Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi yksi sormi puutunut koko ajan?

Vierailija
07.01.2025 |

Joulusta lähtien keskisormi puutunut. Etenkin sen pää. 

Ei siis mene ohi. Välillä enemmän tunnoton ja välillä vain pistelee. Mikähän olisi syynä? 

Pitääkö ottaa lääkäriin yhteyttä? Ei huvittaisi yhtään. Mutta ei vain mene ohi.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puutui keskisormen, etusormen ja peukalon pää. Muistaakseni puutuminen alkoi keskisormesta. Kokeiltiin lepoa = ranne-kämmen tuki. Ei auttanut. Tehtiin tutkimus (en muista tutkimuksen nimeä, melkoinen määrä johtoja laitettiin molempiin käsivarsiin). Tulos: vaikea rannekanavan pinne. Leikattiin ja sinne jäi leikkauspöydälle puutumiset!

Hauskana pidin sitä, että hoitava lääkäri sekä tutkijalääkäri molemmat olivat sitä mieltä, että olen vasenkätinen (puutuminen oli vas. käden sormissa). Ihan oikeasti olen oikeakätinen.

Vierailija
42/51 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla puutui keskisormen, etusormen ja peukalon pää. Muistaakseni puutuminen alkoi keskisormesta. Kokeiltiin lepoa = ranne-kämmen tuki. Ei auttanut. Tehtiin tutkimus (en muista tutkimuksen nimeä, melkoinen määrä johtoja laitettiin molempiin käsivarsiin). Tulos: vaikea rannekanavan pinne. Leikattiin ja sinne jäi leikkauspöydälle puutumiset!

Hauskana pidin sitä, että hoitava lääkäri sekä tutkijalääkäri molemmat olivat sitä mieltä, että olen vasenkätinen (puutuminen oli vas. käden sormissa). Ihan oikeasti olen oikeakätinen.

Taisi olla se rannekanavaoireyhtymä sinulla. Itsekin epäilin sitä alussa,mutta en ole varma tietenkään. Omalla isälläni ollut ja leikattu molemmista käsistä. 

Tuo juurikin hämäävää,kun tuossa pidetään käsi levossa ja lastoitetaan. Sitten muissa noita jumppia.

No kokeilen jumppia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kysymys teille hiirikäsi oireileville;miten nopeasti noi jumpat ovat vieneet pois tai auttaneet siihen puutumiseen? Heti? Viikoissa? Kuinka usein jumpanneet etc.? 

Jos joku jaksaa vastata. :)

Ap

Vierailija
44/51 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS.Mene lääkärille varmuuden vuoksi. 

Vierailija
45/51 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla se rannekanavaoireyhtymä sinulla. Itsekin epäilin sitä alussa,mutta en ole varma tietenkään. Omalla isälläni ollut ja leikattu molemmista käsistä. 

Tuo juurikin hämäävää,kun tuossa pidetään käsi levossa ja lastoitetaan. Sitten muissa noita jumppia.

No kokeilen jumppia

Alkuvaiheessa hoitona on jumppa, jos se ei toimi, tai sitä ei tehdä tarpeeksi (ei riitä motivaatio), tila pahenee ja pitää leikata.

Vierailija
46/51 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kättä suorana kämmen ylöspäin. Sitten ota toisella kädellä kiinni puutuneen käden sormista ja vedät niitä alaspäin. Pidät tuota jotain 30 sekuntia ja toistat 3 kertaa useeita kertoja päivässä.

Vierailija
47/51 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös ihan rasituksesta tai juurikin jumeista, ei välttämättä mitään vakavaa. Paljonko olet käyttänyt sitä uutta imuria? Periaatteessa imurointikin voi olla syynä jos tarpeeksi paljon sitä tekee, kun siinä pysyy yksitoikkoinen usein hieman epäergonominen asento. Itsellä tulee myös fyysisestä työstä välillä tuollaista, veikkaan rasitus + stressi komboa koska on mennyt ohi lopulta levolla ja liikkumisella. Kannattaa tarkastella mitä on tullut tehtyä paljon, istuuko huonossa asennossa liikaa jne. Jos oikeasti huolettaa niin lääkäriin, eli älä nyt lohduttaudu tähän kokemukseen liikaa. :) 

En ole käyttänyt uutta imuria kertaakaan tuon jälkeen. Heh.

Ketuttaa käydä vessassa,kun vaikea välillä pyyhkiä tunnottomuuden takia.

Täytyy kai yrittää vähän hieroa jotain niskoja tms. Vähän jumpata. Rannetta hieroin, mutta se ei ain

Mitä sun toiselle kädelle on tapahtunut ? eikö sitä ole ollenkaan?  jos on tallella , niin samanlain voit käyttää sitä kättä myös.

Vierailija
48/51 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puutuu pitkään kävellessä kummankin käden kaikki sormenpäät. Välillä ihan siniset, kuin smurffi. Liikun paljon, heilutan jotain parin kilon painojakin. En tiedä johtuuko siitä vai mikä lie kuolio tulossa pikku hiljaa. Sais alottaa yläpäästä.

Vierailija
49/51 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kysymys teille hiirikäsi oireileville;miten nopeasti noi jumpat ovat vieneet pois tai auttaneet siihen puutumiseen? Heti? Viikoissa? Kuinka usein jumpanneet etc.? 

Jos joku jaksaa vastata. :)

Ap

Ensimmäinen venyttelykin jo auttoi, mutta ei pitkäksi aikaa. Puutumisoire tuli takaisin. Tein venyttelyä varmaan viikon ajan jaksoissa ja sitten huomasin, ettei ollut enää puuduksissa. jatkoin venyttelyä kuitenkin vielä toisenkin viikon, kuten oli neuvottu. Samaan aikaan pidin kättä levossa, eli hiirtä opettelin sitten käyttämään toisella kädellä, kuten myös kännykkää. Ihan siksi, että puutunut käsi  saisi lepoa.

Vierailija
50/51 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä sun toiselle kädelle on tapahtunut ? eikö sitä ole ollenkaan? jos on tallella , niin samanlain voit käyttää sitä kättä myös."

Oi kiitos kun kerroit,että toistakin kättä voi käyttää. Ihan turhaan olen rokottanut mukana tähän asti. .

(oikea käsi se joka puutuu ja myös dominoiva, mielellään siis kumpikin toimivana, kiitos)

Ap

Vierailija
51/51 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niska jumissa? Tai käsivarret?

On varmaan niska. Mutta en tiedä onko se se syy. Makuulla en niin tunne tuota puutumista. Alkoi sen jälkeen kun käytin uutta imuria.

Mulla ainakin tulee puutumista sormiin, kun on niska ja hartiat jumissa. Turvotus ei kyllä mielestäni sovi kuvaan.

Minulla siis vain tuo keskisormi. Saatko siihen heti helpotusta,jos venyttelet tms?

Ap

Minut laitettiin magneettikuviin, rappeuma niskassa. Kaikilla ei aiheuta, jos hermojuurikanava ei ole puristuksissa.