Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Lapsuuden kaltoinkohtelu näkyy miehen siittiösoluissa ja voi vaikuttaa seuraavaan sukupolven aivojen kehitykseen

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei pidä sitten siittää jälkikasvua.

Vierailija
2/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö juttuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Suomessa paapotaan rikollisten lapsia ja vielä pakotetaan nämä lapset asumaan rikollisvanhempiensa kanssa, ihan kuin se rikollinen perimä ei olisi jo tarpeeksi ongelmallinen, pitää saada vielä täysi altistuskin sille väkivallalle.

Vierailija
4/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö juttuja

No, näkyyhän tuo sinunkin kohdallasi.

Vierailija
5/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on se näkynyt viidenteen sukupolveen.

Vierailija
6/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takii puhutaankin ylisukupolvellisista traumoista ja siitä että ne kannattaisi ihmisen purkaa ettei ihminen pilaa oman lapsensakin elämää. Mä olen monesti sanonut että tää maailma on sekasin koska ihmiset ketkä eivät tunne edes itseään kasvattaa ihmisiä ketkä eivät tunne itseään. 

Eläinkokeilla on myös saatu selville että eläimet käyttäytyy ihan samalla tapaa

Jos te seuraatte omaa lähipiiriänne niin mä veikkaan että teillä jokaisella on siellä joku kuka aina itkee omaa lapsuuttaan, mutta silti hän toimii täysin samoin oman lapsensa kanssa kuin miten hänen itsensä kanssa toimittiin.

Kannattaa avata silmät

Vierailija
7/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten olisi parempi ymmärtää kuinka paljon asiat vaikuttaa ja käyttäydyttävä paremmin muita kohtaan.

Vierailija
8/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa, että vasta ihan viime vuosina on todella hoksattu, että isältä tulee puolet lapsen geeneistä. Porukka järkyttyy, että lapsettomuus ja keskenmenot voivatkin johtua heikosta spermanlaadusta, eikä siitä, että nainen on ihan vaan paska synnyttäjä. Ei nyt suoraan liity asiaan, mutta näitä siittiösolututkimuksia on nyt selvästi alettu tuuttaamaan isosti ulos ihan vastikään. 

Vierailija
9/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan kaltoinkohteluun liittyy sekä suora (väkivalta, laiminlyönti) että epäsuora (köyhyys, epävakaat olot) 

Vierailija
10/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa, että vasta ihan viime vuosina on todella hoksattu, että isältä tulee puolet lapsen geeneistä. Porukka järkyttyy, että lapsettomuus ja keskenmenot voivatkin johtua heikosta spermanlaadusta, eikä siitä, että nainen on ihan vaan paska synnyttäjä. Ei nyt suoraan liity asiaan, mutta näitä siittiösolututkimuksia on nyt selvästi alettu tuuttaamaan isosti ulos ihan vastikään. 

Miten niin vasta viime vuosina? Iät ja ajat hedelmällisyystutkimuksissa on heti alkuun tsekattu siittiöiden kunto. 

Vierailija
11/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin tämän jutun kanssa. Tavallaan oli vapauttavaa, tuli olo että se on ihan ok että mä en ole saanut korjattua itseäni kokonaan ja että mun ei tartte hävetä sitä, että välillä mun käytöksessä (tai mun oman pään sisällä) näkyy traumatausta, koska kaikki ei ole pelkästään mun omasta toiminnasta kiinni, vaan mun aivot on jo vauvana olleet erilaiset.

Mä olen kuitenkin onnistunut katkaisemaan ylisukupolvisen trauman ja antamaan omille lapsilleni tavallisen lapsuuden, joten olen jo tehnyt tosi ison työn. 

Vierailija
12/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vasta viime vuosina? Iät ja ajat hedelmällisyystutkimuksissa on heti alkuun tsekattu siittiöiden kunto. 

Niin, on tsekattu, että onko niitä siittiöitä ja onko ne elossa sen verran että jaksaa uida perille. Kyllä nyt sen verran on aina tajuttu, että siittiö tarvitaan. 

Viime vuosina vasta alettu tutkia ja puhua esim. iäkkäämmän isän vaikutuksista lapsen terveyteen ja muista genetiikkaan liittyvistä ominaisuuksista kuin siitä, tuleeko sieltä X- vai Y-siittiö. Ja tuota X ja Y-siittiöasiaakaan ei tunnuta pitävän yleistietona, vaan usein sen naisen oletetaan tekevän poikia tai tyttöjä. 

Vierailija
13/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoisäni oli kaltoinkohdeltu ja hän kaltoinkohteli poikaansa eli minun isääni. Isäni kaltoinkohteli minua. Toistan tasan tarkkaan samoja käytösmalleja kuin aiemmissa sukupolvissa, koska muuta mallia minulle ei ole annettu. Nuorena älysin sen käytösmallin olevan toksinen ja väärä, ja päädyinkin siihen, että en lisäänny, koska en voi antaa takeita omasta käyttäytymisestäni omaa lasta kohtaan. Se paska kumpuaa jostain pinnan alta ja se elää siellä sitkeästi. En kadu valintaani.

Vierailija
14/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on tsekattu, että onko niitä siittiöitä ja onko ne elossa sen verran että jaksaa uida perille. Kyllä nyt sen verran on aina tajuttu, että siittiö tarvitaan. 

Viime vuosina vasta alettu tutkia ja puhua esim. iäkkäämmän isän vaikutuksista lapsen terveyteen ja muista genetiikkaan li

Jo 90-luvulla yliopiston luennolla puhuttiin naisen (kehon) vaikutuksesta syntyvän sikiön sukupuoleen. Esim. alipainoisille naisille syntyy enemmän tyttöjä (nälänhätäaikoina tyttöjen osuus kasvaa). Alkion kiinnittymisvaiheessa naisen elimistö voi karsia epätoivotut alkiot. Siksi on väärin sanoa että vain mies vaikuttaisi perheen lasten sukupuoleen. 

Vierailija
15/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hoksattu mitenkään viime vuosina.

Kun omalla kohdalla asia oli ajankohtainen yli 20 vuotta sitten, niin jo silloin lapsettomuusklinikalla kerrottiin, että 50% lapsettomuuden syy on miehessä. 30% naisessa, ja loput 20% syy on nykylääketieteelle tuntematon.

Vierailija
16/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lapsena lyötiin, ja vielä pahempaa oli uhkailu ja henkinen väkivalta. 

Tämä kokemus vaikutti siihen, että ikinä en ole omaa lastani uhannut väkivallalla tai lyömisellä. En edes huutanut tai muutoin purkanut omaa pahoinvointiani lapseeni. Lapsesta on kasvanut tasapainoinen aikuinen, eikä itselläni ole huonoa omaatuntoa siitä, että olisi käyttäytynyt omaa lasta kohtaan väkivaltaisesti tai hakannut.

Kun minusta tulee vanha ja hauras, niin toivottavasti saan häneltä saman kohtelun vastavuoroisesti. Eipä ainakaan ole pottuja maksettavana.

Vierailija
17/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuossa tutkimuksessa näkyy myös kaltoinkohtelu?

Vierailija
18/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isoisäni oli kaltoinkohdeltu ja hän kaltoinkohteli poikaansa eli minun isääni. Isäni kaltoinkohteli minua. Toistan tasan tarkkaan samoja käytösmalleja kuin aiemmissa sukupolvissa, koska muuta mallia minulle ei ole annettu. Nuorena älysin sen käytösmallin olevan toksinen ja väärä, ja päädyinkin siihen, että en lisäänny, koska en voi antaa takeita omasta käyttäytymisestäni omaa lasta kohtaan. Se paska kumpuaa jostain pinnan alta ja se elää siellä sitkeästi. En kadu valintaani.

Minulla sama, paitsi olen nainen ja perinyt nuo huonot mallit molemmilta vanhemmilta. Olen myös päätynyt ratkaisuun, että tämä paska loppuu minuun. En aio siirtää tätä sukupolvien surkeaa ketjua eteenpäin.

Vierailija
19/19 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo tutkimustulos tarkoita sitä, että kaltoinkohtelu olisi aina se periytyvä. Aivojen kehitys tarkoittaa myös neurologisia oireyhtymiä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä