Työllistyisin helpommin jos Suomessa olisi vielä tehdastöitä
eli vanhoja kunnon liukuhihnahommia tms. Olen kohta 50v nainen ja kauppakoulun aikoinaan käynyt. Kaupan kassalle olen liian herkkä, sisäänpäinvetäytynyt ja lisäksi olen rapakunnossa fyysisesti. Näiden rajoitteiden vuoksi moni ala on poissuljettu. Tuntuu että näillä matalapalkka-aloilla on vaihtoehtoina kaupan kassa, lähihoitaja, siivooja. Siivoustyössä on liikaa kuormittavia liikkeitä päivään, mutta liukuhihnalla jaksaisin varmasti seistä. Nämä mainitsemani alat olen hoitotyötä lukuunottamatta kokeillut työelämässä. Hoitotyöhön olen myös liian hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, enkä tunne siihen mitää sisäistä intoa, jota ainakin vähän toivoisin itseäni hoitavalla hoitajalla olevan.
Isoilla paikkakunnilla näitä tehtaita vielä jonkun verran on, mutta omasta kaupungista kaikki siirtyneet ulkomaille tai muuten keskitetty isoihin kaupunkeihin.
Kunhan mietiskelen.
Kommentit (16)
Liukuhihnatyö se vasta raskasta onkin kropalle. Jos et pysty edes siivoustyöhön niin olet kyllä aika rupsahtanut
Vierailija kirjoitti:
Liukuhihnatyö se vasta raskasta onkin kropalle. Jos et pysty edes siivoustyöhön niin olet kyllä aika rupsahtanut
Hienosti sanottu sieltä tietokonetuolin pohjalta.
Siivoustyö kokoaikaisena käy ranteiden yms päälle kun sitä vuosikaudet tekee.
Rakennusalalta huutelen.
Olin paperitehtaalla 13 vuotta töissä. Palkka yli 3000 euroa nettona. 3 vuoro työ oli. Paperi tehtaita on lakkautettu ja raumaltakin lakkauttettiiin kaksi paperikonetta silloin ja sain itse potkut 50 muun työntekijän kanssa. Nykyään on ei tehaiia juuri ole ja niihin ei töihin pääse. Raksatöitä olen tehnyt mutta nykyään niitäkään ei saa koska on lama.
Ainahan voit muuttaa Kaukoitään. Siellä riittää sinullekin tehdastöitä.
Elintarvikealalta huutelen, että lähtöpalkka taitaa olla kympin pintaan mutta nousee nopeasti. Olen eräässä lihatalossa töissä, käytännössä työkseni lasken oikean määrän pihvejä pakettiin aamu- tai iltavuorossa. Parin vuoden jälkeen KTA 17e, ja minulla on ikäänkuin talon huonoin palkka. Lihanleikkaajalla 22e ja teurastajalla 26+.
Lisäpointtina vielä se että Suomessa odotetaan kaikkien kouluttautuvan pitkälle koska siihen on mahdollisuuksia, kuulemma kaikilla. Yllätyksenä tulee monille se että kaikilla ei ole resursseja taloudellisesti tai yksinkertaisesti ei ole opiskeluun tarpeeksi lahjoja. Minulla on kysymys molemmista. Matematiikka ei suju, sitä lähes jokainen korkeakoulututkinto kuitenkin vaatii.
Ennen oli luonnollista että kaltaiseni olivat siellä linjalla pakkaamassa tai vaikka kutomolla.
Nykyään pitäisi olla erikoiskiinnostusta sitä alaa kohtaan jonne matalapalkka-alalla päätyy, lukuunottamatta jo mainitsemiani siivous tai kaupankassatyötä kohtaan, nämäkin työt täytetään usein opiskelijoilla, eikä niitä elämänuraksi kukaan valitse vaan edetään eteenpäin.
t:ap
Vierailija kirjoitti:
Olin paperitehtaalla 13 vuotta töissä. Palkka yli 3000 euroa nettona. 3 vuoro työ oli. Paperi tehtaita on lakkautettu ja raumaltakin lakkauttettiiin kaksi paperikonetta silloin ja sain itse potkut 50 muun työntekijän kanssa. Nykyään on ei tehaiia juuri ole ja niihin ei töihin pääse. Raksatöitä olen tehnyt mutta nykyään niitäkään ei saa koska on lama.
Minkälainen ihminen kertoo palkkansa nettona?
Ensin viedään työt ulkomaille ja sitten huudetaan että "menkää töihin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti sanottu sieltä tietokonetuolin pohjalta.
Siivoustyö kokoaikaisena käy ranteiden yms päälle kun sitä vuosikaudet tekee.
Rakennusalalta huutelen.
Rakennusala paskoo nivelet vielä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se otti päähän kun ay-liike lakkoili paperitehtaat nurin.
Vierailija kirjoitti:
Ensin ajetaan työpaikat ulkomaille vasemmistolaisella ja vihreällä politiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperityöntekijä. Päälle 3000e nettopalkat on suurin tekijä sille että paperitehtaan lakkautettiin. Järjettömät palkat kouluttamattomalle tusinatyöntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Siellä duunarit tekee 12 tuntista päivää 6 päivää viikossa pienellä palkalla eikä valita.
Jos itse olisit tehtaan omistaja ja möisit tehdastuotetta 10 euroa kappale, niin haluaisitko maksaa valmistuksesta 3 euroa kappale vai 1 euron kappale?
Vierailija kirjoitti:
Ja tänä päivänä tilataan kaikki mahdollinen ulkomailta suoraan kotiovelle. Se se vasta luokin työpaikkoja Suomeen.
Kyllä saa jokainen vilkaista peiliin sen suhteen, että kuka ne työt vei Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperityöntekijä. Päälle 3000e nettopalkat on suurin tekijä sille että paperitehtaan lakkautettiin. Järjettömät palkat kouluttamattomalle tusinatyöntekijöille.
minkälainen ihminen ei ajattele palkkaansa mitä jää käteen?
Mietiskele jatkossa itseksesi.