Miten opettaa lapsi luistelemaan, jos itse ei voi luistella?
En voi pysyvän jalkavamman vuoksi itse enää luistella. En tosin ole luistellutkaan sitten ala-aste-aikojen, joten tokkopa edes osaisin enää. Mutta nyt tilanne on se, että minun osalta kaikki luistelut on takanapäin. Lapsi pitäisi kuitenkin saada luistimille ja vähän oppimaankin. Mutta miten? Saanko minä mennä lapsen mukaan jäälle tavallisilla nastakengillä? Kyse ei olisi mistään jäähallin jäästä vaan joku ulkokenttä eikä mentäisi keskelle.
Kommentit (20)
Mäkin köpöttelen vaan lapsen kanssa jäällä. Mulla siis nastakengät, että pysyn pystyssä. Siinä lapsi on ite oppinut luistelemaan, laittanut vaan jalkaa toisen eteen.
No alussa köpöttelisin vieressä. Alun jälkeen Vie kouluun tai kurssille. Hauskempaa muiden kanssa.
Itse 47 ja luistellu viimeksi joskus 30v sitten. Yritin tuossa yksi talvi luistella niin ei tullu mitään. Sen taidon näköjään voi täysin unohtaa toisin kuin esim. pyöräilyn.
Olen jo 60-vuotias. Muistan, kun sain 6-vuotiaana ensimmäiset luistimet siitä syystä, että olisi koulua aloittaessa tuokin pakolliseksi katsottu taito jollain mallilla. Ei tullut mieleenkään, että äidillä olisi ollut luistimet, ei kyllä muidenkaan lasten vanhemmilla. En ihan muista, miten tuo opettelu meni, mutta kyllä varmaankin niin, että taluttaja käveli vierellä. Eikä se alkeistaidon oppiminen tietenkään kauan vienytkään. Kyllähän jäälle kengillä voi mennä - kovemmat ne luistinten terät ovat.
Vierailija kirjoitti:
Itse 47 ja luistellu viimeksi joskus 30v sitten. Yritin tuossa yksi talvi luistella niin ei tullu mitään. Sen taidon näköjään voi täysin unohtaa toisin kuin esim. pyöräilyn.
Oletko varma, ettei ne luistimet ollu täysin tylsiä? En ole itsekään luistellut vuoden 2000 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin köpöttelen vaan lapsen kanssa jäällä. Mulla siis nastakengät, että pysyn pystyssä. Siinä lapsi on ite oppinut luistelemaan, laittanut vaan jalkaa toisen eteen.
Itsehän en uskalla sen jalkavammani takia mennä minnekään ilman nastakenkiä. Se vamma ei näy päällepäin mitenkään, mutta on sellainen, että en saisi koskaan kaatua. Eli luistinradalle saa mennä huoltaja mukaan nastakengissä opettamaan lasta?
Kyllä ne lapset oppii kun on toisia lapsia luistelemassa. Vaikka 7v on riittävän vanha yksin kentälle.
Vierailija kirjoitti:
Siis luistellessahan ei laiteta jalkaa toisen eteen paitsi sirklatessa.
Vierailija kirjoitti:
Luistelukouluun?
Meidän suunnalla ei oikein ole.
Lapsi oppii luistelemaan, hiihtämään, pelaamaan ja vaikka mitä omatoimisesti.
Oppimisessa auttaa kaverien kanssa touhuaminen, tosin yksinkin oppii.
Minusta vanhemmat tekevät lapsilleen karhunpalveluksen "opettamalla" liian innokkaasti ja varsinkin
kun heti tuupataan ohjattuun opetukseen.
TOKI mahdollisuudet omatoimiseen harjaantumiseen on nykyisin vaikeampaa, niin hullulta kuin kuulostaakin.
Harrastuspaikoista monet ovat seuroille ja jäsenille yms. suljetuille jutuille.
Semmoinen luistelutuki on hyvä opettelussa jos mahdollista hankkia tai saada lainaksi.
Liukkaalla parketilla villasukat jalassa kuivaharjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen luistelutuki on hyvä opettelussa jos mahdollista hankkia tai saada lainaksi.
Meidän kaupungissa näitä on joillain kentillä ihan lainattavissa, kannattaa AP:n selvittää, onko myös heidän paikkakunnallaan.
Jotkut käyttää potkukelkkaa, mutta itse en tykkää siitä, sillä potkukelkan jalakset estävät luonnollisen luistelupotkun oppimisen (ei voi potkaista riittävästi sivulle. Ja kyllä, kaunokeillakin potkitaan sivuille, ei piikeillä, jos siis on tyttölapsen opettamisesta kyse).
Sileällä jäällä semmoista pienehköä, kevyttä maalia työntäen (vaatii tietysti että on sellainen) tai- onko ap:lla jalkavaivaisena rollaattoria?
Nastat omaan jalkaan ja itselle luistimet. Oppii helposti
Ainakin ennen oli lasten kenkiin kiinnitettäviä kaksiteräisiä luistimia, joilla oppivat aluksi liikkumaan jäällä. Sitten oikeat luistimet jalkaan ja potkukelkalla mukaan jäälle. Kelkasta apua vanhemmallekin, ja siinä istuen voi vaihtaa luistimetkin lapsen jalkaan.
Tekojäälle en suosittele menemään nastakengillä. Jää menee pilalle.
Jos lapsi on ihan köpöttelijä, niin usein riittää kun vanhempi on siinä jään reunalla eli ei tarvitse edes mennä jäälle.
Lapsi oppii parhaiten, kun ei tue lasta käsistä tai roikota kainaloista. Jos tukee lasta kainalosta, niin moni lapsi vetää jalat lötköiksi, silloin luistelusta ei tule mitään.
Luistelukoulua suosittelen vahvasti. Siellä harjoitellaan myös turvallista kaatumista, sekä itsenäisesti nousua ylös. Moni lapsi myös oppii asioita paremmin, kun oma vanhempi ei ole neuvomassa.
En tiedä, mutta ei minunkasn vanhemmat luistelleet ja opin ihan hyvin nuorena luistelemaan.