Etsisitkö syyllistä aikuisen ihmisen kuolemaan?
Sanotaan vaikka että olisi keski-iän reilusti ylittänyt sukulainen, joka kolaroisi autolla kuolettavasti. Helppouden vuoksi sanotaan vielä että oli naimaton eikä kolarissa tullut muita uhreja. Niin syyllistäisitkö itseäsi ja muita tyyliin että kyseistä ihmistä olisi pitänyt holhota enemmän, ei olisi saanut päästää rattiin yksin, vai hyväksyisitkö että joskus elämässä voi tapahtua odottamattomia asioita, ikäviäkin?
Kommentit (15)
En yleensäkään syyllistäisi ketään liikenneonnettomuuksista. Murha on murha. Thats it!
Kaikki ajatukset ovat täysin sallittua eikä niitä tule koskaan hävetä. Minäkin olen syyllistänyt itseäni ja mitä kummallisemmilla tavoilla!
Ei aikuista ihmistä tarvitse holhota, mutta läheisillä on aina aihetta tuntea syyllisyyttä jos he eivät ole välittäneet tarpeeksi, vaikka ovat tienneet ko. henkilön pahasta olosta ja epätoivosta.
Syyllisyys on tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ajatukset ovat täysin sallittua eikä niitä tule koskaan hävetä. Minäkin olen syyllistänyt itseäni ja mitä kummallisemmilla tavoilla!
Korjaan, sallittuja.
Lisään että kaikilla ajatuksillamme on tarkoitus. Kannattaa hyväksyä koko ajatusprosessi ja kaikki on myöskin oppimista, teemme havaintoja samalla koko elämästämme.
Jos yksin ajaa autolla kolarin, niin ei oikein voi ulkopuolinen tietää mitä on sattunut.
Vierailija kirjoitti:
En yleensäkään syyllistäisi ketään liikenneonnettomuuksista. Murha on murha. Thats it!
Etkö? Vaikka tietäisit että teko oli tahallinen? Onko itsemurha murha?
Vierailija kirjoitti:
Ajttelisin, että ihmisellä on oma vastuu. Hän valitsi noin.
Niin, sinullahan ei ole mitään tekemistä perheenjäsentesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksin ajaa autolla kolarin, niin ei oikein voi ulkopuolinen tietää mitä on sattunut.
Entäpä jos et olekaan ulkopuolinen? Olet vaikka hänen sisaruksensa ja olette juuri riidelleet? Tai teillä on ollut välit poikki ja tiedät että hän oli yksinäinen ja onneton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö? Vaikka tietäisit että teko oli tahallinen? Onko itsemurha murha?
Murha on murha, vaikka kurkulla tappaisit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos et olekaan ulkopuolinen? Olet vaikka hänen sisaruksensa ja olette juuri riidelleet? Tai teillä on ollut välit poikki ja tiedät että hän oli yksinäinen ja onneton?
Ulkopuolinen = ei istu siellä kolariautossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinullahan ei ole mitään tekemistä perheenjäsentesi kanssa.
Olen tuo, jolle vastaat. Minulla on aikuinen mt-ongelmainen poika, joka on saanut kaikkea mahdollista: Tukea, konkreettista apua, rahallista apua, palveluita. Vuosien varrella olen kantapään kautta oppinut, ettei kannettu vesi kaivossa pysy. Ihmisen pitää ensin ottaa vastuu itsestään, että on itse myös valmis auttamaan itseään, tai vähintään, että tahtoo auttaa itseään.
Syyllisyydentunteet jonkun kuoleman jälkeen ovat ihan normaaleja. Ne ovat osa suruprosessia ja hälvenevät kyllä lopulta. Et olisi voinut tehdä mitään toisin, ja kaikkein vähiten holhota aikuista ihmistä.