Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syödäänkö sinun perheessäsi salaattia tai kypsennettyjä kasviksia arkena lämpimän ruoan kanssa?

Vierailija
06.01.2025 |

Kuinka moni jaksaa arkena laittaa salaattia tai kasviksia ruoan kanssa? Missä muodossa?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita. Yleensä tungen kastikkeeseen sipulit, paprikat sun muut, mitä nyt milloinkin sattuu olemaan.

Vierailija
42/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei muuta niin nostan esille salaatin, kurkun,  paprikan, tomaatteja, ituja tms ja jokainen pilkkoo itse lautaselleen. Ei siihen mitään salaattivatia tarvita.

Minkä suuruinen perhe teillä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin ruokani yleensä valmiiksi sisältää kasviksia. Tänään oli vuorossa bouillabaisse, jossa fenkolia, paprikaa, porkkanaa, salottisipulia, tomaattia. 

Joskus saatan syödä lihaa, kalaa, kanaa tai munia kasvisruoan lisäkkeenä, esim. caponata tuollainen ruoka.

Vierailija
44/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo teen, tää on ollut mulla ehkä 3 vuotta. On ns multicooker eli tällä voi myös hauduttaa, höyryttää jne. 

Tuohon menee vähän sitkaammatkin lihat ja ihanan mureita tulee nopeasti. Teen yleensä liharuokia , kuten karjalanpaistia, nyhtöpossua , lihakastikkeita mutta myös esim hernekeitto on superhyvää tuolla tehtynä , eikä herneitä tarvi edes liottaa.

Aivan. Tuollainen multicooker malli olis kyllä kiva. Mulla on Tefalin sellainen kattilasysteemi, jota hellalla pidetään ja siinä on painekansi. Pelottava vekotin. Olen sillä yhden kokovartalokanan kerran pilannut. Ja hernesoppakaan ei ollut suuri menestys. Molemmat teen mieluummin crockpotissa.

Vierailija
45/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaikaan porkkanaraastetta/lohkottuja porkkanoita syödään ja hedelmiä. Pakasteparsakaalia myös usein (mikrossa helppo käyttää).

Vierailija
46/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja molempia. Meillä on salaatti keittopäivinäkin. Sillä se puoli kiloa vihanneksia tulee täyteen.

Siis neljän hengen perheessä, syödään 2- kiloa kasviksia päivässä. 

Kun kerran jokainen perhernjäsen syö sen puoli kiloa kasviksia päivässä. 4x0,5 kg on 2 kg. X 7 pv =14 kg.

Viikossa tuo on 14 kg kasviksia.

En ihan täysillä niele näitä ketjun kommentteja.  En todellakaan.

Ei meillä ole neljää henkeä. 

Vierailija
47/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihan kaverina, joka päivä. Perunaa, pastaa tai riisiä ei tykätä syödä kuin ehka kerran pari kuussa, joten eipä siinä paljoa vaihtoehtoja ole kuin kasvikset jossain muodossa.

Vierailija
48/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita. Yleensä tungen kastikkeeseen sipulit, paprikat sun muut, mitä nyt milloinkin sattuu olemaan.

Ei kaikkea voi kaikkiin kastikkeisiin tunkea.

Pilaavat hyvän kastikkeen mauan.  Kastike kun on koko aterian kruunu.  Antaa se viimeisen hyvän maun.

Vierailija
49/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. En syö kasviksia "ruuan lisäksi" vaan ruuaksi.

Vierailija
50/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia ja hedelmiä syödään illalla töiden ja koulun jälkeen paljon, koko päivä huomioiden varmaan yli suositusten. Sen varsinaisen ruoan kanssa on nihkeämpää, ei jaksaisi laittaa ja mennään välillä leipälinjalla.

Eikä noita tarvitse nyt ihmeemmin laittaa, jokainen syö vaikka ompun, porkkanan, tomaatin ja kymmenen sentin palan kurkkua. Omputkin yhä kotimaisia, ei kuorita. Tuosta satsista tulee jo helposti 400 g. 

Vierailija
51/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Joka päivä. Uunipellillä valmistuu helposti kasvikset. Ei tarvitse tehdä niille mitään muuta kuin laittaa uuniin. Hyvää!

Et kai sentäs joka ikinen valmista uunijuureksia?

Sehän on melkoista sähkönkulutustakin yhtä päivän ateriaa varten

Niiden kypsentäminen onnistuu hyvin leivinuunissa tai takassa,  jos sellainen on ja joita lämmitetään päivittäin tähän aikaan vuodesta, eikä kuluta sähköä. 

Vierailija
52/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kuka laittaa ruoan. Jos minä laitan, niin on kasvislisuke. Kun mies laittaa, niin kummasti usein unohtuu se kasvis, vaikka siitä sanoisikin. Ja ainakin, jos ei sano. 

Pyydänkin miestä usein laittamaan tomaattimurskapohjaisen pastakastikkeen, kun siinä ne kasvikset kuuluvat pakettiin aina. Ei tarvitse erikseen muistutella ja vahtia, eivätkä vahingossa unohdu kaupassa.

Vierailija
53/65 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen korvannut perunan, riisin ja pastan kasvinsilla joten, kyllä, mun taloudessa syödään (syön) aina kasviksia jossain muodossa jokaisella aterialla. 800 g suositus täyttyy helposti.

Älä puhu paskaa, valehtelet niin, että nokkasi tutisee.  Ja miten helvetissä muka perheissä syötäisiin 800 g kasviksia / joka ainoa päivä?

Mä en ole puhunut perheistä yhtään mitään, mä asun yksin.

Ja olen oikeasti punninnut joskus sellaisen peruspäiväni kasvikset, ja neljän ateriani kasvismäärä menee helposti yli 800 g. Eihän se ole kuin 200g / ateria tai 100g + 300g + 300g + 100g. Yksi tomaatti painaa jo helposti 100g, ylikin. Joku omena voi olla pari sataa gramaa. Kun ei syö tosiaan pastaa tai riisiä tai perunaa, vaan korvaa niiden määrän kasviksilla, niin suositus täyttyy helposti. Aamu- ja iltapalalla menee pääsääntöisesti vähän yli 100 g marjoja.

Vierailija
54/65 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen perussalaatin valmiiksi jääkaappiin (salaatti, kurkku, juustokuutiot). Sitä sitten aterioiden kanssa pari päivää. Tomaatit, paprikat yms erikseen, kun en itse voi niitä syödä. Sitten parina päivänä uunijuureksia, wokkivihanneksia, kasvisgratiinia. 

Vierailija
55/65 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa? Se hoikka ja hyväkuntoinen. Turvenuijat mussuttaa pottua ja soosia.

Vierailija
56/65 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lisukkeen lisäksi kasviksia on käytännössä aina arkisin ujutettu myös ruuan joukkoon, jotta kasviksia tulee syötyä vaikka esimerkiksi töihin evääksi ottaisi vain varsinaista ruokaa.

Vierailija
57/65 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja molempia. Meillä on salaatti keittopäivinäkin. Sillä se puoli kiloa vihanneksia tulee täyteen.

Kun kerran jokainen perhernjäsen syö sen puoli kiloa kasviksia päivässä. 4x0,5 kg on 2 kg. X 7 pv =14 kg.

Ööh.. Niin? Mikä tuossa on epäuskottavaa? 

Vierailija
58/65 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuhan sitä muutakin ruokaa ostamaan perheessä nelinkertaisesti yksinasuvaan nähden. Miksi kasviksista nipistettäisiin?

Vierailija
59/65 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka jaksaa? Se hoikka ja hyväkuntoinen. Turvenuijat mussuttaa pottua ja soosia.

Niin kauan kuin olin hoikka ja hyväkuntoinen, en jaksanut. Sitä kesti kymmeniä vuosia. Nyt yli 50-vuotiaana olen yhtäkkiä lihonut, vaikka olen yrittänyt sitä estää muuttamalla ruokavaliota nopeasti paljon hoikistavampaan suuntaan. Se ei vaan toimi, mikään ei toimi. En usko, että hoikkuudessa on oikeasti kyse ruokavaliosta. Se on kyllä varmasti totta, että jos jatkaisin entistä ruokavaliotani, joka toimi siis hyvin yli 45 vuotta, lihoisin nyt vielä enemmän. Näillä mennään siis, kasviksia syöden.

Vierailija
60/65 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä ne kasvikset siinä ruoassa, ei erikseen lisukkeina. Toki välillä myös salaattia tai lisukevihanneksia. Jos on päivällisellä ollut vähemmän vihanneksia, niin sitten napostellaan illalla dippivihanneksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän