15.1. palkastani oli otettu 60 % veroa
Olen Varhalla töissä; eikös verokortin pitäisi välittyä työnantajalle suoraan verohallinnosta. Verokortissani perusprosentti ei todellakaan ole 60 %, ei lähelläkään sitä.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuussa käytetään vielä edellisvuoden verokorttia.
2025 alkaen verokortti tulee voimaan jo 1.1.
Jos on juuri aloittanut niin se kannattaa itse toimittaa se verokortti tai sitten ei ole ehtinyt palkanlaskijalle.
Ei verokortteja enää toimiteta eikä niiden tarvitse ehtiä mihinkään.
Tämä ei pidä paikkaansa. Tarkista AINA työnantajalta, millä tavalla ja milloin tämä tarvitsee verokortin tiedot.
Aloitus on yhtä totta kuin Salatut elämät.
Vierailija kirjoitti:
T. ap
Minulla oli otettu joulukuun palkasta puolet enemmän veroa kuin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Miljoonilla otetaan vaikka tästä infotaan esim mediassa jo hyvissä ajoin miksi näin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Ei käytetä enää tänä vuonna
Vierailija kirjoitti:
Verokortti kannattaa tarkistaa jo hyvissä ajoin ennen vuoden vaihdetta, etteivät ilmoittamasi tulorajat ylity. Tuloraja on helppo muuttaa yhdellä klikkauksella suuremmaksi
Mulle kävi kerran noin, kun vaihtui pätkätyönantaja ja verokortti hävisi postissa... Tästä jo vuosia aikaa, nykyäänhän pitäisi saada suoraan "digisti" verohallinnolta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin palkanlaskentasn sähköpostia yöllä, kun palkkakuitti oli tullut näkyviin. -ap
Ihan hyvä ajatus, onkohan sinulla mennyt mahdollisesti tulot yli verokorttisi tulorajan vai oletko siis juuri aloittanut vai mikähän tilanne?
Tammikuussa tuloraja yli? Ja ylityksellä se menee lisäprosentilla.
Ja näillä on äänioikeus . . .
Ihmettele ihan vaan omaa äänioikeuttasi.
"Työnantaja tai muun tulon maksaja käyttää tammikuussa vuoden 2025 verokorttia. Jos maksaja ei pysty vielä käyttämään vuoden 2025 verokorttia, se voi edelleen käyttää tammikuussa verokorttia, joka on ollut voimassa vuoden 2024 päättyessä. Maksaja kertoo kumman vuoden verokorttia tammikuussa käyttää."
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/verokor…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä käytetä enää tänä vuonna. Faktat kuntoon!
Linkkiä?
Lukee ihan siinä sulle tulleessa verokortissa sen voimassaoloaika.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs sitä, että joillain tuloilla todella menee 60% veroihin.
Eikös joskus 1970-luvulla Ruotsissa ollut yli 100% tuloveroja huipputuloisilla?
Vierailija kirjoitti:
Saathan sinä ne jo puolentoista vuoden päästä takaisin veronpalautuksina.
Saa vaikka seuraavassa kuussa kun laskee sille uuden verokortin. Tai tuloista riippuen vaatinee pari kuukautta että tasoittuu.
Jos tammikuun palkasta menee 60 %, niin korjaa verokortti omaverossa. Otat siinä huomioon tammikuussa saadun palkan + pidätykset ja arvioit kokovuoden tulot jossa mukana lomarahat ja luontaisedut.
Ylipidätystä ei siis tarvitse odottaa vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on juuri aloittanut niin se kannattaa itse toimittaa se verokortti tai sitten ei ole ehtinyt palkanlaskijalle.
Tämä ei pidä paikkaansa. Tarkista AINA työnantajalta, millä tavalla ja milloin tämä tarvitsee verokortin tiedot.
Ei verokortteja toimiteta enää. Työnantaja joutuu nykyään ilmoittamaan kaikki maksamansa palkat tulorekisteriin, samalla päivittyy myös työntekijän verotiedot
Itsekin Varhalla, ja kyllä pitäisi mennä sähköisesti suoraan verotiedot palkanlaskentaan. Tämä minulle sanottiin vastauksena edellisvuonna, kun laitoin sähköpostilla muutosverokortin menemään heille.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ei enää käytetä. Ja ennen, vaikka verokortti olikin edellisen vuoden kortti, niin tulokertymä alkoi vuoden alusta nollasta ja pidätys% oli se perusprosentti, ei tuo 60% kaatoluokka ilman korttia.
Kiusa se on pienikin kiusa
Aika paljon, itse maksoin 123000€ osinko tuloista 31%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo onkin hienoa, kun enää ey voi koskaan tietää onko verokortti työnantajalla vai ei.
Äitii, pyyhkimään . . . Eikö äitisi olekaan työpaikallasi kattamassa pöytääsi valmiiksi?
No kerro sitten mistä sen tietää kenen verokortti menee suoraan ja kenen ei.
Eli käytännössä kaikkien kannattaa kuitenkin toimittaa se varmuuden vuoksi.
Kysymällä selviää. Kyllä mä olen aina kysynyt, että tuonko itse verokortin vai saavatko sen automaattisesti. Ihan normaalia aikuisten asioidenhoitoa tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei verokortteja toimiteta enää. Työnantaja joutuu nykyään ilmoittamaan kaikki maksamansa palkat tulorekisteriin, samalla päivittyy myös työntekijän verotiedot&nb
Jossain pitää toimittaa.
Isoilla työantajilla näissä nimenomaa on eniten ongelmia, kun massaa on paljon ja prosessit automatisoitu pitkälle.
Tuo verokorttimuutos on iso ja nopeatahtinen muutos, joten on aivan normaalia, että tekniikka ei toimi vielä kaikilta osin aukottomasti. Tietokatkoksen ei tarvitse olla kovin suuri jotta osa noudettavasta tiedosta häviää matkalla. Jos tietokatkos koskee isosta porukasta vain muutamia ihmisiä, eivät ne jää välttämättä haaviin, kun jokaista palkkaa ei tarkista enää ihminen, vaan luotetaan automaatioon.