaan ihan persaukisia. Mutta se ei ole koko totuus. Pitää osata katsoa vähän laajemmin tätä asiaa. Koko maailmassa on vain kourallinen maita joissa on Suomea korkeampi elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt hedelmiä vuosiin, koska ovat niin kalliita. Samoin paprikat, tomaatit, munakoisot ja kesäkurpitsat jäävät hyllyyn. Yrtit vasta jäävätkin hyllyyn. Perunaan, porkkanaan ja sipuliin on vielä juuri ja juuri varaa.
T. Työllinen
Vasta ostin appelsiineja euron kilo. Samoin omenat on tosi edullisia. Täysin järjetöntä olla syömättä mitään hedelmiä.
Minäkin ostin klementiinejä eilen, sain 8 kpl 0,60€:lla. Hedelmistä on lähes koko ajan jokin tarjouksessa 1€/kg. Paprikaa saa usein 0,99€/ pkt ja tomaatteja 0,99 €/rasia. Vasta oli tomaatit irtona 2,49€/kg kalleimmassa k kaupassa. Kahdella eurolla saa kilon tai enemmän kaalia. Tuorekurkku noin 1,50€/kpl k kaupassa. Miten nämä voi olla jonkun mielestä kalliita? Minulla on ruokaan rahaa noin 150€/kk ja kilotolkulla kannan kasviksia kotiin.
Nyt oli hk sininen lenkki 1,99€/pkt. Siitä saa parikin isoa ruokaa tehtyä ja syö yli viikon yksin. Jauhelihaa ostin 2€:lla ja makaroonit 0,69€ lähes kilon pussi. Viikoksi lämmin ruoka niistä. No ei ole gourmet ruokaa mutta näitä on iät ajat syöty suomalaiskodeissa ja hengissä pysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin on. Suomessa ruoka-ostokset maksavat järkyttävän paljon vaikka vertaisi lukuisien maiden elinkustnnuksiin.
Tosi isossa osassa Euroopan maita ruoka on paljo kalliimpaa jos verrataan ostovoimaan. Suomalaisten etu on siinä, että täällä on aika korkeat palkat. Palkansaajien kokonaisansioiden mediaani on noin 3400 kuukaudessa.
Huonoon asemaan jää pienituloiset jotka joutuu pärjäämään vähäisillä tuloilla. Heille ruoka on kallista.
Korkeat palkat🤣
Esimerkiksi tuossa etelänaapurissa Virossa palkansaajien kokonaisansioiden mediaani on alle puolet siitä mitä se on täällä Suomessa. Ei siellä kuitenkaan ruoka ole yli puolet halvempaa!!
No siellä on moni muu asia paljon halvempaa.
Suomessa on kaikki kallista ja jo verottaja ottaa melkoisen osan palkasta pois ennen kuin itse pääsee edes laskuja maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin suomalaiset tuotteet ulkomailta tuleviin niin rahaa säästyy. Valmisruokia en myöskään osta vaan teen aina ruokani alusta loppuun. Näillä vinkeillä säästän paljon
Mulle ei myöskään ole kotimaisuus enää tärkeää. Nykyään mennään hinta edellä. Vaikka olen karsinut ostoksiani, en osta enää esim. juustoa enkä välipalatuotteita, niin silti kauppalasku on noussut. Myös mehut, limsat, valmisruoat jää ostamatta. Ruoan teen itse, myös eväät töihin. En käy enää ulkona syömässä, kun ennen kävin kerran tai kaksi kuussa. Tässä nykytilanteessa on pakko ajatella omaa pärjäämistään. Minulla ei niin paljoa ole ylimääräistä, että pystyisin osallistumaan yritysten kannatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön ilmaiseksi töissä (päiväkoti) kolmesti päivässä.
kotona sitten vaan jotain marginaalista.
Missä voi syödä ilmaiseksi. Joka laitoksissa henkilökunta joutuu maksamaan ruuasta. Vain työharjoittelijoiden tiedän saaneen ilmaisen ruuan.
Päiväkodissa.
Niin kauan kun kansa ostaa, vaikkakin valituksien kera, niin kauan hinta pysyy korkeana. Itse ostan vain pakolliset ja mahdollisuuksien mukaan tilaan ulkomailta.
Hyvää kahvia saa lavallisen kotiovelle tuotuna ja pkt hinta alle 3e.
Kun ette osta niin hinnat pakostakin laskee. Esim Dressmann. Paikallisessa liikkeessä on aina hiljaista. Nyt oli iso osa tuotteista -70% Johan alkoi porukkaa olemaan. Sama koskee muitakin Prisman yhteydessä olevia erikoisliikkeitä.
Ei siinä jos ruuan hinta on noussut,mutta kun kaikki ovat nousseet. Rautakaupan, vaatekaupan, korjaamojen,vakuutukset,rahoitus kulut, elektroniikka. Osa tietysti on hinta pysynyt numeroissa suht vakaana mutta ominaisuuksia poistettu ja halvemmalla osilla tehty.
Sitten kun porukat vaan ottavat niitä luottoja. Auto menee rikki niin lainalle se 750€ lasku. Halutaan se uusi sohva, eikun luotolle.
Täydellinen luottolakko!!! Jos ei ole varaa niin ei osta!!!!!
Ei ilmeisesti koska suurin osa heittää symäkeloisa ruokaa bioastiaan tai eivät säilutä ostamaansa ruokaa siten ettei se pilaannu ennen kun kaikki on syöty (esim leipä). Joitakin vuosia sitten haastateltiin jtain biokasulaitoksen työntekijää joka kommentoi että kotitalouksista bioastiaan kahvinporojen jälkeen eniten mene leipää.
Ilmeisti leipä on niin halpaa että sen voi parin pv päästä heitää menemään ilman että jo lähtökohtaisesti laittaisi vaikka puolet siitä heti pakkaseen ja sulattaa sieltä vain tarvitsemansa määrän jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeat palkat🤣
Esimerkiksi tuossa etelänaapurissa Virossa palkansaajien kokonaisansioiden mediaani on alle puolet siitä mitä se on täällä Suomessa. Ei
No siellä on moni muu asia paljon halvempaa.
Mikä siellä niin halpaa on?
- Bensa maksaa ehkä 10 senttiä vähemmän. Ei paljon lohduta jos palkat on alle puolet siitä mitä Suomessa.
- Sähkö maksaa enemmän kuin Suomessa.
- Kännykät, elektroniikka, yms. Maksaa saman tai enemmän kuin Suomessa.
On liian kallista, muutta miten tavallinen ihminen voisi vaikuttaa S -ja K- mafian johtoryhmän toimintaan kun ovat keskenään sopineet liian suurista katteista?
Ei tämä pahuuden aikakausi voi ikuisesti kestää.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun kansa ostaa, vaikkakin valituksien kera, niin kauan hinta pysyy korkeana. Itse ostan vain pakolliset ja mahdollisuuksien mukaan tilaan ulkomailta.
Hyvää kahvia saa lavallisen kotiovelle tuotuna ja pkt hinta alle 3e.
Kun ette osta niin hinnat pakostakin laskee. Esim Dressmann. Paikallisessa liikkeessä on aina hiljaista. Nyt oli iso osa tuotteista -70% Johan alkoi porukkaa olemaan. Sama koskee muitakin Prisman yhteydessä olevia erikoisliikkeitä.
Ei siinä jos ruuan hinta on noussut,mutta kun kaikki ovat nousseet. Rautakaupan, vaatekaupan, korjaamojen,vakuutukset,rahoitus kulut, elektroniikka. Osa tietysti on hinta pysynyt numeroissa suht vakaana mutta ominaisuuksia poistettu ja halvemmalla osilla tehty.
Sitten kun porukat vaan ottavat niitä luottoja. Auto menee rikki niin lainalle se 750€ lasku. Halutaan se uusi sohva, eikun luotolle.
Täydellinen luottolakko!!! Jos ei ole varaa niin ei ost
Näitä -70% aleja kun seuraa (ja pienempiäkin ale%) niin huomaa aika äkkiä että se normaalihinta on ensin nostettu reippaasti ja sitten laitettu aleen. Harva muistaa mitä hinta oli ennen alea. Esimerkkejä on verkkokaupoista pilvin pimein.
Karsikaa tarpeettomista kuluista : maksukanavat, jatkuva vaatteiden ostelu, temuttelu, einekset, kännäily jne.
Vierailija kirjoitti:
On liian kallista, muutta miten tavallinen ihminen voisi vaikuttaa S -ja K- mafian johtoryhmän toimintaan kun ovat keskenään sopineet liian suurista katteista?
Ei tämä pahuuden aikakausi voi ikuisesti kestää.
Katteet elintarvikkeissa on aika naurettavan pienet mutta tulos tulee valtavista myyntimääristä. Paljon myyvät ruokaa alle sisäänostohinnan. Esimerkiksi eurolla pieni Oltermanni on ilmaisjakelua.
Mun mielestä ei. Niin kauan kun on varaa antaa ruuan pilaantua, on siitä vielä varaa maksaa.
Me ollaan aika pienituloisia. Brutot 2700 ja 2900.
Vielä pari vuotta sitten tuli ostettua ruokaa ohan huvikseen, mutta nyt tulee ostettua suurinpiirtein tarpeeseen.