Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verovapaa lahja?

Vierailija
10.01.2025 |

Jos avaan pankkiin yhteisen tilin mulle ja miehelleni, niin meneekö verovapaa lahjoitus niin, että vanhempani voi tänne samalle tilille laittaa rahaa sekä minulle että miehelle?

Eli äiti siirtää heidän yhteiseltä tililtä 5000e mulle, 5000e miehelle, sekä samoin isä, 5000e mulle ja 5000e miehelle. 

Näin meidän talouteen pystyttäisiin lahjoittamaan verovapaasti yhteensä 20 000 e?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 5000€ eli esim 4999€ on verotonta kolme vuoden sisään. Ja kumpikin vanhempi voi lahjoittaa tällä tavalla teille molemmille. 5000€ lahjoitus on jo verotettavaa.

Lisäksi voi lahjoittaa elatuslahjana. Elatuslahjoina voidaan pitää erilaisten tavanomaisten juoksevien elantomenojen maksamista suoraan laskuttajille. Elatuslahjan antamista on esimerkiksi ruoka-, sairaus- ja muiden vastaavien kustannusten suorittaminen tavalla, jossa lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää varoja muuhun tarkoitukseen. Eli olennaista on, että lahjoittaja maksaa laskun suoraan laskuttajan tilille, ei niin, että maksaa ensin esim. lapselle, joka sitten maksaa itse laskun.

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/329638/verovap…

Vierailija
2/2 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 5000€ eli esim 4999€ on verotonta kolme vuoden sisään. Ja kumpikin vanhempi voi lahjoittaa tällä tavalla teille molemmille. 5000€ lahjoitus on jo verotettavaa.

Lisäksi voi lahjoittaa elatuslahjana. Elatuslahjoina voidaan pitää erilaisten tavanomaisten juoksevien elantomenojen maksamista suoraan laskuttajille. Elatuslahjan antamista on esimerkiksi ruoka-, sairaus- ja muiden vastaavien kustannusten suorittaminen tavalla, jossa lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää varoja muuhun tarkoitukseen. Eli olennaista on, että lahjoittaja maksaa laskun suoraan laskuttajan tilille, ei niin, että maksaa ensin esim. lapselle, joka sitten maksaa itse laskun.

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/329638/verovap…

Ja vielä jatkan; voi olla varmempaa, että vanhemmat maksavat kummankin omille tileille, ettei verottaj tulkitse kaiken tulleen sinun käyttöösi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi