Miten vanhemmat voivat selvitä, jos perheessä kuolee lapsi tai lapsia, millaista tukea yhteiskuntamme tarjoaa?
Onko olemassa joku systeemi, vai jääkö vain osaanotoiksi? Ymmärrän jos ei hakua aoua, mutta jos haluaa niin mitä tarjotaan..
Kommentit (6)
Onhan niitä kaikenlaisia sururyhmiä ja vertaistukea. Ei kaikki sellaisia tarvitse edes. Miksi yhteiskunnan pitäisi jotenkin tässäkin olla maksumiehenä? Menee itse terapeutille jos tuntuu ettei pärjää.
Ei siitä voikaan selvitä. Minulta on kuollut lapsi. Sain hautajaisavustuksen ja kävin pari kertaa kriisikeskuksessa sekä sururyhmissä testatakseni millaista paskaa ne siellä jauhavat. Muuten on pitänyt pärjätä ihan surun voimalla, ja hyvin se sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kaikenlaisia sururyhmiä ja vertaistukea. Ei kaikki sellaisia tarvitse edes. Miksi yhteiskunnan pitäisi jotenkin tässäkin olla maksumiehenä? Menee itse terapeutille jos tuntuu ettei pärjää.
Tanskassa vanhemmat saavat alaikäisen lapsen kuoltua puolen vuoden ansiosidonnaisen suruloman. Mielestäni huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Joo, vertaistuki on perseestä, mutta niin on maksullinen terapiakin. Ei yhteiskunnan tarvitse maksaa mitään. Ethän sinäkään saa edes lapsilisiä.
https://kapy.fi/