Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko ajan, kun koirilta typistettiin hännät?

06.01.2025 |

Muistatteko, kuin aikoinaan oli tapana, että tietyillä roduilla typistettiin häntä ja/tai korvat? Esimerkiksi minun edesmenneellä tädillä oli 1990-luvulla griffoni, jolta oli typistetty häntä. Ja mun mummolla oli 1980-luvulla snautseri, jolla myös oli typistetty häntä.  Mummoni sanoi, että siihen aikaa ei ajateltu, että siinä olisi mitään erikoista, että se vaan kuului asiaan, että tietyillä roduilla typistettiin häntä ja that's it.

Samoin turkikset oli 1980-luvulla luksusta ja yleisyyttä, nykyään kukaan järkevä tiedostava ihminen ei käytä turkiksia. 

Täytyy myöntää, että varmaan olisin itsekin jos olisin elänyt silloin, ajatellut niin, että nämä jutut on ihan ok.

Kommentit (38)

1/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako USA:ssa vielä nykyäänkin typistää häntiä?

Vierailija
2/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit on tuoneet kyllä typistettyjä paljonkin vielä 2000-luvulla. Venäjältä saa kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kasarilla rottweiler ja spanieli, joilta oli hännät typistetty.

Jo silloin lapsena ihmettelin moista typeryyttä, aikuiset vaan totesivat että "näin se nyt vaan on, jotkut sitä tekee"..

Vierailija
4/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mä luulin, että vieläkin typistetään häntiä. Mulla ei oo ikinä ollu koiraa siis, enkä tiedä näistä mitään.. Ihmettelin kyllä kasarilla ollessani lapsi, että miksi koirien häntiä leikataan, tuntui julmalta. En ymmärtänyt sitä lapsena enkä aikuisenakaan.

Onko se nykyään kiellettyä vai?

5/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverit on tuoneet kyllä typistettyjä paljonkin vielä 2000-luvulla. Venäjältä saa kaikkea.

Miksi?

Vierailija
6/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosiltakin on typistetty häntiä. Niiden häntä on muutama kymmentä senttiä pitkä. Se on osa selkärankaa, kuten koirallakin. Jos se vaurioituu töissä, litistyy, katkeaa, menee sijoiltaan, se voi vammauttaa eläimen selän pahasti ja aiheuttaa laajat hermokivut ja -vauriot. 

Kaiken eläinten kiduttaminen takana on yleensä jokin järkisyy. 

7/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mä luulin, että vieläkin typistetään häntiä. Mulla ei oo ikinä ollu koiraa siis, enkä tiedä näistä mitään.. Ihmettelin kyllä kasarilla ollessani lapsi, että miksi koirien häntiä leikataan, tuntui julmalta. En ymmärtänyt sitä lapsena enkä aikuisenakaan.

Kyllä se on kielletty, ilmeisesti EU alueella. Kiellettiin Suomessa joskus 1994

Vierailija
8/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Taistelu- ja vahtikoirat näyttää paremmalta.

Vierailija
9/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaksi typistettyhäntäistä koiraa joskus 90 luvulla. Rodussa on myös luonnontöpöjä. Typättyjen jälkeen meillä on ollut hännällisiä ja luonnontöpöjä. Monesti jouduttiin selittämään luonnontöpöjä typistetyiksi luulleille, ettei niitä ole typätty. Mielestäni typistyskielto on hyvä asia ja olin itseasiassa asiaa ajamassa silloin muinoin.

10/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevosiltakin on typistetty häntiä. Niiden häntä on muutama kymmentä senttiä pitkä. Se on osa selkärankaa, kuten koirallakin. Jos se vaurioituu töissä, litistyy, katkeaa, menee sijoiltaan, se voi vammauttaa eläimen selän pahasti ja aiheuttaa laajat hermokivut ja -vauriot. 

Tarkoitatko, että on ihan ok typistää hevosten häntiä ihan hevosen hyvinvoinnin tai turvallisuuden takia?

Vierailija
11/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut kielletty vuodesta 1996 alkaen.

Vierailija
12/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalakin typisti ihmiseltä hännän.

Vierailija
13/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on ollut ihan käytännön syy vahti ja suojelukoirilla. Turkiksia käytetään edelleen, ne on lämpimiä ja ekologisia, eläin ei ole kuollut turhaan, tottakai turkkeja käytetään.

Vierailija
14/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1996 kiellettiin Suomessa. Meidän koira typistettiin alkuvuodesta -96 ja sinä vuonna se laki tuli voimaan.

Vierailija
15/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että on ihan ok typistää hevosten häntiä ihan hevosen hyvinvoinnin tai turvallisuuden takia?

Niitä on typistetty nimenomaan hevosen oman hyvinvoinnin takia. Sama koirilla. 

Olepa aktiivinen ja suuntaa energiasi suomalaiseen lihantuotantoon. Hevosia ja koiria ei typistetä enää, mutta siellä riittäisi työnsarkaa. Eläimiä typistetään, etteivät ne söisi toisiaan ja vahingoittaisi itse itseään stressissä, mitä tehotuotanto aiheuttaa. 

Vierailija
16/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, höpö höpö. Hevosen häntä on melko lyhyt, mutta häntäjouhien takia näyttää pitkältä. Kun jouhet  lyhentää, näyttää siltä, että olisi typistetty. Mm. isoilla raskailla vaunu/työhevosilla jouhet leikataan etteivät ne sotkeennu valjaisiin.

Vierailija
17/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan tietyillä koirilla jotka on vartio/suojelu koiria typistys oli ihan käytännön asia, myöhemmin siitä tuli myös ihannoitu tapa. 

Vierailija
18/38 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun edesmennyt täti kasvatti griffoneita ja hän oli tuohtunut kun häntien typistäminen aikoinaan kiellettiin. Hänen mielestä se pitkä häntä on ruma, tuo oli hänelle se syy miksi hännät piti leikata.

19/38 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/38 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä EU, siellä ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi