Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ikäetoa on 10 vuotta tai enemmän, kummalle tilanne on mieluisampi kun vanhempi jää eläkkeelle?

Vierailija
10.01.2025 |

Jos itse jää eläkkeelle ensin, toinen on vielä pitkään työelämässä, eikä mahdollisuutta esim reissata yhdessä pitkään aikaan.

Sitten jos olet itse se nuorempi, elätät eläkeläistä ja kun itse olet eläkkeellä, toinen onkin jo omaishoidettava

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan se eläkeläinen eläkettä, ei tarvitse elättää. Meillä vielä enemmän kuin itse sain palkkaa. Tuossa tuo puuhailee ihan elinvoimaisena, passaa minua minkä kerkeää, tekee ruokaa, siivoaa. Täytti just 81. Tytär on kateellinen, kutsuu minua prinsessaksi. Saa nähdä, kummasta tulee se omaishoitaja.

Vierailija
2/5 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan se eläkeläinen eläkettä, ei tarvitse elättää. Meillä vielä enemmän kuin itse sain palkkaa. Tuossa tuo puuhailee ihan elinvoimaisena, passaa minua minkä kerkeää, tekee ruokaa, siivoaa. Täytti just 81. Tytär on kateellinen, kutsuu minua prinsessaksi. Saa nähdä, kummasta tulee se omaishoitaja.

Eikö eläkkeelle jäädessä tulot tipu puoleen?

Oletko sinä siis töissä ja puoliso 81v...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on nyt tämä tilanne, ja tämä on molemmille ihan mieluinen! Minä olen töissä, 12 vuotta vanhempi jäi viime vuonna 65-vuotiaana eläkkeelle. 

Jos mies tykkäisi reissata, niin voisihan hän reissata yksin. Mutta minusta tuntuu että me ollaan nuorempana jo niin paljon reissattu, ettei se enää kumpaakaan kovasti kiinnosta. Mökkeily enemmänkin, ja nytkin ollaan molemmat mökillä, mä talvilomalla - ja jatkan täältä etätyön tekoa sitten kun ensi viikolla taas työt alkaa. Mies nauttii eläkkeellä olosta, ja mä nautin siitä kun mulla on kotimies, joka hoitaa siivoukset ja ruoanlaitot ja muun. Minulle on aamulla aamupalat valmiina ja työpäivän jälkeen päivällinen odottaa. Kahvitkin tuodaan iltapäivällä työhuoneeseen. 

Elättäminen, no, mies saa eläkettä nelisen tonnia kuussa, joten ei hän elättäjää kaipaa. Tienaan kyllä enemmän nyt, mutta ei meillä ole kumpikaan laskenut avioliiton aikana mitkä on kenenkin rahoja - ne on ollut kaikki yhteisiä. Niin silloin kun mies tienasi enemmän, kuin nyt kun minä tienaan enemmän. 

Omaishoitajuus ei minua nuorempana osapuolena mitenkään pelota. Olen omaishoitanut oman leskeksi jääneen äitinikin viimeiset vuodet, ja toki mielelläni omaishoidan tarvittaessa rakkaan aviomieheni. Mutta ei näistä koskaan tiedä miten ikä ja sairaudet kullekin tulee. Voihan olla että minusta tulee vaikka dementikko jo seitsenkymppisenä ja hän porskuttaa hyväkuntoisena lähes yhdeksäänkymppiin. Ei se siis mitenkään taattua ole ikäerosta huolimatta, että se on juuri niin että nuoremmasta tulee väistämättä omaishoitaja.

Vierailija
4/5 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on mieluisampi sille, joka käy töissä ja jota kotona odottaa viiden tähden hotellin täysihoito. Kulut laitetaan tietenkin puoliksi.

Vierailija
5/5 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaassa tapauksessa se on kivaa molemmille osapuolille, huonoimmassa ei kummallekaan. Riippuu tosi paljon tilanteesta ja tyypistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan