Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syödäänkö sinun perheessäsi salaattia tai kypsennettyjä kasviksia arkena lämpimän ruoan kanssa?

Vierailija
06.01.2025 |

Kuinka moni jaksaa arkena laittaa salaattia tai kasviksia ruoan kanssa? Missä muodossa?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.  Joka aterialla jotain tuoretta (tai kypsennettyjä kasviksia). Se on se lautasmalli, jonka olen opettanut lapsillekin. Varmasti lihoisin heti jos jättäisin nämä pois ja voisin suorastaan pahoin. Salaatti on ihanaa.

Vierailija
22/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen korvannut perunan, riisin ja pastan kasvinsilla joten, kyllä, mun taloudessa syödään (syön) aina kasviksia jossain muodossa jokaisella aterialla. 800 g suositus täyttyy helposti.

Älä puhu paskaa, valehtelet niin, että nokkasi tutisee.  Ja miten helvetissä muka perheissä syötäisiin 800 g kasviksia / joka ainoa päivä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joo. Pilkon sekalaisia kasviksia ja hedelmiä ja se on mun salaatti. Loraus oliiviöljyä ja proteiinin lähde ( liha, tofu, muna, kala, raejuusto) ja ateria on valmis. Sosekeitot pavuilla ja soijarouheella on myös helppoja ja nopeita kasvisten lähteitä.

Teini ei. Hän lämmittelee ja keittelee prosessoituja kasviksettomia ruokia, kun mun pöperöt ei kelpaa.

Vierailija
24/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä perheitä joissa EI ole tarjolla kasviksia joka aterialla? 😳 Luulisi lastensuojeluakin kiinnostavan.

Vierailija
25/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä lämpimiä kasviksia että salaattia. Esimerkiksi tänään lohta ja uunivihanneksia, riisiä ja salaatti, jossa vuonankaalia, kurkkua, persikkaa, fetaa ja pekaanipähkinöitä. Yleensä höyrytän pakastevihannespussin.

Vierailija
26/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syödään kasviksia lisukkeeksi niiden ruokien kanssa, jotka eivät itsessään ole kasvisruokia. Esimerkiksi tänään meillä oli ruoaksi kasviskeittoa, niin ei sen kanssa enää erikseen ollut kasviksia, vaan lisukkeeksi oli itse leivottuja perunapiirakoita.

500-800 g päivässä täyttyy kyllä, mutta on se vaatinut jonkin verran suunnittelutyötä. Olen ennenkin suunnitellut ruokalistat etukäteen, ottanut huomioon mm. kalan syönnin riittävän usein. Nykyään on suunnitelmassa mukana myös kasvisten määrä. 

Vierailija
27/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä joo. Pilkon sekalaisia kasviksia ja hedelmiä ja se on mun salaatti. Loraus oliiviöljyä ja proteiinin lähde ( liha, tofu, muna, kala, raejuusto) ja ateria on valmis. Sosekeitot pavuilla ja soijarouheella on myös helppoja ja nopeita kasvisten lähteitä.

Teini ei. Hän lämmittelee ja keittelee prosessoituja kasviksettomia ruokia, kun mun pöperöt ei kelpaa.

Ei kyllä hyvältä vaikuta. Juttelisin teinin kanssa, mikä voisi olla sellainen terveellinen ruoka, mistä hän tykkää. Koska ei hän varmaan halua tulla lihavaksi, helposti sairastelevaksi ja sellaiseksi, joka ei jaksa mitään, saa huonoja numeroita eikä pääse hyvään kouluun jatkamaan. Tykkäisikö pinaattiletuista ja niiden kanssa ruokaisasta salaatista? 

Vierailija
28/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tänään pilkoin vihanneslaatikosta kaiken valmiiksi viikkoa varten. Siinä on sitten valmiina joko sellaisenaan syötäväksi tai ruoan raaka-aineiksi.

Miten saat säilymään? Musta tuntuu että muutamassa päivässä osa on pilalla jos ison satsin pilkkoo.

Onko joku kikka jota en vaan tiedä?

Eka syödään ne nopeammin pilaantuvat ja sen jälkeen paremmin säilyvät. Mulla on Sistema merkkisiä muovirasioita ja niissä säilyy melko hyvin. Juurekset ja kaali säilyy parhaiten. Salaatti, kurkku ja paprika huonommin, joten niistä aloitellaan. 

Vierailija
29/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vielä perheitä joissa EI ole tarjolla kasviksia joka aterialla? 😳 Luulisi lastensuojeluakin kiinnostavan.

Mistä ne sen sais tietää? Orwellin 1984 ei onneksi ole vielä ihan niin pitkällä. Eihän?

Vierailija
30/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta niin nostan esille salaatin, kurkun,  paprikan, tomaatteja, ituja tms ja jokainen pilkkoo itse lautaselleen. Ei siihen mitään salaattivatia tarvita.

Vierailija
31/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

I praktiken ingår något grönt eller rotfrukter i varje måltid. Denna kväll gjorde man det lätt för sig och friterade en vitlök och en halv liten lök åt var och en som garnering till biffarna.

Vierailija
32/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse syön mutta muu perhe vähän huonosti. Siksipä sekoitan kasvikset kastikkeisiin ja keittoihin. Esim eilen tein jauheliha-pastakastikkeen pitkään haudutettuna.  Siihen tuli puoli rasiaa herkkusieniä, lehtiselleriä 2 vartta, pari porkkanaa, sipulia, valkosipulia pieneksi pilkottuna. Lisäksi tomaattia. Kaikki söi hyvillä mielin.

Tänään taas tein painekattilassa lihapataa. Pilkoin mukaan juuriselleriä, palsternakkaa, porkkanaa, sipulia. Sekin maistui hyvin. 

Itse tosiaan olen monipuolinen kasvisten ja salaattien käyttäjä mutta valitettavasti innostus ei niinkään ole perheelle siirtynyt. Tytär nyt jonkin verran syö kasviksia. Yritän kuitenkin aina tarjota että edes maistaisivat ja sitä kautta oppisivat. 

Vierailija
33/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse syön mutta muu perhe vähän huonosti. Siksipä sekoitan kasvikset kastikkeisiin ja keittoihin. Esim eilen tein jauheliha-pastakastikkeen pitkään haudutettuna.  Siihen tuli puoli rasiaa herkkusieniä, lehtiselleriä 2 vartta, pari porkkanaa, sipulia, valkosipulia pieneksi pilkottuna. Lisäksi tomaattia. Kaikki söi hyvillä mielin.

Tänään taas tein painekattilassa lihapataa. Pilkoin mukaan juuriselleriä, palsternakkaa, porkkanaa, sipulia. Sekin maistui hyvin. 

Itse tosiaan olen monipuolinen kasvisten ja salaattien käyttäjä mutta valitettavasti innostus ei niinkään ole perheelle siirtynyt. Tytär nyt jonkin verran syö kasviksia. Yritän kuitenkin aina tarjota että edes maistaisivat ja sitä kautta oppisivat. 

Teetkö useinkin painekattilassa? Kiinnostais kaikki vinkit sen hyödyntämiseen. Joulupukki toi sellaisen jokunen vuosi sitten enkä oikein osaa sitä käyttää.

Vierailija
34/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kypsät vihannekset menee huonosti, mutta aina on tuoreena jotain pilkottuna/pestynä jääkaapissa et helppo vaan napata suuhun. Jos en tee niin kukaan ei jaksa pilkkoa eikä kuoria ja kaikki homehtuu. Joka ruualle myös on salaatti tsi raaste tai vaikka viinirypäleitä pestynä, mut vihannekset/hedelmät on isoin kuluerä kauppaan.

Vierailija
35/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja molempia. Meillä on salaatti keittopäivinäkin. Sillä se puoli kiloa vihanneksia tulee täyteen.

Vierailija
36/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo teen, tää on ollut mulla ehkä 3 vuotta. On ns multicooker eli tällä voi myös hauduttaa, höyryttää jne. 

Tuohon menee vähän sitkaammatkin lihat ja ihanan mureita tulee nopeasti. Teen yleensä liharuokia , kuten karjalanpaistia, nyhtöpossua , lihakastikkeita mutta myös esim hernekeitto on superhyvää tuolla tehtynä , eikä herneitä tarvi edes liottaa.

Vierailija
37/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Eihän salaatin tekemiseen mene kuin muutama minuutti.

Etkö huuhtele kasviksia ollenkaan? Mulla menee jo 5 minuuttia siihen, että sen salaatin saa huolellisesti huuhdeltua, kun siellä kaikissa pienissä vakosissa saattaa olla multahippusia. Plus lisäksi vielä kasvisten pilkkominen. Lähinnä kurkkusiivuja jaksan pilkkoa, kurkku on nopea huuhtaista ja vetää vaikka juustohöylällä siivuja. Leikkuulaudasta ja veitsestä tulisi tiskiä, jotka pitäisi pestä käsin, juustohöylän saa astianpesukoneeseen.

Salaattia en yleensä tee koskaan lisukkeeksi, mutta lämpimiä kasviksia kyllä. Pakastekasviksia (esim. parsakaali-kukkakaali-porkkana sekoitus) mikroon annoskulhoon viideksi minuutiksi ja ovat kypsiä, eikä tarvitse tehdä muuta kuin kaataa ne pussista lautaselle ja laittaa mikroon. Myös etikkapunajuuria tai hapankaalia syön välillä. Pakastekasviksia laitan myös itse ruuan sekaan.

Vierailija
38/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa tehdä salaatteja. Olen Työtön ja kaikki aika menee Kalj..Työnhakuun...

Vierailija
39/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ruuan kanssa aina, mutta välipaloina, iltapaloina jne. on paljon kasviksia/hedelmiä/marjoja. 

Vierailija
40/65 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja molempia. Meillä on salaatti keittopäivinäkin. Sillä se puoli kiloa vihanneksia tulee täyteen.

Siis neljän hengen perheessä, syödään 2- kiloa kasviksia päivässä. 

Kun kerran jokainen perhernjäsen syö sen puoli kiloa kasviksia päivässä. 4x0,5 kg on 2 kg. X 7 pv =14 kg.

Viikossa tuo on 14 kg kasviksia.

En ihan täysillä niele näitä ketjun kommentteja.  En todellakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän